abonnement Unibet Coolblue
pi_190972285
Wat bedoel ik met een burgercentrum?

Een plaats waar burgers services voor burgers kunnen organiseren. Denk aan:

- Computerservices. Een bedrijf heeft vaak systeembeheerders in dienst voor de computer problemen van medewerkers. Zoiets kan een burgercentrum ook voor burgers opzetten. Het kan ook mensen op weg helpen die willen leren programmeren, en de daarvoor benodigde compilers en software installeren.

- Juridische diensten, zoals het adviseren over bestaande wettelijke regelingen, rechten (basale) juridische opties.

- Een politiek café waar je kranten kunt lezen, en waar mensen gezamenlijk politieke kwesties kunnen uitdiepen

- Een kunsthoek, waar mensen kunnen leren muziek instrumenten te bespelen.

- Advies over een gezonde leefstijl, recepten, leren koken, etc ...

- Een plek waar men bijeenkomsten en lezingen kan organiseren.

- Klusjesmannen, die kunnen adviseren over klussen in huis.

- etc ....

Er bestaan natuurlijk al buurthuizen, muziekscholen, bibliotheken, etc ... Maar buurthuizen zijn versnippert over buurten en hebben hiervoor onvoldoende kritische massa. Veel andere opties nodigen niet uit voor burger initiatieven en participatie.

De centra van steden zijn nu vaak een koopgoot. Tegenwoordig dreigt er leegstand, omdat online shopping de winkels vervangt. Dus waarom niet een straat vol van dit soort activiteiten. Het brengt nieuw leven in het centrum van de stad. Een katalysator voor vele mogelijke activiteiten die niet slechts consumptief zijn, maar nuttig en leerzaam. Een universiteit voor en door amateurs, die burgers allerlei mogelijkheden biedt voor serieus advies, zelfontplooiing, zelfstudie, vaardigheden leren, discussie, etc .... Leren van en met elkaar. Door de vergrijzing zijn er ook veel gepensioneerden met tijd, kennis en vaardigheden.

Bent u voor of tegen?

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 11-01-2020 00:21:30 ]
The view from nowhere.
pi_190972343
Bij ons zijn bijna alle functies die je noemt verdeeld over de bibliotheek en het gemeentehuis (waar een enorme ruimte is met werkplekken en zelfs een koffiebar) beschikbaar. Ik zie het nut niet om dit per buurt te organiseren, doe het per gemeente. Alleen het klusadvies mist (maar goed, daar heb je toch meer aan internet denk ik).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 10 januari 2020 @ 23:31:47 #3
408813 crew  trein2000
pi_190972584
Tuig iets op in je eigen buurt ^O^ uit ervaring kan ik je vertellen dat de gemeente daar best voor openstaat.

Wij hebben hier ook zoiets. Een soort platform wat wat basale activiteiten heeft (met name voor schoolgaande jeugd en ouderen) maar waar ook altijd ruimte is om met eigen ideeën te komen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_190972737
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 23:31 schreef trein2000 het volgende:
Tuig iets op in je eigen buurt ^O^ uit ervaring kan ik je vertellen dat de gemeente daar best voor openstaat.

Wij hebben hier ook zoiets. Een soort platform wat wat basale activiteiten heeft (met name voor schoolgaande jeugd en ouderen) maar waar ook altijd ruimte is om met eigen ideeën te komen.
Als het moet beginnen met het eigen initiatief van 1 burger is het al snel kleinschalig. Juist een breed palet aan activiteiten, geconcentreerd in het centrum van de stad, heeft de kritische massa om het te laten leven, vergelijkbaar met een winkelstraat. Dan trekt het veel publiek en houdt het zichzelf in stand, en ontwikkeld het zich.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 10-01-2020 23:51:08 ]
The view from nowhere.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 10 januari 2020 @ 23:51:12 #5
408813 crew  trein2000
pi_190972995
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 23:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als het moet beginnen met het eigen initiatief van 1 burger is het al snel kleinschalig. Juist een breed palet aan activiteiten, geconcentreerd in het centrum van de stad, heeft de kritische massa om het te laten leven, vergelijkbaar met een winkelstraat. Dan trekt het veel publiek en houdt het zichzelf in stand.
Zoiets kan best snel groeien hoor. Zeker als je aanpikt bij iets wat er al is. Ga eens praten bij een seniorensoiciteit of een sportclub. Die hebben vaak al wel een ruimte.

En dan begin je gewoon met een avond in de week een maatschappelijke activiteit doen. En dan bouw je het vanzelf uit. Dan heb je al 2 groepen om vrijwilligers uit te werven (de leden van de club waar je de ruimte gebruikt en je eigen deelnemers) en voor je het weet ben je een volwaardige welzijnsorganisatie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_190973107
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 23:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zoiets kan best snel groeien hoor. Zeker als je aanpikt bij iets wat er al is. Ga eens praten bij een seniorensoiciteit of een sportclub. Die hebben vaak al wel een ruimte.

En dan begin je gewoon met een avond in de week een maatschappelijke activiteit doen. En dan bouw je het vanzelf uit. Dan heb je al 2 groepen om vrijwilligers uit te werven (de leden van de club waar je de ruimte gebruikt en je eigen deelnemers) en voor je het weet ben je een volwaardige welzijnsorganisatie.
Mijn voorstel zit op het niveau van stadsontwikkeling. Het vervangen van de standaard koopgoot door een veelheid van burgeractiviteiten. Het veroveren van het centrum van de stad door en voor burgers. Het doorbreken van een individualistisch georganiseerde samenleving.
The view from nowhere.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 11 januari 2020 @ 00:03:02 #7
408813 crew  trein2000
pi_190973157
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 23:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mijn voorstel zit op het niveau van stadsontwikkeling. Het vervangen van de standaard koopgoot door een veelheid van burgeractiviteiten. Het veroveren van het centrum van de stad door en voor burgers.
Dat vind ik onrealistisch. Kost klauwen met geld.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_190973234
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 00:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat vind ik onrealistisch. Kost klauwen met geld.
Het levert ook veel op. Dit soort samenwerking maakt de bevolking sterker. Het gaat hier niet alleen om vertier of consumentisme. Dit is het ultieme vrijwilligerswerk, zelfontplooiing en sociale & politieke ontwikkeling.
The view from nowhere.
pi_190973327
Mensen gaan niet vanuit een buitenwijk naar het centrum om klusadvies te krijgen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_190973336
Zat laatst ook te denken aan zoiets voor in Amsterdam, 'Nederlands Praathuis' of iets dergelijks. Maar besefte me al vrij snel dat zoiets compleet verkeerd zou worden begrepen door de anti-Nederlanders.
pi_190973348
Prima, zo lang mensen die hier niet aan mee willen doen, niet hiervoor hoeven te betalen.
pi_190975080
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 23:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mijn voorstel zit op het niveau van stadsontwikkeling. Het vervangen van de standaard koopgoot door een veelheid van burgeractiviteiten. Het veroveren van het centrum van de stad door en voor burgers. Het doorbreken van een individualistisch georganiseerde samenleving.
Dat lijkt me een niet realistisch plan. Eén pand (bijvoorbeeld een oude V&D) om zetten gaat misschien nog wel.

De leegstand neemt trouwens ook af: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-kantoren-en-winkels
Hier in Alphen zit het centrum in elk geval weer redelijk vol. En voor het nog steeds lege v&d pand is ook een bestemming: er komen 24 huizen op die plek.

Maar het meest realistisch lijkt het me om zoiets in een bibliotheek, buurthuus of gemeentehuis te doen en niet in een duur pand in het centrum.

Kijk hier naar de nieuwe bibliotheek van Alphen:
https://www.bibliotheekri(...)uwe-Bibliotheek.html

quote:
De nieuwe Bibliotheek wordt een uitnodigende plek, waar iedereen welkom is. Het uitlenen van boeken is slechts een klein onderdeel van alles wat de Bibliotheek te bieden heeft. Bij activiteiten wordt vooral de samenwerking met partners gezocht. De Boost partners, het archief, maar ook het duurzaamheidsloket, het juridisch spreekuur, diverse digitale cursussen en Walk en Talk voor werkzoekenden zijn slechts enkele voorbeelden.
Boost is een samenwerkingsverband voor opgroeien en ontwikkeling: https://www.boostalphen.nl/wat-is-boost-/

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 11-01-2020 07:22:01 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_190975162
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 23:19 schreef deelnemer het volgende:
- Computerservices. Een bedrijf heeft vaak systeembeheerders in dienst voor de computer problemen van medewerkers. Zoiets kan een burgercentrum ook voor burgers opzetten. Het kan ook mensen op weg helpen die willen leren programmeren, en de daarvoor benodigde compilers en software installeren.
En wie gaat dat betalen? IT'ers zijn behoorlijk duur. Vrijwilligerswerk kan, maar de meeste mensen willen niet iedere avond nog dergelijk vrijwilligerswerk gaan doen, waarbij precies hetzelfde wordt gedaan als overdag op het werk.

Daarnaast denk ik dat jij dit gewoon de hele dag door zou willen en niet alleen 's avonds. Gaat een burgercentra geld kosten? Of krijgt het subsidie van de gemeente?
quote:
- Juridische diensten, zoals het adviseren over bestaande wettelijke regelingen, rechten (basale) juridische opties.
En wie gaat dat betalen? We hebben natuurlijk al het juridisch loket, maar ik dacht dat je daar alleen naartoe mag als je onder de inkomensgrens die zij hebben gesteld zit.

Maar ook goede juristen zijn relatief duur.
quote:
- Een politiek café waar je kranten kunt lezen, en waar mensen gezamenlijk politieke kwesties kunnen uitdiepen
Hier in POL zijn er misschien 25 posters die echt heel structureel meeposten. Zijn er in een gemiddelde stad echt zoveel mensen die politiek geïnteresseerd zijn, dat je daar (onderbouwde) discussies kunt houden, met meer dan 3 mensen?
quote:
- Een kunsthoek, waar mensen kunnen leren muziek instrumenten te bespelen.

- Advies over een gezonde leefstijl, recepten, leren koken, etc ...

- Een plek waar men bijeenkomsten en lezingen kan organiseren.

- Klusjesmannen, die kunnen adviseren over klussen in huis.

- etc ....
Is daar echt zoveel animo voor dan? Genoeg om zelf te laten betalen? En zo niet, genoeg om subsidies te rechtvaardigen
quote:
Er bestaan natuurlijk al buurthuizen, muziekscholen, bibliotheken, etc ... Maar buurthuizen zijn versnippert over buurten en hebben hiervoor onvoldoende kritische massa. Veel andere opties nodigen niet uit voor burger initiatieven en participatie.

De centra van steden zijn nu vaak een koopgoot. Tegenwoordig dreigt er leegstand, omdat online shopping de winkels vervangt. Dus waarom niet een straat vol van dit soort activiteiten. Het brengt nieuw leven in het centrum van de stad. Een katalysator voor vele mogelijke activiteiten die niet slechts consumptief zijn, maar nuttig en leerzaam. Een universiteit voor en door amateurs, die burgers allerlei mogelijkheden biedt voor serieus advies, zelfontplooiing, zelfstudie, vaardigheden leren, discussie, etc .... Leren van en met elkaar. Door de vergrijzing zijn er ook veel gepensioneerden met tijd, kennis en vaardigheden.

Bent u voor of tegen?
Nee, ik zou er zelf niet naar toe gaan denk ik, maar misschien overtuigen je plannen me.
pi_190975554
Letterlijk alles van wat je zegt gebeurt hier in de lokale bibliotheek. Behalve hobo blazen dan.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_190975607
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 08:48 schreef nostra het volgende:
Letterlijk alles van wat je zegt gebeurt hier in de lokale bibliotheek. Behalve hobo blazen dan.
Dit. Het bestaat hier al in de bibliotheek, ga er bij jou eens langs zou ik zeggen.
  zaterdag 11 januari 2020 @ 11:02:52 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190976593
Hier in Eindhoven zie je dit soort dingen in de Brede scholen. Dat is een basisschool in een buurt die ook allerlei van dit soort wijkfuncties heeft zoals een bibliotheek, allerlei hobbyclubs en advies aan burgers.

Zoiets werkt vooral op wijkniveau want op stadsniveau zou het veel te grootschalig worden. Het werkt immers vooral als mensen het in een beetje een vertrouwde omgeving hebben.
pi_190978227
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 07:39 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

En wie gaat dat betalen? IT'ers zijn behoorlijk duur. Vrijwilligerswerk kan, maar de meeste mensen willen niet iedere avond nog dergelijk vrijwilligerswerk gaan doen, waarbij precies hetzelfde wordt gedaan als overdag op het werk.

Daarnaast denk ik dat jij dit gewoon de hele dag door zou willen en niet alleen 's avonds. Gaat een burgercentra geld kosten? Of krijgt het subsidie van de gemeente?
[..]

En wie gaat dat betalen? We hebben natuurlijk al het juridisch loket, maar ik dacht dat je daar alleen naartoe mag als je onder de inkomensgrens die zij hebben gesteld zit.

Maar ook goede juristen zijn relatief duur.
Dit zijn zaken waarin burgers zichzelf kunnen bekwamen. Dat van de grond krijgen is het probleem, en daarvoor is opstartfase en vervolgens voldoende kritische massa nodig. Dan kan het zichzelf opbouwen tot expertise centra.

quote:
[..]

Hier in POL zijn er misschien 25 posters die echt heel structureel meeposten. Zijn er in een gemiddelde stad echt zoveel mensen die politiek geïnteresseerd zijn, dat je daar (onderbouwde) discussies kunt houden, met meer dan 3 mensen?
Is dat niet het gevolg van het feit dat FOK! een rechts bolwerk is, online, losstaand en ontkoppeld van de bevolking en haar kwesties. Van de vaste posters zijn er ook nog een aantal gelieerd aan politieke partijen, die vooral partijpolitieke standpunten uitdragen / doordrammen. In een democratie zou je wensen dat politiek meer leeft. Dat vereist ook dat burgers elkaar treffen in de publieke ruimte, waar politieke activiteiten meer continuiteit en massa hebben.

quote:
Is daar echt zoveel animo voor dan? Genoeg om zelf te laten betalen? En zo niet, genoeg om subsidies te rechtvaardigen
[..]

Nee, ik zou er zelf niet naar toe gaan denk ik, maar misschien overtuigen je plannen me.
De bestaande mogelijkheden gaan grotendeels over hulp aan mensen die niet goed mee kunnen komen. Dat is prima, en hoort er ook bij.

Ik heb het over iets, dat veel verder gaat. Waaronder het verwerven van expertise voor iedereen die daarvoor de tijd en interesse heeft, samen met anderen. Het vult het gat tussen professioneel betaalt werk met al zijn formele eisen enerzijds en consumenten anderzijds. Een meer natuurlijke informele ruimte van burgers onderling, waar mensen al snel kunnen starten en amateuristisch experimenteren, en wat kan uitgroeien tot een serieuze bekwaamheid / expertise op allerlei terreinen. Een plek waar van alles kan opbloeien dat burgers interessant vinden (ook sociaal en politiek). Het verbreedt de mogelijkheden van burgers in de stad, voorbij de rol van consument of een hulpzoekende die zich meldt bij een loket. Het biedt mogelijkheden voor ouderen of hangjongeren, die niets om handen hebben. Het biedt een voedingsbodem voor bestaande maatschappelijke organisaties, politieke partijen of vakbonden. Kortom, een organisatie voor burgers, die in de huidige samenleving, als losse individuen, alles zelf moeten uitvogelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 11-01-2020 13:40:43 ]
The view from nowhere.
pi_190978441
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 13:21 schreef deelnemer het volgende:
Is dat niet het gevolg van het feit dat FOK! een rechts bolwerk is, online, losstaand en ontkoppeld van de bevolking en haar kwesties. Van de vaste posters zijn er ook nog een aantal gelieerd aan politieke partijen, die vooral partijpolitieke standpunten uitdragen / doordrammen. In een democratie zou je wensen dat politiek meer leeft. Dat vereist ook dat burgers elkaar treffen in de publieke ruimte, waar politieke activiteiten meer continuiteit en massa hebben.
Ik weet niet of het een rechts bolwerk is. Er zijn er inderdaad meerderen rechts, maar er zitten er ook zat tussen die meer links / gematigd zijn. Als ik met de gemiddelde persoon spreek zijn die eigenlijk vrijwel nooit echt in politiek geïnteresseerd. Af en toe kijken ze een talkshow waar toevallig een politicus aan tafel zit, en er wordt gestemd omdat dat nou eenmaal zo hoort.
Misschien niet juist, en misschien heb ik gewoon een bepaald soort mensen om me heen natuurlijk, maar zo zie ik het wel.
quote:
De bestaande mogelijkheden gaan grotendeels over hulp aan mensen die niet goed mee kunnen komen. Dat is prima, en hoort er ook bij.

Ik heb het over iets, dat veel verder gaat. Waaronder het verwerven van expertise voor iedereen die daarvoor de tijd en interesse heeft, samen met anderen. Het vult het gat tussen professioneel betaalt werk met al zijn formele eisen en consumenten. Een meer natuurlijke informele ruimte van burgers onderling, waarin mensen al snel kunnen starten en amateuristisch experimenteren, maar wat kan uitgroeien tot een serieuze bekwaamheid / expertise op allerlei terreinen. Een plek waar van alles kan opbloeien dat burgers interessant vinden (ook sociaal en politiek). Het verbreedt de mogelijkheden van burgers in de stad, voorbij de rol van consument of een hulpzoekende die zich meldt bij een loket. Het biedt ook voor mogelijkheden voor ouderen of hangjongeren, die niets om handen hebben. Ook een voedingsbodem voor bestaande maatschappelijke organisaties, politieke partijen of vakbonden.
Maar zijn er zoveel mensen die daarop zitten te wachten? Ik zou er zelf bijvoorbeeld geen interesse in hebben verwacht ik. Als ik iets nieuws wil leren lukt me dat thuis ook wel, en dan wordt je niet telkens afgeleid / hoef je niet alles constant te delen e.d.

Dus het kan goed werken, maar ik betwijfel of het interessant is. Aan de andere kant kun je natuurlijk veel verder gaan. Dus dat er gelijk een soort sportcentrum bij zit, waar je kunt tafeltennissen/ voetballen / tennissen. Dat zou er voor kunnen zorgen dat er ook minder overlast is op straat, omdat jongeren daar ook sneller op af komen.

Dat heeft als nadeel dat het kostbaar is om zulke dingen in het centrum van een plaats te starten. Een centrum heeft meestal niet zoveel ruimte over. Maar dan zou het wel een succes kunnen worden natuurlijk. Of in ieder geval, dan zou ik er zelf meer in geloven.
pi_190978617
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 13:41 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Ik weet niet of het een rechts bolwerk is. Er zijn er inderdaad meerderen rechts, maar er zitten er ook zat tussen die meer links / gematigd zijn. Als ik met de gemiddelde persoon spreek zijn die eigenlijk vrijwel nooit echt in politiek geïnteresseerd. Af en toe kijken ze een talkshow waar toevallig een politicus aan tafel zit, en er wordt gestemd omdat dat nou eenmaal zo hoort.
Misschien niet juist, en misschien heb ik gewoon een bepaald soort mensen om me heen natuurlijk, maar zo zie ik het wel.
Dat tekent de passiviteit, die het gevolg is van het feit dat alles eenrichtingsverkeer is. Als mensen wel ergens een groot probleem in zien, dan zeggen ze vaak: maar wat doe je eraan? Dat duidt op onmacht, die mensen ervaren als er niets is om bij aan te haken, en men het gevoel heeft, dat je als individu alles in je uppie van de grond moet zien te krijgen.

quote:
[..]

Maar zijn er zoveel mensen die daarop zitten te wachten? Ik zou er zelf bijvoorbeeld geen interesse in hebben verwacht ik. Als ik iets nieuws wil leren lukt me dat thuis ook wel, en dan wordt je niet telkens afgeleid / hoef je niet alles constant te delen e.d.
Mensen zijn sociale dieren. Samenwerken is stimulerend, want dan is er meer context.

quote:
Dus het kan goed werken, maar ik betwijfel of het interessant is. Aan de andere kant kun je natuurlijk veel verder gaan. Dus dat er gelijk een soort sportcentrum bij zit, waar je kunt tafeltennissen/ voetballen / tennissen. Dat zou er voor kunnen zorgen dat er ook minder overlast is op straat, omdat jongeren daar ook sneller op af komen.

Dat heeft als nadeel dat het kostbaar is om zulke dingen in het centrum van een plaats te starten. Een centrum heeft meestal niet zoveel ruimte over. Maar dan zou het wel een succes kunnen worden natuurlijk. Of in ieder geval, dan zou ik er zelf meer in geloven.
Een meer omvattend idee van een burgercentrum zal ook meer ruimte vergen dan 1 gebouw. Je hebt daarvoor een hele straat nodig. Het centrum, het hart van de stad.
The view from nowhere.
pi_190978771
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 13:53 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat tekent de passiviteit, die het gevolg is van het feit dat alles eenrichtingsverkeer is. Als mensen wel ergens een groot probleem in zien, dan zeggen ze vaak: maar wat doe je eraan? Dat duidt op onmacht, die mensen ervaren als er niets is om bij aan te haken, en men het gevoel heeft, dat je als individu alles in je uppie van de grond moet zien te krijgen.
[..]

Mensen zijn sociale dieren. Samenwerken is stimulerend, want dan is er meer context.
[..]

Een meer omvattend idee van een burgercentrum zal ook meer ruimte vergen dan 1 gebouw. Je hebt daarvoor een hele straat nodig. Het centrum, het hart van de stad.
Het zou kunnen, maar het lijkt me dat het dan echt een centrum moet zijn. Dus in het midden van de stad een bibliotheek, maar ook sportgelegenheid, met daar tussen winkels en horeca bijvoorbeeld.

Dat zou kunnen werken, maar dan niet van belastinggeld wat mij betreft.
pi_190978870
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 14:02 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Het zou kunnen, maar het lijkt me dat het dan echt een centrum moet zijn. Dus in het midden van de stad een bibliotheek, maar ook sportgelegenheid, met daar tussen winkels en horeca bijvoorbeeld.

Dat zou kunnen werken, maar dan niet van belastinggeld wat mij betreft.
Daaraan zie je dat FOK! een rechts bolwerk is.

Juist wel van belastinggeld. Iets wat burgers gezamenlijk tot stand brengen ten behoeve van de burgers, wordt het gefinancierd uit collectieve middelen. Zo duur is dit overigens niet, tenzij je erop staat dat de grond in de stad altijd geëxploiteerd moet worden t.b.v. de verdienmodellen van private partijen.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 11-01-2020 14:17:08 ]
The view from nowhere.
pi_190979012
Buurtcentra dus. Die bestaan al. Ga er heen en bied je hulp aan.
"Pools are perfect for holding water"
pi_190979249
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 14:19 schreef probeer het volgende:
Buurtcentra dus. Die bestaan al. Ga er heen en bied je hulp aan.
Mensen die hulp geven en mensen die hulp krijgen, is niet hetzelfde als samen leren. Hulp geven, vereist dat je al expertise hebt, of het is ongeschoold werk. Je leert weinig of niets en bouwt dus ook niets op.

De Zuidas is een concentratie van het zakenleven op 1 plek. Dit idee van concentratie geldt niet voor burgers, die moeten alles laten versnipperen in pieter peuterige loketjes met sterk begrensde basale diensten.

Als het gaat over de markt, dan stelt men gewoon dat alles een markt is. Ben je het daar niet mee eens, wordt je verweten dat je geen visie hebt. Waar is die befaamde visie hier?
The view from nowhere.
pi_190979282
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 14:10 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Daaraan zie je dat FOK! een rechts bolwerk is.

Juist wel van belastinggeld. Iets wat burgers gezamenlijk tot stand brengen ten behoeve van de burgers, wordt het gefinancierd uit collectieve middelen. Zo duur is dit overigens niet, tenzij je erop staat dat de grond in de stad altijd geëxploiteerd moet worden t.b.v. de verdienmodellen van private partijen.
Zoiets is prima op te pakken door commerciële partijen. Belastingen moeten alleen worden gebruikt voor dingen die een commerciële partij niet oppakt. Dan kun je denken aan de publieke omroep, bijvoorbeeld, maar niet iets als sportvelden, of computerhulp. Ook als het voor iedereen handig kan zijn, maar het ook door een commerciële partij wordt opgepakt moet je geen belastingen daar voor gebruiken.

Je moet gewoon even bedenken wie de belastingen betalen. Dat zijn de burgers. Burgers, waarvan sommigen wel van een burgercentrum gebruik wil maken, terwijl de ander daar helemaal geen interesse in heeft.
Laat dan gewoon de mensen die er gebruik van willen maken betalen, in plaats dat iedereen betaalt voor zoiets.
pi_190979365
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 14:37 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Zoiets is prima op te pakken door commerciële partijen. Belastingen moeten alleen worden gebruikt voor dingen die een commerciële partij niet oppakt. Dan kun je denken aan de publieke omroep, bijvoorbeeld, maar niet iets als sportvelden, of computerhulp. Ook als het voor iedereen handig kan zijn, maar het ook door een commerciële partij wordt opgepakt moet je geen belastingen daar voor gebruiken.
De publieke omroep kan ook geprivatiseerd worden. Niet alles moet een verdienmodel zijn voor private bedrijven.

quote:
Je moet gewoon even bedenken wie de belastingen betalen. Dat zijn de burgers. Burgers, waarvan sommigen wel van een burgercentrum gebruik wil maken, terwijl de ander daar helemaal geen interesse in heeft. Laat dan gewoon de mensen die er gebruik van willen maken betalen, in plaats dat iedereen betaalt voor zoiets.
Zo maak je van burgers louter marktspelers.
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')