abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191130294
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 14:18 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nou ja, ik weet niet of ik het goed doe, het voelt voor mij beter.
Het gaat er vooral om dat je introvertheid of extrovertheid niet als smoes gebruikt.

Ook de extrovert kan smoesjes kennen. Zich verbergen op een eigen manier.
De mens met charisma verbergt zichzelf niet.
ja.. als je veel charisma hebt, vinden veel mensen je automatisch leuk of interessant, al van jongs af aan. dan maak je je een stuk minder zorgen over dingen waar een introvert mee te maken heeft.
pi_191130528
Meeste is toch wel aangeleerd denk ik zelf, maar je houding en uitstraling doen ook wel heel veel hierin :)
  dinsdag 21 januari 2020 @ 15:13:28 #53
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_191130955
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 14:22 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja.. als je veel charisma hebt, vinden veel mensen je automatisch leuk of interessant, al van jongs af aan. dan maak je je een stuk minder zorgen over dingen waar een introvert mee te maken heeft.
Dat heb ik dus niet van jongs afaan.
Ik was het muurbloempje, de stille, degene op de achtergrond.

Textbook introvert.

Tot ik zag dat ik dat deed en dacht. Dat ik me daarachter verborg en meer kon zijn.
Eerst misschien, maar toen ik het deed (en dat was in eerste instantie echt mezelf een schop onder de kont geven) werd het meer.
Zagen mensen me omdat ik vond dat ik gezien mocht worden.

Zoals ik ben, geen gefake, geen doen wat ik niet ben. Gewoon stoppen met denken dat ik niet voldoe.
Dat zat in mijn hoofd, niet in die van anderen.

Toen ik mijn gedachten over wat die anderen wel zou denken losliet veranderde alles.
Ik ben nogsteeds een introvert, ik ben nogsteeds CM. Ik ben enkel al jaren geleden opgehouden met invullen wat anderen misschien wel zouden kunnen denken.

Want meestal denken die anderen helemaal niet zoveel en zeker niet dat je niet voldoet. Ze denken dat je te stil bent omdat je te stil bent. Niet andersom.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_191131051
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 14:22 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

Nope. Je vind jezelf leuk en interessant, dus het maakt geen reet uit wat een ander denkt.
Je bent niet onverschillig, maar onaanraakbaar. Dat maakt je interessant en fascinerend. Je stelt je onafhankelijk op van de sfeer in de groep, negeert de lichaamstaal die anderen wel volgen en stippelt je eigen pad uit. Je loopt een ruimte in alsof je daar hoort te zijn op dat moment, en weet dat als je wat zegt het inhoud heeft.

Het hele idee dat je bezig bent met wat een ander denkt is bizar. Want waarom zou je je bezighouden met de gedachte van een ander, daar is die ander toch al mee bezig.

Tldr; het is andersom. Je let niet op wat anderen doen, dat maakt je charismatisch.

[ Bericht 3% gewijzigd door _I op 21-01-2020 15:30:41 ]
pi_191131294

Goed boek erover.

Al doe ik er verder niet zo veel mee. Hoef niet zo nodig charisma te hebben. Geen behoefte aan allerlei mensen die naar mij toe trekken. Ben gewoon liever mezelf zoals ik op dat moment ben, en volgens mij ben ik ook weer geen reuze on-charismatisch iemand.
Eens kijken
pi_191131343
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:20 schreef _I het volgende:

[..]

Nope. Je vind jezelf leuk en interessant, dus het maakt geen reet uit wat een ander denkt.
Je bent niet onverschillig, maar onaanraakbaar. Dat maakt je interessant en fascinerend. Je stelt je onafhankelijk op van de sfeer in de groep, negeert de lichaamstaal die anderen wel volgen en stippelt je eigen pad uit. Je loopt een ruimte in alsof je daar hoort te zijn op dat moment, en weet dat als je wat zegt het inhoud heeft.

Het hele idee dat je bezig bent met wat een ander denkt is bizar. Want waarom zou je je bezighouden met de gedachte van een ander, daar is die ander toch al mee bezig.

Tldr; het is andersom. Je let niet op wat anderen doen, dat maakt je charismatisch.
Hm, grotendeels mee eens, zeker die eerste alinea :Y . Maar ik ken ook iemand waarvan ik juist heel sterk het idee heb dat hij juist wel van alles en iedereen perfect op de hoogte is, en zich daar ook wel mee bezig houdt dat zo te houden. Hij vraagt er niet zomaar naar, maar hij observeert wel. Rustig, op zijn manier. En inderdaad, hij stippelt er gewoon zijn eigen pad tussenuit.

