abonnement Unibet Coolblue
pi_191694783
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 11:01 schreef xaban06 het volgende:
Ik moet de banden van mijn CSL M3 breedset vervangen (hangt onder mijn onlangs overgenomen E92).

Huidige bandenmaat is 255/30/19 en 235/35/19. Ik lees hier en daar dat voor eigenlijk 225 moet zijn en niet 235.

1. Hoe ga ik dat na, kan ik dat controleren? Kan je op een zelfde velg zowel 225 als 235 monteren?
2. Voorkeur merk banden? Ik dacht zelf een Bridgestone Turanza.
Dit kan je zien op de sticker in de deur opening waar de bandenspanning op staat.

Daar staan meestal de fabriek bandenmaten op vermeld.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 26 februari 2020 @ 12:55:02 #127
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_191694836
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 12:51 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Dit kan je zien op de sticker in de deur opening waar de bandenspanning op staat.
...
Ook als je M3 CSL velgen op een 325 oid hebt? :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 26 februari 2020 @ 13:08:29 #128
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191695020
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2020 11:48 schreef Hyperdude het volgende:
8J,10J?
Als je dat weet, kan je de breedte afleiden/opzoeken. Dacht ik altijd.

Dan kun je zien hoe de band op de velg staat ja :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 26 februari 2020 @ 13:11:43 #129
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191695074
225/35/19 is maar 4,5 mm hoger tov 255/30/19
235/35 is 11,5 mm hoger, 235/30 is 12 mm lager.

(Rijhoogte verschil is waardes delen door 2)

http://users.telenet.be/joeri_v/bandencalculator.xls
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191695196
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2020 11:48 schreef Hyperdude het volgende:
8J,10J?
Als je dat weet, kan je de breedte afleiden/opzoeken. Dacht ik altijd.

Pilot Sportjes vind ik nog steeds lekker. 8-)
Geen idee welke J waardes.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 12:51 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Dit kan je zien op de sticker in de deur opening waar de bandenspanning op staat.

Daar staan meestal de fabriek bandenmaten op vermeld.
Daar heb ik 225/35/19 en niet 235/35/19 staan, terwijl ik nu dus 235/35/19 heb.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 13:11 schreef daNpy het volgende:
225/35/19 is maar 4,5 mm hoger tov 255/30/19
235/35 is 11,5 mm hoger, 235/30 is 12 mm lager.

(Rijhoogte verschil is waardes delen door 2)

http://users.telenet.be/joeri_v/bandencalculator.xls
Thanks! Ik wil zelf namelijk 225 en niet 235, maar geen idee of 225 past op de velg.
  woensdag 26 februari 2020 @ 13:36:12 #131
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191695432
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 13:20 schreef xaban06 het volgende:

Thanks! Ik wil zelf namelijk 225 en niet 235, maar geen idee of 225 past op de velg.
Lijkt me wel aangezien dat origineel is ;)
Of je band moet er nu enorm getrokken op staan maar dan heb je geen breedset.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191696321
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 13:36 schreef daNpy het volgende:

[..]

Lijkt me wel aangezien dat origineel is ;)
Of je band moet er nu enorm getrokken op staan maar dan heb je geen breedset.
Als het originele velgen waren zou ik je gelijk geloven, denk niet dat de CSL's origineel zijn. Nja, ik ga wel langs de bandenboer, hij mag het zeggen.

Nu nog kijken welke merk ik neem.

Iemand ervaring met Bridgestone Turanza?
  woensdag 26 februari 2020 @ 15:39:04 #133
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191697541
Je kan de breedte van de velgen gewoon opmeten. Het is een inch-maat.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191762120
Ik heb gisteren mijn geliefde E90 330i ingeruild voor een F31 320i. Met een 2e kindje in productie werd het helaas tijd voor een 'stationwagon'. Maar, met 100.000 km op de teller en een veel moderner interieur voelt het toch als een 'upgrade'. Het enige jammer is dat ik nu geen 6-cilinder meer heb, maar een 4-cilinder turbo.

