Omdat hij vraagt om edelmetalen misschien?quote:Op dinsdag 10 december 2019 01:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarom niet investeren in Bitcoin?
Meer dan een "paper wallet" heb je niet nodig, die leg je in je kluis over 5 jaar kijk je nog eens.
Die winkel weet na x jaar echt niet meer of jij dat goud nog hebt. Je kunt het net zo goed elders verkocht hebben.quote:- Stel ik koop voor 1000 euro een goudbaar.
Obscuur internetwinkeltje stuurt het op. Ik leg het in mijn kluis.
Internetwinkel weet dat ik 1000 euro thuis heb liggen.
Stel ik koop in de loop der jaren voor 10.000 euro goud. Dan weet internetwinkel dus dat ik 10.000 euro goud in huis heb liggen.
Daar heb ik dus geen zin in.... Zijn daar tips voor?
Volgens mij verkopen de banken geen edelmetaal meer aan particulieren.quote:Op dinsdag 10 december 2019 00:36 schreef Jouska het volgende:
Ik wil rustig aan beginnen wat geld in edelmetalen te investeren.
Dacht aan goud en zilver.
Iemand enig idee hoe dat werkt?
Ik heb een paar vragen om te beginnen.
- Kan ik edelmetaal 'kopen' via een bank zoals de ABN ?
Ik heb een beetje rondgekeken en zie alleen sites zoals 'Amsterdamgold' en daar kun je dan baren of munten kopen.
Ik vind die sites er allemaal een beetje obscuur uit zien dus zou het liever doen via een 'bekend bedrijf'.
- Stel ik koop voor 1000 euro een goudbaar.
Stel ik koop in de loop der jaren voor 10.000 euro goud. Dan weet internetwinkel dus dat ik 10.000 euro goud in huis heb liggen.
- Ik zit naar goud munten en goud baren te kijken.
Munten zijn duurder in aankoop. Waarom zou ik munten kopen?
Ik weet wat ze op hun eigen websites zeggen maar.. kan iemand me werkelijk uitleggen waarom ik munten zou kopen ipv baren?
Whiskey wordt vaker genoemd als investerings mogelijkheid. Ik vraag me af of hier echt rendement op behaald wordt?quote:Op dinsdag 10 december 2019 01:18 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Omdat hij vraagt om edelmetalen misschien?![]()
TS, waarom niet investeren in huizen, oldtimers, kunst, whiskey of zonnepanelen?
Ik heb een vriend die beweert dat het aardig goed loopt.quote:Op dinsdag 10 december 2019 01:22 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Whiskey wordt vaker genoemd als investerings mogelijkheid. Ik vraag me af of hier echt rendement op behaald wordt?
Daar heb je wel een punt.quote:Op dinsdag 10 december 2019 01:18 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Zonnepanelen ook fijn.quote:TS, waarom niet investeren in huizen, oldtimers, kunst, whiskey of zonnepanelen?
Bitcoin is me niet zo goed bevallenquote:Op dinsdag 10 december 2019 01:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarom niet investeren in Bitcoin?
Meer dan een "paper wallet" heb je niet nodig, die leg je in je kluis over 5 jaar kijk je nog eens.
Ik wil investeren in edelmetaal omdat ik een crash verwacht.quote:Op dinsdag 10 december 2019 01:18 schreef leolinedance het volgende:
[..]
TS, waarom niet investeren in huizen, oldtimers, kunst, whiskey of zonnepanelen?
We leven in een digitaal tijdperk.quote:Op dinsdag 10 december 2019 01:19 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Die winkel weet na x jaar echt niet meer of jij dat goud nog hebt. Je kunt het net zo goed elders verkocht hebben.
Ik heb dezelfde gedachte gehad toen ik cilinders online kocht voor mijn woning. Misschien overdreven maar laten bezorgen bij familie en daar opgehaald.quote:Op dinsdag 10 december 2019 02:19 schreef Jouska het volgende:
[..]
We leven in een digitaal tijdperk.
Stel dat ik elke maand een investering doe. 500 euro per maand.
Als ik dat netjes 20 maanden doe weet het bedrijf in 2023 dat ik 10k goud in huis heb liggen.
Dat zijn gewoon dingen waarvan ik niet wil dat anderen het weten.
De administratie van zulke bedrijven is goud waard in de verkeerde handen.
Tenzij die kluis in China zit, heb je daar niets aan.quote:Op dinsdag 10 december 2019 06:18 schreef Piger het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde gedachte gehad toen ik cilinders online kocht voor mijn woning. Misschien overdreven maar laten bezorgen bij familie en daar opgehaald.
Zou je hier ook mee kunnen. Moet je wel mensen hebben die je kan vertrouwen. En verschillende mensen.
Maar wil je echt fysiek goud thuis hebben liggen? Bank kluisje ergens kan ook.
De edelmetalen kan je extern opslaan:quote:Op dinsdag 10 december 2019 00:36 schreef Jouska het volgende:
- Stel ik koop voor 1000 euro een goudbaar.
Ts wilt geld investeren. Hoe is dit een issue?quote:Op dinsdag 10 december 2019 06:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Tenzij die kluis in China zit, heb je daar niets aan.
In Nederland is de confiscatie wet nog steeds van kracht en word je kluis gewoon opgeëist.
Bank kluis natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 december 2019 06:18 schreef Piger het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde gedachte gehad toen ik cilinders online kocht voor mijn woning. Misschien overdreven maar laten bezorgen bij familie en daar opgehaald.
Zou je hier ook mee kunnen. Moet je wel mensen hebben die je kan vertrouwen. En verschillende mensen.
Maar wil je echt fysiek goud thuis hebben liggen? Bank kluisje ergens kan ook.
Ja ok maar dan hebben ze nog steeds de combinatie cash-adres.quote:Op dinsdag 10 december 2019 08:02 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
De edelmetalen kan je extern opslaan:
Dat weet niemand. Het enige wat dat bedrijf dan weet is dat je voor 10k goud hebt gekocht. Niet waar je het hebt gelaten. Thuis, bij de bank, bij familie of in je achterste geduwd.quote:Op dinsdag 10 december 2019 02:19 schreef Jouska het volgende:
[..]
We leven in een digitaal tijdperk.
Stel dat ik elke maand een investering doe. 500 euro per maand.
Als ik dat netjes 20 maanden doe weet het bedrijf in 2023 dat ik 10k goud in huis heb liggen.
Dat zijn gewoon dingen waarvan ik niet wil dat anderen het weten.
De administratie van zulke bedrijven is goud waard in de verkeerde handen.
Stel je voor dat je ze gewoon in een winkel gekocht had, dan had je al die problemen niet gehad. Of denk je dat iemand je zou gaan volgen?quote:Op dinsdag 10 december 2019 06:18 schreef Piger het volgende:
[..]
Ze slaan op straat iemands harses in voor 100 euro.quote:Op dinsdag 10 december 2019 11:09 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat weet niemand. Het enige wat dat bedrijf dan weet is dat je voor 10k goud hebt gekocht. Niet waar je het hebt gelaten. Thuis, bij de bank, bij familie of in je achterste geduwd.
Maar om je uit de droom te helpen, 10k goud is echt helemaal niets. Dan kan je net zo goed niets kopen. Het is voor een bedrijf ook totaal oninteressant om hier later iets mee te doen zoals je constant suggereert.
Net als de discussie over slimme meters. Net of er ook maar 1 inbreker weet ik hoeveel geld en tijd gaat verbranden om te laten uitzoeken of jij thuis bent. Dan kan hij beter naar je huis rijden en naar je raam kijken, kost niets en geeft direct zekerheid.
De enige diefstal waar jij en ik bang voor moeten zijn is de gelegenheidsdief die langsloopt en een iPad en TV ziet om vervolgens een steen door de ruit te smijten en de spullen mee te grissen.
Wat je wilt gaat niet lukken. Zeker nu bankgeheim in Zwitserland is opgeheven. Geld moet altijd van A -> B dus wordt er een transactie aangemaakt.quote:Op dinsdag 10 december 2019 11:12 schreef Jouska het volgende:
[..]
Ze slaan op straat iemands harses in voor 100 euro.
Ze weten niet waar je het geld gelaten hebt maar misschien willen ze wel een keer komen kijken voor 10k. En misschien heb ik het wel over meer dan 10k.
Dat zijn net iets andere types dan je in een winkel vindt.quote:Op dinsdag 10 december 2019 11:12 schreef Jouska het volgende:
[..]
Ze slaan op straat iemands harses in voor 100 euro.
Als het om serieus geld gaat, dan heb je ook wel serieuze mogelijkheden om het veilig op te bergen.quote:Ze weten niet waar je het geld gelaten hebt maar misschien willen ze wel een keer komen kijken voor 10k. En misschien heb ik het wel over meer dan 10k.
Valt onder vermogen, winst wordt niet apart belast, men rekent met een vast rendement.quote:Op dinsdag 10 december 2019 03:10 schreef Lyrebird het volgende:
Open een investment account. Stort daar wat geld op. Het beleggen kan beginnen!
Je kunt dan beleggen in SPDR Gold Shares op de aandelenbeurs van New York:
https://au.finance.yahoo.com/quote/GLD/
Heb je verder geen omkijken naar fysiek goud, en je koopt en verkoopt wanneer je wil. De waarde van je aandeel gaat mee met de waarde van het goud. Houd er wel rekening mee dat je over eventuele winsten belasting af moet dragen.
Kloptquote:Op dinsdag 10 december 2019 13:04 schreef Lyrebird het volgende:
Goed punt - ik ben niet goed bekend met het Nederlandse stelsel. In veel andere landen kijkt men niet naar het vermogen maar naar de winst.
Je begrijpt niet wat ik wil.quote:Op dinsdag 10 december 2019 11:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Wat je wilt gaat niet lukken. Zeker nu bankgeheim in Zwitserland is opgeheven. Geld moet altijd van A -> B dus wordt er een transactie aangemaakt.
Ja maar daar gaat het niet om.quote:Op dinsdag 10 december 2019 11:23 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat zijn net iets andere types dan je in een winkel vindt.
[..]
Als het om serieus geld gaat, dan heb je ook wel serieuze mogelijkheden om het veilig op te bergen.
Wow, wat een risico.quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:58 schreef Jouska het volgende:
[..]
Ja maar daar gaat het niet om.
Stel dat ik 10k heb, dan weet nu niemand dat ik 10k heb.
Als ik in een winkel een blokje goud koop en die winkel weet mijn adres dan weten de werknemers van die winkel dat ik misschien cash 10k thuis heb liggen.
Dat is een risico wat ik niet wil lopen.
Ik vind het geen fijn idee dat mensen weten dat ik 10.000 euro (of meer) 'cash' in huis heb liggen.quote:Op dinsdag 10 december 2019 15:19 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Wow, wat een risico.
Je hebt nu vast en zeker wel 3 voorbeelden paraat van deze situatie, er moeten legio krantenartikelen zijn waarin mensen hun huis leeggehaald is naar aanleiding van een internet aankoop.
Ik zou zeggen, kom maar door!
Die manier is je al vele malen uitgelegd, maar blijkbaar is het lastig om te lezen.quote:Op dinsdag 10 december 2019 16:04 schreef Jouska het volgende:
[..]
Ik vind het geen fijn idee dat mensen weten dat ik 10.000 euro (of meer) 'cash' in huis heb liggen.
Dat is het enige wat ik ervan zeg.
Als er een manier is dat ik edelmetalen anoniem kan aankopen verkies ik die optie.
Als jij zo'n manier weet zou ik het fijn vinden als je het me uitlegt.
Als je zo'n manier niet weet... ok.... jammer.
En de auto die voor de deur staat, en waarvan de sleutels waarschijnlijk op het haakje naast de kapstok hangen, maak je je daar eenzelfde soort zorgen om?quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:58 schreef Jouska het volgende:
[..]
Ja maar daar gaat het niet om.
Stel dat ik 10k heb, dan weet nu niemand dat ik 10k heb.
Als ik in een winkel een blokje goud koop en die winkel weet mijn adres dan weten de werknemers van die winkel dat ik misschien cash 10k thuis heb liggen.
Ik vind cash wat anders dan een auto.quote:Op dinsdag 10 december 2019 16:20 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
En de auto die voor de deur staat, en waarvan de sleutels waarschijnlijk op het haakje naast de kapstok hangen, maak je je daar eenzelfde soort zorgen om?
En on topic: naast de manier die ik uitlegde in post 3 of 4 van dit draadje, zou je ook kunnen overwegen om fysiek goud aan te kopen bij een bedrijf met fully allocated accounts, en het in hun kluizen opgeslagen houden (er zit in Engeland een vrij groot bedrijf wat dit aanbiedt, ik zal verder niet spammen hier, google is je vriend).
Ik heb een "beetje" om te houden in een oude sok, en een ander "beetje" via dit bedrijf. Met die allocated account handel ik wat, om toch wat rendement te zien te halen op dit "dode" geld.
Speculeren dan, ook goed.quote:Op dinsdag 10 december 2019 16:44 schreef kareldekikker455 het volgende:
Investeren/beleggen in edelmetalen bestaat niet. Je bent aan het speculeren.
tvpquote:Op dinsdag 10 december 2019 20:18 schreef tjoptjop het volgende:
Hoe werkt de particuliere verkoopmarkt eigenlijk als je je goud weer kwijt wilt?
De werknemers van een goudhandelaar zullen goed gescreened zijn voordat ze worden aangenomen. Deze werken immers ook met het goud in de voorraad van de handelaar zelf. Je hebt dus alleen te vrezen van een medewerker die uit het niets ineens een serieuze misdaad begaat. Of iemand die nog niet eerder gepakt is.quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:58 schreef Jouska het volgende:
Of een medewerker die de adresgegevens verkoopt of gechanteerd wordt om die te verstrekken aan criminelen.quote:Op woensdag 11 december 2019 08:15 schreef jaco het volgende:
[..]
De werknemers van een goudhandelaar zullen goed gescreened zijn voordat ze worden aangenomen. Deze werken immers ook met het goud in de voorraad van de handelaar zelf. Je hebt dus alleen te vrezen van een medewerker die uit het niets ineens een serieuze misdaad begaat. Of iemand die nog niet eerder gepakt is.
Niet, dat is het grootste minpunt van goud kopen. Als de samenleving instort heb je er niets aan, wie gaat goud accepteren en wat koop je ervoor? Dan heb je meer aan blikvoer, benzine en wapens. En in Nederland waarschijnlijk een boot.quote:Op dinsdag 10 december 2019 20:18 schreef tjoptjop het volgende:
Hoe werkt de particuliere verkoopmarkt eigenlijk als je je goud weer kwijt wilt?
Zo sta ik er ook een beetje in. Als de pleuris uitbreekt heb ik liever een flinke voorraad houdbaar voedsel. En als het puur om het speculeren ga dan zou ik gaan voor een snel verhandelbare versie, dat is met fysiek goud wat lastiger. Je betaalt al snel een aardige premium voor die mooie blisterverpakkingen terwijl je bij verkoop een veel lagere prijs krijgt. Consument2consument lijkt me er al helemaal geen handel in te zitten.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:56 schreef Gustaf86 het volgende:
[..]
Niet, dat is het grootste minpunt van goud kopen. Als de samenleving instort heb je er niets aan, wie gaat goud accepteren en wat koop je ervoor? Dan heb je meer aan blikvoer, benzine en wapens. En in Nederland waarschijnlijk een boot.
Maar in elke andere situatie ga je gewoon terug naar de toko die je de munten verkocht heeft. Hun inkoopprijs is natuurlijk lager dan hun verkoopprijs. Dat verschil ('spread') zie je nu al op hun sites.
Een krugerrand lijkt mij best stoer om te hebben, maar als serieuze investering is het niks voor mij. Met goud blijft het simpelweg wat de gek ervoor geeft, de koers is het enige wat relevant is. Een aandeel levert tenminste ook nog dividend op.
Verkopen bij die juwelier Turk "om de hoek"quote:Op dinsdag 10 december 2019 20:18 schreef tjoptjop het volgende:
Is natuurlijk wel dom als je lukraak een goudwinkeltje instapt. Mag toch aannemen als iemand het om te beleggen/speculeren heeft deze op de hoogte is van de relevante koersen.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Verkopen bij die juwelier Turk "om de hoek"
Never nooit naar het goudwisselkantoor gaan tenzij hoge waarde van goud.
Het blijven handelaren natuurlijk die er wat op terug moeten verdienen, maar ik heb het ooit 1x bij goudwisselkantoor wat verkocht en die lui hanteren koerswaarde van jaren geleden.
Dan word je echt genaaid.
Goudwisselkantoor is geen lukraak goudwinkeltje.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:21 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is natuurlijk wel dom als je lukraak een goudwinkeltje instapt. Mag toch aannemen als iemand het om te beleggen/speculeren heeft deze op de hoogte is van de relevante koersen.
Oh dat is een bedrijf. Ik dacht dat je gewoon zo'n goudwinkeltje in het algemeen bedoelde.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Goudwisselkantoor is geen lukraak goudwinkeltje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |