Het is de home advanced model van newmotion en volgende website van newmotion zijn dit de specs:quote:Op zondag 12 januari 2020 13:08 schreef Fred het volgende:
Wat zijn de specs van je laadpaal?
Als die 29A kan leveren aan je auto dan zou je gewoon met de maximale stroom kunnen laden.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat je rest van het huis het niet doet. Daarvoor moet je héél erg je best doen wil je überhaupt boven de 10-15A uitkomen.
Dit is wat generieke informatie, ik heb al een aansluiting die voldoende zou moeten leveren en anders zou je je antwoord meer willen onderbouwen?quote:Op zondag 12 januari 2020 12:40 schreef halfway het volgende:
A. Laden op 3,6 kW. Wie thuis een reguliere stroomaansluiting heeft (16 Ampere) kan een laadbox laten aanleggen die in circa 8 uur de accu kan opladen.
B. Laden op 6,6 kW. Wie thuis of bij een bedrijfsruimte zogeheten ‘krachtstroom’ heeft, kan een laadbox laten aanleggen die in circa 4 uur de accu kan opladen. Een particulier kan ook ‘krachtstroom’ aanvragen voor zijn huisadres, huizen na 2011 zijn al voorzien van een sterkere aansluiting. Een elektricien zal dit in orde moeten maken en er zullen eenmalige en soms ook hogere vaste kosten aan deze faciliteit verbonden zijn. Meer informatie bij uw netwerkbeheerder.
Dan is het de vraag wat er tussen je aardlek en laadpaal zit aan installatieautomaat. Als ik het zo lees vermoed ik dat daar 1x16A en je lader dus ook maar 1 fase gebruikt met max 16A.quote:Op zondag 12 januari 2020 13:11 schreef Herkauwer het volgende:
Het is de home advanced model van newmotion en volgende website van newmotion zijn dit de specs:
De aardlek had ik al in de OP genoemd en de laadpaal is verder aangesloten met de volgende installatieautomaat Schneider iC60 RCBO deze kunnen tot 63A. Dit zou dan inderdaad een knelpunt kunnen zijn, want deze zijn er ook in 16A. Ik kan alleen niet aan de buitenkant zo zien of dat zo is.quote:Op zondag 12 januari 2020 13:19 schreef Fred het volgende:
[..]
Dan is het de vraag wat er tussen je aardlek en laadpaal zit aan installatieautomaat. Als ik het zo lees vermoed ik dat daar 1x16A en je lader dus ook maar 1 fase gebruikt met max 16A.
Als je een hogere stroom wil hebben zou je dat moeten laten passen. Máár dan moet ook de rest van de installatie daarvoor geschikt moeten zijn: denk aan dikte van de aders, aantal aderparen etc.
Inderdaad, dat had ik verkeerd. Het is 3x35, zojuist even gecontroleerd bij Liander.quote:Op zondag 12 januari 2020 13:56 schreef G3rtonimo het volgende:
3*30A huisaansluiting?
25,35 of 40 zou meer logisch zijn.
Dat is zeker niet standaard en daarvoor betaal je volgens mij een flink hoger vast recht.quote:Op zondag 12 januari 2020 14:05 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Inderdaad, dat had ik verkeerd. Het is 3x35, zojuist even gecontroleerd bij Liander.
Ja, dat is een 16A automaat dus...quote:Op zondag 12 januari 2020 13:47 schreef Herkauwer het volgende:
Er staat B16 op, ik denk dat dit betekent B karakteristiek, maar de 16 zou ampere kunnen zijn.
Klopt ik betaal inderdaad meer vastrecht. Ik had een zwaardere aansluiting nodig i.v.m. de omvormer voor de zonnepanelen.quote:Op zondag 12 januari 2020 14:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat is zeker niet standaard en daarvoor betaal je volgens mij een flink hoger vast recht.
Als het stopcontact/groep waarop dat ding is aangesloten is afgezekerd op 32A moet je gewoon 22kW kunnen halen.
* derLudolf mijmert hoe heerlijk het is om 1100km op te laden in 5 minuten
Die als is een zekerheid, want ik betaal ervoor, heb het laten uitvoeren en Liander geeft het ook aan. Wat bedoel je met de selectiviteit van je beveiligingen opheffen? Dit zou dan de enige automaat zijn die meer dan 16A verbruikt.quote:Op zondag 12 januari 2020 14:56 schreef XanderH het volgende:
[..]
