abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 13 december 2019 @ 18:43:02 #1
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_190421634
Beste mensen! Onder het mom van beter veels te vroeg dan te laat .......

Het is al jaren een droom van mij (ons) om op een winter road trip door Scandinavië te gaan. Deze winter gaat het niet meer lukken, maar wil al heel rustig gaan kijken naar de mogelijkheden voor de volgende winter.

In december 2012 / januari 2013 zijn wij voor het eerst in Zweeds Lapland geweest. Wij hebben toen gevlogen op Kiruna en daar de trein gepakt naar Björkliden, waar wij ruim een week zijn verbleven. Dat smaakte naar meer, dus zijn wij in maart 2014 weer terug geweest. Ook toen weer gevlogen op Kiruna, maar dit keer een auto gehuurd, zodat wij meer van de omgeving konden zien.

Dit keer willen wij er echt een road trip van maken. Op dit moment heb ik ongeveer het volgende in mijn hoofd:

Vanuit Nederland via Duitsland en Denemarken over de twee bruggen naar Zweden. Dit is een relatief bekend stukje, omdat wij bijna ieder jaar naar vrienden in het zuiden van Zweden rijden om samen Midsommar te vieren.

In Zweden naar het noorden, maar twijfel nog over de route. Het lijkt mij leuker om een weg door het midden van Zweden te pakken i.p.v. de E4 langs de kust van de Botnische Golf. Tips zijn welkom!

Bij Haparanda de grens oversteken naar Finland en via Rovaniemi, Saariselkä, Inari naar het noorden rijden.Bij Utsjoki de grens oversteken naar Noorwegen en richting Nordkapp rijden.

Vanaf Nordkapp is de bedoeling om naar Tromso te rijden om vervolgens rustig af te dalen naar het zuiden. Moet nog uitzoeken wat er te doen en te zien is in de regio's onderweg terug naar het zuiden, dus ben daar nog mee bezig. Als de tijd het toelaat lijkt het mij in ieder geval leuk om via de Lofoten, Bodo, Trondheim, Alesund, Bergen en Stavanger naar Kristiandsand te rijden, om daar de boot te pakken naar Hirtshals in Denemarken. Daarna is het rustig terugrijden naar Nederland.

Ik ben mij er van bewust dat het erg veel rijden is, maar wij houden van road trips en zien het rijden als een heel groot onderdeel van de lol. Ondertussen hebben wij al twee lange road trips in de VS achter de rug. De eerste was door Californië, Arizona, Utah en Nevada waarbij wij ruim bijna 7000km hebben gereden in drie weken. De tweede was in Washington, British Columbia, Alberta, Montana, Idaho en Oregon. Hier hebben wij ongeveer 4500km gereden in ruim twee weken. Bij deze road trips waren wij nog met z'n tweeën en hoevden wij geen rekening te houden met een kind :D

Ondertussen hebben wij een dochter van nu drie en hebben wij ook met haar al flinke road trips in Europa achter de rug. Eerste was twee jaar terug in Zwitsterland en Italië. Toen was ze nog geen jaar oud. Afgelopen zomer zijn wij naar Oostenrijk, Slovenië en Italië geweest en alles bijelkaar toch ook weer bijna 4500km gereden in twee weken tijd. Ons dochter trekt het dus gelukkig ook goed.

Daarnaast ben ik mij ook heel goed bewust van de weers- en wegomstandigheden in het noorden van Scandinavië. Zoals hierboven aangegeven heb ik daar al een keer met een huurauto gereden. Kwamen er toen achter dat het toch wel HEEL verstandig is om de actuele weerberichten te volgen .... ask me how I know. Het rijden op ijs/sneeuw en tijdens een flinke sneeuwstorm ging mij prima af. De huurauto had spijkerbanden en ik heb geen enkel keer het gevoel gehad dat het gevaarlijk was of dat ik geen grip had. Ik heb ergens nog een video en wat foto's van de omstandigheden toen, zal die binnenkort eens posten hier.

Goed. Het wordt wel een heel lang verhaal zo. Eigenlijk ben ik op zoek naar tips (routes, bezienswaardigheden, leuke accomodaties etc.), maar wil ook graag wat advies m.b.t. banden en andere eventuele voorbereidingen die ik moet treffen aan mijn eigen auto.

Afgelopen dagen af en toe wat ingelezen m.b.t. banden en eigenlijk is mijn conclusie dat ik spijkerbanden wil. Probleem is echter dat je er in Nederland niet op mag rijden. Daarnaast rij je je spijkerbanden goed kapot als je meteen 150km/h gaat rijden op droog asfalt in Duitsland. Dat zou dus betekenen dat ik spijkerbanden mee moet nemen in de kofferbak en ik weet niet of ik dat qua ruimte ga redden (drie weken aan bagage voor 2 volwassenen + 1 kind + 4 banden). Optie zou dan zijn om een dakkoffer te nemen om een groot deel van je bagage daarin te vervoeren, maar dat gaat ook weer zo ver.... Een andere optie is huren/kopen in Zweden, maar daar kan ik weer geen goede informatie over vinden.

Gewone winterbanden zie ik niet zitten in het noorden (eerste stuk tot halverwege Zweden zal waarschijnlijk prima gaan). Een andere optie zou zijn om Nordic winterbanden te kopen en hopen dat die genoeg grip geven in de omstandigheden in het hoge noorden (Nokian Hakkapeliita R3 bijvoorbeeld) Sneeuwkettingen zouden dan ingezet kunnen worden voor stukken die anders echt niet te doen zijn (eventueel bij Nordkapp).

Advies omtrent de banden is ZEER welkom en eigenlijk waar ik nu het meest me zit :P

Als bedankje zal ik voor een uitgebreid reisverslag zorgen als wij die kant op gaan :D
pi_190422171
Fogel woont in Noorwegen. Hij zal ongetwijfeld het een en ander kunnen vertellen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 13 december 2019 @ 19:44:20 #3
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_190422638
*Volgt.

Ik meen me te herinneren dat er banden zijn waar je spikes op locatie in kunt laten monteren, dan zou je alleen terug weer een uitdaging hebben :D
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 13 december 2019 @ 23:26:18 #4
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_190428328
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 19:44 schreef IrishBastard het volgende:
*Volgt.

Ik meen me te herinneren dat er banden zijn waar je spikes op locatie in kunt laten monteren, dan zou je alleen terug weer een uitdaging hebben :D
Klopt ja, had ik ook al gevonden. Als ik het goed begrijp zijn ze lang niet zo goed als de betere spijkerbanden en zijn ze niet meer bruikbaar als spijkerband nadat je het éénmaal hebt verwijderd. Lost dus weinig op i.v.m. de terugweg.

Heeft iemand toevallig ervaring met banden zoals Nokian Hakkapeliita R3 (misschien iemand die in het noorden woont)? Ze zeggen dat ze niet heel erg onderdoen voor spijkerbanden, maar dat zijn in mijn ogen vooral verkooppraatjes, dus wil graag ervaringen lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Evenstar op 14-12-2019 14:41:12 ]
pi_190428914
Spijkerbanden kan je ook huren. Ik wil morgen wel een voor je uitzoeken waar precies.

Ik heb overigens één winter Nokians gehad, prima band. Maar ik woonde toen in Stockholm en daar red je het met gewone winterbanden sowieso prima.

Kunnen je vrienden niet een setje spijkerbanden kopen op Blocket.se? Laat je die eronder leggen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_190432808
Tof plan overigens, hoe lang ga je?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_190436360
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 23:26 schreef Kyran het volgende:

[..]

Klopt ja, had ik ook al gevonden. Als ik het goed begrijp zijn ze lang niet zo goed als de betere spijkerbanden en zijn ze niet meer bruikbaar als spijkerband nadat je het éénmaal hebt verwijderd. Lost dus weinig op i.v.m. de terugweg.

Heeft iemand toevallig ervaring met banden zoals NNokian Hakkapeliita R3 (misschien iemand die in het noorden woont)? Ze zeggen dat ze niet heel erg onderdoen voor spijkerbanden, maar dat zijn in mijn ogen vooral verkooppraatjes, dus wil graag ervaringen lezen.
Ik woon in het noorden en ik heb Hakka R3. Prima banden, alleen bij ijzel komen ze tekort. Maar zelfs met spijkerbanden heb je dan moeite.

Qua je roadtrip, overweeg om ook een etappe met Hurtigruten te doen. Op winterwegen rijden kan best vermoeiend zijn, en op de boot een beetje bijkomen terwijl je toch dichterbij je doel komt is dan wel prettig.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 14 december 2019 @ 14:40:38 #8
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_190436489
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 11:06 schreef Knutknuttsson het volgende:
Tof plan overigens, hoe lang ga je?
Thanks!

Denk dat het rond 21-24 dagen gaat worden. Beetje afhankelijk hoe groot het rondje gaat worden.

Gelukkig duurt het nog wel even voordat het zover is. Daarom vind ik het altijd leuk om op tijd te beginnen met zulke trips te plannen. Dikke voorpret en je kan nog 100 keer van plan veranderen zonder consequenties.

Ik weet een beetje wat ik in het noorden wil bezoeken, maar vooral de route er naar toe (en terug) wil ik mij de komende tijd nog even in verdiepen. Je kan ervoor kiezen om via de "grote" snelwegen zo snel mogelijk in Lapland te komen om daar meer tijd door te brengen of je kan juist de wat meer regionale routes pakken, maar dan heb je weer minder tijd in het noorden. Choices choices :P

Wat betreft de vrienden in Zweden .... Dat ga ik eens navragen. Moet dan wel een stuk omrijden (wonen in de buurt van Karlskrona), maar als dat mij veel oplevert is het het natuurlijk wel waard.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 14 december 2019 @ 14:46:32 #9
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_190436637
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 14:35 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik woon in het noorden en ik heb Hakka R3. Prima banden, alleen bij ijzel komen ze tekort. Maar zelfs met spijkerbanden heb je dan moeite.

Qua je roadtrip, overweeg om ook een etappe met Hurtigruten te doen. Op winterwegen rijden kan best vermoeiend zijn, en op de boot een beetje bijkomen terwijl je toch dichterbij je doel komt is dan wel prettig.
Dat klinkt goed.

Begrijp ik het dan goed dat het te doen moet zijn in maart zonder spijkerbanden als ik de R3 zou hebben? Setje sneeuwkettingen erbij voor het laatste stukje naar Nordkapp (want als ik het goed heb begrepen ben je dan verplicht om of spijkerbanden of sneeuwkettingten te voeren).

Hurtigruten ga ik eens in verdiepen. Wel vaker zien voorbij komen, maar nog niet echt iets van opgezocht. Komt op mijn lange lijst van dingen uitvogelen :D

Bedankt!
  Moderator zaterdag 14 december 2019 @ 15:03:14 #10
45833 crew  Fogel
pi_190436987
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 14:46 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dat klinkt goed.

Begrijp ik het dan goed dat het te doen moet zijn in maart zonder spijkerbanden als ik de R3 zou hebben? Setje sneeuwkettingen erbij voor het laatste stukje naar Nordkapp (want als ik het goed heb begrepen ben je dan verplicht om of spijkerbanden of sneeuwkettingten te voeren).

Hurtigruten ga ik eens in verdiepen. Wel vaker zien voorbij komen, maar nog niet echt iets van opgezocht. Komt op mijn lange lijst van dingen uitvogelen :D

Bedankt!

Hier doen ze het prima op, zolang er geen dunne laag sneeuw of water op ligt. Gewoon rustig rijden, dan kom je het verst.

Nordkapp, tja, daar is vooral veel niks en een tolstation.

Sneeuwketting is handig om in de auto te hebben daar in het noorden. Hier in midden-Noorwegen heb ik in 20 jaar tijd het nog nooit nodig gehad. Wel een keer moeite gehad om een heuvel op te komen, maar toen had ik genoeg aan Turtle Wax SnowGrip, een spuitbus voor je banden, heb je 50 meter ofzo net iets meer grip, en da's over het algemeen vast genoeg, scheelt een hoop gekloot en vooral herrie.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 14 december 2019 @ 15:06:14 #11
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_190437035
Ha, ik woon halverwege Finland en de eerste dag na aankomst heb ik mijn Michelin crossclimates laten vervangen door een stel banden met spikes. Het was geen doen zonder wat mij betreft. Het is ook een beetje afhankelijk van wat je van plan bent, maar als je van plan bent om door heuvelachtig gebied te reizen raad ik ze wel aan. De grote wegen en bewoonde gebieden zijn allemaal prima te doen met een stel winterbanden, maar met spikes gaat het allemaal net wat makkelijker en kom je tenminste een beetje vooruit. Een ander Fins Nederlands gezin hier in de omgeving rijdt wel zonder spikes, maar gaf aan dat het eigenlijk toch wel nodig is...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 14 december 2019 @ 15:19:02 #12
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_190437320
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 15:06 schreef SuperWeber het volgende:
Ha, ik woon halverwege Finland en de eerste dag na aankomst heb ik mijn Michelin crossclimates laten vervangen door een stel banden met spikes. Het was geen doen zonder wat mij betreft. Het is ook een beetje afhankelijk van wat je van plan bent, maar als je van plan bent om door heuvelachtig gebied te reizen raad ik ze wel aan. De grote wegen en bewoonde gebieden zijn allemaal prima te doen met een stel winterbanden, maar met spikes gaat het allemaal net wat makkelijker en kom je tenminste een beetje vooruit. Een ander Fins Nederlands gezin hier in de omgeving rijdt wel zonder spikes, maar gaf aan dat het eigenlijk toch wel nodig is...
Staan wel wat gebieden met heuvels of zelfs bergen op het lijstje, dus dan is het toch verstandiger om spijkerbanden te regelen denk ik. In 2014 tussen Kiruna, Abisko en Narvik gereden. Toen met een huurauto en spijkerbanden en dat ging echt super soepel.

Behalve dat we moesten overnachten in de auto, omdat de grensovergang was afgelsoten (in de buurt van Riksgransen).
pi_190437987
Het mooiste van de Noordkaap is de route er naar toe.

Als de Noordkaap per se het doel is zou ik op de heenweg op de E4 door Zweden naar het Noorden rijden en dan via Rovaniemi naar de Noordkaap gaan. Dat is volgens mij de snelste route. Dan zou je op de terugweg kunnen kijken hoeveel tijd je nog over hebt voor de rest van de trip.

Persoonlijk zou ik in de winter en met zo'n jong kindje in de auto de zekerheid van de hoofdwegen prefereren.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_190438205
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 15:19 schreef Kyran het volgende:

[..]

Staan wel wat gebieden met heuvels of zelfs bergen op het lijstje, dus dan is het toch verstandiger om spijkerbanden te regelen denk ik. In 2014 tussen Kiruna, Abisko en Narvik gereden. Toen met een huurauto en spijkerbanden en dat ging echt super soepel.

Behalve dat we moesten overnachten in de auto, omdat de grensovergang was afgelsoten (in de buurt van Riksgransen).
In dat geval zou ik zelfs de voorkeur geven aan vierwielaandrijving; maar die heb je of heb je niet op je eigen auto.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 14 december 2019 @ 17:40:05 #15
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_190439930
@Knutknuttsson Ben mij er van bewust dat Noordkaap een "tourist trap" is hoor, maar toch wil ik het een keer bezocht hebben. Zal er ook niet meer dan een dag willen besteden. Gewoon aansluiten bij eerste konvooi, terug met een volgende en weer door. Als ik dan al zover in het noorden ben is het een (relatief) kleine moeite en toch wel een leuke ervaring.

Qua route blijven wij zeker wel op de normale wegen. Ben niet van plan om kleine hele landelijke wegen te nemen, maar dan nog heb je verschillende manieren om er te komen.

Zweden E4 vanaf Stockholm langs de kust of E45 vanaf Gothenburg in het binnenland.

Finland zou je de E8 kunnen pakken wat langs de kust loopt of meer naar het binnenland gaan met de E63 die beiden vanaf Helsinki te bereiken zijn.

De E4 lijkt me mooi met delen langs de kust, maar ook drukker met veel meer grote dropen en kleine steden langs de weg. De E45 lijkt mij weer wat rustiger en meer het "winter wonderland" gevoel, maar dat verzin ik ook ter plekke :P

Kan behoorlijk weinig informatie / blogs vinden over mensen die deze routes hebben gereden in de winter.

@Citizen.Erased Nou ja, 4WD lijkt mij wat overdreven. Ik ben er dus al geweest met een huurauto. Een Toyota Auris met spijkerbanden had geen enkele moeite. Zelfs niet in een hevige sneeuwstorm waar in enkele minuten centimeters aan sneeuw viel. Zelfs niet toen ik met 100km/h moest rijden om ons vliegtuig te halen (vanuit Bjorkliden naar Kiruna) en dat is op z'n tijd ook behoorlijk heuvelachtig.

Zolang je niet echt de mega besneeuwde bospaden opzoekt lijkt mij het wel meevallen of jij moet echt andere ervaringen hebben, dan hoor ik het graag natuurlijk :)
  Moderator zaterdag 14 december 2019 @ 17:49:43 #16
45833 crew  Fogel
pi_190440111
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zaterdag 14 december 2019 @ 17:51:57 #17
45833 crew  Fogel
pi_190440157
Nog even terugkomen op de spijkerbanden, ja, ze geven je meer zekerheid, maar zonder is handiger in gebruik in de verschillende landen.
Hoe ervaren ben je met op sneeuw/ijs rijden? Dat kan je meenemen in je overweging.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 14 december 2019 @ 18:08:51 #18
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_190440397
Blog had ik nog niet gezien, dus die ga ik nog even doornemen :)

Wat betreft ervaring ... Alleen ervaring van die ene vakantie in Zweeds Lapland. Gevlogen op Kiruna, gereden naar Björkliden. Vaak op en neer gegaan tussen Björkliden en Abisko en een dagje naar Polar Zoo in Noorwegen (via Narvik). Hadden toen heel slecht weer, veel sneeuw en zelfs een sneeuwstorm bij de grens. Toen dus wel een auto met spijkerbanden en dat gaf heel veel rust en had geen enkel moment het gevoel dat ik op sneeuw/ijs reed. Denk dat ik daarom zelf heel erg neig naar spijkerbanden.

Een andere optie zou zijn om toch een auto te huren daar, dus eerste deel zelf rijden en daarna auto huren. Weet je zeker dat je spijkerbanden hebt, hoef je ze niet mee te krijgen vanuit Nederland en niet zelf te wisselen. Als ik zelf spijkerbanden zou kopen heb ik waarschijnlijk ook een dakkoffer nodig om alle zooi mee te krijgen van 2 volwassenen en een kind, dus dan zit je al veel hoger dan een auto huren daar.
  zaterdag 14 december 2019 @ 21:10:18 #19
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_190443433
In Finland is de route via de E63 de meest doorgaande route. De route langs de kust zou zeker niet mijn eerste keus zijn...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_190458724
Mijn blog staat al gelinkt hier, vergeet ook niet even door te klikken naar m'n site voor wat meer foto's!

Verder was ik zeer blij met de spijkerbanden. Ik had speciaal voor die trip wel een auto met AWD gekocht, ook omdat ik het leuk vind. Maar denk dat spijkerbanden genoeg zijn. Ze gaven me heel veel vertrouwen, ook in bochten. Op normaal asfalt was het weer wat minder uiteraard.

Maar je kunt ze NIET in NL kopen. Ik heb helaas die fout gemaakt doordat ze ergens op een NL site te koop stonden. Heb toen gewacht met bestellen toen m'n salaris binnen was en kreeg toen vrij laat een reactie dat ze niet in NL mogen leveren.. Uiteindelijk een bedrijf in Malmö gevonden die ze kon leveren en daar dus laten monteren. De winterbanden mochten we achterlaten en hebben we weer laten monteren toen we op de terugweg waren. Spijkerbanden hebben we op het dak en in de auto weer mee teruggenomen en verkocht aan iemand die de Carbage Run ging rijden. Malmö was wel wat aan de zuidelijke kant voor spijkerbanden, maar was ook de enige zekere plek waar we heen en terug langs zouden komen + ik heb daar een maatje wonen dus mocht er wat zijn konden we altijd de wielen bij hem dumpen ofzo.

Wij hebben ook gekozen voor de snelste weg naar het noorden zodat we zoveel mogelijk tijd voor de terugweg hadden. Uiteindelijk wel wat dingen moeten schrappen, maar wij hadden ook maar 14 dagen. Uiteindelijk hadden we ook langs de kust in Zweden heel veel sneeuw al, wat ik juist heel gaaf vond :) Maar het kan inderdaad ook veel vertragingen geven. Als internationaal koerier voor 14 jaar lang (en met 125.000km per jaar) ben ik wel wat gewend met lange dagen rijden. Wij stonden vroeg op en zodra het licht was gingen we rijden. Onderweg steeds slaapplekken gezocht als we zeker wisten dat we het konden halen. Totaal hebben we 8250km gereden.

Overigens vond ik het wel fijn dat ik speciaal een auto voor die trip had gekocht, want hij werd wel erg smerig van binnen en buiten :P Hier de extra pics op mijn site: klik

  Moderator zondag 15 december 2019 @ 17:17:24 #21
45833 crew  Fogel
pi_190459093
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2019 16:57 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

Overigens vond ik het wel fijn dat ik speciaal een auto voor die trip had gekocht, want hij werd wel erg smerig van binnen en buiten :P Hier de extra pics op mijn site: klik

[ afbeelding ]
Zo ziet mij auto er standaard uit in de winter :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_190459169
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2019 17:17 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zo ziet mij auto er standaard uit in de winter :P
Foto's! Vind het altijd wel gaaf als een auto er zo lekker gebruikt uitziet :P Maar was ook blij dat de troep op en in die Audi zaten in plaats van m'n BMW waar veeeeeel geld in zit :D

Oh en voor TS: koop een setje rubber matten voor in de auto, was ik ook erg blij mee:

  Moderator / Redactie Sport zondag 15 december 2019 @ 17:23:25 #23
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_190459219
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2019 16:57 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Mijn blog staat al gelinkt hier, vergeet ook niet even door te klikken naar m'n site voor wat meer foto's!

Verder was ik zeer blij met de spijkerbanden. Ik had speciaal voor die trip wel een auto met AWD gekocht, ook omdat ik het leuk vind. Maar denk dat spijkerbanden genoeg zijn. Ze gaven me heel veel vertrouwen, ook in bochten. Op normaal asfalt was het weer wat minder uiteraard.

Maar je kunt ze NIET in NL kopen. Ik heb helaas die fout gemaakt doordat ze ergens op een NL site te koop stonden. Heb toen gewacht met bestellen toen m'n salaris binnen was en kreeg toen vrij laat een reactie dat ze niet in NL mogen leveren.. Uiteindelijk een bedrijf in Malmö gevonden die ze kon leveren en daar dus laten monteren. De winterbanden mochten we achterlaten en hebben we weer laten monteren toen we op de terugweg waren. Spijkerbanden hebben we op het dak en in de auto weer mee teruggenomen en verkocht aan iemand die de Carbage Run ging rijden. Malmö was wel wat aan de zuidelijke kant voor spijkerbanden, maar was ook de enige zekere plek waar we heen en terug langs zouden komen + ik heb daar een maatje wonen dus mocht er wat zijn konden we altijd de wielen bij hem dumpen ofzo.

Wij hebben ook gekozen voor de snelste weg naar het noorden zodat we zoveel mogelijk tijd voor de terugweg hadden. Uiteindelijk wel wat dingen moeten schrappen, maar wij hadden ook maar 14 dagen. Uiteindelijk hadden we ook langs de kust in Zweden heel veel sneeuw al, wat ik juist heel gaaf vond :) Maar het kan inderdaad ook veel vertragingen geven. Als internationaal koerier voor 14 jaar lang (en met 125.000km per jaar) ben ik wel wat gewend met lange dagen rijden. Wij stonden vroeg op en zodra het licht was gingen we rijden. Onderweg steeds slaapplekken gezocht als we zeker wisten dat we het konden halen. Totaal hebben we 8250km gereden.

Overigens vond ik het wel fijn dat ik speciaal een auto voor die trip had gekocht, want hij werd wel erg smerig van binnen en buiten :P Hier de extra pics op mijn site: klik

[ afbeelding ]
Zo, die is goed gebruikt _O-

Prachtige foto's en een mooi verslag _O_

Ik neig steeds meer naar eerste deel met eigen auto en dan switchen naar een huurauto. Voor drie weken huur ben ik ongeveer ¤650 kwijt, inclusief verzekering etc. Ongeveer ¤100 voor parkeren van eigen auto, dus samen ¤750.

Als ik zelf spijkerbanden zou kopen ben ik rond de ¤150 per band kwijt. Als ik alles met eigen auto ga rijden zou ik vooraf (alles nakijken, vloeistoffen vervangen) en achteraf (na 8000km in dat gebied ) een beurt moeten laten uitvoeren. Is toch ook weer minstens ¤400 en dat zit je al op ¤1000. Heb ik ook geen gedoe met banden die wel of niet in de auto passen / op dak moeten etc.

Huren heb ik ook naar gekeken en NDF in Gothenburg een e-mail gestuurd voor een prijsopgave. Dat was de enige die ik zo snel kon vinden. Als de prijzen meevallen is dat nog een optie.

Ik zou het leuker vinden om het met eigen auto te doen, maar als hat met een huurauto makkelijker/goedkoper kan is dat wel een optie die ik wil/ga overwegen.

Probleem is alleen het uitvogelen welke steden/vliegvelden er meteen spijkerbanden opzetten en welke niet. Malmo/Gothenburg/Stockholm lijken mij allemaal nog te zuidelijk om de huurauto's standaard van spijkerbanden te voorzien. Kiruna was dat bijvoorbeeld wel zo, maar dat is weer te noordelijk om op mijn simpele winterbanden te rijden.

Gelukkig heb nog even de tijd :D
  Moderator / Redactie Sport zondag 15 december 2019 @ 17:24:40 #24
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_190459239
Oh trouwens, dus de kust route was goed te doen en mooi/leuk om te rijden?

Ik ben wat dat betreft een "sucker" voor het echte winterse tafereeltje van de binnenlandse wegen. Alles mooi wit en overal een dikke laag sneeuw op de bomen :D Ben bang dat dat aan de kust wat tegenvalt.
pi_190459632
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2019 17:23 schreef Kyran het volgende:

[..]

Zo, die is goed gebruikt _O-

Prachtige foto's en een mooi verslag _O_

Ik neig steeds meer naar eerste deel met eigen auto en dan switchen naar een huurauto. Voor drie weken huur ben ik ongeveer ¤650 kwijt, inclusief verzekering etc. Ongeveer ¤100 voor parkeren van eigen auto, dus samen ¤750.

Als ik zelf spijkerbanden zou kopen ben ik rond de ¤150 per band kwijt. Als ik alles met eigen auto ga rijden zou ik vooraf (alles nakijken, vloeistoffen vervangen) en achteraf (na 8000km in dat gebied ) een beurt moeten laten uitvoeren. Is toch ook weer minstens ¤400 en dat zit je al op ¤1000. Heb ik ook geen gedoe met banden die wel of niet in de auto passen / op dak moeten etc.

Huren heb ik ook naar gekeken en NDF in Gothenburg een e-mail gestuurd voor een prijsopgave. Dat was de enige die ik zo snel kon vinden. Als de prijzen meevallen is dat nog een optie.

Ik zou het leuker vinden om het met eigen auto te doen, maar als hat met een huurauto makkelijker/goedkoper kan is dat wel een optie die ik wil/ga overwegen.

Probleem is alleen het uitvogelen welke steden/vliegvelden er meteen spijkerbanden opzetten en welke niet. Malmo/Gothenburg/Stockholm lijken mij allemaal nog te zuidelijk om de huurauto's standaard van spijkerbanden te voorzien. Kiruna was dat bijvoorbeeld wel zo, maar dat is weer te noordelijk om op mijn simpele winterbanden te rijden.

Gelukkig heb nog even de tijd :D
Thanks!

Huren valt erg mee als ik dat zo lees, dan zou ik dat ook zeker overwegen. Want het scheelt veel zorgen om je eigen auto en met die wegen is een uitglijertje zo gemaakt. Je hoeft maar even tegen een paaltje aan te schaven en je hebt die huurkosten er al bijna uit. Moet je die dekking wel hebben bij de huurauto uiteraard :P Ik zou gewoon zo een huurmaatschappij even bellen om te vragen of ze er spijkerbanden op kunnen doen, lijkt me daar een vrij normale vraag.

Let wel goed op je route, want als je in Stockholm gaat huren moet je vanaf Noorwegen toch weer een aardig stuk om. En Stockholm is ook al gauw weer 1400km vanaf NL. Göteborg lijkt mij inderdaad de beste optie wat dat betreft.

Ik heb toen ook naar banden huren gekeken maar vond het ook wat lastig om er goede dingen over te vinden. Daarom dus overgegaan naar kopen.

quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2019 17:24 schreef Kyran het volgende:
Oh trouwens, dus de kust route was goed te doen en mooi/leuk om te rijden?

Ik ben wat dat betreft een "sucker" voor het echte winterse tafereeltje van de binnenlandse wegen. Alles mooi wit en overal een dikke laag sneeuw op de bomen :D Ben bang dat dat aan de kust wat tegenvalt.
De route is zeker mooi, maar had 'm al een paar keer gereden met werk (dan wel buiten de winter) en wilde eigenlijk ook liever door het binnenland. Maar vanwege de tijdsdruk gewoon de snelste route gekozen. Uiteindelijk hadden we aan de kust ook gewoon erg veel sneeuw en was het ook prachtig. Uiteindelijk ook wat sneeuwstormen waardoor het rijden een stuk trager ging. Maar ik heb genoten, houd ook erg van die winterse taferelen. Uiteindelijk ga je in het noorden alsnog binnendoor rijden en zul je waarschijnlijk genoeg sneeuw tegenkomen. In Finland hadden we de meeste sneeuw. Eenmaal richting de Noorse kust werd het geleidelijk aan wat minder qua sneeuw. Je zult sowieso nog genoeg prachtige dingen zien. Wij wilden ook graag nog naar Kiruna en Tromsø maar vanwege de korte tijd besloten om steden sowieso niet te bezoeken. Wilde richting Kiruna omdat het daar inderdaad wat heuvelachtiger wordt. Maar uiteindelijk genoeg bergen en fjorden gezien, dus geen spijt dat we de meeste tijd voor de Noorse kust hadden overgehouden. Als ik het nog een keer doe zou ik het waarschijnlijk wel doen, juist om wat andere gebieden te zien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')