Klopt ja, had ik ook al gevonden. Als ik het goed begrijp zijn ze lang niet zo goed als de betere spijkerbanden en zijn ze niet meer bruikbaar als spijkerband nadat je het éénmaal hebt verwijderd. Lost dus weinig op i.v.m. de terugweg.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:44 schreef IrishBastard het volgende:
*Volgt.
Ik meen me te herinneren dat er banden zijn waar je spikes op locatie in kunt laten monteren, dan zou je alleen terug weer een uitdaging hebben
Ik woon in het noorden en ik heb Hakka R3. Prima banden, alleen bij ijzel komen ze tekort. Maar zelfs met spijkerbanden heb je dan moeite.quote:Op vrijdag 13 december 2019 23:26 schreef Kyran het volgende:
[..]
Klopt ja, had ik ook al gevonden. Als ik het goed begrijp zijn ze lang niet zo goed als de betere spijkerbanden en zijn ze niet meer bruikbaar als spijkerband nadat je het éénmaal hebt verwijderd. Lost dus weinig op i.v.m. de terugweg.
Heeft iemand toevallig ervaring met banden zoals NNokian Hakkapeliita R3 (misschien iemand die in het noorden woont)? Ze zeggen dat ze niet heel erg onderdoen voor spijkerbanden, maar dat zijn in mijn ogen vooral verkooppraatjes, dus wil graag ervaringen lezen.
Thanks!quote:Op zaterdag 14 december 2019 11:06 schreef Knutknuttsson het volgende:
Tof plan overigens, hoe lang ga je?
Dat klinkt goed.quote:Op zaterdag 14 december 2019 14:35 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik woon in het noorden en ik heb Hakka R3. Prima banden, alleen bij ijzel komen ze tekort. Maar zelfs met spijkerbanden heb je dan moeite.
Qua je roadtrip, overweeg om ook een etappe met Hurtigruten te doen. Op winterwegen rijden kan best vermoeiend zijn, en op de boot een beetje bijkomen terwijl je toch dichterbij je doel komt is dan wel prettig.
quote:Op zaterdag 14 december 2019 14:46 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat klinkt goed.
Begrijp ik het dan goed dat het te doen moet zijn in maart zonder spijkerbanden als ik de R3 zou hebben? Setje sneeuwkettingen erbij voor het laatste stukje naar Nordkapp (want als ik het goed heb begrepen ben je dan verplicht om of spijkerbanden of sneeuwkettingten te voeren).
Hurtigruten ga ik eens in verdiepen. Wel vaker zien voorbij komen, maar nog niet echt iets van opgezocht. Komt op mijn lange lijst van dingen uitvogelen
Bedankt!
Staan wel wat gebieden met heuvels of zelfs bergen op het lijstje, dus dan is het toch verstandiger om spijkerbanden te regelen denk ik. In 2014 tussen Kiruna, Abisko en Narvik gereden. Toen met een huurauto en spijkerbanden en dat ging echt super soepel.quote:Op zaterdag 14 december 2019 15:06 schreef SuperWeber het volgende:
Ha, ik woon halverwege Finland en de eerste dag na aankomst heb ik mijn Michelin crossclimates laten vervangen door een stel banden met spikes. Het was geen doen zonder wat mij betreft. Het is ook een beetje afhankelijk van wat je van plan bent, maar als je van plan bent om door heuvelachtig gebied te reizen raad ik ze wel aan. De grote wegen en bewoonde gebieden zijn allemaal prima te doen met een stel winterbanden, maar met spikes gaat het allemaal net wat makkelijker en kom je tenminste een beetje vooruit. Een ander Fins Nederlands gezin hier in de omgeving rijdt wel zonder spikes, maar gaf aan dat het eigenlijk toch wel nodig is...
In dat geval zou ik zelfs de voorkeur geven aan vierwielaandrijving; maar die heb je of heb je niet op je eigen auto.quote:Op zaterdag 14 december 2019 15:19 schreef Kyran het volgende:
[..]
