abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190389693
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 22:45 schreef Appeltje het volgende:

[..]

Voor 2 k deed hij een aantal bezichtigingen en het biedingsproces t/m overdracht woning. Het gaat ook om de kennis over de buurt waarin je gewenste woning staat (parkeerproblematiek, overlast in de buurt) , staan er veranderingen gepland in de omgeving, zijn de verbouwingen in huis conform de vergunningsvrije 'voorwaarden' gebouwd( en hoe staat de gemeente hier tegenover). Nieuwe fundering, mooi! Maar is de boel volgestort met beton dan moet je de vloer openhakken als je een leiding wil veranderen. Gewoon zoveel praktische informatie en inzicht en daarnaast je een realistisch bod uit laten brengen. De bouwtechnische keuring volgt vaak als voorbehoud na een bod. In onze regio zegt een verkoper vaak dat een bouwtechnische keuring geweigerd wordt, dan gaat hij wel naar de volgende bieder (en die staan veelal in de rij!).
Als een bouwkundige keuring geen normale optie is dan heb je weinig keuze. Ik kocht nog in een tijd waarin ik zelf eisen kon stellen als koper. Toen zag ik weinig meerwaarde in een aankoopmakelaar (ik kon immers zelf alles op internet vinden en de technische keuring ging voorafgaand aan de koop) maar nu is de wereld weer anders

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2019 23:22:52 ]
pi_190389712
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 23:21 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Toen zag ik weinig meerwaarde in een aankoopmakelaar
Naja goed nu zijn ze met 20 mensen aan het bieden wss... 5% eroverheen is normaal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190389727
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 23:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Naja goed nu zijn ze met 20 mensen aan het bieden wss... 5% eroverheen is normaal.
Ja de wereld is veranderd, dat klopt
pi_190389749
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 20:02 schreef ludovico het volgende:
Nouja de makelaar waar ik was vroeg 5500, een offerte bij een andere makelaar was 2400... Wat ze precies doen... Is niet inzichtelijk.

Maar ik vind het veel geld voor iets wat hun 5 uur werkzaamheden kost?

Huis zoeken kan ik zelf, als het bevalt heb ik - denk ik - pas een persoon nodig die wat meer weet over haken en ogen en inderdaad over een kansrijk bod.

Maar het is een hoop geld allemaal en het is lastig om de kwaliteit te zien.
Hier waren de afspraken als volgt, eerst zelf kijken en als het een serieuze optie zou kunnen zijn dan een 2e bezichtiging met de aankoopmakelaar. Er waren ook 2 biedingsprocessen inbegrepen en no cure no pay. Kijk wel of het een erkende aankoopmakelaar is want vanaf 2001 is de titel makelaar niet meer beschermd.
pi_190389823
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 23:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

In sommige wijken hier tot zelfs 20%. Volgens lokale makelaars zijn dit vaak Amsterdammers die met megawinst hun woning hebben verkocht en met overbieden geen enkel probleem hebben.
Ik blijf het zo zonde vinden van het geld..
pi_190390367
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 23:29 schreef Appeltje het volgende:

[..]

In sommige wijken hier tot zelfs 20%. Volgens lokale makelaars zijn dit vaak Amsterdammers die met megawinst hun woning hebben verkocht en met overbieden geen enkel probleem hebben.
Ik blijf het zo zonde vinden van het geld..
Je woont hoe dan ook goedkoop... Geld kost niks nu.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190392010
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 00:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je woont hoe dan ook goedkoop... Geld kost niks nu.
De rente is extreem laag, maar bij dalende huizenprijzen verdampt je 'overboden' geld als sneeuw voor de zon.
pi_190393254
Zoals gezegd, een aankoopmakelaar weet soms al eerder wat te koop staat of komt te staan, voordat het op Funda komt (en soms helemaal niet op Funda komt). Daarnaast heeft ie een beter idee waar op te letten en wat een goed bod is. Als de aankoopmakelaar er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat de verkoopprijs een paar procent scherper is dan wat jij er voor over hebt, of hij ziet je af van een miskoop, of hij heeft een (droom)huis op zijn radar die (nog) niet op Funda staat... dan is het die paar duizend euro wel waard.

Het is dus gewoon afwegen wat de voordelen zijn en of je daarmee beter af bent met of zonder een aankoopmakelaar.
pi_190397553
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 07:34 schreef Appeltje het volgende:

[..]