Hij heeft ook de hoogste (leidinggevende) functie. Ik denk ook wel door hard werken, maar zijn persoonlijkheid/charisma spelen zeker mee.
pi_191131371
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:40 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Hm, grotendeels mee eens, zeker die eerste alinea :Y . Maar ik ken ook iemand waarvan ik juist heel sterk het idee heb dat hij juist wel van alles en iedereen perfect op de hoogte is, en zich daar ook wel mee bezig houdt dat zo te houden. Hij vraagt er niet zomaar naar, maar hij observeert wel. Rustig, op zijn manier. En inderdaad, hij stippelt er gewoon zijn eigen pad tussenuit.

Hij heeft ook de hoogste (leidinggevende) functie. Ik denk ook wel door hard werken, maar zijn persoonlijkheid/charisma spelen zeker mee.
Je hebt gelijk, slordig taal gebruik. Je interesseert je wel in andere mensen, maar je weet dat hun mening over jou iets over hun zegt en niets over jou.

Juist als je je eigen licht kan doven, zie je het licht van anderen. Ik denk dus ook niet dat een charismatisch iemand zelf straalt, maar vooral in staat is om anderen te laten stralen.
pi_191131373
quote:

[..]

Valide punt.
pi_191131379
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 05:12 schreef osodevo het volgende:
Ik merk dat sommige mensen van nature echt heel sociaal zijn, met bijna iedere vreemde een gesprekje aanknopen. Naast een gebrek aan angst (lees approach anxiety) ook heel sociaal vaardig.

Hoe denken jullie hierover? Neem bijvoorbeeld Keith Bakker, hele foute man maar hij heeft heel veel charisma.
Nature and nurture.

Sommigen hebben het meer dan anderen van zichzelf, maar het is wel degelijk aan te leren en je kan er enorm in groeien.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_191131416
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 10:31 schreef miss_sly het volgende:
Charisma is een uitstraling, niet een vaardigheid of zo. Charisma zijn die mensen waar anderen naar kijken en naartoe trekken zonder dat ze iets bijzonders doen; alleen maar 'er zijn' is voldoende.
Wat een bullshit. Charisma is handelen, in doen en zeggen. De juist combinatie van expressie, houding, toon, woorden en timing. Een enigszins knap of eigenzinnig uiterlijk is meestal vereist, maar dat maakt het nog niet tot iets puur passiefs.

Jij hebt het puur over uiterlijk. Dat is geen charisma. Jij hebt het eerder over een aura die gebaseerd is op eigen fantasie/vooroordeel over iemand/iets die zeer gunstig uitpakt voor die persoon of dat object.
pi_191131471
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:42 schreef _I het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, slordig taal gebruik. Je interesseert je wel in andere mensen, maar je weet dat hun mening over jou iets over hun zegt en niets over jou.

Juist als je je eigen licht kan doven, zie je het licht van anderen. Ik denk dus ook niet dat een charismatisch iemand zelf straalt, maar vooral in staat is om anderen te laten stralen.
Helemaal eens :Y

Ik vind het bijzonder fascinerende mensen, maar goed, dat is dan ook niet voor niets.
Zou er graag wat van willen 'hebben' :)
pi_191131523
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:52 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Helemaal eens :Y

Ik vind het bijzonder fascinerende mensen, maar goed, dat is dan ook niet voor niets.
Zou er graag wat van willen 'hebben' :)
Het is juist laten ipv hebben. ;)

Kan je helemaal leeg en open de wereld in treden. Overtuigd dat je genoeg bent. Dat je weet dat je niets weet, maar daarmee alle antwoorden hebt.