Staan wel wat gebieden met heuvels of zelfs bergen op het lijstje, dus dan is het toch verstandiger om spijkerbanden te regelen denk ik. In 2014 tussen Kiruna, Abisko en Narvik gereden. Toen met een huurauto en spijkerbanden en dat ging echt super soepel.
Behalve dat we moesten overnachten in de auto, omdat de grensovergang was afgelsoten (in de buurt van Riksgransen).
Zo ziet mij auto er standaard uit in de winterquote:Op zondag 15 december 2019 16:57 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Overigens vond ik het wel fijn dat ik speciaal een auto voor die trip had gekocht, want hij werd wel erg smerig van binnen en buiten Hier de extra pics op mijn site: klik
[ afbeelding ]
Foto's! Vind het altijd wel gaaf als een auto er zo lekker gebruikt uitziet Maar was ook blij dat de troep op en in die Audi zaten in plaats van m'n BMW waar veeeeeel geld in zitquote:Op zondag 15 december 2019 17:17 schreef Fogel het volgende:
[..]
Zo ziet mij auto er standaard uit in de winter
Zo, die is goed gebruiktquote:Op zondag 15 december 2019 16:57 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Mijn blog staat al gelinkt hier, vergeet ook niet even door te klikken naar m'n site voor wat meer foto's!
Verder was ik zeer blij met de spijkerbanden. Ik had speciaal voor die trip wel een auto met AWD gekocht, ook omdat ik het leuk vind. Maar denk dat spijkerbanden genoeg zijn. Ze gaven me heel veel vertrouwen, ook in bochten. Op normaal asfalt was het weer wat minder uiteraard.
Maar je kunt ze NIET in NL kopen. Ik heb helaas die fout gemaakt doordat ze ergens op een NL site te koop stonden. Heb toen gewacht met bestellen toen m'n salaris binnen was en kreeg toen vrij laat een reactie dat ze niet in NL mogen leveren.. Uiteindelijk een bedrijf in Malmö gevonden die ze kon leveren en daar dus laten monteren. De winterbanden mochten we achterlaten en hebben we weer laten monteren toen we op de terugweg waren. Spijkerbanden hebben we op het dak en in de auto weer mee teruggenomen en verkocht aan iemand die de Carbage Run ging rijden. Malmö was wel wat aan de zuidelijke kant voor spijkerbanden, maar was ook de enige zekere plek waar we heen en terug langs zouden komen + ik heb daar een maatje wonen dus mocht er wat zijn konden we altijd de wielen bij hem dumpen ofzo.
Wij hebben ook gekozen voor de snelste weg naar het noorden zodat we zoveel mogelijk tijd voor de terugweg hadden. Uiteindelijk wel wat dingen moeten schrappen, maar wij hadden ook maar 14 dagen. Uiteindelijk hadden we ook langs de kust in Zweden heel veel sneeuw al, wat ik juist heel gaaf vond Maar het kan inderdaad ook veel vertragingen geven. Als internationaal koerier voor 14 jaar lang (en met 125.000km per jaar) ben ik wel wat gewend met lange dagen rijden. Wij stonden vroeg op en zodra het licht was gingen we rijden. Onderweg steeds slaapplekken gezocht als we zeker wisten dat we het konden halen. Totaal hebben we 8250km gereden.
Overigens vond ik het wel fijn dat ik speciaal een auto voor die trip had gekocht, want hij werd wel erg smerig van binnen en buiten Hier de extra pics op mijn site: klik
[ afbeelding ]
Thanks!quote:Op zondag 15 december 2019 17:23 schreef Kyran het volgende:
[..]
Zo, die is goed gebruikt
Prachtige foto's en een mooi verslag
Ik neig steeds meer naar eerste deel met eigen auto en dan switchen naar een huurauto. Voor drie weken huur ben ik ongeveer ¤650 kwijt, inclusief verzekering etc. Ongeveer ¤100 voor parkeren van eigen auto, dus samen ¤750.
Als ik zelf spijkerbanden zou kopen ben ik rond de ¤150 per band kwijt. Als ik alles met eigen auto ga rijden zou ik vooraf (alles nakijken, vloeistoffen vervangen) en achteraf (na 8000km in dat gebied ) een beurt moeten laten uitvoeren. Is toch ook weer minstens ¤400 en dat zit je al op ¤1000. Heb ik ook geen gedoe met banden die wel of niet in de auto passen / op dak moeten etc.
Huren heb ik ook naar gekeken en NDF in Gothenburg een e-mail gestuurd voor een prijsopgave. Dat was de enige die ik zo snel kon vinden. Als de prijzen meevallen is dat nog een optie.
Ik zou het leuker vinden om het met eigen auto te doen, maar als hat met een huurauto makkelijker/goedkoper kan is dat wel een optie die ik wil/ga overwegen.
Probleem is alleen het uitvogelen welke steden/vliegvelden er meteen spijkerbanden opzetten en welke niet. Malmo/Gothenburg/Stockholm lijken mij allemaal nog te zuidelijk om de huurauto's standaard van spijkerbanden te voorzien. Kiruna was dat bijvoorbeeld wel zo, maar dat is weer te noordelijk om op mijn simpele winterbanden te rijden.
Gelukkig heb nog even de tijd
De route is zeker mooi, maar had 'm al een paar keer gereden met werk (dan wel buiten de winter) en wilde eigenlijk ook liever door het binnenland. Maar vanwege de tijdsdruk gewoon de snelste route gekozen. Uiteindelijk hadden we aan de kust ook gewoon erg veel sneeuw en was het ook prachtig. Uiteindelijk ook wat sneeuwstormen waardoor het rijden een stuk trager ging. Maar ik heb genoten, houd ook erg van die winterse taferelen. Uiteindelijk ga je in het noorden alsnog binnendoor rijden en zul je waarschijnlijk genoeg sneeuw tegenkomen. In Finland hadden we de meeste sneeuw. Eenmaal richting de Noorse kust werd het geleidelijk aan wat minder qua sneeuw. Je zult sowieso nog genoeg prachtige dingen zien. Wij wilden ook graag nog naar Kiruna en Tromsø maar vanwege de korte tijd besloten om steden sowieso niet te bezoeken. Wilde richting Kiruna omdat het daar inderdaad wat heuvelachtiger wordt. Maar uiteindelijk genoeg bergen en fjorden gezien, dus geen spijt dat we de meeste tijd voor de Noorse kust hadden overgehouden. Als ik het nog een keer doe zou ik het waarschijnlijk wel doen, juist om wat andere gebieden te zien.quote:Op zondag 15 december 2019 17:24 schreef Kyran het volgende:
Oh trouwens, dus de kust route was goed te doen en mooi/leuk om te rijden?
Ik ben wat dat betreft een "sucker" voor het echte winterse tafereeltje van de binnenlandse wegen. Alles mooi wit en overal een dikke laag sneeuw op de bomen Ben bang dat dat aan de kust wat tegenvalt.
Pin me er niet op vast maar ik ben vrij zeker van wel. Heb een huisje een uurtje van Umeå, en een vriend van me verzekerde me dat. Als de wegen droog zijn, is het weer niet toegestaan om spikes te hebben, je kan ze er dan ook uit peuteren met een schroevendraaier als ze hun einde naderen, scheelt weer een jaartje zomerbanden - maar dat zal niet aan jou besteed zijn, de sneeuw is pas eind april weg.quote:Op zondag 15 december 2019 19:16 schreef Kyran het volgende:
@:illusions Is dat zo ja? Ik dacht vooral winterbanden, maar niet perse spijkerbanden. Ga ik nog even uitzoeken, bedankt!
@:Knutknuttsson Wist niet van Cirkle K en/of Q8. Ga ik naar kijken.
Bedankt voor alle tips
Dit is niet waar. Vanaf 1 oktober en 15 april mag je de spijkerbanden gebruiken en vanaf 1 december tot 1 april is iedereen in Zweden verplicht om winterbanden onder je auto te gebruiken, spikes of niet maakt dan niet uit. Of de weg nou droog is of niet, binnen die periode mag je gewoon spijkerbanden gebruiken.quote:Op zondag 15 december 2019 19:24 schreef illusions het volgende:
[..]
Pin me er niet op vast maar ik ben vrij zeker van wel. Heb een huisje een uurtje van Umeå, en een vriend van me verzekerde me dat. Als de wegen droog zijn, is het weer niet toegestaan om spikes te hebben, je kan ze er dan ook uit peuteren met een schroevendraaier als ze hun einde naderen, scheelt weer een jaartje zomerbanden - maar dat zal niet aan jou besteed zijn, de sneeuw is pas eind april weg.
Ah, zo zat het. Ik dacht echt dat je spikes moest gebruiken, dan ben ik verkeerd geīnformeerd dus. Wel vrij handig natuurlijk in het noorden, daar wil je niet zonder rijden.quote:Op zondag 15 december 2019 20:04 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Dit is niet waar. Vanaf 1 oktober en 15 april mag je de spijkerbanden gebruiken en vanaf 1 december tot 1 april is iedereen in Zweden verplicht om winterbanden onder je auto te gebruiken, spikes of niet maakt dan niet uit. Of de weg nou droog is of niet, binnen die periode mag je gewoon spijkerbanden gebruiken.
Transportstyrelsen website; https://transportstyrelsen.se/en/road/Vehicles/winter-tyres/
Uitzonderingen zijn enkele straten in de centra van Stockholm, Göteborg, Malmö en Uppsala waar je geen spijkerbanden mag gebruiken.
In dat geval zou je natuurlijk ook kunnen beslissen om daarheen te vliegen/met de trein te gaan. Sowieso, aanrader is de nachttrein Stockholm Narvik. Zelf een aantal keer genomen tot Abisko/Kiruna, en een leuk avontuur. Of Lulea, natuurlijk.quote:Op maandag 16 december 2019 11:49 schreef Kyran het volgende:
Reactie van NDF over het huren van banden.
4000SEK voor drie weken en dan krijg je een vaag Chinees merk (MaxTrek). Die banden kosten ongeveer 800SEK om te kopen, dus dan zit je op 3200SEK, dus relatief duur huurbedrag.
Nu neig ik nog meer naar gewoon auto huren.
@:Jagärtrut Nadeel van Sundsvall is dat ik daar dan wel twee keer langs moet rijden (ophalen/inleveren). Voordeel van Malmö is dat dat hoe dan ook op je route ligt. Ik heb wel even "Höga Kusten" genoteerd om te bekijken, bedankt
Ik heb zelf ook vanaf Malmö met spijkerbanden gereden (tot aan de Noordkaap en terug dus). En ze zijn minder comfy asfalt als normale banden uiteraard. Ze slijten iets sneller maar bij terugkomst waren ze nog steeds goed bruikbaar. Wij hadden er in ieder geval niet veel last van, je rijdt daar toch niet heel hard en vrij snel lag er al meer sneeuw op de weg waardoor je niet oz een last meer hebt van de spikes. Pas verder in het noorden waren ze echt bruikbaar met de ijslaag op de weg.quote:Op maandag 16 december 2019 11:55 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik zou het zelf niet zo tof vinden om met spijkerbanden helemaal vanaf Malmo te moeten rijden...
Wij zijn 10 februari vertrokken en de 14e stonden we op de Noordkaap. Hoewel inderdaad de Noordkaap een beetje een tourist trap is, want je betaalt alleen maar om naar het niets te kijken eigenlijk. Is het wel een mooi eindpunt natuurlijk. Plus het kaartje is 24 uur geldig. Dus wij zijn in de avond geweest want er was een grote kans op het Noorderlicht en zijn de volgende dag in de ochtend weer geweest. Toen was het beduidend drukker want dan komen er ook allemaal touringcars. Vlakbij de Noordkaap heb je ook een camping welke van die hutjes verhuurd met kitchenette. Prima voor paar nachtjes. Oh ja, als je vaker naar dat soort hutjes gaat is het aan te raden om een kussen(sloop) en slaapzak mee te nemen. Je moet vaak extra betalen voor beddengoed en handdoeken.quote:Op maandag 16 december 2019 13:13 schreef Kyran het volgende:
@:LoveAtFirstDrive Was jij daar begin of eind februari? Zit nog te twijfelen over eind februar / begin maart.
Vroeg mij trouwens af waar dit huisje was, ziet er zo mooi uit
[ afbeelding ]
@:Jagärtrut Zal niet heel comfortable zijn op gewone droge/natte wegdek, maar verwacht toch ook wel redelijk snel al in wat sneeuw te zitten. Gewoon rustig rijden en muziek aan tegen alle lawaai Vliegen is natuurlijk een optie, maar been there, done that. Wil juist de ervaring/avontuur van zelf rijden.
Gevonden! Wij boekten alles via booking.com. Zie dat wij toen 60 euro voor een nachtje hebben betaald, geen geld eigenlijkquote:Op maandag 16 december 2019 13:13 schreef Kyran het volgende:
Vroeg mij trouwens af waar dit huisje was, ziet er zo mooi uit
[ afbeelding ]
Die foto's Als je dan al niet spontaan zin krijgt om meteen die kant op te rijden is er iets mis met je. Als ik het goed heb begrepen zijn die bomen met die dikke lagen sneeuw wel een fenomeen wat eind februari / begin maart eindigt.quote:Op maandag 16 december 2019 13:21 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Gevonden! Wij boekten alles via booking.com. Zie dat wij toen 60 euro voor een nachtje hebben betaald, geen geld eigenlijk
Dit was daar ook (pff wil ook weer ):
[ afbeelding ]
Ja he, zoveel moois daar!quote:Op maandag 16 december 2019 13:43 schreef Kyran het volgende:
[..]
Die foto's Als je dan al niet spontaan zin krijgt om meteen die kant op te rijden is er iets mis met je. Als ik het goed heb begrepen zijn die bomen met die dikke lagen sneeuw wel een fenomeen wat eind februari / begin maart eindigt.
Bedankt voor het linkje, opgeslagen!
Dan is er vast iets mis met mequote:Op maandag 16 december 2019 13:43 schreef Kyran het volgende:
[..]
Die foto's Als je dan al niet spontaan zin krijgt om meteen die kant op te rijden is er iets mis met je.
Ja, maar jij woont er midden inquote:Op maandag 16 december 2019 16:05 schreef Fogel het volgende:
[..]
Dan is er vast iets mis met me
Het ziet er leuk uit maar ben altijd blij als weer weg is.
Zo ziet die van mij er ook uit...quote:
ik ben zelfs een aantal keer in 1 dag naar Uppsala gereden. Ben je wel gaar trouwens, bij aankomst.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:50 schreef Kyran het volgende:
Had ook wat topics op Tripadvisor gepost, maar man man man wat een lui daar. Beetje spijt van
Mensen die beweren dat je niet eens in één dag naar Malmö kan rijden. Ik ben al 5x vanuit hier naar Karlskrona gereden in één dag (en ook in één dag terug), zelfs met een baby van 8 maanden was het geen probleem. Beetje plannen en op tijd vertrekken en het is echt geen probleem. De eerste paar keer was nog zoeken naar juiste moment van vetrekken etc, maar laatste keer waren wij zelf op tijd om bij het avondeten aan te schuiven
Respect Ik vind Utrecht - Karlskrona wel prima te doen, maar ben dan al goed gaar.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:52 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
ik ben zelfs een aantal keer in 1 dag naar Uppsala gereden. Ben je wel gaar trouwens, bij aankomst.
Dat soort ritten heb ik vaak gedaan in 1x als koerier (en verder). Officieel moet je natuurlijk pauze nemen (rijtijdenwet) Maar het ligt er aan hoe je je voelt. De ene keer ben je na 500km moe, de andere keer ram je 2000km doorquote:Op woensdag 18 december 2019 10:52 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
ik ben zelfs een aantal keer in 1 dag naar Uppsala gereden. Ben je wel gaar trouwens, bij aankomst.
Dit lijkt me erg sterk eigenlijk. Weet je zeker dat ze het niet over winterbanden in het algemeen hebben? Schrijven ze specifiek "dubbdäck"/spikes?quote:Op dinsdag 17 december 2019 11:33 schreef Kyran het volgende:
Avis/Budget bevestigen dat alle auto's in Zweden spijkerbanden hebben in die periode, dus dat gaat goedkomen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |