abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_191071241


Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan iemand die haar gehandicapte zus verzorgt sinds haar ouders zijn overleden. Dus ben jij benieuwd wat voor wissel dit trekt op iemands leven, of ze er voldoening uit haalt of het ook wel eens helemaal spuugzat is en wat haar zus van de situatie vind, vaag het hier!


Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191071268
Hoi,

Ik zorg sinds 2014 voor mijn verstandelijk gehandicapte zus en ze woont dus ook bij mij. Dat jaar overleden onze ouders. Lichamelijk is ze dan wel 37, geestelijk is mijn zus gemiddeld een jaar of 6,7.

Ik houd dit account tot morgenavond 18.00 uur.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 17 januari 2020 @ 12:36:17 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_191071328
Hallo VWJW,

Woon je alleen met je zus, of heb je ook een gezin?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_191071371
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 12:36 schreef Rewimo het volgende:
Hallo VWJW,

Woon je alleen met je zus, of heb je ook een gezin?
Nee, ik heb zelf geen gezin. We wonen dus met zijn tweetjes.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator vrijdag 17 januari 2020 @ 12:45:37 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_191071423
Voordat je ouders overleden woonde je zus toen bij je ouders, en deden zij ook de mantelzorg?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 17 januari 2020 @ 12:48:12 #6
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_191071447
Mooi onderwerp.

VWJW; nog gecondoleerd met het verlies van jullie ouders.

Heb een aantal vragen:

Wat is de mate van de verstandelijke beperking van je zus?

Gaat je zus overdag naar dagbesteding of is ze de hele dag thuis?

Is er weleens overwogen dat je zus begeleid zou gaan wonen?

Heeft je zus naast haar verstandelijke beperking nog andere beperking/diagnose?

Zijn er naast jou nog andere mantelzorgers betrokken?

Diep respect trouwens dat je de zorg van je zus op je neemt!
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_191071464
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 12:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Voordat je ouders overleden woonde je zus toen bij je ouders, en deden zij ook de mantelzorg?
Ja, ze heeft altijd thuis gewoond. Tot ongeveer 2001 beide ouders. Daarna gingen mijn ouders uit elkaar en bleef mijn zus bij onze vader.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 13:08:44 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_191071661
Wat schuift het?
pi_191071674
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 12:48 schreef AgnesGru het volgende:
Mooi onderwerp.

VWJW; nog gecondoleerd met het verlies van jullie ouders.
Dank je wel.

quote:
Wat is de mate van de verstandelijke beperking van je zus?
Ze heeft een ontwikkelingsachterstand en epilepsie.
quote:
Gaat je zus overdag naar dagbesteding of is ze de hele dag thuis?
Nee ze gaat naar een dagbesteding van maandag tot en met vrijdag. Meestal is ze dan rond vier uur weer thuis. Ze wordt daarheen gebracht en weer thuisgebracht met een busje van Connexxion.
quote:
Is er weleens overwogen dat je zus begeleid zou gaan wonen?
Daar zijn we nu mee bezig. Volgende maand gaan we kijken wat voor haar de juiste plek zou zijn. Zelf vinden we (ik heb nog een zus) een zorgboerderij het beste bij haar passen, want ze is gek op dieren en die op haar.
quote:
Heeft je zus naast haar verstandelijke beperking nog andere beperking/diagnose?
epilepsie dus. Daar kwamen de dokters achter toen ze iets meer dan een half jaar oud was. Later bleek dus dat ze een flinke ontwikkelingsachterstand had. Praten (wat ze graag en veel doet :D) is voor een leek soms moeilijk te begrijpen. Maar het is wel een stuk beter dan zeg maar 20 jaar geleden.

quote:
Zijn er naast jou nog andere mantelzorgers betrokken?
Ik heb nog een zus en die is de bewindvoerder zodat ik daar geen omkijken naar hebt. De dagelijkse zorg doe ik alleen.
quote:
Diep respect trouwens dat je de zorg van je zus op je neemt!
Ik vind dat heel normaal. Toen mijn vader overleed hadden we haar ook al de deur kunnen uitdoen om het zo maar te zeggen. Maar zo ben ik niet opgevoed.

Daarnaast is het ook na zes jaar voor haar heel moeilijk te begrijpen dat papa niet meer terugkomt. (onze moeder in mindere mate omdat daar weinig contact mee was) Ik zou het me zelf niet hebben kunnen vergeven als ik haar na een jaar, waar het verdriet nog vers was, had gezegd dat ik het niet meer wilde doen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191071689
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 13:08 schreef Twiitch het volgende:
Wat schuift het?
Niets.
Een mantelzorgcompliment kan ik wel aanvragen maar dat vergeet ik altijd _O-
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191071777
Hoi, ik denk er serieus over om mijn kind te aborteren mocht er iets van dergelijke aard aan de hand zijn (down syndroom, zwaar gehandicapt etc.)

Hoe kijk jij met deze ervaring er tegen aan?
  vrijdag 17 januari 2020 @ 13:24:22 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_191071850
Wat is de reden dat je het zelf doet en niet hebt gekozen voor een tehuis met professionals?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_191071886
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 13:18 schreef KopjeNespresso het volgende:
Hoi, ik denk er serieus over om mijn kind te aborteren mocht er iets van dergelijke aard aan de hand zijn (down syndroom, zwaar gehandicapt etc.)

Hoe kijk jij met deze ervaring er tegen aan?
Ik heb daar nooit over nagedacht eigenlijk. Mijn zus werd namelijk gezond geboren en ontwikkelde zich prima tot ze zes maanden oud was.

In ieder geval mocht ik een kind krijgen met het downsyndroom zou ik dat nooit laten aborteren. En voor de rest hangt het af van de zwaarte van de handicap. Ik zorg nu zes jaar voor zuslief, maar ik neem mijn petje pas af voor ouders die dat al vanaf de geboorte van hun kind doen. Want het is gewoon zwaar.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191071893
Ha VWJW, respect voor je keuze om te mantelzorgen!

Heb je ook nog een 'eigen leven', dus werk je, uitgaan, vrije tijdsbesteding?

En soort van gerelateerd, hoeveel tijd kost het je per dag?
pi_191071901
quote:
11s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 13:24 schreef Mikeytt het volgende:
Wat is de reden dat je het zelf doet en niet hebt gekozen voor een tehuis met professionals?
even c/p want ben lui
Daarnaast is het ook na zes jaar voor haar heel moeilijk te begrijpen dat papa niet meer terugkomt. (onze moeder in mindere mate omdat daar weinig contact mee was) Ik zou het me zelf niet hebben kunnen vergeven als ik haar na een jaar, waar het verdriet nog vers was, had gezegd dat ik het niet meer wilde doen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 13:33:50 #16
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_191071993
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 13:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dank je wel.
[..]

Ze heeft een ontwikkelingsachterstand en epilepsie.
Oke :)

Is de epilepsie beetje onder controle of heeft ze nog regelmatig aanvallen? Heeft ze bijvoorbeeld tonisch clonisch of andere type aanval(len)?
quote:
[..]

Nee ze gaat naar een dagbesteding van maandag tot en met vrijdag. Meestal is ze dan rond vier uur weer thuis. Ze wordt daarheen gebracht en weer thuisgebracht met een busje van Connexxion.
quote:
[..]

Daar zijn we nu mee bezig. Volgende maand gaan we kijken wat voor haar de juiste plek zou zijn. Zelf vinden we (ik heb nog een zus) een zorgboerderij het beste bij haar passen, want ze is gek op dieren en die op haar.
Zorgboerderijen echt mooie initiatieven voor deze doelgroep :Y bijzonder hoe de band met dieren kan zijn he.

quote:
[..]

epilepsie dus. Daar kwamen de dokters achter toen ze iets meer dan een half jaar oud was. Later bleek dus dat ze een flinke ontwikkelingsachterstand had. Praten (wat ze graag en veel doet :D) is voor een leek soms moeilijk te begrijpen. Maar het is wel een stuk beter dan zeg maar 20 jaar geleden.
[..]
Komt de achterstand door de epilepsie of is deze er sinds de geboorte? Kletsen kunnen de meeste erg goed he :D
quote:
Ik heb nog een zus en die is de bewindvoerder zodat ik daar geen omkijken naar hebt. De dagelijkse zorg doe ik alleen.
[..]
Goed dat de bewindvoering al geregeld is; dat kan veel ellende voorkomen. Hebben jullie ook nagedacht over mentorschap?

Heb je weleens tijd voor jezelf? Kan je zus bijvoorbeeld paar uurtjes alleen zijn of als je weg wil komt er dan iemand oppassen?
quote:
Ik vind dat heel normaal. Toen mijn vader overleed hadden we haar ook al de deur kunnen uitdoen om het zo maar te zeggen. Maar zo ben ik niet opgevoed.

Daarnaast is het ook na zes jaar voor haar heel moeilijk te begrijpen dat papa niet meer terugkomt. (onze moeder in mindere mate omdat daar weinig contact mee was) Ik zou het me zelf niet hebben kunnen vergeven als ik haar na een jaar, waar het verdriet nog vers was, had gezegd dat ik het niet meer wilde doen.
Kan ik goed begrijpen hoor. Je wil niet een extra klap erboven op geven he na zo’n heftige gebeurtenis.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_191072044
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 13:27 schreef Evilaurian het volgende:
Ha VWJW, respect voor je keuze om te mantelzorgen!

