abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 4 januari 2020 @ 21:07:48 #1
149959 SQ
snelle trees
pi_190879885


Na de was is het scheiden van afval mijn favoriete huishoudelijke onderwerp.
Tot voor kort woonde ik in de gemeente Eindhoven, waar we 2 bakken hadden: Restafval en GFT. Deze werden om de week opgehaald (om en om). Oud papier moest je in eigen bak aan de straat zetten en werd ook om de week opgehaald.
Plastic werd niet apart opgehaald, maar mocht je zelf wegbrengen naar een plasticcontainer. Dat deed ik dus altijd, want anders zat mijn grijze bak altijd vol voordat de week om was :')

Nu woon ik een dorp verder naar het zuiden en dit is afvalscheidwalhalla _O_
We hebben een bak voor rest, gft en papier EN daarnaast wordt elke week het PMD opgehaald en daar kun je graties zakken voor ophalen bij de Jumbo *O*
En ik kan mijn luiers en KCA naar het pleintje bij de kerk brengen waar ook aparte containers staan *O*

Ik haal daar dus extreem veel plezier uit. Ik heb overal bakjes en zakjes voor. Een lege doos tissues ontleed ik ook: plasticje bij PMD, karton bij papier... heerlijk O+

Straks in mijn nieuwe keuken krijg ik een luchtdicht scheidsysteem met 4 bakken onder mijn gootsteen: voor rest, gft, nespresso capsules (die worden ook apart ingezameld :9) en voor het vierde bakje zoek ik nog een bestemming! Dan een grote bak voor PMD, en in de bijkeuken 2 kratten: voor glas en voor papier. De luieremmer staat boven naast de kinderkamer.

Oh, en als we naar de milieustraat gaan, heerlijk! Al die 15 containers langs en alles sorteren! Ik hou er van!

Zijn er hier meer scheidfetisjisten? Heb je nog bepaalde voorkeuren? En tips? *O*
disclaimer
pi_190879931
Sinds nu komen ze om de maand voor de rest a ¤8.
dus wij zullen wel moeten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 4 januari 2020 @ 21:12:10 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_190879962
Oh, en betaal je daarnaast nog aparte afvalheffing?
Hier komt rest ook maar eens per maand, dus we moéten ook wel... maar ik vind het ook heel leuk gelukkig O+
disclaimer
pi_190880110
En wat betaal je dan per jaar?
U MAD?
pi_190880136
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:12 schreef SQ het volgende:
Oh, en betaal je daarnaast nog aparte afvalheffing?
Hier komt rest ook maar eens per maand, dus we moéten ook wel... maar ik vind het ook heel leuk gelukkig O+
¤158 per jaar
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 4 januari 2020 @ 21:22:28 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_190880139
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:21 schreef de_boswachter het volgende:
En wat betaal je dan per jaar?
¤ 237,49
disclaimer
  zaterdag 4 januari 2020 @ 21:28:40 #7
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_190880263
Ik zoek een goede kleine bak voor GFT. Als ik dat in een afgesloten bak doe wordt de zak heel snel vochtig. Het best zou een soort open afvalemmer zijn maar die ben ik nog niet tegen gekomen.

Verder scheid ik PMD, papier, glas, batterijen, electra en textiel.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_190880313
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:22 schreef SQ het volgende:

[..]

¤ 237,49
Dat is best pittig, voor alleen afval dus? Ik volgens mij euro of 70 minder, maar ik hoef wel alleen maar plastic, GFT en rest aan de weg te zetten. Ohja en papier.
U MAD?
  zaterdag 4 januari 2020 @ 21:31:38 #9
149959 SQ
snelle trees
pi_190880324
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:31 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Dat is best pittig, voor alleen afval dus? Ik volgens mij euro of 70 minder, maar ik hoef wel alleen maar plastic, GFT en rest aan de weg te zetten. Ohja en papier.
Wel voor een gezin van 4 he, weet niet met hoeveel jij bent?
disclaimer
pi_190880327
Hier komen ze met de rest ook maar 1x per maand.. leuk met 3 kids waarvan 2 in luier _O-
Heb nooit afval gescheiden maar ik moet nu wel... en dan nog redden wij het niet :')
Ik was hier...
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 4 januari 2020 @ 21:31:52 #11
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_190880329
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:31 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Dat is best pittig, voor alleen afval dus? Ik volgens mij euro of 70 minder, maar ik hoef wel alleen maar plastic, GFT en rest aan de weg te zetten. Ohja en papier.
en zelf je glas weg brangen?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_190880337
Wij hebben een gft bak en een rest bak verder kunnen we bij de gemeente gratis PMD zakken ophalen en papier kun je in een krat of grote doos doen. Ik vind dat vreselijk zou er liever nog een oud papier container bij hebben zoals mijn ouders dat hebben.

Onder de gootsteen heb ik uitschuifbaar systeem waar twee bakken in zitten ik gebruik die voor gft (met van die groene bio zakken) en een voor rest.

Containers laten legen is hier ook niet bepaald goedkoop dus voor dat is het ook wel fijn. Daardoor worden mensen een beetje gedwongen om afval te scheiden of ze moeten zich blauw willen betalen aan legings kosten.

Kosten weet ik zo even niet uit mijn hoofd.
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 4 januari 2020 @ 21:36:20 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_190880421
quote:
19s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:28 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik zoek een goede kleine bak voor GFT. Als ik dat in een afgesloten bak doe wordt de zak heel snel vochtig. Het best zou een soort open afvalemmer zijn maar die ben ik nog niet tegen gekomen.

Verder scheid ik PMD, papier, glas, batterijen, electra en textiel.
Daar schijnen wel speciale bakjes voor te zijn met ventilatiegaten en een roostertje aan de onderkant :Y
Ik wil eigenlijk iets zonder zak, wat ik gewoon in de kliko leegflikker en daarna in de vaatwasser kan zetten.
disclaimer
pi_190880520
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:31 schreef Nizno het volgende:

[..]

en zelf je glas weg brangen?
Jup. Heb maar twee containertjes, voor gft en rest. Plastic moet ik naar containers brengen en glas ook. Papier halen ze op.
U MAD?
pi_190881047
350+ :'). Fucking Amsterdam.
pi_190881156
Ik vind afval scheiden ook helemaal de bom O+

Wij hebben 5 containers, allemaal in groot formaat: rest, plastic, papier en twee gft.
In de bijkeuken staan recyclebakken van Ikea: glas, textiel, chemisch.

De meest recente uitbreiding van onze privé-milieustraat is een compostbak O+ En er komen kippen, die recyclen ook.
Spoilers!
  zaterdag 4 januari 2020 @ 22:10:43 #17
149959 SQ
snelle trees
pi_190881205
Ik vind de textieloptie een hele goede, die had ik zelf nog niet bedacht. Waar lever je dat in, milieustraat?
disclaimer
pi_190881434
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:10 schreef SQ het volgende:
Ik vind de textieloptie een hele goede, die had ik zelf nog niet bedacht. Waar lever je dat in, milieustraat?
Milieustraat of kledingcontainers bij de Jumbo ofzo.

Ik moet mijn man nog even overtuigen dat hij de textielbak leegt. Volgens mij wonen er muizen in :')
Spoilers!
pi_190881471
Textielbak wat moet ik daar onder verstaan gewoon oude kleding ofzo?
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 4 januari 2020 @ 22:27:28 #20
487508 Asjemenou_
niet loslaat....
pi_190881593
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:31 schreef Nismo91 het volgende:
Hier komen ze met de rest ook maar 1x per maand.. leuk met 3 kids waarvan 2 in luier _O-
Heb nooit afval gescheiden maar ik moet nu wel... en dan nog redden wij het niet :')
Luierafval kan je niet scheiden? Hier wel, scheelt een hoop.
pi_190881646
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Textielbak wat moet ik daar onder verstaan gewoon oude kleding ofzo?
Ja, vooral kleding inderdaad.
Spoilers!
  zaterdag 4 januari 2020 @ 22:31:17 #22
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_190881672
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:10 schreef SQ het volgende:
Ik vind de textieloptie een hele goede, die had ik zelf nog niet bedacht. Waar lever je dat in, milieustraat?
Wij hebben er een ondergrondse voor, maar verder bij elke supermarkt wel. Zelfs Makro heeft tegenwoordig kledingcontainers. Kunnen bijna altijd ook handdoeken en beddengoed in.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  zaterdag 4 januari 2020 @ 22:32:34 #23
149959 SQ
snelle trees
pi_190881710
quote:
19s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:31 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Wij hebben er een ondergrondse voor, maar verder bij elke supermarkt wel. Zelfs Makro heeft tegenwoordig kledingcontainers. Kunnen bijna altijd ook handdoeken en beddengoed in.
Maar die zijn vaak voor bruikbare kleding, toch?
Het gaat me ook om vergane onderbroeken enzo, van dat spul dat sowieso in de shredder moet.
disclaimer
pi_190881723
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, vooral kleding inderdaad.
Ah ja dat gooi ik in een zak en breng het dan dezelfde dag of een dag later nog weg. Waarom zou je dat willen laten liggen? Gewoon interesse hoor.
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 4 januari 2020 @ 22:33:30 #25
487508 Asjemenou_
niet loslaat....
pi_190881728
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:32 schreef SQ het volgende:

[..]

Maar die zijn vaak voor bruikbare kleding, toch?
Het gaat me ook om vergane onderbroeken enzo, van dat spul dat sowieso in de shredder moet.
Wordt eruit gevist. Al je textiel sowieso recyclen.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 22:34:04 #26
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_190881738
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:32 schreef SQ het volgende:

[..]

Maar die zijn vaak voor bruikbare kleding, toch?
Het gaat me ook om vergane onderbroeken enzo, van dat spul dat sowieso in de shredder moet.
Ah, zover komt het bij mij eigenlijk nooit. Af en toe een gat in een sok maar dat was het wel. Die gaan dan wel gewoon bij het restafval.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_190881868
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:33 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ah ja dat gooi ik in een zak en breng het dan dezelfde dag of een dag later nog weg. Waarom zou je dat willen laten liggen? Gewoon interesse hoor.
Luiheid.
Spoilers!
  zaterdag 4 januari 2020 @ 22:45:11 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_190881979
Wij hebben sinds deze week de kleine papierbak omgewisseld voor een grote, wat een zegen is dat! Niet normaal hoe veel papier en dozen we hier hebben. Bedrijfje aan huis, dus dat scheelt wel, maar dan nog. :@
Ik haat ook idd dat vochtige gft prullebakje. Ik leg er tegenwoordig 2 velletjes keukenpapier onderin om dat een beetje op te vangen, maar goor blijft het. Eigenlijk moet ik daarvoor gewoon zo'n aanrechtbakje regelen.

Maar dan moet eerst de magnetron eigenlijk eindelijk van het aanrecht af. En een Quooker zodat ook de waterkoker weg kan. :')
***
pi_190882035
quote:
19s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:28 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik zoek een goede kleine bak voor GFT. Als ik dat in een afgesloten bak doe wordt de zak heel snel vochtig. Het best zou een soort open afvalemmer zijn maar die ben ik nog niet tegen gekomen.

Verder scheid ik PMD, papier, glas, batterijen, electra en textiel.
Ik heb een bakje van Mepal (Calypso), staat op het aanrecht. Gooi hem na het tafel afruimen leeg in de gftbak en kan daarna mooi mee in de vaatwasser.
pi_190882669
Ik verzamel gft in een bak onder de gootsteen. Sinds ik bio afbreekbare afvalzakken heb ontdekt wordt m’n bak niet meer smerig *O* Gewoon met zak en al in de container flikkeren O+
pi_190883348
Ik heb een bak voor gft, papier en rest. Daarnaast gratis zakken voor plastic.

We scheiden alleen (het meeste) papier. De rest gaat allemaal de grijze in, mij teveel werk :P
hardcoholic
pi_190885370
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 23:19 schreef Fazz het volgende:
Ik verzamel gft in een bak onder de gootsteen. Sinds ik bio afbreekbare afvalzakken heb ontdekt wordt m’n bak niet meer smerig *O* Gewoon met zak en al in de container flikkeren O+
Wij hebben ook biologisch afbreekbare afvalzakken voor de gft en dat is zo fijn! Om de dag even de zak naar de container en weer een nieuwe erin.
Bij ons hebben we 2 duobakken: rest/gft en plastic/papier. Ze komen om de week.
We hebben een kartonnen doos in de keuken voor alle papier, een grote vuilnisbak voor plastic en een dubbele pedaalemmer voor gft en rest. Eerst hadden we er eentje van plastic, maar die heeft na 2 jaar de geest gegeven dus ik heb er nu eentje van metaal. Zo fijn O+
pi_190885938
Ik heb binnen een prullenbak voor rest en in een la twee bakken voor papier en plastic. Voor GFT loop ik naar buiten naar de kliko of bij slecht weer gaat het bij rest. Glas verzamel ik in de garage.
We hebben we kliko's (grijs en groen, om de week) en zakken voor plastic (1x per maand), oud papier knoop ik bij elkaar en wordt 1x per maand opgehaald.
Wij hebben 1 vast tarief (rond de 250 euro) dus strikt scheiden loont hier niet in geld, maar ik vind het een kleine moeite.
  maandag 6 januari 2020 @ 02:09:04 #34
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_190899992
SQ wij zitten hier in een afvalscheidwalhalla.

Pmd wordt iedere week opgehaald, zak zit in een bak bij de achterdeur (vol is naar de lichtgrijze kliko).

Naast de achterdeur staat een bak voor karton en papier en bij vol verhuisd de inhoud naar een krat in de schuur. Wordt 1 keer per maand opgehaald.