De rente is extreem laag, maar bij dalende huizenprijzen verdampt je 'overboden' geld als sneeuw voor de zon.
Ach dan heb je verkeerd gegokt, ik ben niet van plan naar een huurhuis te vertrekken. Dan koop ik dus goedkoper terug. Ook goed. Woonlasten zijn gewoon erg laag met koophuis t.o.v. huur. Sure je bent 10 jaar verder voordat je daar echt grotere bedragen winst uit halen maar toch.
pi_190397573
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 09:58 schreef MrBadGuy het volgende:
Zoals gezegd, een aankoopmakelaar weet soms al eerder wat te koop staat of komt te staan, voordat het op Funda komt (en soms helemaal niet op Funda komt). Daarnaast heeft ie een beter idee waar op te letten en wat een goed bod is. Als de aankoopmakelaar er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat de verkoopprijs een paar procent scherper is dan wat jij er voor over hebt, of hij ziet je af van een miskoop, of hij heeft een (droom)huis op zijn radar die (nog) niet op Funda staat... dan is het die paar duizend euro wel waard.

Het is dus gewoon afwegen wat de voordelen zijn en of je daarmee beter af bent met of zonder een aankoopmakelaar.
Okay de eerst werkte op deze manier denk ik, die vraagt gelijk 5500.

De overige makelaars komen pas mee kijken als je al bij een bezichtiging geweest bent en je dus echt interesse hebt in een bepaald huis. Dat scheelt gelijk 3000 euro.
pi_190397747
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 13:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

Okay de eerst werkte op deze manier denk ik, die vraagt gelijk 5500.

De overige makelaars komen pas mee kijken als je al bij een bezichtiging geweest bent en je dus echt interesse hebt in een bepaald huis. Dat scheelt gelijk 3000 euro.
Ik heb zelf niet gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar trouwens, maar ik zie wel in waarom het een meerwaarde en enkele duizenden euro's waard kan zijn (en het zichzelf terug kán betalen).
pi_190415633
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 09:58 schreef MrBadGuy het volgende:

Dat voorkomen van een miskoop is voor mij het belangrijkste argument geweest voor een aankoopmakelaar, zeker omdat ik niet helemaal goed bekend was in de buurt.

Een aankoopmakelaar heeft veel meer inzicht in eventuele ontwikkelingen en plannen rondom het huis, waar je als koper niet achter komt tenzij je weet waar je op moet zoeken. Ook heb je met name bij oude huizen vaak vreemde historische bepalingen met betrekking tot recht van overrecht of medegebruik van bouwdelen van je buren. Een aankoopmakelaar kan veel beter signaleren en inschatten wat dit in praktijk gaat betekenen.

Eigenlijk was het voor mij een soort verzekeringpremie tegen echte stommiteiten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_190430801
Hoezo krijgen de aankoopmakelaars vantevoren al info over huizen van verkoopmakelaars? Betalen zij hiervoor? Dit klinkt namelijk echt als een broodje aap verhaal, want waarom zouden verkoopmakelaars deze info aan de horde aankoopnakelaars doorspelen als de werkzaamheden van een aankoopmakelaar een positieve verwachtingswaarde heeft voor kopers en aankoopmakelaars en een negatieve verwachtingswaarde heeft voor verkopers. Met andere woorden: door het doorspelen van info door verkoopmakelaars snijden zij zichzelf in hun eigen vingers, tenzij ze hiervoor betaald krijgen en die betaling hoger is dan de negatieve gevolgen van het doorspelen van de informatie.

Mij lijkt een aankoopmakelaar echt weggegooid geld. Iedereen kan toch gewoon de prijzen van vergelijkbare panden in de buurt raadplegen. En een beetje research doen over de buurt kost zelf ook weinig moeite en zou iedereen sws moeten doen tot op zekere hoogte.

Een huis kopen hoeft echt niet veel voor te stellen. Als iemand een bouwkundige keuring weigert kan ie natuurlijk sws de pot op. Daar heb je geen aankoopmakelaar voor nodig.

Mensen die een aankoopmakelaar nodig hebben lijken mij mensen die bijvoorbeeld nog niet eens zouden vragen of er al een bod is gedaan op een woning. Tjah dan kan je miss wel die extra centen uitgeven. Maar het is imo van de gekke dat je iemand nodig hebt om een huis te kopen.

Mijn mening: aankoopmakelaar is zwaar overrated en weggegooid geld.
pi_190430806
In gesprek gaan met de makelaar. Vragen of er een bod of biedingen zijn gemaakt. En vissen naar de hoogte van de biedingen en vissen naar de hoogte van de verkoopprijs waar verkopers akkoord mee zouden gaan.... daarmee kom je al een heel eind hoor.

Genoeg makelaars die gewoon zeggen waar het op staat en aangeven voor welke prijs de woning sws weg kan gaan.
pi_190430819
En bovendien: jij behartigd je eigen belangen. Een aaankoopmakelaar zijn eigen belangen. Een aankoopmakelaar wil een deal sluiten zodat ie betaald krijgt. Als puntje bij paaltje komt kan het voor hem niet optimaal zijn om optimaal jouw belangen te behartigen. Hij vist bij de verkoopmakelaar en krijgt info over waarvoor een pand weg kan gaan. Hij haalt jou over om dat bedrag te spenderen. Ondertussen is deze prijs hoger dan de prijs waarvoor het pand werkelijk weg kan gaan.
pi_190430821
De eerste fokker die een huis heeft gekocht waarbij de aankoopmakelaar deze rond heeft gekregen voordat ie op funda heeft gestaan moet ik nog tegen komen.
pi_190431112
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2019 03:00 schreef SOG het volgende:
De eerste fokker die een huis heeft gekocht waarbij de aankoopmakelaar deze rond heeft gekregen voordat ie op funda heeft gestaan moet ik nog tegen komen.
Hoi :P Ik kocht in 2011 een appartement voordat het op Funda stond, overigens ook zonder makelaar ;). Gewoon direct met verkopers. Er liepen bouwvakkers in en uit en toen vroeg ik wie de verkoper was.

Verkopen ging 7 jaar later binnen 1 werkdag. (zaterdag op funda, dinsdag bod geaccepteerd en de overige bezichtigingen afgebeld )

[ Bericht 4% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2019 08:16:32 ]
pi_190431121
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 08:01 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Hoi :P Ik kocht in 2011 een appartement voordat het op Funda stond, overigens ook zonder makelaar ;).

Verkopen ging 7 jaar later binnen 1 werkdag.
Pijnlijk dit voor @SOG
pi_190431138
Maar ik ben het met TS eens dat een aankoop makelaar veel te duur is. Helaas is het in oververhitte gebieden eigenlijk wel noodzakelijk. Makelaars zien veel eerder aanbod en hebben bij collega makelaars altijd een pre.. Voor verkopers is het ook prettiger om te handelen met een aankoopmakelaar, aangezien de kans dat iemand meer biedt dan de financiële draagkracht kleiner is.
  zaterdag 14 december 2019 @ 08:19:02 #45
545 dop
:copyright: dop
pi_190431189
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2019 03:00 schreef SOG het volgende:
Bingo mijn huis is verkocht voor het op Funda stond. Binnen 1 dag.
Reden mijn makelaar had contact met de makelaar van de kopers. Zij wist dat de kopers graag in mijn wijk wilde wonen.

Nu was ik verkopende partij maar het was wel degelijk door dat de kopers een aankoopmakelaar hadden dat het zo snel ging.

En even voor de duidelijkheid mijn makelaar bespaarde wat kosten uit die wij ook niet door berkent kregen.
Verder had ik een staffel opgezet waar door de makelaar een hoger % zou krijgen boven een bepaalde prijs en lager er onder.
Verkoop prijs was ruim boven onze vraagprijs
Snelle verkoop was zeker niet onder druk van de makelaar snel snel want dan heb ik snel mijn geld.

[ Bericht 18% gewijzigd door dop op 14-12-2019 08:27:40 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_190431191
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2019 02:47 schreef SOG het volgende:
Hoezo krijgen de aankoopmakelaars vantevoren al info over huizen van verkoopmakelaars? Betalen zij hiervoor? Dit klinkt namelijk echt als een broodje aap verhaal, want waarom zouden verkoopmakelaars deze info aan de horde aankoopnakelaars doorspelen als de werkzaamheden van een aankoopmakelaar een positieve verwachtingswaarde heeft voor kopers en aankoopmakelaars en een negatieve verwachtingswaarde heeft voor verkopers. Met andere woorden: door het doorspelen van info door verkoopmakelaars snijden zij zichzelf in hun eigen vingers, tenzij ze hiervoor betaald krijgen en die betaling hoger is dan de negatieve gevolgen van het doorspelen van de informatie.

Binnen de stad waarin ik verkocht wordt de woning bij verkoop eerst naar alle makelaars gestuurd, dan 1 of 2 dagen later komt het op Funda. Woningen die een goede prijs /kwaliteit hebben gaan vaak op deze manier weg.

Vaak zijn verkoop makelaars ook aankoop makelaars, dus op deze manier houden ze zichzelf een beetje waardevol ;).
Tegenwoordig vind je alle info op internet, dus de klassieke taken van een makelaar zijn achterhaald.
  zaterdag 14 december 2019 @ 11:16:02 #47
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_190432940
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2019 08:19 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Binnen de stad waarin ik verkocht wordt de woning bij verkoop eerst naar alle makelaars gestuurd, dan 1 of 2 dagen later komt het op Funda. Woningen die een goede prijs /kwaliteit hebben gaan vaak op deze manier weg.

Vaak zijn verkoop makelaars ook aankoop makelaars, dus op deze manier houden ze zichzelf een beetje waardevol ;).
Tegenwoordig vind je alle info op internet, dus de klassieke taken van een makelaar zijn achterhaald.

Voor een goede prijsvergelijk kan de makelaar sneller de aankoopprijs van het pand achterhalen, direct vergelijken met de verkoopprijzen in de omringende gebieden. Jij als leek kan dat ook wel, maar ben je 3 dagen en 50 euro belkosten verder.

Wij moesten in een overhitte markt aankopen, en uiteindelijk met de aankoopmakelaar een prijsstrategie afgesproken die resulteerde in een openingsbod die iets hoger lag dan de concurrentie. Tegenbod gekregen en klaar. De andere bieders stonden buiten spel.

Hierdoor hebben we iets meer uitgegeven dan we wilden, maar stonden we niet meer met de rug tegen de muur. Ons huis was al verkocht en de overdracht kwam nabij.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_190433025
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 08:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Pijnlijk dit voor @:SOG
Lijkt me niet, er stond bij "waarbij de aankoopmakelaar deze rond heeft gekregen" en dat is ook hier niet het geval...
pi_190433283
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 11:16 schreef lipje het volgende:

[..]

Voor een goede prijsvergelijk kan de makelaar sneller de aankoopprijs van het pand achterhalen, direct vergelijken met de verkoopprijzen in de omringende gebieden. Jij als leek kan dat ook wel, maar ben je 3 dagen en 50 euro belkosten verder.

Wij moesten in een overhitte markt aankopen, en uiteindelijk met de aankoopmakelaar een prijsstrategie afgesproken die resulteerde in een openingsbod die iets hoger lag dan de concurrentie. Tegenbod gekregen en klaar. De andere bieders stonden buiten spel.

Hierdoor hebben we iets meer uitgegeven dan we wilden, maar stonden we niet meer met de rug tegen de muur. Ons huis was al verkocht en de overdracht kwam nabij.
Prijzen zijn tegenwoordig gebaseerd op wat de gek ervoor geeft. Standaard wordt er minimaal 10k overboden, of de vraagprijs nou hoog of laag is.
Dus een makelaar kan oordelen dat een woning 20k te hoog geprijsd is, maar dan kun je alsnog geen 20k onder bieden simpelweg omdat er altijd mensen zijn die lukraak overbieden.. Met die strategie ons appartement te koop gezet..

Wij hadden wel een aankoopmakelaar en daarmee stuk of 5 woningen bezichtigd, uiteindelijk hebben we een nieuwbouwwoning gekocht, dus hebben we de makelaar niet hoeven betalen voor aankoop :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2019 11:55:06 ]
  zaterdag 14 december 2019 @ 13:04:39 #50
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_190434404
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2019 11:46 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Prijzen zijn tegenwoordig gebaseerd op wat de gek ervoor geeft. Standaard wordt er minimaal 10k overboden, of de vraagprijs nou hoog of laag is.
Dus een makelaar kan oordelen dat een woning 20k te hoog geprijsd is, maar dan kun je alsnog geen 20k onder bieden simpelweg omdat er altijd mensen zijn die lukraak overbieden.. Met die strategie ons appartement te koop gezet..

Wij hadden wel een aankoopmakelaar en daarmee stuk of 5 woningen bezichtigd, uiteindelijk hebben we een nieuwbouwwoning gekocht, dus hebben we de makelaar niet hoeven betalen voor aankoop :)
Overbieden hangt echt van de regio af. Wij hebben voor de vraagprijs gekocht (en verkocht) maar dat is al twee en een half jaar geleden.

Ook toen werd er rustig 10 tot 30k teveel gevraagd
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')