Heb je ook nog een 'eigen leven', dus werk je, uitgaan, vrije tijdsbesteding?
Ik werk parttime (twee dagen en soms drie) en doe vrijwilligerswerk (is maar 1 keer per week) Dat zijn mijn uitjes ;) Daarnaast logeert zuslief 1 keer in de twee weken een weekend in een gezinsvervangend tehuis. Vanavond gaat ze weer,dus dan is het echt even bijtanken voor mij.
quote:
En soort van gerelateerd, hoeveel tijd kost het je per dag?
poeh dat weet ik niet. Ze heeft veel hulp nodig, eigenlijk bij alles.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191072173
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 13:33 schreef AgnesGru het volgende:

[..]

Oke :)

Is de epilepsie beetje onder controle of heeft ze nog regelmatig aanvallen? Heeft ze bijvoorbeeld tonisch clonisch of andere type aanval(len)?
[..]
Is nu onder controle. Ze heeft gelukkig al tig jaar geen aanvallen meer gehad dat ik weet. Ze heeft daarvoor als medicatie depakine en rivotril.

quote:
Zorgboerderijen echt mooie initiatieven voor deze doelgroep :Y bijzonder hoe de band met dieren kan zijn he.
:Y Die dieren voelen dat ook aan als iemand even wat anders is dan een 'normaal' mens. Volgens mij wil ze het liefst ook meer dieren in huis, maar ik vind twee katten, een vogel en een oppashond genoeg :D
quote:
Komt de achterstand door de epilepsie of is deze er sinds de geboorte? Kletsen kunnen de meeste erg goed he :D
Ik denk door de epilepsie. Heb laatst toevallig haar babyboek doorgelezen en daarin stond dat ze zich goed ontwikkelde totdat ze stuipen kreeg.
quote:
Goed dat de bewindvoering al geregeld is; dat kan veel ellende voorkomen. Hebben jullie ook nagedacht over mentorschap?
Ja, we weten alleen nog niet of ik of mijn andere zus dat wordt.

quote:
Heb je weleens tijd voor jezelf? Kan je zus bijvoorbeeld paar uurtjes alleen zijn of als je weg wil komt er dan iemand oppassen?
Sinds kort komt er iemand 1 keer in de twee weken een uurtje met zuslief wandelen na haar werk. Voor de rest ben ik eigenlijk aangewezen op mijn zus en zwager. Zo had ik afgelopen zaterdag een nieuwjaarsborrel en toen paste mijn zwager twee uurtjes op. Maar goed zij werken fulltime en onregelmatig dus dat kan niet altijd.

Ik heb dus niet echt een leven buiten haar. Ondanks dat ik veel van haar hou mis ik dat wel soms.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191072503
Wat voor effect heeft het op jou?
Als jij niet lekker in je vel zit, kun je dat dan uiten? Maw, kun je jezelf zijn?
Forbidden but tasteful.
pi_191072689
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 14:17 schreef FruitofUtopia het volgende:
Wat voor effect heeft het op jou?
Als jij niet lekker in je vel zit, kun je dat dan uiten? Maw, kun je jezelf zijn?
Nee niet echt want ik heb iemand om voor te zorgen. Iemand die afhankelijk van me is dat ze haar medicatie krijgt, dat ze haar eten en drinken krijgt, dat ze wordt geholpen met douchen, die er voor haar is als ze wat nodig heeft etc. Net als moeders van kleine kinderen kan ik niet ziek worden of niet lekker in mijn vel zitten. Het enige verschil is dat hun kinderen uiteindelijk zelfstandig worden, mijn zus niet.

Dus maw als ik me niet lekker voel of niet lekker in mijn vel zit, is het gewoon doorgaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191072793
Ik heb geen specifieke vraag voor je maar ik wilde even zeggen dat ik het superlief vind wat je doet. Voor jou is het misschien normaal maar ik vind het bijzonder en je zus boft met jou.
pi_191073636
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 14:47 schreef QuattroF het volgende:
Ik heb geen specifieke vraag voor je maar ik wilde even zeggen dat ik het superlief vind wat je doet. Voor jou is het misschien normaal maar ik vind het bijzonder en je zus boft met jou.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 15:59:11 #23
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_191073705
Tof dat je dit voor je zusje doet ^O^. Op welke punten verschilt de zorg voor je zus met de zorg voor een daadwerkelijk 6-7 jaar oud kind?
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_191073808
Heel veel waardering, ik doen het je niet na.Sterkte.

Een mogelijk rare vraag: Kan je ook ruzie met haar maken? Het lijkt me heerlijk als je zo nu en dan even alle frustraties kan uiten.
  Spellchecker vrijdag 17 januari 2020 @ 16:12:15 #25
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191073933
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 14:47 schreef QuattroF het volgende:
Ik heb geen specifieke vraag voor je maar ik wilde even zeggen dat ik het superlief vind wat je doet. Voor jou is het misschien normaal maar ik vind het bijzonder en je zus boft met jou.
Dit. Respect! _O_
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')