Oh ja, ik wou nog even zeggen dat de artsen tijdig hebben kunnen ingrijpen toen mijn moeder een herseninfarct kreeg. Ze lag al een dag in het ziekenhuis en kreeg bloedverdunners omdat op de ct-scan embolieën te zien waren. Dat is het eerste bericht dat ik kreeg: je moeder ligt in het ziekenhuis met een longembolie. Degenen die mijn achtergrond kennen kunnen wel raden wat ik dacht: gebeurt dit allemaal echt nog een keer? Eerst ik, daarna mijn vader, nu mijn moeder. Het is bizar.
Ik reed met mijn lief meteen naar Maastricht, door de mist, en ben een tijdje bij haar geweest. Ze was toen in goede doen. Net voor middernacht kwamen we weer in Amsterdam aan en konden we nog even de jaarwisseling met de kinderen vieren. (Die waren heel verdrietig dat we zo plotseling tijdens de festiviteiten weg moesten.)
Op nieuwjaarsdag waren mijn tante en broertje tijdens het eerste bezoekuur aanwezig, gingen toen naar het huis van mijn moeder om de kat te verzorgen en het huis schoon te maken, en 's avonds gingen ze naar het tweede bezoekuur. Toen ze er waren gingen het mis. Verschrikkelijk voor hen, maar heel fijn dat de artsen snel hebben kunnen ingrijpen doordat zij alarm sloegen. Het was wel een zwaar infarct. De artsen waren behoorlijk pessimistisch na de trombectomie, maar tegelijk ook hoopvol. We moeten een hoop geluk hebben, zeiden ze, zodat we de kans krijgen haar te opereren en de oorzaak van de stolsels weg te nemen. De artsen moeten schipperen tussen het voorkomen van nieuwe stolsels en het voorkomen van bloedingen. De oplossing voor het één is een voedingsbodem voor het ander. Voor ons is het al ontzettend fijn dat ze het zolang volhoudt zonder nieuwe embolieën en zonder bloedingen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.