Klopt de regels waren soepeler die zijn er niet minder op geworden maar het probleem lijkt zich wel te hebben verergert.quote:Op maandag 6 januari 2020 09:38 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Alleen waren de regels 18 jaar geleden een beetje soepeler met 8 uur 31 december tot 1 januari 3 uur.
Opvoedingen en mentaliteit zou ik het eerder noemen. Zelf ben ik vanaf 13-19 jaar met een groep vrienden door de straat getrokken. Niks opgeblazen en rustig om 3 uur de meeste zooi opgeveegd en in een vuurkorf gegooid voor mooi vuurtje en was je gelijk van niet afgaand voorwerk af.
Alleen kwamen wel dezelfde zeurpietjes van *ga is voor je eigen deur voetballen* types naar buiten met hun nieuwe versie met vuurwerk in verwerkt. Deze mensen negeerde we want deze zeurende namelijk altijd. Alleen als een dierenliefhebber het even netjes vroeg gingen we wel even naar ander plekje. Rond deze tijd had je al rondtrekkende morroc groepen die elk telefooncel of bushokje opblies.
Het is nu al een week verboden.quote:Op zondag 5 januari 2020 23:41 schreef Draak31 het volgende:
Hier zijn ze nog steeds aan de gang. Belachelijk. Verbieden die zooi.
Dat dus.quote:Op maandag 6 januari 2020 10:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is nu al een week verboden.
Dat is dus wat verbieden oplevert: niets.
Hoeveel wordt er nu afgestoken in vergelijking met de legale tijden? Is er een merkbaar verschil?quote:Op maandag 6 januari 2020 10:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is nu al een week verboden.
Dat is dus wat verbieden oplevert: niets.
Op 5 januari nog vuurwerk afsteken, dan vraag ik mij af waar je woont en dat er niet gehandhaafd word.quote:Op zondag 5 januari 2020 23:41 schreef Draak31 het volgende:
Hier zijn ze nog steeds aan de gang. Belachelijk. Verbieden die zooi.
Ja. Echter de dagen ervoor amper. Hier is het al feest vanaf de herfstvakantie.quote:Op maandag 6 januari 2020 10:38 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hoeveel wordt er nu afgestoken in vergelijking met de legale tijden? Is er een merkbaar verschil?
Ik zie een heel duidelijk verschil hoor tussen de dagen voor oud en nieuw, en tijdens de legale afsteektijden.quote:Op maandag 6 januari 2020 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja. Echter de dagen ervoor amper. Hier is het al feest vanaf de herfstvakantie.
Dit.quote:Op maandag 6 januari 2020 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja. Echter de dagen ervoor amper. Hier is het al feest vanaf de herfstvakantie.
Er wordt wel op gehandhaafd, alleen je pakt ze nooit allemaal. Wel merk je dat een heel groot deel zich netjes aan de afsteektijden houdt. Het is dus verre van onzin.quote:Op maandag 6 januari 2020 11:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit.
Er ploft wel vaker wat. Afsteektijden zijn echt onzin en wordt ook niet op gehandhaafd.
Zeer weinig van gezien of gemerkt.quote:Op maandag 6 januari 2020 11:17 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er wordt wel op gehandhaafd, alleen je pakt ze nooit allemaal. Wel merk je dat een heel groot deel zich netjes aan de afsteektijden houdt. Het is dus verre van onzin.
Ja, en die groepjes steken net zoveel af als de grote massa binnen de gezette tijdenquote:Op maandag 6 januari 2020 11:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeer weinig van gezien of gemerkt.
Dagenlang hangroepjes op straat tijdens donker met knallers om de paar minuten. Politie nergens te bekennen.
Terwijl in de rest van het jaar daarvoor 3x in de week een patrouille door de straat gaat.
En waar slaat deze vergelijking precies op?quote:Op maandag 6 januari 2020 11:50 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, en die groepjes steken net zoveel af als de grote massa binnen de gezette tijdenRespect hoor.
Deze vergelijking slaat erop dat een verbod op bepaalde tijden dus wel degelijk nut heeft. Er wordt een stuk minder afgestoken.quote:Op maandag 6 januari 2020 11:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En waar slaat deze vergelijking precies op?
Als je eenmalig te hard rijdt, wordt je toch ook beboet terwijl je je de andere 999 van de 1000 dagen wel aan de snelheid houdt?
Er is afgelopen jaar een recordomzet gedraaid qua vuurwerk. Dus minder afgestoken is gewoon niet waar. En ook buiten de tijden is het feest. Volgens mij waren de uren vanaf 18.00 tot 02.00. De hele week is hier afgestoken en vanaf een uur of 09.00 op oudjaarsdag is het niet stil geweest.quote:Op maandag 6 januari 2020 11:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Deze vergelijking slaat erop dat een verbod op bepaalde tijden dus wel degelijk nut heeft. Er wordt een stuk minder afgestoken.
Ik denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrijpen.quote:Op maandag 6 januari 2020 11:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is afgelopen jaar een recordomzet gedraaid qua vuurwerk. Dus minder afgestoken is gewoon niet waar. En ook buiten de tijden is het feest. Volgens mij waren de uren vanaf 18.00 tot 02.00. De hele week is hier afgestoken en vanaf een uur of 09.00 op oudjaarsdag is het niet stil geweest.
Wat je zegt is gewoonweg niet waar.
Er hoeft niet meer afgestoken te zijn door een groter bedrag aan omzet wat er is gedraaid. Er kan in hoeveelheid minder zijn afgestoken maar met een hogere waarde.quote:Op maandag 6 januari 2020 11:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is afgelopen jaar een recordomzet gedraaid qua vuurwerk. Dus minder afgestoken is gewoon niet waar. En ook buiten de tijden is het feest. Volgens mij waren de uren vanaf 18.00 tot 02.00. De hele week is hier afgestoken en vanaf een uur of 09.00 op oudjaarsdag is het niet stil geweest.
