abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 januari 2003 @ 15:33:15 #51
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_7874242
quote:
Op maandag 13 januari 2003 14:03 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Bij de vorige verkiezingen was Winny de Jong in the picture...

Need I say more... en

Je mag gerust op politici schelden, maar absoluut niet op mede Fok!ers!
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  maandag 13 januari 2003 @ 15:34:25 #52
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_7874273
Bos moet gewoon vragen wie het CDA en de VVD als ministers op het oog hebben, vooral voor Volksgezondheid en EZ en Justitie.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_7874325
Rob Oudkerk lijkt mij een uiterst geschikte vent..
Maar in feite is deze hele discussie niet relevant.. Zoals Kozzmic al zei, dit gaat om zetels in de 2de kamer..
-
  maandag 13 januari 2003 @ 15:38:36 #54
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_7874349
quote:
Op maandag 13 januari 2003 15:34 schreef Sidekick het volgende:
Bos moet gewoon vragen wie het CDA en de VVD als ministers op het oog hebben, vooral voor Volksgezondheid en EZ en Justitie.
Donner voor Justitie
Volksgezonheid zal ook wel naar het CDA gaan en zullen daat vast nog wel een goeie voor hebben.
EZ gaat naar de VVD. Ik zou daar heel graag zalm zien maar het zal Robin Linschoten wel worden.
  maandag 13 januari 2003 @ 15:47:58 #55
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_7874531
Bos vraagt PvdA-kandidaten te zwijgen

DEN HAAG - PvdA-lijsttrekker Bos heeft alle kandidaat-Kamerleden van zijn partij gevraagd zich publiekelijk niet uit te laten over kabinetsdeelname en de verdeling van ministersposten. Hij heeft ze daartoe zaterdag een e-mail gestuurd, bevestigt een PvdA-woordvoerster.

Volgens de woordvoerster beseft Bos dat hij zijn kandidaat-Kamerleden "niet aan een touwtje heeft", maar gaat hij er toch van uit dat ze zich aan de oproep zullen houden.

Sinds de PvdA vorige week fors steeg in de peilingen is het gespeculeer over kabinetsdeelname en premierskandidaten niet van de lucht. Maar Bos heeft daaraan geen enkele behoefte. Hij zegt zich liever op de inhoud te richten. Volgens hem zou het arrogant overkomen als de PvdA na de enorme verkiezingsnederlaag van mei nu weer op een eventuele kabinetsdeelname vooruit zou lopen.
(telegraaf.nl)

maandag 13 januari 2003 @ 15:48:45 #56
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_7874549
quote:
Op maandag 13 januari 2003 15:38 schreef marky het volgende:

[..]

Donner voor Justitie
Volksgezonheid zal ook wel naar het CDA gaan en zullen daat vast nog wel een goeie voor hebben.
EZ gaat naar de VVD. Ik zou daar heel graag zalm zien maar het zal Robin Linschoten wel worden.

Donner is toch al minister op een ander departement, of vergis ik me in een departement.
En Volksgezondheid en EZ: het speculeren van jou vind ik niet duidelijk. (maar mi ook niet relevant, maar Bos moet gewoon de bal terugkaatsen).
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_7875656
We kiezen bij deze verkiezingen niet een premier maar kamerleden zoals eerder al is gezegd. Bovendien stem je op een partij. Wie uiteindelijk die partij als premier gaat vertegenwoordigen hoort er nu nog niet toe te doen.
A mind with a heart of it's own
pi_7876065
Ik vind dat de PVDA wel degelijk naar buiten moet komen met de premier die ze eventueel zullen leveren. Vooral omdat Bos het zo goed doet en niet de PVDA. Stel dat Bos er mee kapt. Dan dondert de behaalde winst in elkaar.
( Zo zie ik de huidige peiling nu:
Bos 45 zetels, Cda 43 zetels, Groen Links 7 zetels, Marijnissen 14 zetels)

De PVDA doet er dan ook goed aan of Bos als premier te leveren,
of geen premier. En als ze inneens bijvoorbeeld van Nieuwenhoven als premier naar voren halen voelt een groot deel van de PVDA-stemmers zich in de maling genomen.

wat je in de toekomst kan krijgen:

Kijk als partij zou je ook een gladjakker kunnen inhuren als lijsttrekker, een PR-talent die iedereen impalmt en als de stemmen binnen zijn kunnen alle regenten weer op hun zeteltjes klimmen. PR-talent gaat zijn centen tellen op Aruba.

maandag 13 januari 2003 @ 17:03:58 #59
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_7876102
quote:
Op maandag 13 januari 2003 15:34 schreef Sidekick het volgende:
Precies! De MP is ook maar 'gewoon' de minister van Algemene Zaken hoor. En je gaat toch niet wel of niet op een partij stemmen vanwege hun kandidaat-premier?

