abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190936588
quote:
Burgemeester Rijpstra van de Friese gemeente Smallingerland, waar Drachten onder valt, pleit voor een landelijk verbod op messen in de openbare ruimte. In zijn eigen gemeente stelt hij sowieso een verbod in. Dat doet hij naar aanleiding van de steekpartij van twee weken geleden waardoor de 16-jarige Roan om het leven kwam.

De burgemeester realiseert zich dat handhaving van een verbod lastig is. "Maar als je iets zegt, moet je het ook doen", zegt hij. "We moeten goede afspraken maken met de politie en het Openbaar Ministerie, zodat de politie ook preventief mag fouilleren."

Rijpstra zegt dat hij er lang over heeft nagedacht of hij geen schijnveiligheid creëert. "Burgemeesters kunnen dit soort maatregelen invoeren. Ik wil daar gebruik van maken omdat het kan bijdragen aan de veiligheid in bepaalde gebieden."
Maatregel van bovenaf

Maar Rijpstra wil ook dat de Tweede Kamer in debat gaat met minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. "Hij moet kijken of we landelijk dezelfde regels kunnen toepassen. Misschien een maatregel van bovenaf voor alle gemeenten. Nu kan een gemeente zelf besluiten of ze een verbod op messen wil, maar een dergelijk incident kan ook gebeuren in een gemeente waar nooit eerder iets is gebeurd."

Op dit moment zijn vlindermessen, valmessen, stiletto's en messen met dubbele snijkant al verboden. Inklapbare messen met één snijkant met een totale lengte tot 28 centimeter zijn niet verboden.

Na de steekpartij werden een 15-jarige jongen uit Gorredijk en een 14-jarige jongen uit Drachten opgepakt. De rechtbank in Leeuwarden beslist vandaag of de twee langer in voorarrest blijven.
https://nos.nl/artikel/23(...)jke-steekpartij.html

Ik heb nooit een zakmesje nodig, dus jij ook niet. De infantilisering, drang naar schijnveiligheid en controledrang gaat voort...!!
pi_190936596
Wanneer gaan we mensen verbieden?
  woensdag 8 januari 2020 @ 15:06:38 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_190936598
Het is sowieso al verboden toch?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_190936601
Hoe moet ik dan mijn brood smeren? :'(
Mijn steak snijden :'(
Of met mijn stanleymes een stuk tapijt aan gort snijden? :'(

[ Bericht 51% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2020 15:07:38 ]
pi_190936616
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:06 schreef Nikonlover het volgende:
Het is sowieso al verboden toch?
Anders lees je het artikel eens.
  woensdag 8 januari 2020 @ 15:08:20 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_190936620
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:06 schreef Dries4Ever het volgende:
Want dat doe je allemaal in de openbare ruimte? Want daar gaat het om :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_190936623
Dan mag je vanaf nu iedere Belg aanhouden. Schijnen bochten af te snijden om zo eerder op locatie te zijn.
Zonder wrijving geen glans
pi_190936639
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:06 schreef Dries4Ever het volgende:
Ik had voor werk een stanleymes nodig en geen kluisje. Ik zou als het aan meneer de burgemeester zou liggen iedere dag een crimineel geweest zijn op de fietstocht van en naar werk.
pi_190936660
Weer de VVD op zijn smalst dit (ja, Rijpstra is VVD). Alsof een verbod op zakmesjes criminelen tegen gaat houden :')
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  woensdag 8 januari 2020 @ 15:11:35 #10
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_190936664
Een dag geen verbod is een dag niet geleefd.
  Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 15:11:54 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190936671
:D dit doet me denken aan een basisschoollerares die ooit tegen mij zei "en toen haalde hij een MES tevoorschijn, een MES en hij is pas 8! :o :o :o " en toen had ik echt zoiets van iedereen had toen ik 8 was een zakmes, wat we daar mee deden was een appel schillen, takken kaal maken en landje pik spelen. Ik was 8 in 1987 dus zo lang geleden is dat niet. In mij is het ook nooit opgekomen om dat mes te gebruiken om iemand te verwonden.

Ben eigenlijk wel benieuwd wanneer en waarom dit zo veranderd is.

Moet zeggen dat vlindermessen toen ook wel populair waren maar dat was om van die moeilijke handbewegingen te doen en dan vervolgens jezelf bezeren terwijl het niks sneller uitklapt als een zakmes... :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 15:11:57 #12
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_190936674
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:08 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Dan mag je vanaf nu iedere Belg aanhouden. Schijnen bochten af te snijden om zo eerder op locatie te zijn.
:')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  woensdag 8 januari 2020 @ 15:13:33 #13
136343 BasEnAad
pi_190936692
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:11 schreef Cheeseburgert het volgende:
Weer de VVD op zijn smalst dit. Alsof een verbod criminelen tegen gaat houden :')
VVD kent maar twee knoppen: verbieden en straffen. Daar draaien ze af en toe aan, verder trekken ze overal hun handen vanaf want ze geven geen fuck om de samenleving.
pi_190936693
We leven in een wereld :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_190936698
quote:
2s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:11 schreef Bosbeetle het volgende:
In mij is het ook nooit opgekomen om dat mes te gebruiken om iemand te verwonden. Ik was 8 in 1987 dus zo lang geleden is dat niet.
Omdat jij geen pauper bent. In de jaren 80 waren er zat problemen met stilleto's en andere steekwapens. Dat heeft weinig te maken met iemand die een Victorinox aan zijn sleutelbos heeft voor een appeltje te schillen.Maar leg dat maar eens uit aan zo'n politicus.

Net als al die aliexpress zombie-invasie troep die ze onlangs in Amsterdam in beslag namen
bij die kinderen. NWS / Politie vindt groot aantal messen bij groep Amsterdamse minderjarigen
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 15:15:04 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190936706
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:13 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

VVD kent maar twee knoppen: verbieden en straffen. Daar draaien ze af en toe aan, verder trekken ze overal hun handen vanaf want ze geven geen fuck om de samenleving.
Dat klinkt meer als het CDA vingertje, we moeten niet vergeten dat die ook nog in onze regering zitten....
  Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 15:15:15 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190936708
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:13 schreef TigerXtrm het volgende:
We leven in een wereld :')
Klopt :)
pi_190936719
Ah ja, nog iets dat je zogenaamd kunt oplossen door het domweg te verbieden idd. :O

Er is een trend onder sommige jongeren om met messen te zwaaien, dus helemaal niemand mag meer een mesje. Zou het niet logischer zijn om de straatcultuur waardoor je met steekwapens rondloopt en elkaar te lijf gaat, aan te pakken? Kan de rest van Nederland gewoon zonder verdere misverstanden een aardappelschilmesje of zakmes bij zich hebben als ze dat nodig vinden.

Overigens geeft hij ook zelf al toe dat het lastig te handhaven valt. Kun je wel in gesprek willen met de minister en de politie toestaan dat ze mensen makkelijk mogen betasten, maar de capaciteit is er niet.
  woensdag 8 januari 2020 @ 15:16:01 #19
136343 BasEnAad
pi_190936720
quote:
2s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat klinkt meer als het CDA vingertje, we moeten niet vergeten dat die ook nog in onze regering zitten....
CDA heeft geen identiteit, die voeren gewoon VVD-beleid uit.
pi_190936733
quote:
:D dit doet me denken aan een basisschoollerares die ooit tegen mij zei "en toen haalde hij een MES tevoorschijn, een MES en hij is pas 8! :o :o :o " en toen had ik echt zoiets van iedereen had toen ik 8 was een zakmes, wat we daar mee deden was een appel schillen, takken kaal maken en landje pik spelen. Ik was 8 in 1987 dus zo lang geleden is dat niet. In mij is het ook nooit opgekomen om dat mes te gebruiken om iemand te verwonden.

Moet zeggen dat vlindermessen toen ook wel populair waren maar dat was om van die moeilijke handbewegingen te doen en dan vervolgens jezelf bezeren terwijl het niks sneller uitklapt als een zakmes... :D
1987, toen gebruikten jongeren hun zakmessen nog om een hut te bouwen en hout te bewerken. Niet om elkaar lek te prikken.

Dit is zo'n cultuurverrijkende achterlijke trend onder allochtonen die is komen overwaaien uit de VS/UK. Dus pakken we de bron niet aan maar gaan we gewoon alle messen verbieden _O_
blablablabla
  woensdag 8 januari 2020 @ 15:17:25 #21
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_190936735
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:13 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ik ben geen VVD-er, maar van de kartelpartijen zijn ze nog het minst geneigd dingen ''zomaar'' te verbieden omdat ze ''niet meer van deze tijd zijn''.

Denk eerder aan ChristenUnie die prostitutie, euthanasie en abortus wil verbieden, GroenLinks die houtkachels, vuurwerk en tuintegels willen verbieden, enzovoort.

Dat de VVD het belang van de burger niet op plek 1 heeft lijkt mij duidelijk, maar ze zijn wel voorzichtiger met onze vrijheden afpakken.
  Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 15:18:10 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190936746
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Er is een trend onder sommige jongeren om met messen te zwaaien.
Ja, dat mag dus niet hè!

Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 15:19:41 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190936761
Maareh moeten dan iedereen bij de grens van Smallingerland zijn of haar mes inleveren?

Misschien kunnen ze het combineren met de paspoortcontrole als je Friesland binnenrijdt.
pi_190936860
quote:

Ik ben geboren in 1990 en ik heb de angst voor alles langzaam op zien komen toen ik nog een kind was. Mijn vriendin is een paar jaar jonger en die had gewoon een andere jeugd qua veiligheid en rugzakjes.
  woensdag 8 januari 2020 @ 15:28:37 #25
136343 BasEnAad
pi_190936872
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:17 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ik ben geen VVD-er, maar van de kartelpartijen zijn ze nog het minst geneigd dingen ''zomaar'' te verbieden omdat ze ''niet meer van deze tijd zijn''.

Denk eerder aan ChristenUnie die prostitutie, euthanasie en abortus wil verbieden, GroenLinks die houtkachels, vuurwerk en tuintegels willen verbieden, enzovoort.

Dat de VVD het belang van de burger niet op plek 1 heeft lijkt mij duidelijk, maar ze zijn wel voorzichtiger met onze vrijheden afpakken.
Maar ondertussen is het wel de VVD die al 25 jaar regeert, straffen verhoogt, zaken verbiedt. En tegelijkertijd overal op bezuinigt. Het is gemakzuchtig en niet constructief. Verbieden en straffen heeft 0% zin als je tegelijkertijd het hele politie-apparaat en de psychische zorg bijvoorbeeld uitkleedt. Het is geen oplossing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')