abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190356702
Ik wil rustig aan beginnen wat geld in edelmetalen te investeren.
Dacht aan goud en zilver.
Iemand enig idee hoe dat werkt?

Ik heb een paar vragen om te beginnen.

- Kan ik edelmetaal 'kopen' via een bank zoals de ABN ?
Ik heb een beetje rondgekeken en zie alleen sites zoals 'Amsterdamgold' en daar kun je dan baren of munten kopen.
Ik vind die sites er allemaal een beetje obscuur uit zien dus zou het liever doen via een 'bekend bedrijf'.

- Stel ik koop voor 1000 euro een goudbaar.
Obscuur internetwinkeltje stuurt het op. Ik leg het in mijn kluis.
Internetwinkel weet dat ik 1000 euro thuis heb liggen.
Stel ik koop in de loop der jaren voor 10.000 euro goud. Dan weet internetwinkel dus dat ik 10.000 euro goud in huis heb liggen.
Daar heb ik dus geen zin in.... Zijn daar tips voor?

- Ik zit naar goud munten en goud baren te kijken.
Munten zijn duurder in aankoop. Waarom zou ik munten kopen?
Ik weet wat ze op hun eigen websites zeggen maar.. kan iemand me werkelijk uitleggen waarom ik munten zou kopen ipv baren?
pi_190356855
Waarom niet investeren in Bitcoin?

Meer dan een "paper wallet" heb je niet nodig, die leg je in je kluis over 5 jaar kijk je nog eens.
  dinsdag 10 december 2019 @ 01:18:13 #3
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_190356946
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 01:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

Meer dan een "paper wallet" heb je niet nodig, die leg je in je kluis over 5 jaar kijk je nog eens.
Omdat hij vraagt om edelmetalen misschien? :')

TS, waarom niet investeren in huizen, oldtimers, kunst, whiskey of zonnepanelen?
  dinsdag 10 december 2019 @ 01:19:48 #4
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_190356955
quote:
Stel ik koop in de loop der jaren voor 10.000 euro goud. Dan weet internetwinkel dus dat ik 10.000 euro goud in huis heb liggen.
Die winkel weet na x jaar echt niet meer of jij dat goud nog hebt. Je kunt het net zo goed elders verkocht hebben.
pi_190356959
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 00:36 schreef Jouska het volgende:
Ik wil rustig aan beginnen wat geld in edelmetalen te investeren.
Dacht aan goud en zilver.
Iemand enig idee hoe dat werkt?

Ik heb een paar vragen om te beginnen.

- Kan ik edelmetaal 'kopen' via een bank zoals de ABN ?
Ik heb een beetje rondgekeken en zie alleen sites zoals 'Amsterdamgold' en daar kun je dan baren of munten kopen.
Ik vind die sites er allemaal een beetje obscuur uit zien dus zou het liever doen via een 'bekend bedrijf'.

- Ik zit naar goud munten en goud baren te kijken.
Munten zijn duurder in aankoop. Waarom zou ik munten kopen?
Ik weet wat ze op hun eigen websites zeggen maar.. kan iemand me werkelijk uitleggen waarom ik munten zou kopen ipv baren?
Volgens mij verkopen de banken geen edelmetaal meer aan particulieren.
Amsterdam gold is weinig obscuurs aan: bestaan al lang, en hebben een goede naam, ik zie er weinig risico in om daar te kopen.
Als je bang bent voor een papieren/digitaal spoor naar jou als bezitter, kan je het beste in de fysieke winkel langs gaan, en daar cash je gouden muntje/baartje kopen. Met de bedragen die jij noemt, 1000 euro per aankoop kan dat nog prima. Zodra je de hoek van de straat om bent weet niemand van de voorbijgangers meer uit welke winkel jij net kwam.
En een paar krugerrands gaan gewoon in je portomonee tussen het kleingeld.

Waarom je munten zou kopen? Ik kan maar 1 reden bedenken: als SHTF zijn krugerrands waarschijnlijk aan wat meer mensen tegen een reële waarde te verkopen dan goudbaartjes. Ze zijn nu eenmaal herkenbaarder, en makkelijker op hun waarde te schatten.
pi_190356978
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 01:18 schreef leolinedance het volgende:

[..]