Wees de leegte en je zal charismatisch zijn in de ogen van anderen. En daarmee is ook gelijk de reden boven tafel waarom het voor de meeste niet is weggelegd. Want charisma bestaat alleen bij de ander, bij jou is het lege ruimte voor de ander. Dus de vraag is niet of je iets wil hebben, maar ben je bereid om jezelf te laten?
pi_191131533
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 12:04 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Dan ben je niet charmant. Charmante mensen hebben van nature interesse in andere mensen en zijn ook op hun best tussen vreemde mensen.
Wat een onzin :')

Charmant komt van het woord charm of charming. Dat komt neer op aantrekkelijk, maar op een bijna magische manier. In Nederlands moeilijk te beschrijven, maar het reikt aan 'betoverd zijn door'. Het heeft niks met altijd sociaal zijn te maken, of van mensen houden. Een psychopaat kan uiterst charmant zijn. Woorden, bewegingen en blikken, of eigenlijk de combinatie die in sociale interactie betoveren.
  Moderator dinsdag 21 januari 2020 @ 16:03:19 #64
5428 crew  miss_sly
pi_191131622
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:57 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Charmant komt van het woord charm of charming. Dat komt neer op aantrekkelijk, maar op een bijna magische manier. In Nederlands moeilijk te beschrijven, maar het reikt aan 'betoverd zijn door'. Het heeft niks met altijd sociaal zijn te maken, of van mensen houden. Een psychopaat kan uiterst charmant zijn. Woorden, bewegingen en blikken, of eigenlijk de combinatie die in sociale interactie betoveren.
Charmant betekent bekoorlijk, wat weer mooi of lieflijk betekent.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_191131710
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:56 schreef _I het volgende:

[..]

Het is juist laten ipv hebben. ;)

Kan je helemaal leeg en open de wereld in treden. Overtuigd dat je genoeg bent. Dat je weet dat je niets weet, maar daarmee alle antwoorden hebt.

Wees de leegte en je zal charismatisch zijn in de ogen van anderen. En daarmee is ook gelijk de reden boven tafel waarom het voor de meeste niet is weggelegd. Want charisma bestaat alleen bij de ander, bij jou is het lege ruimte voor de ander. Dus de vraag is niet of je iets wil hebben, maar ben je bereid om jezelf te laten?
Diep, diep, maar je hebt denk ik wel gelijk.

Alleen... ik denk dat ik er veel te krampachtig door zou gaan doen. Er teveel over na zou gaan denken, of ik het wel 'goed' doe. Dus dat is dan toch weer niet echt charismatisch :D
pi_191131830
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 16:07 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Diep, diep, maar je hebt denk ik wel gelijk.

Alleen... ik denk dat ik er veel te krampachtig door zou gaan doen. Er teveel over na zou gaan denken, of ik het wel 'goed' doe. Dus dat is dan toch weer niet echt charismatisch :D
Dat zijn allemaal vaste (negatieve) denkpatronen. Er zal dus eerst iets moeten klikken dat het goed is zoals het is, dan komt de rest vanzelf.

Overigens zijn er wel manieren om het even te ervaren. Ga maar eens in een kamer staan met bekenden terwijl je in gedachte alleen maar denkt aan het feit dat je een geheim weet dat niemand anders weet.

Dat doet iets met je postuur en gezichtsuitdrukking. Zo sterk dat anderen willen weten “wat er is”.

Doe je dit op straat, dan gaan mensen naar je kijken en worden ze nieuwsgierig naar je. De gedachte laat je op een bepaalde manier lachen, die minieme gelaatstrekken worden door mensen opgemerkt, wat iets doet met ze.

Gek genoeg zie je die interesse terug in hun ogen, wat bij jou het gevoel versterkt en je nog interessanter maakt, want dat geheim wat net nog bedacht was, is nu ineens echt.

:P
pi_191131948
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Zoals ik ben, geen gefake, geen doen wat ik niet ben. Gewoon stoppen met denken dat ik niet voldoe.

Toen ik mijn gedachten over wat die anderen wel zou denken losliet veranderde alles.
De grootste bevrijding die jezelf cadeau kunt doen. :Y Al is het niet eenvoudig dingen 'los te laten'; vaak moeten ze jou loslaten. Komt de nodige bewustwording bij kijken.

Byron Katy heeft daar wel iets interessants over. Kopzorgen deelt ze in, in 3 categorieėn:

1. Dingen die mijn zaak zijn
2. Dingen die jouw zaak zijn
3. Dingen die Gods zaak zijn (zoals of je hart blijft kloppen, of er morgen een aardbeving komt etc. dingen buiten je eigen bereik)

Wat anderen zullen denken is eenvoudigweg hun zaak. Not your business... Het is allemaal invullerij en verbeelding dat enkel weerspiegelt wat je diep van binnen over jezelf gelooft en naar buiten projecteert naar 'de ander'.

Aanrader: Byron Katy, 4 vragen die je leven zullen veranderen (The Work).
Eens kijken
  dinsdag 21 januari 2020 @ 16:58:00 #68
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_191132234
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:57 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Meestal wel. Want bij een mensen met een persoonlijkheidsstoornis is het gespeeld.
Ik dacht dat we het over ‘normale’ mensen hadden.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_191132244
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 08:34 schreef TucoRamirez het volgende:
Het is voor een groot deel aan te leren.
Jup. Superhandig voor het werk.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_191136654
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat heb ik dus niet van jongs afaan.
Ik was het muurbloempje, de stille, degene op de achtergrond.

Textbook introvert.

Tot ik zag dat ik dat deed en dacht. Dat ik me daarachter verborg en meer kon zijn.
Eerst misschien, maar toen ik het deed (en dat was in eerste instantie echt mezelf een schop onder de kont geven) werd het meer.
Zagen mensen me omdat ik vond dat ik gezien mocht worden.

Ik ben nogsteeds een introvert, ik ben nogsteeds CM. Ik ben enkel al jaren geleden opgehouden met invullen wat anderen misschien wel zouden kunnen denken.

Want meestal denken die anderen helemaal niet zoveel en zeker niet dat je niet voldoet. Ze denken dat je te stil bent omdat je te stil bent. Niet andersom.
of ze denken het wel. ze doen maar.
gewoon lekker jezelf zijn hoor, vind ik.
pi_191136795
quote:

[..]

hm.. klinkt dan ook als beperkter, ik weet niet of dat charisma is.
en je hoort wel vaker, mij interessert het niks wat anderen van me vinden.. nou, volgens mij is dat vrijwel nooit waar. iedereen past zich aan aan het geheel. een charismatisch persoon springt er uit, uit dat geheel, maar staat er niet vrij of los van.
pi_191140016
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 21:47 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hm.. klinkt dan ook als beperkter, ik weet niet of dat charisma is.
en je hoort wel vaker, mij interessert het niks wat anderen van me vinden.. nou, volgens mij is dat vrijwel nooit waar. iedereen past zich aan aan het geheel. een charismatisch persoon springt er uit, uit dat geheel, maar staat er niet vrij of los van.

Het is geen desinteresse, zoals de mensen in jouw voorbeeld het noemen. Charisma komt van een goddelijke aantrekkingskracht. Je staat niet los van de omgeving, je bent er geen slachtoffer van.

Een goed leider laat zich niet leiden door emoties, maar erkent ze wel en absorbeert ze.

Iemand met charisma heeft dat van nature, wat heel iets anders is dan iemand die roept zich van niemand iets aan te trekken. Het was ook niet een alomvattende definitie, meer een reactie op een specifiek punt.
pi_191140378
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 05:12 schreef osodevo het volgende:
Ik merk dat sommige mensen van nature echt heel sociaal zijn, met bijna iedere vreemde een gesprekje aanknopen. Naast een gebrek aan angst (lees approach anxiety) ook heel sociaal vaardig.

Hoe denken jullie hierover? Neem bijvoorbeeld Keith Bakker, hele foute man maar hij heeft heel veel charisma.
Wat versta jij onder charisma?
  woensdag 22 januari 2020 @ 08:25:23 #74
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_191140410
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 11:56 schreef otacon het volgende:
Aantrekkingskracht/charisma = aangeboren
Sociale vaardigheden = ontwikkelen

Iemand die met een natuurlijke aantrekkingskracht is opgegroeid zal waarschijnlijk veel mensen om zich heen hebben gehad, waardoor die persoon sociaal sterker is ontwikkeld.
Eerste mee eens, tweede niet perse. Als je een meer introvert karakter hebt, kan het zijn dat je zelf afstand neemt van al die mensen die naar je toekomen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_191140412
quote:
Though very difficult or even impossible to define accurately (due to a lack of widely accepted criteria in regard to the trait), charisma is often used to describe an elusive, even undefinable personality trait that often includes the seemingly 'supernatural' or uncanny ability to lead, charm, persuade, inspire, and/or influence people.
Best wel een containerbegrip. Ik denk wel dat zelfvertrouwen, sociale vaardigheden (ook non-verbale communicatie) de belangrijkste factoren zijn. Mensen zijn snel onder de indruk van zelfverzekerde mensen die zich makkelijker bewegen in sociale kringen. Natuurlijke leiders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')