Maar, nu heb ik dus gelezen dat dit dezelfde motor is als die van de 328i. Met uitzondering van andere zuigers en wellicht een andere nokkenas. Er zijn in ieder geval diverse partijen die de 320i chiptunen en dezelfde prestaties beloven als een 328i. Dat zou dus 240 pk zijn ipv 184. En een stuk meer koppel. Dan komt de auto qua prestaties in ieder geval zeer in de buurt van mijn ouwe 330i. Minus het geluid dan :)

Bijvoorbeeld deze jongens:
https://www.venturatuning.nl/chiptuning-bmw-320i-184-pk.html

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik geloof best dat BMW de 320i simpelweg 'terug geklokt' heeft om de 328i bestaansrecht te geven en dat er dus een stuk meer uit de motor te halen is.

Maar leidt dit tot meer slijtage? Zijn er nadelen die ik wellicht over het hoofd zie? Iemand ervaring of weet hoe het zit? Ik heb overigens de handgeschakelde versie.

Alvast dank.

[ Bericht 1% gewijzigd door matigeuser op 29-02-2020 23:26:49 ]
pi_191762403
Zuigers (compressie), ecu (turbodruk) en uitlaat zijn anders
pi_191762499
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 22:39 schreef pvdplanet het volgende:
Zuigers (compressie), ecu (turbodruk) en uitlaat zijn anders
In hoeverre kan dat problemen opleveren denk je?
pi_191762803
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 22:26 schreef matigeuser het volgende:
Ik heb gisteren mijn geliefde E90 330i ingeruild voor een F31 320i. Met een 2e kindje in productie werd het helaas tijd voor een 'stationwagon'. Maar, met 100.000 km op de teller en een veel moderner interieur voelt het toch als een 'upgrade'. Het enige jammer is dat ik nu geen 6-cilinder meer heb, maar een 4-cilinder turbo.

Maar, nu heb ik dus gelezen dat dit dezelfde motor is als die van de 328i. Met uitzondering van andere zuigers en wellicht een andere nokkenas. Er zijn in ieder geval diverse partijen die de 320i chiptunen en dezelfde prestaties beloven als een 328i. Dat zou dus 240 pk zijn ipv 184. En een stuk meer koppel. Dan komt de auto qua prestaties in ieder geval zeer in de buurt van mijn ouwe 330i. Minus het geluid dan :)

Bijvoorbeeld deze jongens:
https://www.venturatuning.nl/chiptuning-bmw-320i-184-pk.html

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik geloof best dat BMW de 320i simpelweg 'terug geklokt' heeft om de 328i bestaansrecht te geven en dat er dus een stuk meer uit de motor te halen is.

Maar leidt dit tot meer slijtage? Zijn er nadelen die ik wellicht over het hoofd zie? Iemand ervaring of weet hoe het zit?

Alvast dank.
Heb je de N20 of de nieuwere B48? De N20 heeft helaas geregeld problemen met de distributieketting. Persoonlijk zou ik wat voorzichtig met tuning zijn. Maar op Google zal er wel meer over te vinden zijn.
pi_191762841
De N20 inderdaad. Ofwel N20B20B.

En wat als ik niet de 'volledige' chiptune neem, maar er ergens tussenin ga zitten. Ik google nog wat verder, maar ervaringen zijn natuurlijk altijd fijn.
pi_191763036
De zuigers van de 328i zijn iets lichter en van een andere legering.
Die kunnen beter tegen hogere belasting.

Zo te zien is trouwens de intercooler ook groter en de automaatbak anders.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 23:32:52 #140
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191763721
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:03 schreef pvdplanet het volgende:
De zuigers van de 328i zijn iets lichter en van een andere legering.
Die kunnen beter tegen hogere belasting.

Zo te zien is trouwens de intercooler ook groter en de automaatbak anders.
Juist, de motoren zijn helemaal niet zelfde, maar van betere materialen. Tijd geleden stond hier een mooi epistel over van een ex-BMW medewerker, dat de 3 liter diesels ook allemaal anders zijn van binnen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191843308
Gisteren kwam een brief van de RDW. Auto was kort geleden al gekeurd en brieven gaan via mijnoverheid...

Een oproep voor een terugroepactie. Na 21 jaar een terugroepactie!
Het patroon waarmee de bestuurders-airbag opblaast kan slijtage vertonen.
Ben onder de indruk. Vraag mij af of BMW dit nou moet doen of dat BMW dit uit eigen initiatief doet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 5 maart 2020 @ 11:08:22 #142
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191843703
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 10:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
Gisteren kwam een brief van de RDW. Auto was kort geleden al gekeurd en brieven gaan via mijnoverheid...

Een oproep voor een terugroepactie. Na 21 jaar een terugroepactie!
Het patroon waarmee de bestuurders-airbag opblaast kan slijtage vertonen.
Ben onder de indruk. Vraag mij af of BMW dit nou moet doen of dat BMW dit uit eigen initiatief doet.
Dat doet BMW zelf want iedereen weet dat airbags na ca 10 jaar niet meer dezelfde karakteristieken heeft. Wellicht heeft jouw model er nog een extra foutje bij :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191843980
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 10:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
Gisteren kwam een brief van de RDW. Auto was kort geleden al gekeurd en brieven gaan via mijnoverheid...

Een oproep voor een terugroepactie. Na 21 jaar een terugroepactie!
Het patroon waarmee de bestuurders-airbag opblaast kan slijtage vertonen.
Ben onder de indruk. Vraag mij af of BMW dit nou moet doen of dat BMW dit uit eigen initiatief doet.
21, een E46?
pi_191855474
Ja, E46. AL11 motorcode.
de mat in de passagiersstoel voor de airbag is ook al defect.
terugroepactie gaat om iets anders ;)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 6 maart 2020 @ 08:42:49 #145
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_191860305
Whoops, stond vanmorgen bijna achterstevoren na een iets te enthousiast genomen bochtje :@

Ben overigens erg te spreken over de Pilot Supersports die ik nu ook op de vooras heb zitten, grip lijkt, ook bij vochtig en koud wegdek, zowat oneindig te zijn :o Maargoed van de achteras is het dus wel vrij makkelijk de grip te doorbreken, beetje gas erop en daar gaat ie :+

Toch eens zo'n LSD gaan overwegen O-)
Life's like music, get the rhythm..
pi_191860725
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 21:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ja, E46. AL11 motorcode.
de mat in de passagiersstoel voor de airbag is ook al defect.
terugroepactie gaat om iets anders ;)
Brief lag gistermiddag ook bij mij op de mat inderdaad.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 10:03:19 #147
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_191861369
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 08:42 schreef NoComment het volgende:
Whoops, stond vanmorgen bijna achterstevoren na een iets te enthousiast genomen bochtje :@

Ben overigens erg te spreken over de Pilot Supersports die ik nu ook op de vooras heb zitten, grip lijkt, ook bij vochtig en koud wegdek, zowat oneindig te zijn :o Maargoed van de achteras is het dus wel vrij makkelijk de grip te doorbreken, beetje gas erop en daar gaat ie :+

Toch eens zo'n LSD gaan overwegen O-)
Het is heul nog geen PS weer/temperatuur. 8-)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_191861682
Ik rij nu op Hankooks. Dacht altijd dat ze bagger waren maar valt me tot nu toe wel mee. 1x glijden toen het ineens keihard begon te hagelen maar daar doe je niets aan.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 6 maart 2020 @ 10:31:27 #149
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191861786
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 08:42 schreef NoComment het volgende:
Whoops, stond vanmorgen bijna achterstevoren na een iets te enthousiast genomen bochtje :@

Ben overigens erg te spreken over de Pilot Supersports die ik nu ook op de vooras heb zitten, grip lijkt, ook bij vochtig en koud wegdek, zowat oneindig te zijn :o Maargoed van de achteras is het dus wel vrij makkelijk de grip te doorbreken, beetje gas erop en daar gaat ie :+

Toch eens zo'n LSD gaan overwegen O-)
je wil een LSD terwijl je een open diff al niet kunt handelen? :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191871004
Met een Quaife torsiesper kun je in de regen snoeihard door de bocht, tractiecontrole hoeft amper te werken.

Een platensper daarentegen lijkt mij niets in de regen als het om grip gaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')