Ja, dat is een 16A automaat dus...
Als je daadwerkelijk een 3x35A hoofdaansluiting hebt (dit is zeker niet standaard! En kost je zo'n ¤700 per jaar extra bovenop 3x25A) dan zou je de automaat kunnen verzwaren. Alleen geef je dan wel de selectiviteit van je beveiligingen op...
Bij kortsluiting in de autolader of de kabel daar naartoe heb je een grote kans dat niet alleen die groep uitschakelt, maar dat ook de hoofdzekering sneuvelt en je dus in het donker komt te zitten. En dan kun je de storingsdienst van de netbeheerder bellen...quote:Op zondag 12 januari 2020 14:59 schreef Herkauwer het volgende:
Wat bedoel je met de selectiviteit van je beveiligingen opheffen? Dit zou dan de enige automaat zijn die meer dan 16A verbruikt.
Wat voor een PV installatie heb je wel niet liggen eigenlijk, als ik vragen mag?quote:Trouwens ik moet nog aankijken of ik dit inderdaad ga doen. Het ligt er aan hoe vaak ik leeg 's avonds thuis ga komen en 's ochtends ver moet rijden zonder te kunnen laden.
Dat is wel vervelend als de stroom echt uit valt! Ga ik nog eens goed over nadenken of ik dat ga doen.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:04 schreef XanderH het volgende:
[..]
Bij kortsluiting in de autolader of de kabel daar naartoe heb je een grote kans dat niet alleen die groep uitschakelt, maar dat ook de hoofdzekering sneuvelt en je dus in het donker komt te zitten. En dan kun je de storingsdienst van de netbeheerder bellen...
[..]
Wat voor een PV installatie heb je wel niet liggen eigenlijk, als ik vragen mag?
Tegenwoordig zijn de hoofdschakelaars zelf aan te zetten door het klepje omhoog te doen. Dan moet je wel de nieuwste hebben.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:04 schreef XanderH het volgende:
Bij kortsluiting in de autolader of de kabel daar naartoe heb je een grote kans dat niet alleen die groep uitschakelt, maar dat ook de hoofdzekering sneuvelt en je dus in het donker komt te zitten. En dan kun je de storingsdienst van de netbeheerder bellen...
Niet voor de laadpaal maar voor de zonnepanelen is de aansluiting verzwaard.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
6.6kW kan toch ook met de veel en veel goedkopere 3x25A aansluiting?
28x300 watt kan ook nog prima met 3x25A. Ik ben benieuwd naar je financiele plaatje van je PV met die superhoge extra kosten van je aansluiting.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:16 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Niet voor de laadpaal maar voor de zonnepanelen is de aansluiting verzwaard.
Dat voorkom je dus door al je beveiligingen selectief uit te kiezen. Dan zal in normale omstandigheden bij een fout alleen de laatste beveiliging in de keten aanspreken, dus de automaat van de laadpaal.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:13 schreef Herkauwer het volgende:
Dat is wel vervelend als de stroom echt uit valt! Ga ik nog eens goed over nadenken of ik dat ga doen.
Zitten die panelen op een éénfase omvormer ofzo?quote:Ik heb 28 300wp zonnepanelen liggen. Het zijn glas-glas panelen, maar verder weet ik zo niet, zou ik wel kunnen uitzoeken als dit je vraag niet beantwoord.
TS is overtuigd dat hij 3x35A heeft. Dat moeten smeltzekeringen zijn, 35A automaten worden niet toegepast.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Tegenwoordig zijn de hoofdschakelaars zelf aan te zetten door het klepje omhoog te doen. Dan moet je wel de nieuwste hebben.
De omvormer is 3-fase, en inderdaad ben ik ondertussen niet tevreden met het advies wat ik destijds heb gekregen m.b.t. mijn aansluiting.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:45 schreef XanderH het volgende:
[..]
Dat voorkom je dus door al je beveiligingen selectief uit te kiezen. Dan zal in normale omstandigheden bij een fout alleen de laatste beveiliging in de keten aanspreken, dus de automaat van de laadpaal.
[..]
Zitten die panelen op een éénfase omvormer ofzo?
Ik zou de autolader lekker laten voor wat het is als je er zo mee toekomt, de PV omvormer (laten) vervangen door een driefasen omvormer die ze in eerste instantie al hadden moeten hangen, de aansluiting weer verlichten naar 3x25A en lekker ¤700 per jaar in je zak steken...
... totdat je aan de warmtepomp enzo gaat waarschijnlijk.
Geen overtuiging.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:47 schreef XanderH het volgende:
[..]
TS is overtuigd dat hij 3x35A heeft. Dat moeten smeltzekeringen zijn, 35A automaten worden niet toegepast.
Anders had hij 3x40 gehad.
Staat hij niet gewoon verkeerd ingesteld?quote:Ook eventueel gebruik van de muur(erfscheiding) die er staat met de buren. Mag die gebruikt worden of moet die op eigen grond staan?
Elke keer dat het gebeurd loop je flink te vloeken denk ik.quote:Op zondag 12 januari 2020 14:59 schreef Herkauwer het volgende:
Trouwens ik moet nog aankijken of ik dit inderdaad ga doen. Het ligt er aan hoe vaak ik leeg 's avonds thuis ga komen en 's ochtends ver moet rijden zonder te kunnen laden.
Bedankt, ondertussen ben ik ook zover dat ik het advies niet terecht vind.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:53 schreef Gieliovd het volgende:
Zo nou wat ik hier allemaal lees, je hebt wel heel slechte adviezen gehad.
Die verzwaarde aansluiting voor je pv set is echt overbodig en scheelt je enorm veel geld. Op deze manier verdien je je pv set nooit terug. Ik heb bijna evenveel vermogen op het dak liggen en heb gewoon 3x25A hoor.
Je hebt een B16 automaat zitten, dus maximaal op 3 fasen zo'n 11KW. Dat moet mits goed aangelegd dus je probleem niet zijn.
Het is nog niet voorgekomen, ik hoefde vanochtend maar 6 kilometer te rijden (heen en weer). Ik hou het gewoon in de gaten.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:54 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Elke keer dat het gebeurd loop je flink te vloeken denk ik.
weer wat geleerdquote:Op zondag 12 januari 2020 15:47 schreef XanderH het volgende:
[..]
TS is overtuigd dat hij 3x35A heeft. Dat moeten smeltzekeringen zijn, 35A automaten worden niet toegepast.
Anders had hij 3x40 gehad.
28x 300Wp = 8400Wp.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:53 schreef Herkauwer het volgende:
De omvormer is 3-fase, en inderdaad ben ik ondertussen niet tevreden met het advies wat ik destijds heb gekregen m.b.t. mijn aansluiting.
Hiervoor ga ik eens contact opnemen met de installateur.
Ja, hier ben ik nu inderdaad ook achter. Ik ben inderdaad overgestapt van 3x25 naar 3x35. Onderverdeler of zware andere apparatuur heb ik niet.quote:Op zondag 12 januari 2020 17:12 schreef XanderH het volgende:
[..]
28x 300Wp = 8400Wp.
I = P / (√3 * U) = 8400 / (√3 * 400) = 12,1A.
Vergelijk dat eens met de maximale uitgangsstroom op het typeplaatje van de omvormer. Jouw PV set zou met gemak op een normale 16A krachtgroep achter een normale 3x25A huisaansluiting kunnen.
Ben je op advies van de installateur van 3x25A naar 3x35A gegaan? Of ben je op advies van 1x35A naar 3x35A gegaan en is er een andere reden dat je geen lagere hoofdzekering kunt plaatsen (bijvoorbeeld een 25A 1fase groep voor een onderverdeler, zware airco unit oid)?
Zo op het eerste gezicht lijkt het me een dom advies. Zeker als je PV plaatst voor de opbrengst. Die doe je zo wel een beetje teniet he...
Zoals tux87 ook zegt is het knelpunt de auto, meer ga ik er nu niet uithalen.quote:Op zondag 12 januari 2020 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Doe die 3*35A er maar meteen uit en stap over op 3*25A. Dat bespaart je zo'n 700 euro per jaar voor je zonnepanelen is dat echt niet nodig.
Er zitten 10 panelen op één fase. Dat levert dus 3000Wp per fase. Dat is 13A per fase. Dus zelfs als je zelf niets afneemt en alle opgewekte stroom volledig teruglevert, dan gebruik je maar net iets meer dan de helft van het maximum van een 3*25A aansluiting.
Ten aanzien van je auto: kijk uit met veel laden op één fase. Het kan wel, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je geen andere grote verbruikers op dezelfde fase moet aansluiten. Anders gaat je hoofdzekering er uit en als dat nog smeltpatronen zijn is dat iedere keer een duur grapje.
Je zou best 20A kunnen gaan laden op één fase, mits de lader dat aan kan, bekabeling dik genoeg is en de automaat geschikt is. Je moet dan echter op de fase dus alleen maar een paar lichtgroepen aansluiten. Geen vaatwassers, ovens, boilers, haarfohn of stofzuiger.
Maar wellicht is het nog handiger om een paal aan te sluiten die geschikt voor 25A of meer, deze afzekeren op 25A (zelfde als straks je hoofdzekering). Maar dan wel met load balancing te werken. Met de limiet ingesteld op 24A. Dan hoef je overdag in huis niet op te letten hoe je met je energiegebruikers om gaat, terwijl je 's nachts toch 50% sneller laadt dan de huidige 16A. Met load balancing spaar je je hoofdzekeringen.
Inderdaad is de auto het probleem in deze. Is zo'n smartevse hetzelfde principe als de laadpaal van mij die nu is aangesloten op de slimme meter? Als het goed is monitort deze of er niet te veel gevraagd wordt?quote:Op zondag 12 januari 2020 17:53 schreef tux87 het volgende:
Het probleem is hier je auto. EVs hebben een 1 of 3 fase boordlader.
De leaf heeft een 1 fase boordlader. De meeste 1 fase laadboxen voor thuis zijn gebaseerd op de in Nederland gangbare 16A eindgroep. Dus 3.6 kilowatt laadvermogen. Dat schiet niet op, dan kun je de hele investering in een laadpunt beter achterwege laten en de bijgeleverde granny charger gebruiken. Jouw laadbox kijkt achter een drie fase aardlek te zitten, dus is dit wellicht een drie fase laadbox. De auto kan alleen niet overweg met driefase en gebruikt er maar één.
Op 3*25A kun je als je alle selectiviteit aan je laars lapt maximaal 5.7 kilowatt laden. Op 35A is dat 8 kilowatt.
Handig is dat eigenlijk niet, je trekt één fase uit het midden en je kan er niks anders op aansluiten. Tenzij je gaat loadbalancen, wat je nu dus ook al hebt.
De beste oplossing is een 20A automaat laten plaatsen, en de paal laten instellen op 20A. Dan voldoet het geheel en heb je de maximale haalbare laadsnelheid van 4.6 kilowatt.
Er is nog één andere oplossing: een DC lader voor thuis. Die kan wel drie fase laden, met dus een vermogen van 11 kilowatt bij 3*25A.
Maar dat is zeker niet goedkoop!
3*25A is trouwens meer dan genoeg. Ik laad hier een Tesla model 3 op drie fase met max 11 kilowatt. Dan nog een warmtepomp en boiler en electrisch koken. Dat doet ik met een smartevse, die leest een modbus kWh meter uit die achter de hoofdschakelaar zit. Zo blijft hij altijd binnen de 3*25A. Gaat het verbruik in huis omhoog gaat het laden even wat langzamer.
De model 3 heeft dus een driefase boordlader, dan heb je meteen 16a. Zou je die aan jouw lader hangen dan laad hij met 11 kilowatt.
Hoe moet ik me dit voorstellen? Een stopcontact voor de zonnepanelen (maar dat was toch een 3-fasen omvormer)?quote:Op maandag 13 januari 2020 09:55 schreef Herkauwer het volgende:
Het stopcontact voor de 2de auto, dat is een plugin hybride, en de zonnepanelen zitten naast elkaar in de meterkast.
Wat bedoel je met stopcontact voor de zonnepanelen? Het enige stopcontact waar ik het over had is het stopcontact wat ik geplaatst heb naast de laadpaal voor de plugin hybride auto.quote:Op maandag 13 januari 2020 12:15 schreef XanderH het volgende:
[..]
Hoe moet ik me dit voorstellen? Een stopcontact voor de zonnepanelen (maar dat was toch een 3-fasen omvormer)?
Zitten het stopcontact voor die autolader en de zonnepanelen op dezelfde groep? Zit er dan nog een PV-verdeler tussen ofzo?
Ik word nu wel nieuwsgierig naar wat foto's (ook van de groepenkast).