De (compound) boxen worden ook groter, duurder en massaler. Dus wellicht wordt er wel minder afgestoken omdat het minder boxen zijn die meer geld opbrengen?quote:Op maandag 6 januari 2020 11:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik ben om 12 uur begonnen en na 4 dozen ben ik gestopt omdat ik mn eigen vuurwerk niet meer zag. Toen ik om kwart voor 1 toevallig door de ramen zag ik dat ik verderop weer vuurwerk kon zien ben ik doorgegaan. Maar weet zeker dat er mensen zijn die nog wat dozen hebben staan.quote:Op maandag 6 januari 2020 13:52 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
er zijn ook flink wat mensen die hun duurdere werk hebben laten staan door de mist dit jaar
En dan lees ikquote:Op maandag 6 januari 2020 14:41 schreef OxygeneFRL het volgende:
https://www.franekeractue(...)tegen-hulpverleners/
Echt een randstedelijk probleem. Bemoei je aub met je eigen gezeik.
Waar dan? Hoe dan? Er was hier tijdens oud en nieuw NIKS te zien.quote:Aanleiding is de uit de hand gelopen jaarwisseling.
Ik vermoed dat het neer zal komen op een verbod van al het vuurwerk, behalve categorie I, dat nu ook al het hele jaar door verkocht mag worden. Dat is inderdaad de categorie sterretjes.quote:Op maandag 6 januari 2020 18:16 schreef Injetta het volgende:
De tweede kamer wil gevaarlijk vuurwerk, knalvuurwerk, vuurpijlen en alles wat je kunt gooien verbieden. Wat hou je dan over? Sterretjes? O nee, die kun je ook gooien.
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk echt gaat gebeuren.
Eerlijk gezegd denk ik gewoon nog meer vuurwerk als tegenreactie.
Volgend jaar zit er maar 1 ding op, zo'n xxxxl doos vol pijlen kopen, deze schuin neerzetten en richten op het huis van je overburen.quote:Op zondag 5 januari 2020 17:26 schreef Lurf het volgende:
Ik wil een verbod op oud en nieuw, het hele jaar door.
Na een relatief rustige jaarwisseling 2018/2019 was het dit jaar weer een drama. Nieuwe overburen die, vanaf dat het donker werd, vrijwel onafgebroken vuurwerk afstaken. Uiteraard niet voor hun eigen deur maar voor de mijne. Mijn dochter zat op een gegeven moment huilend op de bank omdat ze niet meer tegen het lawaai kon en mijn partner kreeg het benauwd van de kruitdampen die ons huis introkken. Toen het vuurwerk eindelijk op was bleek het tijd voor brandstichting op de openbare weg, uiteraard ook weer voor mijn deur. Daar heb ik subiet een eind aan gemaakt met de tuinslang en toen waren de buurtjes natuurlijk boos, maar ze dropen wel af. Nieuwjaarsdag ben ik anderhalf uur bezig geweest om alle vuurwerkzooi in mijn voortuin op te ruimen. De kruit- en brandlucht in huis was pas 's avonds grotendeels weg. Komende jaarwisseling zorg ik wel voor mijn eigen vuurwerkvrije zone en handhaaf ik hem zelf. Ik heb er echt helemaal genoeg van.
Dat is nog al logisch en komt echt niet door de krappere afsteektijden. De meerderheid vuurt zowieso pas na 12 uur.quote:Op maandag 6 januari 2020 12:00 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrijpen.
Het enige dat ik zeg is dat er veeeel meer wordt afgestoken binnen de legale tijden, dan buiten de legale tijden. Dat ben je toch wel met mee eens?
Ja, je hoort al veel vuurwerk de dag ervoor, maar lang niet zoveel als na 18u.
Voorheen mocht er overdag al afgestoken worden. Jaren terug is dat verandert naar 18u en toen was er gelijk een reductie in het aantal slachtoffers voor die tijd zichtbaar.quote:Op maandag 6 januari 2020 18:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is nog al logisch en komt echt niet door de krappere afsteektijden. De meerderheid vuurt zowieso pas na 12 uur.
Daar is ook een afsteekperiode niet voor bedoeld. Dat is voor dat tuig wat dagen van te voren al begint. En daar wordt gewoon niet voldoende op gehandhaafd en nu is iedereen boos omdat de teringtokkies hun kansen zien om lekker te gaan afsteken met hun illegale bende.
Het is niet het vuurwerk. Het zijn niet de teringtokkies. Het is niet de illegale troep. Het is de handhaving die gewoon echt veel te kort is.
Als je straks maar 30 mag op de snelweg, zijn er ook minder gewonden.quote:Op maandag 6 januari 2020 18:41 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Voorheen mocht er overdag al afgestoken worden. Jaren terug is dat verandert naar 18u en toen was er gelijk een reductie in het aantal slachtoffers voor die tijd zichtbaar.
Mensen zijn dus zeker wel geneigd zich aan regels te houden én dat leidt tot minder slachtoffers. Ook al zullen er altijd anderen zijn die schijt hebben aan een verbod.
Dat zie je ook bij zaken als snelheidslimiet. Zulke geboden zorgen voor veiligheid, ook al houdt lang niet iedereen zich er aan.
Maar gezien de politieke shift op dit gebied gaan we in ieder geval een verbod op een groot deel van vuurwerk zien komende jaarwisseling. Ik weet nu al vrij zeker dat dat een positief effect gaat hebben op het aantal slachtoffers. We gaan het zien
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |