abonnement Unibet Coolblue
  zondag 12 januari 2020 @ 12:29:56 #1
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190993261
Klushelden,

Ik heb jullie hulp even nodig! Wat ik wil bereiken is het opladen van mijn auto op een zo'n snel mogelijk manier.

Het gaat om een Nissan Leaf e+, deze kan maximaal met 6,6 kW laden en laadt nu met 3,7 kW.

Volgens EV-database.nl zijn dit de laadmogelijkheden:
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 28u45m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 18 uur 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 11u30m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 10 uur 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 18 uur 18 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 11u30m 29 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 10 uur 33 km/u

Mijn laadpaal is 3 fase aangesloten en ik heb een 3x35A huisaansluiting. In mijn meterkast is de laadpaal op 1 aardlekschakelaar aangesloten (Hager CDS440G). De laadpaal is ook via een kabel aangesloten op mijn slimme meter om te communiceren zodat de laadpaal rekening houdt met het stroomverbruik in het huis.

Als ik kijk naar de snelheid van laden heb ik groot vermoeden dat ik maar 3,7kW haal. Ik ben op zoek naar het knelpunt. Mijn aardlekschakelaar zou 40 ampere aan moeten kunnen en dan denk ik dat ik 3-fase 32A aan moet kunnen en dus met 6,6 kW kan laden.

Ik snap dat ik overdag mogelijk niet het volledige vermogen zou halen, vanwege gebruik door andere apparatuur. Echter verbruiken wij 's nachts minder dan 0,3 kw uur, dit heb ik gecheckt door de slimme meter af te lezen voordat ik naar bed ga. Er zijn minstens 8 uur beschikbaar 's nachts waarbij er geen apparatuur draait. Afwasmachine, cv-ketel, wasmachine, droger staan allemaal uit. Verder geen apparatuur behalve in standby.

Iemand een idee waar ik fout zit met mijn gedachte of waar ik iets kan veranderen? Vragen worden uiteraard zo goed mogelijk beantwoord!

[ Bericht 0% gewijzigd door Herkauwer op 12-01-2020 14:14:16 (3x30 -> 3x35) ]
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_190993408
A. Laden op 3,6 kW. Wie thuis een reguliere stroomaansluiting heeft (16 Ampere) kan een laadbox laten aanleggen die in circa 8 uur de accu kan opladen.

B. Laden op 6,6 kW. Wie thuis of bij een bedrijfsruimte zogeheten ‘krachtstroom’ heeft, kan een laadbox laten aanleggen die in circa 4 uur de accu kan opladen. Een particulier kan ook ‘krachtstroom’ aanvragen voor zijn huisadres, huizen na 2011 zijn al voorzien van een sterkere aansluiting. Een elektricien zal dit in orde moeten maken en er zullen eenmalige en soms ook hogere vaste kosten aan deze faciliteit verbonden zijn. Meer informatie bij uw netwerkbeheerder.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 12 januari 2020 @ 13:08:19 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_190993793
Wat zijn de specs van je laadpaal?

Als die 29A kan leveren aan je auto dan zou je gewoon met de maximale stroom kunnen laden.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat je rest van het huis het niet doet. Daarvoor moet je héél erg je best doen wil je überhaupt boven de 10-15A uitkomen.
So we just called him Fred
  zondag 12 januari 2020 @ 13:11:06 #4
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190993835
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2020 13:08 schreef Fred het volgende:
Wat zijn de specs van je laadpaal?

Als die 29A kan leveren aan je auto dan zou je gewoon met de maximale stroom kunnen laden.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat je rest van het huis het niet doet. Daarvoor moet je héél erg je best doen wil je überhaupt boven de 10-15A uitkomen.
Het is de home advanced model van newmotion en volgende website van newmotion zijn dit de specs:
Vermogen: 3,7kW, 7,4kW, 11kW, 22kW
Vaste kabel: Optioneel
Werking: Online
Montage: Wand, Paal
Automatische stroomkostenverrekening: Ja
Aansluiting: Type 2
Maxem-ondersteuning: Nee
Toegangsrestrictie: Ja
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 12 januari 2020 @ 13:11:43 #5
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190993841
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2020 12:40 schreef halfway het volgende:
A. Laden op 3,6 kW. Wie thuis een reguliere stroomaansluiting heeft (16 Ampere) kan een laadbox laten aanleggen die in circa 8 uur de accu kan opladen.

B. Laden op 6,6 kW. Wie thuis of bij een bedrijfsruimte zogeheten ‘krachtstroom’ heeft, kan een laadbox laten aanleggen die in circa 4 uur de accu kan opladen. Een particulier kan ook ‘krachtstroom’ aanvragen voor zijn huisadres, huizen na 2011 zijn al voorzien van een sterkere aansluiting. Een elektricien zal dit in orde moeten maken en er zullen eenmalige en soms ook hogere vaste kosten aan deze faciliteit verbonden zijn. Meer informatie bij uw netwerkbeheerder.
Dit is wat generieke informatie, ik heb al een aansluiting die voldoende zou moeten leveren en anders zou je je antwoord meer willen onderbouwen?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 12 januari 2020 @ 13:17:08 #6
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190993903
Newmotion geeft aan dat mijn abonnement "Carefree Charging" heet. Echter kan ik nergens (nog) achterhalen of dat het knelpunt zou kunnen zijn. De 5 abonnementen die op de website staan hebben andere namen...
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 12 januari 2020 @ 13:19:36 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_190993932
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 13:11 schreef Herkauwer het volgende:

Het is de home advanced model van newmotion en volgende website van newmotion zijn dit de specs:
Dan is het de vraag wat er tussen je aardlek en laadpaal zit aan installatieautomaat. Als ik het zo lees vermoed ik dat daar 1x16A en je lader dus ook maar 1 fase gebruikt met max 16A.
Als je een hogere stroom wil hebben zou je dat moeten laten passen. Máár dan moet ook de rest van de installatie daarvoor geschikt moeten zijn: denk aan dikte van de aders, aantal aderparen etc.
So we just called him Fred
  zondag 12 januari 2020 @ 13:47:51 #8
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190994224
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2020 13:19 schreef Fred het volgende:

[..]

Dan is het de vraag wat er tussen je aardlek en laadpaal zit aan installatieautomaat. Als ik het zo lees vermoed ik dat daar 1x16A en je lader dus ook maar 1 fase gebruikt met max 16A.
Als je een hogere stroom wil hebben zou je dat moeten laten passen. Máár dan moet ook de rest van de installatie daarvoor geschikt moeten zijn: denk aan dikte van de aders, aantal aderparen etc.
De aardlek had ik al in de OP genoemd en de laadpaal is verder aangesloten met de volgende installatieautomaat Schneider iC60 RCBO deze kunnen tot 63A. Dit zou dan inderdaad een knelpunt kunnen zijn, want deze zijn er ook in 16A. Ik kan alleen niet aan de buitenkant zo zien of dat zo is.

Er staat B16 op, ik denk dat dit betekent B karakteristiek, maar de 16 zou ampere kunnen zijn. Maar ook bij de plaatjes van de 63 ampere staat B16.

Dit zou het wel verklaren, wel zonde als dit zo is. Kostentechnisch boeit het niet zoveel voor een 16A of een 32A!
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_190994338
3*30A huisaansluiting?

25,35 of 40 zou meer logisch zijn.
  zondag 12 januari 2020 @ 14:05:29 #10
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190994444
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 13:56 schreef G3rtonimo het volgende:
3*30A huisaansluiting?

25,35 of 40 zou meer logisch zijn.
Inderdaad, dat had ik verkeerd. Het is 3x35, zojuist even gecontroleerd bij Liander.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator zondag 12 januari 2020 @ 14:49:11 #11
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190994987
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 14:05 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Inderdaad, dat had ik verkeerd. Het is 3x35, zojuist even gecontroleerd bij Liander.
Dat is zeker niet standaard en daarvoor betaal je volgens mij een flink hoger vast recht.

Als het stopcontact/groep waarop dat ding is aangesloten is afgezekerd op 32A moet je gewoon 22kW kunnen halen.

* derLudolf mijmert hoe heerlijk het is om 1100km op te laden in 5 minuten O+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190995068
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 13:47 schreef Herkauwer het volgende:
Er staat B16 op, ik denk dat dit betekent B karakteristiek, maar de 16 zou ampere kunnen zijn.
Ja, dat is een 16A automaat dus...

Als je daadwerkelijk een 3x35A hoofdaansluiting hebt (dit is zeker niet standaard! En kost je zo'n ¤700 per jaar extra bovenop 3x25A) dan zou je de automaat kunnen verzwaren. Alleen geef je dan wel de selectiviteit van je beveiligingen op...
  zondag 12 januari 2020 @ 14:57:06 #13
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190995076
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2020 14:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat is zeker niet standaard en daarvoor betaal je volgens mij een flink hoger vast recht.

Als het stopcontact/groep waarop dat ding is aangesloten is afgezekerd op 32A moet je gewoon 22kW kunnen halen.

* derLudolf mijmert hoe heerlijk het is om 1100km op te laden in 5 minuten O+
Klopt ik betaal inderdaad meer vastrecht. Ik had een zwaardere aansluiting nodig i.v.m. de omvormer voor de zonnepanelen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 12 januari 2020 @ 14:59:15 #14
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190995095
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 14:56 schreef XanderH het volgende:

[..]

Ja, dat is een 16A automaat dus...

Als je daadwerkelijk een 3x35A hoofdaansluiting hebt (dit is zeker niet standaard! En kost je zo'n ¤700 per jaar extra bovenop 3x25A) dan zou je de automaat kunnen verzwaren. Alleen geef je dan wel de selectiviteit van je beveiligingen op...
Die als is een zekerheid, want ik betaal ervoor, heb het laten uitvoeren en Liander geeft het ook aan. Wat bedoel je met de selectiviteit van je beveiligingen opheffen? Dit zou dan de enige automaat zijn die meer dan 16A verbruikt.

Trouwens ik moet nog aankijken of ik dit inderdaad ga doen. Het ligt er aan hoe vaak ik leeg 's avonds thuis ga komen en 's ochtends ver moet rijden zonder te kunnen laden.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_190995157
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 14:59 schreef Herkauwer het volgende:
Wat bedoel je met de selectiviteit van je beveiligingen opheffen? Dit zou dan de enige automaat zijn die meer dan 16A verbruikt.
Bij kortsluiting in de autolader of de kabel daar naartoe heb je een grote kans dat niet alleen die groep uitschakelt, maar dat ook de hoofdzekering sneuvelt en je dus in het donker komt te zitten. En dan kun je de storingsdienst van de netbeheerder bellen...
quote:
Trouwens ik moet nog aankijken of ik dit inderdaad ga doen. Het ligt er aan hoe vaak ik leeg 's avonds thuis ga komen en 's ochtends ver moet rijden zonder te kunnen laden.
Wat voor een PV installatie heb je wel niet liggen eigenlijk, als ik vragen mag? :)
pi_190995254
6.6kW kan toch ook met de veel en veel goedkopere 3x25A aansluiting? :?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 12 januari 2020 @ 15:13:54 #17
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190995262
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:04 schreef XanderH het volgende:

[..]

Bij kortsluiting in de autolader of de kabel daar naartoe heb je een grote kans dat niet alleen die groep uitschakelt, maar dat ook de hoofdzekering sneuvelt en je dus in het donker komt te zitten. En dan kun je de storingsdienst van de netbeheerder bellen...
[..]

Wat voor een PV installatie heb je wel niet liggen eigenlijk, als ik vragen mag? :)
Dat is wel vervelend als de stroom echt uit valt! Ga ik nog eens goed over nadenken of ik dat ga doen.

Ik heb 28 300wp zonnepanelen liggen. Het zijn glas-glas panelen, maar verder weet ik zo niet, zou ik wel kunnen uitzoeken als dit je vraag niet beantwoord.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_190995278
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:04 schreef XanderH het volgende:
Bij kortsluiting in de autolader of de kabel daar naartoe heb je een grote kans dat niet alleen die groep uitschakelt, maar dat ook de hoofdzekering sneuvelt en je dus in het donker komt te zitten. En dan kun je de storingsdienst van de netbeheerder bellen...
Tegenwoordig zijn de hoofdschakelaars zelf aan te zetten door het klepje omhoog te doen. Dan moet je wel de nieuwste hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 12 januari 2020 @ 15:16:07 #19
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190995283
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
6.6kW kan toch ook met de veel en veel goedkopere 3x25A aansluiting? :?
Niet voor de laadpaal maar voor de zonnepanelen is de aansluiting verzwaard.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_190995298
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:16 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Niet voor de laadpaal maar voor de zonnepanelen is de aansluiting verzwaard.
28x300 watt kan ook nog prima met 3x25A. Ik ben benieuwd naar je financiele plaatje van je PV met die superhoge extra kosten van je aansluiting.
Je betaalt je arm aan een 3x35A aansluiting.....
Je kan goed verdeeld max 17.25kW uit een 3x25A halen.... Zelfs max vermogen PV (wat bijna nooit gebeurd) plus max vermogen auto kan nog met 3x25A.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190995741
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:13 schreef Herkauwer het volgende:
Dat is wel vervelend als de stroom echt uit valt! Ga ik nog eens goed over nadenken of ik dat ga doen.
Dat voorkom je dus door al je beveiligingen selectief uit te kiezen. Dan zal in normale omstandigheden bij een fout alleen de laatste beveiliging in de keten aanspreken, dus de automaat van de laadpaal.
quote:
Ik heb 28 300wp zonnepanelen liggen. Het zijn glas-glas panelen, maar verder weet ik zo niet, zou ik wel kunnen uitzoeken als dit je vraag niet beantwoord.
Zitten die panelen op een éénfase omvormer ofzo? :?

Ik zou de autolader lekker laten voor wat het is als je er zo mee toekomt, de PV omvormer (laten) vervangen door een driefasen omvormer die ze in eerste instantie al hadden moeten hangen, de aansluiting weer verlichten naar 3x25A en lekker ¤700 per jaar in je zak steken...

... totdat je aan de warmtepomp enzo gaat waarschijnlijk. ;)
pi_190995759
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Tegenwoordig zijn de hoofdschakelaars zelf aan te zetten door het klepje omhoog te doen. Dan moet je wel de nieuwste hebben.
TS is overtuigd dat hij 3x35A heeft. Dat moeten smeltzekeringen zijn, 35A automaten worden niet toegepast.

Anders had hij 3x40 gehad.
  zondag 12 januari 2020 @ 15:53:07 #23
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190995839
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:45 schreef XanderH het volgende:

[..]

Dat voorkom je dus door al je beveiligingen selectief uit te kiezen. Dan zal in normale omstandigheden bij een fout alleen de laatste beveiliging in de keten aanspreken, dus de automaat van de laadpaal.
[..]

Zitten die panelen op een éénfase omvormer ofzo? :?

Ik zou de autolader lekker laten voor wat het is als je er zo mee toekomt, de PV omvormer (laten) vervangen door een driefasen omvormer die ze in eerste instantie al hadden moeten hangen, de aansluiting weer verlichten naar 3x25A en lekker ¤700 per jaar in je zak steken...

... totdat je aan de warmtepomp enzo gaat waarschijnlijk. ;)
De omvormer is 3-fase, en inderdaad ben ik ondertussen niet tevreden met het advies wat ik destijds heb gekregen m.b.t. mijn aansluiting.

Hiervoor ga ik eens contact opnemen met de installateur.

quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:47 schreef XanderH het volgende:

[..]

TS is overtuigd dat hij 3x35A heeft. Dat moeten smeltzekeringen zijn, 35A automaten worden niet toegepast.

Anders had hij 3x40 gehad.
Geen overtuiging.

Energiesoort
Stroom
Grootte
3x35A
Maximaal vermogen
27 kW
Aantal fasen
3
EAN-code
xxx
Levert u terug?
Ja, aangemeld per 27-07-2019
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_190995842
Zo nou wat ik hier allemaal lees, je hebt wel heel slechte adviezen gehad.

Die verzwaarde aansluiting voor je pv set is echt overbodig en scheelt je enorm veel geld. Op deze manier verdien je je pv set nooit terug. Ik heb bijna evenveel vermogen op het dak liggen en heb gewoon 3x25A hoor.

Je hebt een B16 automaat zitten, dus maximaal op 3 fasen zo'n 11KW. Dat moet mits goed aangelegd dus je probleem niet zijn.

Ik lees op een website:
quote:
Ook eventueel gebruik van de muur(erfscheiding) die er staat met de buren. Mag die gebruikt worden of moet die op eigen grond staan?
Staat hij niet gewoon verkeerd ingesteld?

[ Bericht 25% gewijzigd door Gieliovd op 12-01-2020 15:59:15 ]
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 12 januari 2020 @ 15:54:55 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190995862
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 14:59 schreef Herkauwer het volgende:


Trouwens ik moet nog aankijken of ik dit inderdaad ga doen. Het ligt er aan hoe vaak ik leeg 's avonds thuis ga komen en 's ochtends ver moet rijden zonder te kunnen laden.
Elke keer dat het gebeurd loop je flink te vloeken denk ik. :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 12 januari 2020 @ 15:55:23 #26
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190995872
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:53 schreef Gieliovd het volgende:
Zo nou wat ik hier allemaal lees, je hebt wel heel slechte adviezen gehad.

Die verzwaarde aansluiting voor je pv set is echt overbodig en scheelt je enorm veel geld. Op deze manier verdien je je pv set nooit terug. Ik heb bijna evenveel vermogen op het dak liggen en heb gewoon 3x25A hoor.

Je hebt een B16 automaat zitten, dus maximaal op 3 fasen zo'n 11KW. Dat moet mits goed aangelegd dus je probleem niet zijn.
Bedankt, ondertussen ben ik ook zover dat ik het advies niet terecht vind.

Helaas kan een Nissan Leaf enkel 1 fasig laden en benut dus met 3,7kW van de 11kW mogelijk.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 12 januari 2020 @ 15:56:27 #27
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190995882
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:54 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Elke keer dat het gebeurd loop je flink te vloeken denk ik. :P
Het is nog niet voorgekomen, ik hoefde vanochtend maar 6 kilometer te rijden (heen en weer). Ik hou het gewoon in de gaten.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_190996798
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:47 schreef XanderH het volgende:

[..]

TS is overtuigd dat hij 3x35A heeft. Dat moeten smeltzekeringen zijn, 35A automaten worden niet toegepast.

Anders had hij 3x40 gehad.
weer wat geleerd ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190996901
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:53 schreef Herkauwer het volgende:
De omvormer is 3-fase, en inderdaad ben ik ondertussen niet tevreden met het advies wat ik destijds heb gekregen m.b.t. mijn aansluiting.

Hiervoor ga ik eens contact opnemen met de installateur.
28x 300Wp = 8400Wp.

I = P / (√3 * U) = 8400 / (√3 * 400) = 12,1A.

Vergelijk dat eens met de maximale uitgangsstroom op het typeplaatje van de omvormer. Jouw PV set zou met gemak op een normale 16A krachtgroep achter een normale 3x25A huisaansluiting kunnen.

Ben je op advies van de installateur van 3x25A naar 3x35A gegaan? Of ben je op advies van 1x35A naar 3x35A gegaan en is er een andere reden dat je geen lagere hoofdzekering kunt plaatsen (bijvoorbeeld een 25A 1fase groep voor een onderverdeler, zware airco unit oid)?

Zo op het eerste gezicht lijkt het me een dom advies. Zeker als je PV plaatst voor de opbrengst. Die doe je zo wel een beetje teniet he...
pi_190996970
Doe die 3*35A er maar meteen uit en stap over op 3*25A. Dat bespaart je zo'n 700 euro per jaar voor je zonnepanelen is dat echt niet nodig.

Er zitten 10 panelen op één fase. Dat levert dus 3000Wp per fase. Dat is 13A per fase. Dus zelfs als je zelf niets afneemt en alle opgewekte stroom volledig teruglevert, dan gebruik je maar net iets meer dan de helft van het maximum van een 3*25A aansluiting.

Ten aanzien van je auto: kijk uit met veel laden op één fase. Het kan wel, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je geen andere grote verbruikers op dezelfde fase moet aansluiten. Anders gaat je hoofdzekering er uit en als dat nog smeltpatronen zijn is dat iedere keer een duur grapje.

Je zou best 20A kunnen gaan laden op één fase, mits de lader dat aan kan, bekabeling dik genoeg is en de automaat geschikt is. Je moet dan echter op de fase dus alleen maar een paar lichtgroepen aansluiten. Geen vaatwassers, ovens, boilers, haarfohn of stofzuiger.

Maar wellicht is het nog handiger om een paal aan te sluiten die geschikt voor 25A of meer, deze afzekeren op 25A (zelfde als straks je hoofdzekering). Maar dan wel met load balancing te werken. Met de limiet ingesteld op 24A. Dan hoef je overdag in huis niet op te letten hoe je met je energiegebruikers om gaat, terwijl je 's nachts toch 50% sneller laadt dan de huidige 16A. Met load balancing spaar je je hoofdzekeringen.
pi_190997470
Het probleem is hier je auto. EVs hebben een 1 of 3 fase boordlader.

De leaf heeft een 1 fase boordlader. De meeste 1 fase laadboxen voor thuis zijn gebaseerd op de in Nederland gangbare 16A eindgroep. Dus 3.6 kilowatt laadvermogen. Dat schiet niet op, dan kun je de hele investering in een laadpunt beter achterwege laten en de bijgeleverde granny charger gebruiken. Jouw laadbox kijkt achter een drie fase aardlek te zitten, dus is dit wellicht een drie fase laadbox. De auto kan alleen niet overweg met driefase en gebruikt er maar één.

Op 3*25A kun je als je alle selectiviteit aan je laars lapt maximaal 5.7 kilowatt laden. Op 35A is dat 8 kilowatt.

Handig is dat eigenlijk niet, je trekt één fase uit het midden en je kan er niks anders op aansluiten. Tenzij je gaat loadbalancen, wat je nu dus ook al hebt.

De beste oplossing is een 20A automaat laten plaatsen, en de paal laten instellen op 20A. Dan voldoet het geheel en heb je de maximale haalbare laadsnelheid van 4.6 kilowatt.

Er is nog één andere oplossing: een DC lader voor thuis. Die kan wel drie fase laden, met dus een vermogen van 11 kilowatt bij 3*25A.
Maar dat is zeker niet goedkoop!

3*25A is trouwens meer dan genoeg. Ik laad hier een Tesla model 3 op drie fase met max 11 kilowatt. Dan nog een warmtepomp en boiler en electrisch koken. Dat doet ik met een smartevse, die leest een modbus kWh meter uit die achter de hoofdschakelaar zit. Zo blijft hij altijd binnen de 3*25A. Gaat het verbruik in huis omhoog gaat het laden even wat langzamer.

De model 3 heeft dus een driefase boordlader, dan heb je meteen 16a. Zou je die aan jouw lader hangen dan laad hij met 11 kilowatt.
  zondag 12 januari 2020 @ 20:37:29 #32
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_190999932
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 17:12 schreef XanderH het volgende:

[..]

28x 300Wp = 8400Wp.

I = P / (√3 * U) = 8400 / (√3 * 400) = 12,1A.

Vergelijk dat eens met de maximale uitgangsstroom op het typeplaatje van de omvormer. Jouw PV set zou met gemak op een normale 16A krachtgroep achter een normale 3x25A huisaansluiting kunnen.

Ben je op advies van de installateur van 3x25A naar 3x35A gegaan? Of ben je op advies van 1x35A naar 3x35A gegaan en is er een andere reden dat je geen lagere hoofdzekering kunt plaatsen (bijvoorbeeld een 25A 1fase groep voor een onderverdeler, zware airco unit oid)?

Zo op het eerste gezicht lijkt het me een dom advies. Zeker als je PV plaatst voor de opbrengst. Die doe je zo wel een beetje teniet he...
Ja, hier ben ik nu inderdaad ook achter. Ik ben inderdaad overgestapt van 3x25 naar 3x35. Onderverdeler of zware andere apparatuur heb ik niet.

quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Doe die 3*35A er maar meteen uit en stap over op 3*25A. Dat bespaart je zo'n 700 euro per jaar voor je zonnepanelen is dat echt niet nodig.

Er zitten 10 panelen op één fase. Dat levert dus 3000Wp per fase. Dat is 13A per fase. Dus zelfs als je zelf niets afneemt en alle opgewekte stroom volledig teruglevert, dan gebruik je maar net iets meer dan de helft van het maximum van een 3*25A aansluiting.

Ten aanzien van je auto: kijk uit met veel laden op één fase. Het kan wel, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je geen andere grote verbruikers op dezelfde fase moet aansluiten. Anders gaat je hoofdzekering er uit en als dat nog smeltpatronen zijn is dat iedere keer een duur grapje.

Je zou best 20A kunnen gaan laden op één fase, mits de lader dat aan kan, bekabeling dik genoeg is en de automaat geschikt is. Je moet dan echter op de fase dus alleen maar een paar lichtgroepen aansluiten. Geen vaatwassers, ovens, boilers, haarfohn of stofzuiger.

Maar wellicht is het nog handiger om een paal aan te sluiten die geschikt voor 25A of meer, deze afzekeren op 25A (zelfde als straks je hoofdzekering). Maar dan wel met load balancing te werken. Met de limiet ingesteld op 24A. Dan hoef je overdag in huis niet op te letten hoe je met je energiegebruikers om gaat, terwijl je 's nachts toch 50% sneller laadt dan de huidige 16A. Met load balancing spaar je je hoofdzekeringen.
Zoals tux87 ook zegt is het knelpunt de auto, meer ga ik er nu niet uithalen.

quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2020 17:53 schreef tux87 het volgende:
Het probleem is hier je auto. EVs hebben een 1 of 3 fase boordlader.

De leaf heeft een 1 fase boordlader. De meeste 1 fase laadboxen voor thuis zijn gebaseerd op de in Nederland gangbare 16A eindgroep. Dus 3.6 kilowatt laadvermogen. Dat schiet niet op, dan kun je de hele investering in een laadpunt beter achterwege laten en de bijgeleverde granny charger gebruiken. Jouw laadbox kijkt achter een drie fase aardlek te zitten, dus is dit wellicht een drie fase laadbox. De auto kan alleen niet overweg met driefase en gebruikt er maar één.

Op 3*25A kun je als je alle selectiviteit aan je laars lapt maximaal 5.7 kilowatt laden. Op 35A is dat 8 kilowatt.

Handig is dat eigenlijk niet, je trekt één fase uit het midden en je kan er niks anders op aansluiten. Tenzij je gaat loadbalancen, wat je nu dus ook al hebt.

De beste oplossing is een 20A automaat laten plaatsen, en de paal laten instellen op 20A. Dan voldoet het geheel en heb je de maximale haalbare laadsnelheid van 4.6 kilowatt.

Er is nog één andere oplossing: een DC lader voor thuis. Die kan wel drie fase laden, met dus een vermogen van 11 kilowatt bij 3*25A.
Maar dat is zeker niet goedkoop!

3*25A is trouwens meer dan genoeg. Ik laad hier een Tesla model 3 op drie fase met max 11 kilowatt. Dan nog een warmtepomp en boiler en electrisch koken. Dat doet ik met een smartevse, die leest een modbus kWh meter uit die achter de hoofdschakelaar zit. Zo blijft hij altijd binnen de 3*25A. Gaat het verbruik in huis omhoog gaat het laden even wat langzamer.

De model 3 heeft dus een driefase boordlader, dan heb je meteen 16a. Zou je die aan jouw lader hangen dan laad hij met 11 kilowatt.
Inderdaad is de auto het probleem in deze. Is zo'n smartevse hetzelfde principe als de laadpaal van mij die nu is aangesloten op de slimme meter? Als het goed is monitort deze of er niet te veel gevraagd wordt?

Bedankt voor jouw voorbeelden, de laadpaal en alles er achter is 3 fase. Ik ga maar eens aan de slag om contact op te nemen met Liander en de boel aan te passen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_191000180
Een hoop text, maar volgens mij heb je door dat die Leaf (zoals de meeste Japanse Ev’s) slechts 1x 16 of 1x32A kan laden.
.
  zondag 12 januari 2020 @ 21:51:54 #34
211039 Noodels
None of this
pi_191001573
New Motion laadpalen staan standaard ingesteld op 16A maximale laadstroom.
Als je je serie nummer bij de hand hebt kun je ze bellen en vragen op welke waarde je laadpaal is ingesteld.
pi_191001671
Maar met 1*25A (wat 's nachts bijna volledig haalbaar is met load balancing) is de accu in CA. 12 uur vol. 19.00 uur parkeren en je kan om 7 uur weer met volledig volle accu vertrekken. Dat lijkt mij voor thuis-laden situaties meestal toch voldoende. 23.00 uur parkeren en de accu zit voor ruim 60% vol om 7 uur bij (bijna) 25A laden.

Hoe vaak kom je de ene dag met een vrijwel lege accu thuis en heb je de volgende dag wederom de volledige accu capaciteit nodig? Voor die 700 euro verschil in vastrecht zou ik het wel weten.
pi_191002370
Ik zou terug gaan naar 3x25a, je laadpaal afzekeren met 20a (als er 2,5mm2 ligt met niet al te grote afstand, of dikker leggen en naar 25a gaan)
Dan newmotion bellen en laadpaal in laten stellen op 20 of 25A.

Verder maak je die fase helemaal vrij en gooi je je huis op de andere 2 fases. Mits niet te veel grote verbruikers zoals electrische verwarming.
  maandag 13 januari 2020 @ 09:55:53 #37
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_191006309
Bedankt voor alle tips!

De enige vraag die ik nu nog heb is het volgende:

Het stopcontact voor de 2de auto, dat is een plugin hybride, en de zonnepanelen zitten naast elkaar in de meterkast. De plugin hybride trekt maximaal 10A (3,5 uur en vol) en volgens een berekening hierboven trekken de zonnepanelen maximaal 12,1A. Dit zou dan in theorie gewoon samen moeten kunnen?

Ik ga kijken of ik meer van het huis in kaart kan brengen per groep want dat is nu niet helemaal duidelijk.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_191006409
De zonnepanelen trekken geen 12A. Die 'duwen' 12A. De opwek van de zonnepanelen gaat in tegengestelde richting. En je kunt die stroom dus aftrekken van de stroom die je zelf verbruikt. Wanneer dat een negatief getal oplevert, ben je stroom aan het terugleveren.
pi_191007709
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 09:55 schreef Herkauwer het volgende:
Het stopcontact voor de 2de auto, dat is een plugin hybride, en de zonnepanelen zitten naast elkaar in de meterkast.
Hoe moet ik me dit voorstellen? Een stopcontact voor de zonnepanelen (maar dat was toch een 3-fasen omvormer)?

Zitten het stopcontact voor die autolader en de zonnepanelen op dezelfde groep? Zit er dan nog een PV-verdeler tussen ofzo?

Ik word nu wel nieuwsgierig naar wat foto's (ook van de groepenkast).
  maandag 13 januari 2020 @ 19:43:41 #40
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_191013730
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 12:15 schreef XanderH het volgende:

[..]

Hoe moet ik me dit voorstellen? Een stopcontact voor de zonnepanelen (maar dat was toch een 3-fasen omvormer)?

Zitten het stopcontact voor die autolader en de zonnepanelen op dezelfde groep? Zit er dan nog een PV-verdeler tussen ofzo?

Ik word nu wel nieuwsgierig naar wat foto's (ook van de groepenkast).
Wat bedoel je met stopcontact voor de zonnepanelen? Het enige stopcontact waar ik het over had is het stopcontact wat ik geplaatst heb naast de laadpaal voor de plugin hybride auto.



De meest rechter automaat is voor de zonnepanelen en direct links daarvan is het stopcontact voor de plugin hybride.

In de linker zie je de 4luik voor de laadpaal. De rest is nog niet helemaal duidelijk, ik ga binnenkort maar eens een schema maken en 1 voor 1 alle groepen nalopen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 13 januari 2020 @ 20:11:11 #41
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_191014128
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 10:03 schreef Ivo1985 het volgende:
De zonnepanelen trekken geen 12A. Die 'duwen' 12A. De opwek van de zonnepanelen gaat in tegengestelde richting. En je kunt die stroom dus aftrekken van de stroom die je zelf verbruikt. Wanneer dat een negatief getal oplevert, ben je stroom aan het terugleveren.
Stiekem wist ik dit eigenlijk al :X bedankt voor de uitleg, ik had er niet aan gedacht.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 27 januari 2020 @ 20:24:35 #42
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_191222886
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Doe die 3*35A er maar meteen uit en stap over op 3*25A. Dat bespaart je zo'n 700 euro per jaar voor je zonnepanelen is dat echt niet nodig.

Er zitten 10 panelen op één fase. Dat levert dus 3000Wp per fase. Dat is 13A per fase. Dus zelfs als je zelf niets afneemt en alle opgewekte stroom volledig teruglevert, dan gebruik je maar net iets meer dan de helft van het maximum van een 3*25A aansluiting.

Ten aanzien van je auto: kijk uit met veel laden op één fase. Het kan wel, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je geen andere grote verbruikers op dezelfde fase moet aansluiten. Anders gaat je hoofdzekering er uit en als dat nog smeltpatronen zijn is dat iedere keer een duur grapje.

Je zou best 20A kunnen gaan laden op één fase, mits de lader dat aan kan, bekabeling dik genoeg is en de automaat geschikt is. Je moet dan echter op de fase dus alleen maar een paar lichtgroepen aansluiten. Geen vaatwassers, ovens, boilers, haarfohn of stofzuiger.

Maar wellicht is het nog handiger om een paal aan te sluiten die geschikt voor 25A of meer, deze afzekeren op 25A (zelfde als straks je hoofdzekering). Maar dan wel met load balancing te werken. Met de limiet ingesteld op 24A. Dan hoef je overdag in huis niet op te letten hoe je met je energiegebruikers om gaat, terwijl je 's nachts toch 50% sneller laadt dan de huidige 16A. Met load balancing spaar je je hoofdzekeringen.
Ik heb van het weekend even het hele huis geïnventariseerd en de groepen inzichtelijk gemaakt t.o.v. de groepen. Ik ben uit gekomen op max 22kW. Dan heb ik dus al mijn apparatuur tegelijkertijd op vol vermogen aanstaan. Misschien dat ik in de toekomst nog de laadpaal op 25A afzeker en de loadbalancing op 24A. Dat komt pas aan de orde als het nodig is.

Ik ga terug naar 3 x 25A. Iedereen bedankt voor jullie bijdrage :)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator dinsdag 28 januari 2020 @ 00:30:33 #43
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191227155
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 20:24 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ik heb van het weekend even het hele huis geïnventariseerd en de groepen inzichtelijk gemaakt t.o.v. de groepen. Ik ben uit gekomen op max 22kW. Dan heb ik dus al mijn apparatuur tegelijkertijd op vol vermogen aanstaan. Misschien dat ik in de toekomst nog de laadpaal op 25A afzeker en de loadbalancing op 24A. Dat komt pas aan de orde als het nodig is.

Ik ga terug naar 3 x 25A. Iedereen bedankt voor jullie bijdrage :)
Altijd fijn ook als er nog even weer een update wordt gegeven ^O^ ^O^

Dat is nog wel een redelijke besparing op jaarbasis denk ik?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 28 januari 2020 @ 10:00:20 #44
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_191229549
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 00:30 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Altijd fijn ook als er nog even weer een update wordt gegeven ^O^ ^O^

Dat is nog wel een redelijke besparing op jaarbasis denk ik?
Net nog een elektricien gevraagd op basis van mijn overzicht en hij adviseert ook terug te gaan. Ik ga het nu echt in gang zetten. Tja, ¤700 op jaarbasis.

Ach ja....
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_191230402
Hoe lang heb je nu 3x35A gehad?

Zou je de installateur die dit aanraadde hier niet gewoon eens over aanspreken?
  dinsdag 28 januari 2020 @ 11:21:51 #46
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_191230585
De installateur die de 3x35 geadviseerd heeft is een enorme drop l..
pi_191235339
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2020 14:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat is zeker niet standaard en daarvoor betaal je volgens mij een flink hoger vast recht.

Als het stopcontact/groep waarop dat ding is aangesloten is afgezekerd op 32A moet je gewoon 22kW kunnen halen.

* derLudolf mijmert hoe heerlijk het is om 1100km op te laden in 5 minuten O+
Ik ben een leek op dit gebied en vroeg mij af wat de kosten (prijs) is van het opladen van 1100 km in 5 minuten ?

Wat is eigenlijk de prijs van een zeg maar standaard oplading van de el auto?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 28 januari 2020 @ 17:06:12 #48
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191235456
de renault zeo verbruikt ca 0,15kw per kilometer. 160kw voor 1100km dus.

bij 20ct per kwh dus iets van 35 euro.

heb jij nog geen auto die op hout rijdt dan?
Tot nooit .......
pi_191235598
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 17:06 schreef Speekselklier het volgende:
de renault zeo verbruikt ca 0,15kw per kilometer. 160kw voor 1100km dus.

bij 20ct per kwh dus iets van 35 euro.

heb jij nog geen auto die op hout rijdt dan?
Dat vind ik eigenlijk wel een goed idee...maarre wat voor een model dame trek je daarmee aan, een boerinnetje of zo ?

Ben met mijn 6 cylinder Porsche veel gewend en verwend hoor.

Overigens is die 35 euro wel een mooi prijsje
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_191236154
Hmm...een Renault Zoe rijdt hier 385 kilometer op 1 oplading...wat snap ik nu niet ?

https://www.renault.dk/bi(...)AvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ik heb hier ook een Citroen Picasso 1800 cc, verbruik cirka 1 op 12. Wat zou het el verbruik dan worden ? Benzineprijs is hier 1,45 euro 95 okt.

[ Bericht 7% gewijzigd door cempexo op 28-01-2020 18:01:37 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 28 januari 2020 @ 18:12:25 #51
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191236426
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 17:51 schreef cempexo het volgende:
Hmm...een Renault Zoe rijdt hier 385 kilometer op 1 oplading...wat snap ik nu niet ?

https://www.renault.dk/bi(...)AvD_BwE&gclsrc=aw.ds


grotere accu, nieuwer model.
het verbruik per km veranderd niet veel.
Tot nooit .......
  dinsdag 28 januari 2020 @ 21:10:03 #52
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_191239339
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 11:10 schreef XanderH het volgende:
Hoe lang heb je nu 3x35A gehad?

Zou je de installateur die dit aanraadde hier niet gewoon eens over aanspreken?
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 11:21 schreef speedfightrage het volgende:
De installateur die de 3x35 geadviseerd heeft is een enorme drop l..
De beste man heeft mijn project nooit mogen afmaken bij de installateur. Dit is er tussendoor geslopen en heb ik nooit meer gecontroleerd.

Ik heb de aansluiting minder dan een jaar
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_191239460
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2020 15:53 schreef Gieliovd het volgende:
Zo nou wat ik hier allemaal lees, je hebt wel heel slechte adviezen gehad.

Die verzwaarde aansluiting voor je pv set is echt overbodig en scheelt je enorm veel geld. Op deze manier verdien je je pv set nooit terug. Ik heb bijna evenveel vermogen op het dak liggen en heb gewoon 3x25A hoor.

Je hebt een B16 automaat zitten, dus maximaal op 3 fasen zo'n 11KW. Dat moet mits goed aangelegd dus je probleem niet zijn.

Ik lees op een website:
[..]

Staat hij niet gewoon verkeerd ingesteld?
Ik begrijp het ook niet.

Heb hier 68x 300Wp panelen op 2x 8kW omvormers (3-fasen).. 20,4kW aan panelen dus...
Daarnaast een 90cm 3-fasen inductiekookplaat (~11kW)
En dan nog een 14kW warmtepomp (3-fasen) die maximaal zo'n 6,5kWatt kan trekken als het ooit Siberisch koud wordt (maar in de praktijk vooral tussen de 1,2 en 2,5kW pruttelt).

En ik zou er probleemloos nog een auto op 3-fasen kunnen laden 's nachts met een lader die de P1 van de slimme meter in de gaten houdt en dus een tandje terug kan als ik onverhoopt om 3 uur 's nachts besluit om een hele maaltijd te gaan koken :+

En dat allemaal op 3x 25A

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-01-2020 21:21:42 ]
  dinsdag 28 januari 2020 @ 21:29:39 #54
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_191239702
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik begrijp het ook niet.

Heb hier 68x 300Wp panelen op 2x 8kW omvormers (3-fasen).. 20,4kW aan panelen dus...
Daarnaast een 90cm 3-fasen inductiekookplaat (~11kW)
En dan nog een 14kW warmtepomp (3-fasen) die maximaal zo'n 6,5kWatt kan trekken als het ooit Siberisch koud wordt (maar in de praktijk vooral tussen de 1,2 en 2,5kW pruttelt).

En ik zou er probleemloos nog een auto op 3-fasen kunnen laden 's nachts met een lader die de P1 van de slimme meter in de gaten houdt en dus een tandje terug kan als ik onverhoopt om 3 uur 's nachts besluit om een hele maaltijd te gaan koken :+

En dat allemaal op 3x 25A
:'(
Mocht ik nog ergens twijfel hebben dan is die nu weggenomen _O-
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_191239776
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 21:29 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

:'(
Mocht ik nog ergens twijfel hebben dan is die nu weggenomen _O-
Graag gedaan ;)

Sowieso wordt vaak de fout gemaakt om de zonnepanelen (of eigenlijk het vermogen van je omvormer, die beperkt sowieso wat er kan worden geleverd) af te trekken van wat je in totaal kan afsluiten.

Maar dat is niet correct, de panelen (of omvormer) moet je niet meetellen. Ze moeten alleen binnen de grenzen van die 3x25A blijven. En uiteraard selectief t.o.v. je hoofdzekering, daarom heb ik 2x8kW omvormers ipv 1x16kW.

Als je zonnepanelen 16kW leveren en je verbruikt 8kW voor het laden dan lever je 8kW terug.

Alleen die 8kW verbruik heeft invloed op wat je verder nog aan verbruikers kan inschakelen.
En dat is bij 3x 25A x 230V dan alsnog zo'n 9,25kW.

Stel dat je die 8 + 9,25kW aan verbruikers hebt ingeschakeld terwijl je ook 16kW aan zonnepanelen hebt die vol in de zon liggen?

Je zou bij 16kW opwekken dan 16kW uit de panelen trekken en 1,25kW uit het lichtnet, ofwel: er loopt amper stroom door je hoofdzekering.

En nogmaals, dat is als je maximaal gaat met tegelijk opwekken en verbruiken.

Je kan eigenlijk stellen: dankzij die zonnepanelen loopt er overdag juist minder stroom door je hoofdzekering.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-01-2020 21:44:34 ]
  dinsdag 28 januari 2020 @ 21:44:57 #56
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_191240009
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Graag gedaan ;)

Sowieso wordt vaak de fout gemaakt om de zonnepanelen (of eigenlijk het vermogen van je omvormer, die beperkt sowieso wat er kan worden geleverd) af te trekken van wat je in totaal kan afsluiten.

Maar dat is niet correct, de panelen (of omvormer) moet je niet meetellen. Ze moeten alleen binnen de grenzen van die 3x25A blijven. En uiteraard selectief t.o.v. je hoofdzekering, daarom heb ik 2x8kW omvormers ipv 1x16kW.

Als je zonnepanelen 16kW leveren en je verbruikt 8kW voor het laden dan lever je 8kW terug.

Alleen die 8kW verbruik heeft invloed op wat je verder nog aan verbruikers kan inschakelen.
En dat is bij 3x 25A x 230V dan alsnog zo'n 9,25kW.

Stel dat je die 8 + 9,25kW aan verbruikers hebt ingeschakeld terwijl je ook 16kW aan zonnepanelen hebt die vol in de zon liggen?

Je zou bij 16kW opwekken dan 16kW uit de panelen trekken en 1,25kW uit het lichtnet, ofwel: er loopt amper stroom door je hoofdzekering.

En nogmaals, dat is als je maximaal gaat met tegelijk opwekken en verbruiken.
Ja klopt helemaal. Ik heb de afspraak al bijna gemaakt, nog even dag en datum afstemmen en betalen :X Dus over 5 weken ben ik er weer vanaf ^O^
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_191240304
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 21:44 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ja klopt helemaal. Ik heb de afspraak al bijna gemaakt, nog even dag en datum afstemmen en betalen :X Dus over 5 weken ben ik er weer vanaf ^O^
Ach ja, zie je je netbeheerder ook wat vaker ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')