Ik hoor net op het radiojournaal dat Bos heeft gezegd dat niet uitgesloten is dat hij nog voor de verkiezingen bekend maakt wie hij op het oog heeft als kandidaat-premier.

Maar dan nog: Stel hij zegt het niet, en ze worden de grootste partij, en ze komen met iemand aanzetten die de andere partijen in de formatie niet zien zitten, dan kunnen die andere partijen daar nog steeds gewoon niet mee instemmen hoor.

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_7876139
quote:
Op maandag 13 januari 2003 17:01 schreef ondersoeker het volgende:
.......

De PVDA doet er dan ook goed aan of Bos als premier te leveren,
of geen premier. En als ze inneens bijvoorbeeld van Nieuwenhoven als premier naar voren halen voelt een groot deel van de PVDA-stemmers zich in de maling genomen.

............

terecht, zo'n van nieuwenhoven wil je toch niet als MP!!!
en volgensmij is ze een stuk linkser dan bos
To Live Is To Die
  maandag 13 januari 2003 @ 17:06:21 #61
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_7876146
quote:
Op maandag 13 januari 2003 17:03 schreef Jane het volgende:

[..]

Precies! De MP is ook maar 'gewoon' de minister van Algemene Zaken hoor. En je gaat toch niet wel of niet op een partij stemmen vanwege hun kandidaat-premier?

Ik hoor net op het radiojournaal dat Bos heeft gezegd dat niet uitgesloten is dat hij nog voor de verkiezingen bekend maakt wie hij op het oog heeft als kandidaat-premier.

Maar dan nog: Stel hij zegt het niet, en ze worden de grootste partij, en ze komen met iemand aanzetten die de andere partijen in de formatie niet zien zitten, dan kunnen die andere partijen daar nog steeds gewoon niet mee instemmen hoor.

Dat klopt inderdaad ook.

Ach het is gewoon gedrag van een kat(ten) in het nauw. Ze moeten wat zeggen toch?

maandag 13 januari 2003 @ 17:10:02 #62
1986 Jane
pi_7876205
quote:
Kijk als partij zou je ook een gladjakker kunnen inhuren als lijsttrekker, een PR-talent die iedereen impalmt en als de stemmen binnen zijn kunnen alle regenten weer op hun zeteltjes klimmen.
Je bedoelt net als dat een partij na de verkiezingen gewoon externe mensen als minister kan aanstellen?
  † In Memoriam † maandag 13 januari 2003 @ 17:17:18 #63
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7876315
quote:

Kijk als partij zou je ook een gladjakker kunnen inhuren als lijsttrekker, een PR-talent die iedereen impalmt en als de stemmen binnen zijn kunnen alle regenten weer op hun zeteltjes klimmen. PR-talent gaat zijn centen tellen op Aruba.

Dat ligt eerder aan de bepalende factor van de tv en de media dan aan Bos omdat hij heeft gezegd dat hij liever in de kamer blijft.
pi_7876412
quote:
Op maandag 13 januari 2003 17:10 schreef Jane het volgende:

[..]

Je bedoelt net als dat een partij na de verkiezingen gewoon externe mensen als minister kan aanstellen?

Daar heb ik minder moeite mee, maar voor de minister president van nederland ligt dat toch wat anders. Kijk Bos is waarschijnlijk ook een goed politicus, daar heb ik wel vertrouwen in (kijk ze CV maar eens na). Hij kan denk ik veel meer dan mensen paaien.

Waar het mij wel omgaat dat het niet de bedoeling kan zijn, dat de politiek verder veramerikaniseerd. Ik kan me voorstellen dat andere partijen in de toekomst kunnen denken:

We zoeken de beste prater uit onze partij en die maken we lijsttrekker . Zo winnen we de verkiezingen, en dan schuiven we iemand anders naar voren. Dan zeggen we natuurlijk niet wie het is. Dat kost stemmen.

Het was afgelopen jaren altijd "kies Kok". Men speelde op de persoon. en nu komt het kennelijk minder uit en nu denken veel mensen dat ze op Bos stemmen, maar misschien stemmen ze daarmee op iemand die ze helemaal niet willen.

maandag 13 januari 2003 @ 17:23:42 #65
13973 ranja
image means nothing
pi_7876428
quote:

Volgens mij is dat geen toekomst, maar meer verleden. Eerst Fortuyn en later Ratelband...

ontopic:
Waar heeft de topicopener het eerste verhaal vandaan? Ik vind het niet nodig om voor de verkiezingen een premier bekend te moeten maken, Bos zei het heel goed gister dat 'niemand op de poppetjes zit te wachten' ofzo... het gaat om de inhoud, niet om de persoon. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Nu een naam van premier bekendmaken leidt alleen maar af van waar het om gaat, de inhoud van de partij. Of dat een voor- of nadeel is moet iedereen zelf maar uitmaken

pi_7876642
quote:
Op maandag 13 januari 2003 17:23 schreef ranja het volgende:

[..]

Volgens mij is dat geen toekomst, maar meer verleden. Eerst Fortuyn en later Ratelband...

ontopic:
Waar heeft de topicopener het eerste verhaal vandaan? Ik vind het niet nodig om voor de verkiezingen een premier bekend te moeten maken, Bos zei het heel goed gister dat 'niemand op de poppetjes zit te wachten' ofzo... het gaat om de inhoud, niet om de persoon. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Nu een naam van premier bekendmaken leidt alleen maar af van waar het om gaat, de inhoud van de partij. Of dat een voor- of nadeel is moet iedereen zelf maar uitmaken

Daar heb je wel deels gelijk in , maar Pim zou zelf Premier worden.
Hij zij niet: ik ga lekker in de kamer zitten en ja wie premier wordt zien we wel.
pi_7876643
Poll op de frontpage van de Volkskrant...

Overige partijen willen dat de PvdA een kandidaat-premier naar voren schuift. Lijsttrekker Bos laat zich vooralsnog niet uit over een mogelijke minister-president. Zelf zegt hij geen premiersfunctie te ambiëren. Wie zou het moeten worden?

Job Cohen 30 %
Wouter Bos zelf 19 %
Jeltje van Nieuwenhoven 16 %
Johan Stekelenburg 15 %
Rob Oudkerk 3 %
Klaas de Vries 2 %
Ed van Thijn 2 %
Ad Melkert 2 %

Iemand anders 9 %

Deelnemers: 1286

pi_7876706
Poll op de frontpage van RTLnieuws...

Wie moet de PvdA naar voren schuiven als kandidaat-premier?

Wouter Bos : 29%
Job Cohen : 16%
Johan Stekelenburg : 13%
Jeltje van Nieuwenhoven : 13%
Ad Melkert : 7%
Margreet de Boer : 2%

Iemand anders : 9%
Weet ik niet : 12%

Aantal stemmen: 2005

† In Memoriam † maandag 13 januari 2003 @ 17:39:22 #69
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7876723
quote:
Op maandag 13 januari 2003 17:34 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

Daar heb je wel deels gelijk in , maar Pim zou zelf Premier worden.
Hij zij niet: ik ga lekker in de kamer zitten en ja wie premier wordt zien we wel.

Dat zei hij toen PvdA nog op 25 zetels stond.

Misschien wil hij het zelf wel doen, maar moeten ze nog even bedenken hoe ze dat gaan inkleden

pi_7876822
Gelukkig voor de PvdA wil Femke Halsema wel beslissen wie de sociaal-democratische premier moet worden.
quote:
GroenLinks adviseert PvdA over premier

GRONINGEN - Rekenkamer-president Stuiveling en burgemeester De Boer van Leeuwarden. Deze twee vrouwen met "grote bestuurlijke ervaring" zijn volgens GroenLinks-leider Halsema geschikt om voor de PvdA het premierschap te vervullen. Ze gaf maandag op campagne in Groningen ongevraagd advies aan de sociaal-democraten.

Halsema constateert dat de PvdA "moeite" heeft kandidaten te vinden voor het premierschap. Halsema vindt dat Bos duidelijk moet maken wie de PvdA naar voren schuift als minister-president. "Daar heeft de kiezer recht op."

Het is volgens Halsema de hoogste tijd dat een vrouw dat ambt eens gaat bekleden. Halsema is vooral gecharmeerd van De Boer, die vorig jaar het vernietigende rapport De Kaasstolp aan diggelen over de PvdA schreef. De burgemeester van Leeuwarden, minister van VROM in het eerste paarse kabinet, is volgens Halsema "aardig groen" en "behoorlijk links".

http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.halsema.pvda.president.html

maandag 13 januari 2003 @ 17:46:38 #71
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_7876842
quote:
Op maandag 13 januari 2003 17:44 schreef Kozzmic het volgende:
Gelukkig voor de PvdA wil Femke Halsema wel beslissen wie de sociaal-democratische premier moet worden.
[..]
Dat doen CDA/LPF/VVD toch ook? Die bemoeien zich er ook maar wat graag mee. Alleen noemen die het geen advies.
En je weet wat je met advies kunt doen....
  maandag 13 januari 2003 @ 17:53:42 #72
1986 Jane
pi_7876960
Het grappige is dat stél de PvdA maakt bekend wie kandidaat-premier is, en dat blijkt iemand te zijn die de mensen aanspreekt, en ze stijgen weer in de peilingen, de tegenstanders alsnog verontwaardigd zijn.