TS, waarom niet investeren in huizen, oldtimers, kunst, whiskey of zonnepanelen?
Whiskey wordt vaker genoemd als investerings mogelijkheid. Ik vraag me af of hier echt rendement op behaald wordt?
  dinsdag 10 december 2019 @ 01:24:20 #7
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_190356985
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 01:22 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Whiskey wordt vaker genoemd als investerings mogelijkheid. Ik vraag me af of hier echt rendement op behaald wordt?
Ik heb een vriend die beweert dat het aardig goed loopt.
pi_190356994
quote:

[..]

Daar heb je wel een punt.

quote:
Zonnepanelen ook fijn.
pi_190357260
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 01:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

Bitcoin is me niet zo goed bevallen :P
pi_190357265
quote:

[..]

Ik wil investeren in edelmetaal omdat ik een crash verwacht.
Dan is edelmetaal een goede investering.
pi_190357274
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 01:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Die winkel weet na x jaar echt niet meer of jij dat goud nog hebt. Je kunt het net zo goed elders verkocht hebben.
We leven in een digitaal tijdperk.
Stel dat ik elke maand een investering doe. 500 euro per maand.
Als ik dat netjes 20 maanden doe weet het bedrijf in 2023 dat ik 10k goud in huis heb liggen.

Dat zijn gewoon dingen waarvan ik niet wil dat anderen het weten.
De administratie van zulke bedrijven is goud waard in de verkeerde handen.
pi_190357425
Open een investment account. Stort daar wat geld op. Het beleggen kan beginnen!

Je kunt dan beleggen in SPDR Gold Shares op de aandelenbeurs van New York:

https://au.finance.yahoo.com/quote/GLD/

Heb je verder geen omkijken naar fysiek goud, en je koopt en verkoopt wanneer je wil. De waarde van je aandeel gaat mee met de waarde van het goud. Houd er wel rekening mee dat je over eventuele winsten belasting af moet dragen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Lyrebird op 10-12-2019 03:37:27 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_190357610
Goudpensioen, Amsterdamgold, prima sites, die zijn gewoon betrouwbaar.

Zelf kocht ik het bij die eerste en doijjer en kalff maar d&k doen geen losse verkoop meer, alleen als je het bij hun in een kluis legt.
pi_190357758
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 02:19 schreef Jouska het volgende:

[..]

Als ik dat netjes 20 maanden doe weet het bedrijf in 2023 dat ik 10k goud in huis heb liggen.

Ik heb dezelfde gedachte gehad toen ik cilinders online kocht voor mijn woning. Misschien overdreven maar laten bezorgen bij familie en daar opgehaald.

Zou je hier ook mee kunnen. Moet je wel mensen hebben die je kan vertrouwen. En verschillende mensen.

Maar wil je echt fysiek goud thuis hebben liggen? Bank kluisje ergens kan ook.
Eerst denken, dan typen
pi_190357894
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 06:18 schreef Piger het volgende:

[..]

Ik heb dezelfde gedachte gehad toen ik cilinders online kocht voor mijn woning. Misschien overdreven maar laten bezorgen bij familie en daar opgehaald.

Zou je hier ook mee kunnen. Moet je wel mensen hebben die je kan vertrouwen. En verschillende mensen.

Tenzij die kluis in China zit, heb je daar niets aan.
In Nederland is de confiscatie wet nog steeds van kracht en word je kluis gewoon opgeëist.
pi_190358270
Goed om wat te hebben in een shtf situatie,

En ja munten zijn dan beter verhandelbaar.

Ook heb je 1 grams plakjes die je als losgeld kunt gebruiken.

Je wilt niet te grote hoeveelheden hebben/meenemen ivm roofgevaar in shtf situatie.

Cash kopen niet met de auto/brommer/ovchip opnaam gaan en geen mobiel mee.

Mobiel kan getraced worden tot op 10 meter nauwkeurig men weet dus dat je in een goudwinkel geweest bent.
pi_190358349
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 00:36 schreef Jouska het volgende:
De edelmetalen kan je extern opslaan:
pi_190358645
“Munten zijn duurder in aankoop. Waarom zou ik munten kopen?“

Behalve de waarde van het goud kunnen munten ook verzamelaarswaarde hebben doordat ze zeldzaam zijn.
pi_190359315
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 06:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Tenzij die kluis in China zit, heb je daar niets aan.
In Nederland is de confiscatie wet nog steeds van kracht en word je kluis gewoon opgeëist.
Ts wilt geld investeren. Hoe is dit een issue?
Eerst denken, dan typen
pi_190360012
quote:

[..]

Bank kluis natuurlijk.

Maar dan is het nog steeds zo dat ze een geldbedrag hebben icm een adres.
Er hoeft maar 1 medewerker van dat bedrijf te zijn die dat nakijkt.....

Ik zal eens kijken of ik het niet persoonlijk kan ophalen. Dan hebben ze iig geen adres.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2019 11:09:24 ]
pi_190360091
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 08:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De edelmetalen kan je extern opslaan:

Ja ok maar dan hebben ze nog steeds de combinatie cash-adres.

Kijk...
Er hoeft maar 1 werknemer te zijn die in de database kan en adressen/geldbedragen kan zien.

Pietje heeft in de afgelopen 10 jaar voor 7000 euro goud gekocht.
Jantje heeft in de afgelopen 5 jaar voor 10.000 euro goud gekocht.
Klaasje heeft in de afgelopen 12 jaar voor 2000 euro goud gekocht.

Misschien is het voor een crimineel dan toch interessant om eens bij Jantje thuis te gaan kijken.
Ja er is kans dat Jantje dat geld bij een bankkluis heeft maar er is ook kans dat Jantje dat geld thuis in een kluis heeft.

Ik wil gewoon niet dat men mijn naam/adres weet met een geldbedrag er bij.
pi_190360102
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 02:19 schreef Jouska het volgende:

[..]

Dat weet niemand. Het enige wat dat bedrijf dan weet is dat je voor 10k goud hebt gekocht. Niet waar je het hebt gelaten. Thuis, bij de bank, bij familie of in je achterste geduwd.

Maar om je uit de droom te helpen, 10k goud is echt helemaal niets. Dan kan je net zo goed niets kopen. Het is voor een bedrijf ook totaal oninteressant om hier later iets mee te doen zoals je constant suggereert.

Net als de discussie over slimme meters. Net of er ook maar 1 inbreker weet ik hoeveel geld en tijd gaat verbranden om te laten uitzoeken of jij thuis bent. Dan kan hij beter naar je huis rijden en naar je raam kijken, kost niets en geeft direct zekerheid.

De enige diefstal waar jij en ik bang voor moeten zijn is de gelegenheidsdief die langsloopt en een iPad en TV ziet om vervolgens een steen door de ruit te smijten en de spullen mee te grissen.
pi_190360128
quote:

[..]

Stel je voor dat je ze gewoon in een winkel gekocht had, dan had je al die problemen niet gehad. Of denk je dat iemand je zou gaan volgen?

Waar je wel mee moet oppassen is een huis kopen en cilinders laten zitten, je weet nooit wie er allemaal een sleutel had (buren, vrienden en weet ik wie meer).

Zelf heb ik de laatste keer simpelweg de cilinders van mijn oude en nieuwe huis omgewisseld. Die in het oude huis had ik zelf nieuw gekocht. Ik moest er wel wat bijkopen en aan laten passen voor het nieuwe huis, maar als je een fatsoenlijk merk cilinder koopt kan dat gewoon.
pi_190360130
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 11:09 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat weet niemand. Het enige wat dat bedrijf dan weet is dat je voor 10k goud hebt gekocht. Niet waar je het hebt gelaten. Thuis, bij de bank, bij familie of in je achterste geduwd.

Maar om je uit de droom te helpen, 10k goud is echt helemaal niets. Dan kan je net zo goed niets kopen. Het is voor een bedrijf ook totaal oninteressant om hier later iets mee te doen zoals je constant suggereert.

Net als de discussie over slimme meters. Net of er ook maar 1 inbreker weet ik hoeveel geld en tijd gaat verbranden om te laten uitzoeken of jij thuis bent. Dan kan hij beter naar je huis rijden en naar je raam kijken, kost niets en geeft direct zekerheid.

De enige diefstal waar jij en ik bang voor moeten zijn is de gelegenheidsdief die langsloopt en een iPad en TV ziet om vervolgens een steen door de ruit te smijten en de spullen mee te grissen.
Ze slaan op straat iemands harses in voor 100 euro.

Ze weten niet waar je het geld gelaten hebt maar misschien willen ze wel een keer komen kijken voor 10k. En misschien heb ik het wel over meer dan 10k.
  dinsdag 10 december 2019 @ 11:22:06 #25
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_190360215
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 11:12 schreef Jouska het volgende:

[..]

Ze weten niet waar je het geld gelaten hebt maar misschien willen ze wel een keer komen kijken voor 10k. En misschien heb ik het wel over meer dan 10k.
Wat je wilt gaat niet lukken. Zeker nu bankgeheim in Zwitserland is opgeheven. Geld moet altijd van A -> B dus wordt er een transactie aangemaakt.
pi_190360237
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 11:12 schreef Jouska het volgende:

[..]

Dat zijn net iets andere types dan je in een winkel vindt.

quote:
Als het om serieus geld gaat, dan heb je ook wel serieuze mogelijkheden om het veilig op te bergen.
pi_190361083
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 03:10 schreef Lyrebird het volgende:
Open een investment account. Stort daar wat geld op. Het beleggen kan beginnen!

Je kunt dan beleggen in SPDR Gold Shares op de aandelenbeurs van New York:

https://au.finance.yahoo.com/quote/GLD/

Heb je verder geen omkijken naar fysiek goud, en je koopt en verkoopt wanneer je wil. De waarde van je aandeel gaat mee met de waarde van het goud. Houd er wel rekening mee dat je over eventuele winsten belasting af moet dragen.
Valt onder vermogen, winst wordt niet apart belast, men rekent met een vast rendement.
pi_190361446
Goed punt - ik ben niet goed bekend met het Nederlandse stelsel. In veel andere landen kijkt men niet naar het vermogen maar naar de winst.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_190361668
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 13:04 schreef Lyrebird het volgende:
Goed punt - ik ben niet goed bekend met het Nederlandse stelsel. In veel andere landen kijkt men niet naar het vermogen maar naar de winst.
Klopt ;) Hier hebben we VRH.

Nu gaat dat in 2022 wel op de schop, spaarders worden dan ontzien, beleggers maar ook mensen met een 2e woning worden zwaarder belast.
pi_190362973
quote:
18s.gif Op dinsdag 10 december 2019 11:22 schreef xzaz het volgende:

[..]

Wat je wilt gaat niet lukken. Zeker nu bankgeheim in Zwitserland is opgeheven. Geld moet altijd van A -> B dus wordt er een transactie aangemaakt.
Je begrijpt niet wat ik wil.

Mij maakt het niet uit dat de overheid weet dat ik geld heb.
Maar ik wil niet dat een privaat bedrijfje weet dat ik 'cash' in huis kan hebben en zeker niet in die hoeveelheden.
pi_190363006
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 11:23 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat zijn net iets andere types dan je in een winkel vindt.
[..]

Als het om serieus geld gaat, dan heb je ook wel serieuze mogelijkheden om het veilig op te bergen.

Ja maar daar gaat het niet om.

Stel dat ik 10k heb, dan weet nu niemand dat ik 10k heb.
Als ik in een winkel een blokje goud koop en die winkel weet mijn adres dan weten de werknemers van die winkel dat ik misschien cash 10k thuis heb liggen.

Dat is een risico wat ik niet wil lopen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2019 14:59:10 ]
pi_190363386
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:58 schreef Jouska het volgende:

[..]

Als ik in een winkel een blokje goud koop en die winkel weet mijn adres dan weten de werknemers van die winkel dat ik misschien cash 10k thuis heb liggen.

Wow, wat een risico.

Je hebt nu vast en zeker wel 3 voorbeelden paraat van deze situatie, er moeten legio krantenartikelen zijn waarin mensen hun huis leeggehaald is naar aanleiding van een internet aankoop.

Ik zou zeggen, kom maar door!
pi_190363929
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 15:19 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Wow, wat een risico.

Je hebt nu vast en zeker wel 3 voorbeelden paraat van deze situatie, er moeten legio krantenartikelen zijn waarin mensen hun huis leeggehaald is naar aanleiding van een internet aankoop.

Ik zou zeggen, kom maar door!
Ik vind het geen fijn idee dat mensen weten dat ik 10.000 euro (of meer) 'cash' in huis heb liggen.
Dat is het enige wat ik ervan zeg.

Als er een manier is dat ik edelmetalen anoniem kan aankopen verkies ik die optie.
Als jij zo'n manier weet zou ik het fijn vinden als je het me uitlegt.
Als je zo'n manier niet weet... ok.... jammer.
pi_190364037
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 16:04 schreef Jouska het volgende:

[..]

Ik vind het geen fijn idee dat mensen weten dat ik 10.000 euro (of meer) 'cash' in huis heb liggen.
Dat is het enige wat ik ervan zeg.

Als er een manier is dat ik edelmetalen anoniem kan aankopen verkies ik die optie.
Als jij zo'n manier weet zou ik het fijn vinden als je het me uitlegt.
Als je zo'n manier niet weet... ok.... jammer.
Die manier is je al vele malen uitgelegd, maar blijkbaar is het lastig om te lezen.

Ga het gewoon kopen in een winkel.
pi_190364100
quote:

[..]

En de auto die voor de deur staat, en waarvan de sleutels waarschijnlijk op het haakje naast de kapstok hangen, maak je je daar eenzelfde soort zorgen om?

En on topic: naast de manier die ik uitlegde in post 3 of 4 van dit draadje, zou je ook kunnen overwegen om fysiek goud aan te kopen bij een bedrijf met fully allocated accounts, en het in hun kluizen opgeslagen houden (er zit in Engeland een vrij groot bedrijf wat dit aanbiedt, ik zal verder niet spammen hier, google is je vriend).
Ik heb een "beetje" om te houden in een oude sok, en een ander "beetje" via dit bedrijf. Met die allocated account handel ik wat, om toch wat rendement te zien te halen op dit "dode" geld.

[ Bericht 23% gewijzigd door ETphonehome op 10-12-2019 16:25:55 ]
pi_190364370
Investeren/beleggen in edelmetalen bestaat niet. Je bent aan het speculeren.
pi_190365646
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 16:20 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

En de auto die voor de deur staat, en waarvan de sleutels waarschijnlijk op het haakje naast de kapstok hangen, maak je je daar eenzelfde soort zorgen om?

En on topic: naast de manier die ik uitlegde in post 3 of 4 van dit draadje, zou je ook kunnen overwegen om fysiek goud aan te kopen bij een bedrijf met fully allocated accounts, en het in hun kluizen opgeslagen houden (er zit in Engeland een vrij groot bedrijf wat dit aanbiedt, ik zal verder niet spammen hier, google is je vriend).
Ik heb een "beetje" om te houden in een oude sok, en een ander "beetje" via dit bedrijf. Met die allocated account handel ik wat, om toch wat rendement te zien te halen op dit "dode" geld.
Ik vind cash wat anders dan een auto.
Maar... ik zou een vintage Ferrari ook niet graag voor op straat zetten, en een van de redenen is inderdaad dat ik dan niet zou willen dat andere mensen zien dat ik een smak geld heb.

Ik wil fysiek edelmetaal. Niet alleen goud.
Ik weet niet of ik mijn goud in Engeland zou neer leggen ivm de Brexit.

Maar goed, ik heb weer wat ideen dus bedankt daarvoor :)
pi_190365652
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 16:44 schreef kareldekikker455 het volgende:
Investeren/beleggen in edelmetalen bestaat niet. Je bent aan het speculeren.
Speculeren dan, ook goed.
pi_190367689
Hoe werkt de particuliere verkoopmarkt eigenlijk als je je goud weer kwijt wilt?
  woensdag 11 december 2019 @ 01:28:35 #41
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_190374023
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 20:18 schreef tjoptjop het volgende:
Hoe werkt de particuliere verkoopmarkt eigenlijk als je je goud weer kwijt wilt?
tvp
pi_190374970
quote:

De werknemers van een goudhandelaar zullen goed gescreened zijn voordat ze worden aangenomen. Deze werken immers ook met het goud in de voorraad van de handelaar zelf. Je hebt dus alleen te vrezen van een medewerker die uit het niets ineens een serieuze misdaad begaat. Of iemand die nog niet eerder gepakt is.

Ik denk dat het risico extreem klein is. Mogelijk is het risico zelfs kleiner dan gevolgd en overvallen te worden nadat je persoonlijk een winkel bezoekt om goud te kopen.
pi_190377786
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 08:15 schreef jaco het volgende:

[..]

De werknemers van een goudhandelaar zullen goed gescreened zijn voordat ze worden aangenomen. Deze werken immers ook met het goud in de voorraad van de handelaar zelf. Je hebt dus alleen te vrezen van een medewerker die uit het niets ineens een serieuze misdaad begaat. Of iemand die nog niet eerder gepakt is.
Of een medewerker die de adresgegevens verkoopt of gechanteerd wordt om die te verstrekken aan criminelen.
pi_190379136
quote:
Niet, dat is het grootste minpunt van goud kopen. Als de samenleving instort heb je er niets aan, wie gaat goud accepteren en wat koop je ervoor? Dan heb je meer aan blikvoer, benzine en wapens. En in Nederland waarschijnlijk een boot.

Maar in elke andere situatie ga je gewoon terug naar de toko die je de munten verkocht heeft. Hun inkoopprijs is natuurlijk lager dan hun verkoopprijs. Dat verschil ('spread') zie je nu al op hun sites.

Een krugerrand lijkt mij best stoer om te hebben, maar als serieuze investering is het niks voor mij. Met goud blijft het simpelweg wat de gek ervoor geeft, de koers is het enige wat relevant is. Een aandeel levert tenminste ook nog dividend op.
pi_190380363
TS heeft het trouwens ook over zilver, maar daar moet BTW over betaald worden waardoor het als belegging al snel niet meer zo interessant is.

Tenzij je het in een douanedepot laat liggen, maar dan ben je daar jaarlijkse kosten aan kwijt en heb je het alsnog niet echt fysiek in bezit.
pi_190380402
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 13:56 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Niet, dat is het grootste minpunt van goud kopen. Als de samenleving instort heb je er niets aan, wie gaat goud accepteren en wat koop je ervoor? Dan heb je meer aan blikvoer, benzine en wapens. En in Nederland waarschijnlijk een boot.

Maar in elke andere situatie ga je gewoon terug naar de toko die je de munten verkocht heeft. Hun inkoopprijs is natuurlijk lager dan hun verkoopprijs. Dat verschil ('spread') zie je nu al op hun sites.

Een krugerrand lijkt mij best stoer om te hebben, maar als serieuze investering is het niks voor mij. Met goud blijft het simpelweg wat de gek ervoor geeft, de koers is het enige wat relevant is. Een aandeel levert tenminste ook nog dividend op.
Zo sta ik er ook een beetje in. Als de pleuris uitbreekt heb ik liever een flinke voorraad houdbaar voedsel. En als het puur om het speculeren ga dan zou ik gaan voor een snel verhandelbare versie, dat is met fysiek goud wat lastiger. Je betaalt al snel een aardige premium voor die mooie blisterverpakkingen terwijl je bij verkoop een veel lagere prijs krijgt. Consument2consument lijkt me er al helemaal geen handel in te zitten.

Krugerrands of iedere andere gouden 'echte' munt zijn idd wel tof
pi_190380449
quote:
Verkopen bij die juwelier Turk "om de hoek"
Never nooit naar het goudwisselkantoor gaan tenzij hoge waarde van goud.
Het blijven handelaren natuurlijk die er wat op terug moeten verdienen, maar ik heb het ooit 1x bij goudwisselkantoor wat verkocht en die lui hanteren koerswaarde van jaren geleden.

Dan word je echt genaaid.
pi_190381360
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 15:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Verkopen bij die juwelier Turk "om de hoek"
Never nooit naar het goudwisselkantoor gaan tenzij hoge waarde van goud.
Het blijven handelaren natuurlijk die er wat op terug moeten verdienen, maar ik heb het ooit 1x bij goudwisselkantoor wat verkocht en die lui hanteren koerswaarde van jaren geleden.

Dan word je echt genaaid.
Is natuurlijk wel dom als je lukraak een goudwinkeltje instapt. Mag toch aannemen als iemand het om te beleggen/speculeren heeft deze op de hoogte is van de relevante koersen.
pi_190381709
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 16:21 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Is natuurlijk wel dom als je lukraak een goudwinkeltje instapt. Mag toch aannemen als iemand het om te beleggen/speculeren heeft deze op de hoogte is van de relevante koersen.
Goudwisselkantoor is geen lukraak goudwinkeltje.
pi_190381781
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 16:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Goudwisselkantoor is geen lukraak goudwinkeltje.
Oh dat is een bedrijf. Ik dacht dat je gewoon zo'n goudwinkeltje in het algemeen bedoelde.

Blijft het punt staan dat als je goud hebt en wilt verkopen dat je wel gewoon je huiswerk moet doen natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')