Stiekem wist ik dit eigenlijk al bedankt voor de uitleg, ik had er niet aan gedacht.quote:Op maandag 13 januari 2020 10:03 schreef Ivo1985 het volgende:
De zonnepanelen trekken geen 12A. Die 'duwen' 12A. De opwek van de zonnepanelen gaat in tegengestelde richting. En je kunt die stroom dus aftrekken van de stroom die je zelf verbruikt. Wanneer dat een negatief getal oplevert, ben je stroom aan het terugleveren.
Ik heb van het weekend even het hele huis geïnventariseerd en de groepen inzichtelijk gemaakt t.o.v. de groepen. Ik ben uit gekomen op max 22kW. Dan heb ik dus al mijn apparatuur tegelijkertijd op vol vermogen aanstaan. Misschien dat ik in de toekomst nog de laadpaal op 25A afzeker en de loadbalancing op 24A. Dat komt pas aan de orde als het nodig is.quote:Op zondag 12 januari 2020 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Doe die 3*35A er maar meteen uit en stap over op 3*25A. Dat bespaart je zo'n 700 euro per jaar voor je zonnepanelen is dat echt niet nodig.
Er zitten 10 panelen op één fase. Dat levert dus 3000Wp per fase. Dat is 13A per fase. Dus zelfs als je zelf niets afneemt en alle opgewekte stroom volledig teruglevert, dan gebruik je maar net iets meer dan de helft van het maximum van een 3*25A aansluiting.
Ten aanzien van je auto: kijk uit met veel laden op één fase. Het kan wel, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je geen andere grote verbruikers op dezelfde fase moet aansluiten. Anders gaat je hoofdzekering er uit en als dat nog smeltpatronen zijn is dat iedere keer een duur grapje.
Je zou best 20A kunnen gaan laden op één fase, mits de lader dat aan kan, bekabeling dik genoeg is en de automaat geschikt is. Je moet dan echter op de fase dus alleen maar een paar lichtgroepen aansluiten. Geen vaatwassers, ovens, boilers, haarfohn of stofzuiger.
Maar wellicht is het nog handiger om een paal aan te sluiten die geschikt voor 25A of meer, deze afzekeren op 25A (zelfde als straks je hoofdzekering). Maar dan wel met load balancing te werken. Met de limiet ingesteld op 24A. Dan hoef je overdag in huis niet op te letten hoe je met je energiegebruikers om gaat, terwijl je 's nachts toch 50% sneller laadt dan de huidige 16A. Met load balancing spaar je je hoofdzekeringen.
Altijd fijn ook als er nog even weer een update wordt gegevenquote:Op maandag 27 januari 2020 20:24 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik heb van het weekend even het hele huis geïnventariseerd en de groepen inzichtelijk gemaakt t.o.v. de groepen. Ik ben uit gekomen op max 22kW. Dan heb ik dus al mijn apparatuur tegelijkertijd op vol vermogen aanstaan. Misschien dat ik in de toekomst nog de laadpaal op 25A afzeker en de loadbalancing op 24A. Dat komt pas aan de orde als het nodig is.
Ik ga terug naar 3 x 25A. Iedereen bedankt voor jullie bijdrage
Net nog een elektricien gevraagd op basis van mijn overzicht en hij adviseert ook terug te gaan. Ik ga het nu echt in gang zetten. Tja, ¤700 op jaarbasis.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 00:30 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Altijd fijn ook als er nog even weer een update wordt gegeven
Dat is nog wel een redelijke besparing op jaarbasis denk ik?
Ik ben een leek op dit gebied en vroeg mij af wat de kosten (prijs) is van het opladen van 1100 km in 5 minuten ?quote:Op zondag 12 januari 2020 14:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat is zeker niet standaard en daarvoor betaal je volgens mij een flink hoger vast recht.
Als het stopcontact/groep waarop dat ding is aangesloten is afgezekerd op 32A moet je gewoon 22kW kunnen halen.