Maar ff wat anders: Ik hoor net op de radio dat uit de peiling van Maurice de Hond is gebleken dat de PvdA kans loopt om stemmen te verliezen in geval Johan Stekelenburg naar voren zou worden geschoven als kandidaat. Nu doe ik zelf toevallig mee met die peilingen van Maurice en in dit geval klopt er werkelijk geen drol van de vraagstelling. Of in ieder geval kun je er niet díe conclusie aan verbinden.
Er wordt namelijk bij een aantal personen gevraagd of als zij de kandidaat zouden zijn de kans dat je PvdA gaat stemmen: Veel groter, iets groter, weet niet/geen mening, iets kleiner of veel kleiner is.
Maurice gaat er kennelijk niet vanuit dat de vraag of je wel of niet op de partij stemt helemaal niet afhankelijk is van de kandidaat-premier. Dat valt namelijk niet onder weet niet/geen mening, maar die heb ik er maar wel voor gebruikt. Verder mis ik ook de optie "Ik ga sowieso niet op die partij stemmen". Beetje suggestief onderzoek, Maurice!

pi_7877149
De PvdA zal indien zij ministers mag leveren nadrukkelijk op zoek gaan naar personen buiten de 'Haagse kaasstolp'...
quote:
Premier gezocht en geen regent

DEN HAAG, 13 JAN. Ze hebben het bij de PvdA vanmorgen nog maar eens bevestigd, in het dagelijkse telefonisch beraad van de campagneleiding: de 'premierskwestie' moet een non-issue blijven. De PvdA zegt niet wie de partij wil leveren als premier of als vice-premier, mocht zij na de verkiezingen op 22 januari uitzicht hebben op regeringsdeelname. "Áls we duidelijkheid geven," zegt partijvoorzitter en campangeleider Ruud Koole. "doet Wouter Bos dat, maar het is nog veel te vroeg." Het voorlopig afgesproken antwoord bevat twee argumenten. Punt één: de vraag naar duidelijkheid is gebaseerd op één peiling van Maurice de Hond, waarin de PvdA één dag hoger uitkwam dan het CDA. Bij Interview NSS bedraagt de achterstand nog twaalf zetels.

Argument twee: "Wij willen het niet over de poppetjes hebben. Wij gaan voor de inhoud. De kiezers vragen er niet naar, alleen de journalisten." Kamerleden zijn vandaag per e-mail aan de argumenten herinnerd. Dat zullen PvdA-Kamerleden én mogelijke kabinetskandidaten de komende dagen dus zeggen. Wie een ander geluid laat horen, geeft het signaal verder weg te staan van de inner circle die straks beslist over mogelijke baantjes. Nummer twee van de lijst Jeltje van Nieuwenhoven, die zaterdag in het Algemeen Dagblad werd geciteerd als belangstellende voor de functie van premier: "Het is niet aan de orde. Maar sommige journalisten kunnen het erg moeilijk verdragen dat wij het alleen over de inhoud hebben."

De 'premierskwestie' is in een paar dagen tijd uitgegroeid tot de zwaarste beproeving van de campagnestrategie. Tot nu toe houden de PvdA'ers in land en krant op campagne, zich keurig aan de afgesproken 'boodschapdiscipline.' Zij dragen uit dat de PvdA bescheiden is geworden, tonen deemoed over de regenteske partij die de PvdA in Paars was geworden. Lijsttrekker Bos sluit daarom uit dat hij in een kabinet plaatsneemt en formuleerde vorige week nog als "grootste les"van de nederlaag in 15 mei dat "een partij er niet is om aan de macht te komen en te blijven, maar om mensen te vertegenwoordigen."

Nu deze strategie van de bescheidenheid, met Bos als gezicht, in de peilingen vruchtbaar lijkt, dreigt zij echter in het dagelijke politieke campagnespel om te slaan in het tegendeel: de deemoed wordt angst om voor regentesk te worden versleten. Politieke rivalen spelen daar met graagte op in. LPF-leider Herben wilde in een tv-debat weten wie de PvdA als premier in de aanbeiding had: ex-leider Melkert of ex-paars kopstuk Klaas de Vries? CDA-fractievoorzitter Verhagen probeerde het vanmorgen tijdens een persbriefing ook: hij had gehoord dat de PvdA de paarse ex-bewindslieden Tineke Netelenbos en Dick Benschop in de aanbieding had. Ook GroenLinks-lijsttrekker Halsema mengde zich vanmorgen in de discussie: zij vindt het tijd dat de PvdA met een vrouw komt als kandidaat-premier of vice-premier. Als mogelijkheden noemde zij voorzitter Saskia Stuiveling van de Algemene Rekenkamer en de burgemeester van Leeuwarden Margreeth de Boer, minister van Milieu in het eerste paarse kabinet.

Binnen de PvdA circuleren heel andere namen. Rond Bos wordt vaker gefluisterd dat Johan Stekelenburg een kandidaat zou kunnen zijn. De burgemeester van Tilburg, in het verleden ook genoemd als rivaal van Ad Melkert voor de opvolging van Wim Kok, speelt een actieve rol in de campage. Hij overlegt mee in het strategische campagneteam en treedt als 'lijsttrekker' op voor de Eerste Kamerverkiezingen, na de provinciale statenverkiezingen in maart. Stekelenburg ontkent kandidaat te zijn. Hij is niet de enige burgemeester wiens af en toe gefluisterd wordt: ook Job Cohen van Amsterdam hoort op het lijstje ("Maar dat is heel onwaarschijnlijk") en Bos' Jacques Wallage

Bos wordt met kleine stapjes tot duidelijkheid gedwongen. Gisteren zei voor het eerst in een radiomicrofoon dat de PvdA, als zij in het kabinet komt, in elk geval met 'nieuwe namen' komt. Geen paarse ex-bewindslieden, maar gezichten die passen bij de "PvdA van Wouter Bos". Die boodschap past in de strategie van heroriëntatie, maar kan ook worden uitgelegd als een héél voorzichtige hint dat de nummer drie van de lijst, Klaas de Vries, niet in de running is. In de PvdA-top geldt de bestuurlijke en politieke ervaring van De Vries, die hem binnen het tweede kabinet Kok de status van 'natuurlijke nummer twee' opleverd, niet langer als een aanbeveling.

Volgens Koole betekent de kreet PvdA van Wouter Bos dat de pvdA op zoek gaat naar "meer ondernemende" mogelijke bewindslieden "met een duidelijk sociaal gezicht" van "buiten het Haagse circuit". Volgens Koole kan de PvdA daarbij ook goed gebruik maken van de ervaring van bestuurders op provinciaal en lokaal niveau. Dat opent wegen voor provinciale bestuurders als de Zuid-Hollandse gedeputeerde Marnix Norder en de Brabantse gedeputeerde Jan Boelhouwer, als nummer zeven ook hoogste nieuwkomer op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Ook veelgenoemd worden de jonge PvdA-wethouders als de Nijmegenaar Paul Depla en de Tilburger Jan Hamming, adviseurs van Bos, en betrokken bij de samenstelling van de Tweede Kamerlijst. Kamerlid Duivesteijn breekt een lans voor "de hele generatie die onder Kok en Melkert is gemarginaliseerd."

http://www.nrc.nl/verkiezingen/artikel/1042437647646.html

maandag 13 januari 2003 @ 20:24:38 #74
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_7879655
Premierskandidaat PvdA voor verkiezingen bekend
Gepubliceerd op maandag 13 januari 2003 19:56

DEN HAAG (ANP) - PvdA-leider Bos zal nog voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 22 januari bekendmaken wie namens zijn partij de premierskandidaat is. Voorwaarde voor Bos is wel dat de PvdA in de verschillende opiniepeilingen als grootste uit de bus komt.
Bij de opiniepeiling die Maurice de Hond houdt in opdracht van SBS is de PvdA sinds eind vorige week de grootste partij. In peilingen van onderzoeksbureaus Interview en Nipo stijgt de PvdA wel fors, maar is het CDA nog de grootste.

Bos zelf wil fractieleider blijven in de Tweede Kamer. De afgelopen dagen riepen steeds meer partijen de PvdA op duidelijkheid te geven over hun premierskandidaat. Bos hield steeds de boot af. Hij wil niet het verwijt krijgen van arrogantie omdat de PvdA al baantjes in een nieuw kabinet aan het verdelen zou zijn.

http://www.planet.nl/news/0,2031,80_467_1369072,00.html

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_7884295
wedden dat bossie wacht tot het laatste moment...
zodat de "slapende" kiezer weer eens genaaid wordt door de PVDA
geef communisme geen kans, stem niet links..links gaat over lijken....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')