Ook bij de achterdeur staat een bak voor glas en blik dat gaat naar de glasbak als hij vol zit.

Verder hebben we gft in een klein emmertje in de keuken met een biozakje wat iedere avond naar de groene kliko gaat en we hebben nog een container van 240 voor restafval en die kost per lediging ¤ 8,75. Daarbij hebben we nog de eierdozen die hier apart gehouden worden voor de boeren en 1 keer per maand opgehaald worden.

Batterijen en de kledingcontainer staan hier in het speldenprikje naast de kerk dus dat gaat daar heen.

De bakken staan bij dr achterdeur tegen het muurtje van de buren aan en de kilo's staan op de oprit. Wij hebben een moestuin en vorig jaar is de donkergrijze rest 240 liter met al het scheiden 2 keer geleegd. De groene gaat gemiddeld 1 keer per vier weken in de winter en in de zomer iedere 2 weken. Grijs en groen wisselt iedere week.

Zelf deponeer ik alles wat werkt maar een tweede leven kan krijgen bij de kringloop een km of 10 verderop in de stad.

Voor wat echt weg kan maar niet in de kliko mag moeten we sinds 1-1 20km voor rijden naar de stort. Voorheen was dat dezelfde 10km.
If you can dream it, you can do it...
pi_190904300
Ik woon op de flat. Hier heb je een ondergrondse voor PMD, een ondergrondse voor Grof vuil, en open containers voor papier, groen en glas.
Ik heb een klein containertje met klep buiten op mijn balkon waar groen ingaat, zodat ik het kan opsparen in de kou en dan alles loos in de grote bak.
Ik betaal alleen voor de grof vuil, die kost 2.80 per lozing. Dus zaak is om die zo min mogelijk te openen.
Oh en de kattengrit kan door het toilet of in de groene *O* (cat's best)
Twiddel
  maandag 6 januari 2020 @ 14:50:51 #36
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_190904858
Ik hebben ondergrondse bakken in de straat staan. En er staan op het pleintje bij de supermarkt wat andere ondergrondse bakken..
Ik scheid vrijwel niets.. alleen glas :@
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_190904965
Hier staat een ondergrondse voor restafval vlak bij de flat, en iets verder lopen is een ondergrondse voor papier (zonder pasje) en pmd en ook weer voor rest (met pasje). Nog wat verderop kan je glas en kleding/stof kwijt.
Hier is al jaren gezeik hoe het moet gaan met de kosten. Maar nu is de kogel door de kerk, voor het restafval moet je volgens mij 80 cent per keer gaan betalen. Ben er nog niet achter wat de vaste lasten zullen worden. GFT hebben wij niet, we kunnen dat wel ergens in de buurt inleveren maar waar????
We have far more in common than that which devides us..
pi_190905565
Ik hou ook van afval scheiden O+

Wij hebben een appartement en moeten alles wegbrengen naar ondergrondse containers, tegenover ons huis zit glas, pmd en papier, de container voor ons restafval zit een stukje verderop.
Voor GFT zijn er in de wijde omgeving geen containers te vinden, de gemeentereiniging is wel 5 minuten met de auto, maar dat vind ik een beetje omgekeerde wereld, vooral omdat de openingstijden ook niet super ruim zijn... Daar baal ik van want wij hebben bijvoorbeeld wel veel kamerplanten en vaak bloemen, en we hebben konijnen, maar al dat afval gaat nu dus bij het restafval... er liggen nu ook een aantal kerstbomen naast de restcontainer :'(

Voor rest en pmd hebben we gewoon vuilnisbakken in de keuken, glas/batterijen/chemisch verzamelen we in de berging. Textiel zamel ik een beetje op en breng ik naar de textielcontainer bij de kringloop verderop. Papier verzamelen we in bananendozen die ik meeneem van werk, de volle gaan dan meestal mee naar mn ouders, daar wordt het papier opgehaald door de voetbalvereniging.
  maandag 6 januari 2020 @ 16:27:21 #39
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_190905947
Haha afval scheiden.

Grootste onzin ooit.

Ik gooi daarom ook batterijen, olie en glas in een bak.

Ze bekijken het maar, en als ik dood ben zal het mij een rotzorg zijn hoe de wereld er dan aan toe is.
Dat zoeken mijn kinderen maar uit _O_
Dying whore's cancer heater!!!!!!
pi_190907648
Hier in de straat hebben we een gft container staan en in de container ruimte een aparte papier container.
Apart plastic inzamelen is hier niet.
Glasbak en textielbak is een straatje verder en groot afval kan je op laten halen.
Vind het wel goed zo, ik heb geen ruimte om alles te scheiden.
  maandag 6 januari 2020 @ 20:40:27 #41
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_190909368
Ik vond het eerst onzin, maar ik begin er steeds beter in te worden.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_190910742
quote:
17s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:47 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik heb een bakje van Mepal (Calypso), staat op het aanrecht. Gooi hem na het tafel afruimen leeg in de gftbak en kan daarna mooi mee in de vaatwasser.
Ja dit had ik, en heeft m'n halve familie :D :Y
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  maandag 6 januari 2020 @ 21:47:30 #43
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190910827
quote:
17s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:47 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik heb een bakje van Mepal (Calypso), staat op het aanrecht. Gooi hem na het tafel afruimen leeg in de gftbak en kan daarna mooi mee in de vaatwasser.
Ik heb exact hetzelfde bakje, maar die past er écht niet meer bij in de vaatwasser. :N
Ik was hem 2 keer per week met de hand effe af.
pi_190911142
Ik was mijn GFT bakje alleen af in de zomer.
En dan nog meestal alleen even omspoelen :@
Twiddel
pi_190911790
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:07 schreef SQ het volgende:
[ afbeelding ]


Straks in mijn nieuwe keuken krijg ik een luchtdicht scheidsysteem met 4 bakken onder mijn gootsteen: voor rest, gft, nespresso capsules (die worden ook apart ingezameld :9) en voor het vierde bakje zoek ik nog een bestemming! Dan een grote bak voor PMD, en in de bijkeuken 2 kratten: voor glas en voor papier. De luieremmer staat boven naast de kinderkamer.
Scheiden doen we hier altijd netjes, al zou ik voldoende ruimte hebben om alles in restafval te gooien.

Ben benieuwd naar dat luchtdichte scheidingssysteem. Foto/link?
Eerst denken, dan typen
  maandag 6 januari 2020 @ 22:31:30 #46
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190911798
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 22:01 schreef summer2bird het volgende:
Ik was mijn GFT bakje alleen af in de zomer.
En dan nog meestal alleen even omspoelen :@
Zwaaien ze onderin al terug als je de deksel opent? :P
pi_191077343
Ik heb kippen, dus mijn GFT gaat naar buiten en zij vreten alles op.

Papier scheiden we, plastic en restafval. Ik ben er heel erg bewust van geworden hoeveel plastic er bij mij doorheen gaat, niet normaal.
pi_191077727
* snoei/groen -> tuin
* bioafval minus citrus/koffie/ui/prei/notendoppen/botten -> varkens
* botten -> honden
* citrus/koffie/ui/prei/notendoppen -> compostbak
* pmd -> milieustraat
* papier -> "
* glas -> "
* textiel -> "
* metaal -> "
* frituurvet -> "
* klein chemisch -> "
* grijs -> ondergrondse bak met pasje

Afval wordt hier niet opgehaald, dus ik sjouw alles zelf weg. Gelukkig gaat veruit het meeste naar de milieustraat en hebben we hier een hele prima variant daarvan in de buurt, geen gezeik met pasjes (voor het gratis spul). De enkele keer dat we grof vuil wegbrengen halen we een gastenpas, want de 'eigen' stort wil ik nog niet heen als ik geld toe krijg. Aso's van de stainkoel'n.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_191084245
Wij krijgen binnenkort eindelijk een pmd- en papiercontainer! *O* Hiervoor hadden we alleen containers voor restafval en gft, en de rest moest je zelf wegbrengen. Maar er zijn nauwelijks pmd-brengcontainers in de buurt, dus dat ging nog in het restafval bij ons.

Wat ik wel suf vond van de gemeente: de restafvalcontainer wordt omgeturnd in een pmd-container en het restafval moet je dan voortaan zelf naar een ondergrondse container brengen. Prima, want met het pmd eruit hou je ook veel minder restafval over. Maar de restafvalcontainer werd net voor de kerst voor het laatst geleegd en het omturnen naar pmd-container gebeurt volgende week pas. Dus een overgangsperiode van een maand! Dat vind ik echt slecht gepland, had gewoon alles in 1 week gedaan.
pi_191084275
In textielcontainers mag overigens ook gerust versleten textiel, dat wordt waar mogelijk gerecycled. Wel belangrijk is dat het schoon en vooral droog is en dus in een afgesloten plastic zak in de container gaat. Anders gaat het schimmelen. Dan kan het niet meer gerecycled worden. Ook kleding met verfvlekken e.d. is niet meer geschikt voor recycling.

En textiel wordt handmatig gesorteerd, vaak door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, dus wel zo prettig voor ze als dat niet smerig is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')