Laat ik vlak voor het seizoen echt begint mijn fabelachtige team ook nog even presenteren.
Het gaat om het
Road Captains Development Team p/b Kapitein Koek.
Kan je dat nog aanpassen Wim? Deze sponsor bood zich op het laatste moment aan, maar die kon ik als ploegleider natuurlijk niet laten schieten. Jan Steppe Vloerwerken gaat hierdoor fungeren als co-sponsor. Om budget hoefden we dus niet te klagen, maar gezien het feit dat het team pas in biedronde 4 rondkwam bleek het lospeuteren van de renners een lastige taak. Laten we snel doorgaan naar het aankondigen van de renners.
Wout van Aert is de absolute kopman van het stel. De voormalig hoop van België in bange dagen is inmiddels alweer voorbij gestreefd door één of andere Remco E., maar voor dit team is hij bij uitstek degene die voor de punten moet gaan zorgen, vooral in het voorjaar. We weten natuurlijk allemaal van zijn vreselijke blessure, zelf zegt hij getwijfeld te hebben aan zijn toekomst als topsporter. We hopen dat ie er weer helemaal bovenop komt, maar anders is ie bij ons helemaal op z'n plek om de kneepjes van het vak als wegkapitein te leren. De stokbroden liggen al klaar!
De enige aanwinst uit biedronde 1,
Simone Velasco, zal in de eendagskoersen en kleinere rondes zijn waarde moeten bewijzen. Mocht zijn verblijf in Rusland geen succes worden omdat ie toevallig op mannen blijkt te vallen, kan ie altijd nog als wegkapitein aan de slag. Hij zegt zelf dat Roy Curvers zijn grote idool is, dus dat kom vast goed.
Alex Aranburu mag het op heuvelaankomsten gaan proberen. Maar aangezien de competitie om voor eigen succes te mogen gaan bij Astana vrij sterk is, bestaat de kans dat hij gedegradeerd wordt tot wegkapitein. In dat geval willen wij hem daar graag in steunen. Zet 'm op Alex!
Één van de vele sprinters bij Androni dit seizoen is
Luca Pacioni. Hij maakte in 2018 al een korte periode onderdeel uit van mijn team, dus we zijn blij dat hij weer terug is op 't oude nest. Hij moet in de kleinere koersen de ereplaatsen aanéén rijgen. Of bidonnen halen voor de talentvollere renners bij Androni natuurlijk, dat kan ook.
Emils Liepins maakte deze winter de overstap naar de World Tour. Altijd een riskante stap voor renners die excelleren in de PCT, zeker als 27-jarige. Het is dus maar de vraag of deze Let gehaald is om voor eigen kans te gaan of vanwege de befaamde Oost-Europese werklust. Hij krijgt bij ons in ieder geval de kans om zich verder te ontwikkelen, op welk vlak dat ook mag zijn.
Met
Sean de Bie komt een renner in beeld die vorig seizoen niet bepaald een seizoen had om over naar huis te schrijven. Roompot bleek in 2019 eerder een Strontpot, mogen ze rusten in vrede. Zelf mag ie in eigen land laten zien dat ie het nog steeds heeft en zijn fantastische 2018 kan herhalen. Of niet natuurlijk, we gaan het zien.
Sergei Chernetski liet vorig jaar zien dat een stap omlaag vanuit de World Tour zeker niet altijd zijn vruchten afwerpt. Het kan natuurlijk ook liggen aan de cultuurshock na jaren in Russische en Kazachse ploegen te hebben gereden. Nu is ie weer terug bij de Lollergoden van Gazprom en klaar om te schroeien. Ze zullen zijn ervaring ook kunnen gebruiken, wellicht ligt er een Robert Gesink rol voor hem in het verschiet. Road Captain Development Team heeft precies de juiste aanpak om dit seizoen hoe dan ook een succes te maken voor onze Sergei.
Martijn Budding, een Nederlander in een team vol Denen, Noren en Zweden, dan weet je wel wie de bidonnen met melk mag halen.
Volgende sprinttalent is
Giovanni Lonardi, ofja talent, hij schijnt ooit een aantal top 10 plaatsen bij elkaar te hebben gefietst. Zo beginnen een berg hoopvolle carrières en voor je het weet eindig je als Tom Leezer. Wij weten wel beter.
Mensen zeggen vaak dat Burgos renners er niets van kunnen. Maar wat dacht je,
Matthew Gibson natuurlijk ook niet! Hij is wel een ster in toevallig vooraan rijden als de finishstreep in zicht komt, dus kan perfect fungeren als lead-out voor helemaal niemand in dit team.
Roy Eefting is de laatste jaren in de Azië Tour aan de slag gegaan. Hij denkt zelf misschien nog dat ie voor eigen succes mag gaan, maar wij zien in hem de perfecte scout voor de toekomst. Er zijn geen betere wegkapiteins dan Chinezen en Japanners. We kijken uit naar je rapporten Roy!
Om de eerder genoemde Liepins wat gezelschap te houden hebben we ook een Litouwer aangetrokken, welkom
Evaldas Siskevicius! Of misschien haten die twee landen elkaar wel, weet ik veel.
Michael van Staeyen rijdt in de continental tour, dus daar verwachten we ook helemaal niets van. Schijnt wel heel gezellig te zijn in de teambus.
Colin Joyce, wie?
Dat waren ze alle veertien.
Doelstelling? Iedereen uitlachen die onder ons eindigt.
We hebben er zin in.