* derLudolf mijmert hoe heerlijk het is om 1100km op te laden in 5 minuten
Dat vind ik eigenlijk wel een goed idee...maarre wat voor een model dame trek je daarmee aan, een boerinnetje of zo ?quote:Op dinsdag 28 januari 2020 17:06 schreef Speekselklier het volgende:
de renault zeo verbruikt ca 0,15kw per kilometer. 160kw voor 1100km dus.
bij 20ct per kwh dus iets van 35 euro.
heb jij nog geen auto die op hout rijdt dan?
grotere accu, nieuwer model.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 17:51 schreef cempexo het volgende:
Hmm...een Renault Zoe rijdt hier 385 kilometer op 1 oplading...wat snap ik nu niet ?
https://www.renault.dk/bi(...)AvD_BwE&gclsrc=aw.ds
quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:10 schreef XanderH het volgende:
Hoe lang heb je nu 3x35A gehad?
Zou je de installateur die dit aanraadde hier niet gewoon eens over aanspreken?
De beste man heeft mijn project nooit mogen afmaken bij de installateur. Dit is er tussendoor geslopen en heb ik nooit meer gecontroleerd.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:21 schreef speedfightrage het volgende:
De installateur die de 3x35 geadviseerd heeft is een enorme drop l..
Ik begrijp het ook niet.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:53 schreef Gieliovd het volgende:
Zo nou wat ik hier allemaal lees, je hebt wel heel slechte adviezen gehad.
Die verzwaarde aansluiting voor je pv set is echt overbodig en scheelt je enorm veel geld. Op deze manier verdien je je pv set nooit terug. Ik heb bijna evenveel vermogen op het dak liggen en heb gewoon 3x25A hoor.
Je hebt een B16 automaat zitten, dus maximaal op 3 fasen zo'n 11KW. Dat moet mits goed aangelegd dus je probleem niet zijn.
Ik lees op een website:
[..]
Staat hij niet gewoon verkeerd ingesteld?
quote:Op dinsdag 28 januari 2020 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik begrijp het ook niet.
Heb hier 68x 300Wp panelen op 2x 8kW omvormers (3-fasen).. 20,4kW aan panelen dus...
Daarnaast een 90cm 3-fasen inductiekookplaat (~11kW)
En dan nog een 14kW warmtepomp (3-fasen) die maximaal zo'n 6,5kWatt kan trekken als het ooit Siberisch koud wordt (maar in de praktijk vooral tussen de 1,2 en 2,5kW pruttelt).
En ik zou er probleemloos nog een auto op 3-fasen kunnen laden 's nachts met een lader die de P1 van de slimme meter in de gaten houdt en dus een tandje terug kan als ik onverhoopt om 3 uur 's nachts besluit om een hele maaltijd te gaan koken
En dat allemaal op 3x 25A
Graag gedaanquote:Op dinsdag 28 januari 2020 21:29 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Mocht ik nog ergens twijfel hebben dan is die nu weggenomen
Ja klopt helemaal. Ik heb de afspraak al bijna gemaakt, nog even dag en datum afstemmen en betalen Dus over 5 weken ben ik er weer vanafquote:Op dinsdag 28 januari 2020 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Graag gedaan
Sowieso wordt vaak de fout gemaakt om de zonnepanelen (of eigenlijk het vermogen van je omvormer, die beperkt sowieso wat er kan worden geleverd) af te trekken van wat je in totaal kan afsluiten.
Maar dat is niet correct, de panelen (of omvormer) moet je niet meetellen. Ze moeten alleen binnen de grenzen van die 3x25A blijven. En uiteraard selectief t.o.v. je hoofdzekering, daarom heb ik 2x8kW omvormers ipv 1x16kW.
Als je zonnepanelen 16kW leveren en je verbruikt 8kW voor het laden dan lever je 8kW terug.
Alleen die 8kW verbruik heeft invloed op wat je verder nog aan verbruikers kan inschakelen.
En dat is bij 3x 25A x 230V dan alsnog zo'n 9,25kW.
Stel dat je die 8 + 9,25kW aan verbruikers hebt ingeschakeld terwijl je ook 16kW aan zonnepanelen hebt die vol in de zon liggen?
Je zou bij 16kW opwekken dan 16kW uit de panelen trekken en 1,25kW uit het lichtnet, ofwel: er loopt amper stroom door je hoofdzekering.
En nogmaals, dat is als je maximaal gaat met tegelijk opwekken en verbruiken.
Ach ja, zie je je netbeheerder ook wat vakerquote:Op dinsdag 28 januari 2020 21:44 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja klopt helemaal. Ik heb de afspraak al bijna gemaakt, nog even dag en datum afstemmen en betalen Dus over 5 weken ben ik er weer vanaf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |