Het principe van moneyball (waarom ik het idee zo zwak vind) is dat beelden compleet ondergeschikt zijn aan data. Dat werkt prima bij weinig dynamische sporten zonder teveel interactie-effecten, als wielrennen, honkbal of darten, maar niet bij voetbal omdat er zó veel invloeden tegelijkertijd zijn. Enkel bij meer statische spelelementen (zoals vrije trappen, corners en penalties) zijn statistieken relevanter dan beelden.quote:Op vrijdag 13 december 2019 18:31 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je met een combinatie van data en beelden wel een heel eind kunt komen om een oordeel te vellen over een speler die al genoeg wedstrijden gespeeld heeft. Bij echte jonge talenten zal dat toch een ander verhaal worden, dus in die zin gaat ons dit echt geen gigatalenten opleveren gok ik zo.
Een werknemer las via Facebook dat cocaïne goed is voor je concentratie, en het werkt wel 90 minuten lang. Misschien moeten de spelers cocaïne snuiven voor een wedstrijd zodat ze geconcentreerder zijn en minder fouten maken???quote:Op vrijdag 13 december 2019 18:29 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Vanaf volgend seizoen beginnen ze ook te kijken naar de voeding van de spelers! Ze hebben gehoord dat dit ook wel eens van invloed op je lichaam kan zijn.
Misschien interessanter om het mee te nemen bij een twijfelgeval. Met dat Moneyball gebeuren had je nu waarschijnlijk geen Fer, Karsdorp en Narsingh onder contract staan..quote:Op vrijdag 13 december 2019 18:24 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Moneyball ben ik zeer bekend mee (buiten de film om ook) en het grote probleem van het systeem is dat voetbal véél dynamischer en onvoorspelbaarder is dan honkbal waardoor veel statistieken zeldzaam een goede voorspeller zijn voor toekomstige resultaten. Omdat er daarnaast weinig tot geen wetenschappelijk onderzoek is gedaan binnen voetbal naar causale verbanden betekent statistieken bij voetbal zelden meer dan graaien in een pot vól met cijfertjes totdat je de juiste statistieken hebt om je punt te bevestigen.
Omdat de toepassing van statistiek binnen het voetbal zó onderontwikkeld is is een systeem waarbij statistiek de leidraad is (in plaats van een handig hulpmiddel) zeer gevaarlijk. Laat staan bij een club als Feyenoord, waar de scouting pas sinds kort een internetverbinding heeft aangesloten.
Een sportpsycholoog voor dat mentaal zwakke zootje is ook geen overbodige luxequote:Op vrijdag 13 december 2019 18:29 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Vanaf volgend seizoen beginnen ze ook te kijken naar de voeding van de spelers! Ze hebben gehoord dat dit ook wel eens van invloed op je lichaam kan zijn.
Typisch weer inderdaad.quote:Op vrijdag 13 december 2019 18:15 schreef Haringkop het volgende:
Bijna 20 jaar na dato zien ze bij Feyenoord ook de meerwaarde van data-analyse. Breaking news.
het is grappig dat ze dit als nieuws brengen, lijkt me niet meer dan logisch dat je alle hulpmiddelen gebruikt met het aantrekken van spelers maar wat GurneyIsBestOke al stelt ligt dat bij voetbal wat ingewikkelder.quote:
Het psychologische en sociale aspect van het voetbal kan je nooit door data analyseren. Al heb je de nieuwe Messi in huis, als het een arrogante klootzak als persoonlijkheid heeft kan je er geen team mee bouwen.quote:Op zaterdag 14 december 2019 10:37 schreef Tarado het volgende:
[..]
het is grappig dat ze dit als nieuws brengen, lijkt me niet meer dan logisch dat je alle hulpmiddelen gebruikt met het aantrekken van spelers maar wat GurneyIsBestOke al stelt ligt dat bij voetbal wat ingewikkelder.
Ondanks alle technologie zie je toch nog vaak dat een elftal begint te draaien door een klik die bepaalde spelers met elkaar hebben, dat soort dingen zijn moeilijk te meten, sterker nog die geven ook een vertekend beeld bij het meten.
in zijn geval nog wel denk ik, met zulke voetbalkwaliteiten neem je het karakter op de koop toequote:Op zaterdag 14 december 2019 10:39 schreef Ifrane het volgende:
[..]
Het psychologische en sociale aspect van het voetbal kan je nooit door data analyseren. Al heb je de nieuwe Messi in huis, als het een arrogante klootzak als persoonlijkheid heeft kan je er geen team mee bouwen.
Ik vind het jammer van Tapia, bij Twente was hij zo veelbelovend en afgelopen zomer ook weer met het Peruaanse elftal tijdens de Copa America.quote:Op zaterdag 14 december 2019 10:34 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Tapia en vdHeijden mogen deze winter vertrekken.
Betekent dus dat we Ayoub houden. Begrijp het echt niet.
Okay, laten we het bovengemiddelde voetbalkwaliteiten noemen ipv Messi.quote:Op zaterdag 14 december 2019 10:41 schreef Tarado het volgende:
[..]
in zijn geval nog wel denk ik, met zulke voetbalkwaliteiten neem je het karakter op de koop toe
Lood om oud ijzer.quote:Op zaterdag 14 december 2019 10:34 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
het is voor Feyenoord al een hele winst als er een keer een echt spelersbeleid wordt gevoerd ipv "o we moeten toch wat doen" en dan spelers halen die niet gescout zijn omdat de gescoute spelers niet financieel haalbaar zijn.quote:Op zaterdag 14 december 2019 10:45 schreef Ifrane het volgende:
[..]
Okay, laten we het bovengemiddelde voetbalkwaliteiten noemen ipv Messi.
Alleen Zlatan kan het zich permitteren om een klootzak te zijn én het verschil te kunnen maken in een elftal.
Helemaal mee eens. Dus ben al dat er überhaupt iets van een transferbeleid is besloten, ipv weer oud-spelers terughalen.quote:Op zaterdag 14 december 2019 10:48 schreef Tarado het volgende:
[..]
het is voor Feyenoord al een hele winst als er een keer een echt spelersbeleid wordt gevoerd ipv "o we moeten toch wat doen" en dan spelers halen die niet gescout zijn omdat de gescoute spelers niet financieel haalbaar zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je hebt geen geld om iets te kopen en Tapia vertegenwoordigt nog wat waarde. Dan heb je weer wel wat geld om iets te kopen.quote:Op zaterdag 14 december 2019 10:34 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Is niet nodig joh, Jorgensen schijnt nu zelfs zijn slaap te monitoren, die jongen komt er welquote:Op zaterdag 14 december 2019 11:33 schreef Zipportal het volgende:
Announce een nieuwe spits volgens het Moneyball principe.
In de jaren 70 hadden we ook geen psycholoog en toen voetbalden ze de pannen van het dak!!!quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:20 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Een sportpsycholoog voor dat mentaal zwakke zootje is ook geen overbodige luxe
Dat lijkt me een van de normaalste zaken ter wereld als professioneel sporter.quote:Op zaterdag 14 december 2019 11:52 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Is niet nodig joh, Jorgensen schijnt nu zelfs zijn slaap te monitoren, die jongen komt er wel
quote:Op zaterdag 14 december 2019 10:57 schreef Ifrane het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Dus ben al dat er überhaupt iets van een transferbeleid is besloten, ipv weer oud-spelers terughalen.janmaat en haps spelen niet op dezelfde plekSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hij is er zo mee bezig dat hij de EL wedstrijd aan zich voorbij liet gaan voor belangrijkere zakenquote:Op zaterdag 14 december 2019 11:52 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Is niet nodig joh, Jorgensen schijnt nu zelfs zijn slaap te monitoren, die jongen komt er wel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |