https://www.ad.nl/den-haa(...)ands-woord~a64b9306/quote:Commotie over woord 'neger' in de raadzaal: 'Neger is een gewoon Nederlands woord’
Een provocatie van Sebastian Kruis (PVV) leidde gisteren tot commotie in de raadzaal. Bij een debat over vermeend racisme en mogelijke discriminatie bij de politie nam hij meerdere keren het woord 'neger' in de mond.
Dit tot ontsteltenis van diverse politieke partijen en een bezoeker van de publieke tribune, die geschokt de zaal verliet. Nadat Kruis door de commissievoorzitter tot de orde was geroepen, deed ook Arjen Dubbelaar (Groep de Mos) een duit in het zakje. ,,'Neger' is een gewoon Nederlands woord'', beweerde hij. ,,Het staat in de Dikke van Dale.'' Weer greep de commissievoorzitter in en een tweede bezoeker stormde de zaal uit.
De Haagse Stadspartij spreekt van racistisch taalgebruik en noemt de woordkeus van Kruis en Dubbelaar onacceptabel. Ook vindt de partij dat de commissievoorzitter niet voldoende ingreep. ,,Mensen waren erg geschokt en gekwetst.’'
PVV spreekt van beroepsgekwetsten
Sebastian Kruis van de PVV vindt de commotie maar niks, gaf hij al aan in de raad. Ook de fractie van zijn partij reageert vandaag op Twitter. Het spreekt van een bizarre situatie, doelend op de waarschuwing die het raadslid kreeg van de voorzitter. ‘De voorzitter censureert Sebastian Kruis vanwege het woord neger. Hoe in een stad elke discussie wordt gegijzeld door een klein clubje beroepsgekwetsten en hun vermeende gevoel van gekwetst zijn tot norm wordt verheven.’
Voor mensen die denken dat de Randstad het verlengstuk van Amerika is, is dat misschien wel anders.quote:Op vrijdag 6 december 2019 12:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Neger is toch ook een normaal Nederlands woord?
Ik vind persoonlijk zwarte een stuk racistischer klinken.
Degene die het dichtst bij een neger komt in het filmpje is degene die juist neger zegt en de mensen die hem aanvallen zijn of blank of lichtgetint uit Marokko.quote:Op vrijdag 6 december 2019 12:55 schreef Sicstus het volgende:
Die negors hebben er zo langzamerhand wel een dagtaak aan, dat gekwetst-zijn.
Niet de negers zelf, de blanke gutmenschen oordelen dat het woord neger racistisch is. Negers zelf hanteren het woord heel vaak, en niet als geuzennaam zoals n*gger in Amerika.quote:Op vrijdag 6 december 2019 12:55 schreef Sicstus het volgende:
Die negors hebben er zo langzamerhand wel een dagtaak aan, dat gekwetst-zijn.
zwartjoekel ookquote:Op vrijdag 6 december 2019 12:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Neger is toch ook een normaal Nederlands woord?
Ik vind persoonlijk zwarte een stuk racistischer klinken.
Denk je dat deze man echt een diepe haat jegens zwarte mensen heeft?quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:06 schreef wollah het volgende:
Wat een idioot taalgebruik voor een politici
Echt om te kotsen dit
Zo ongeveer. Maar de connotatie is natuurlijk niet hetzelfde, omdat wij hier niet te maken hebben gehad met slavernij en dat soort dingen.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:08 schreef Twiitch het volgende:
Hoe zit het nou eigenlijk? In het Engels heb je het beledigende "nigger", maar de Nederlandse vertaling van dat woord is toch niet neger ofwel? Ik dacht altijd dat nigger=nikker?
daar heb je wel een punt. Alleen willen mensen gekwetsten dat dan weer niet snappen.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:08 schreef Twiitch het volgende:
Hoe zit het nou eigenlijk? In het Engels heb je het beledigende "nigger", maar de Nederlandse vertaling van dat woord is toch niet neger ofwel? Ik dacht altijd dat nigger=nikker?
We hebben heel veel te maken gehad met slavernij. Sterker nog we waren er extreem goed in. Al die Afro amerikanen zitten daar omdat wij zo'n goeie VOC mentaliteit hadden.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:10 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Zo ongeveer. Maar de connotatie is natuurlijk niet hetzelfde, omdat wij hier niet te maken hebben gehad met slavernij en dat soort dingen.
Oh, waren die slaven hier in Nederland? Dat is nieuw voor me.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:12 schreef Karstman het volgende:
[..]
We hebben heel veel te maken gehad met slavernij. Sterker nog we waren er extreem goed in. Al die Afro amerikanen zitten daar omdat wij zo'n goeie VOC mentaliteit hadden.
nigger is van origine eigenlijk ook niet racistischquote:Op vrijdag 6 december 2019 13:08 schreef Twiitch het volgende:
Was eigenlijk voornamelijk de WIC.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:12 schreef Karstman het volgende:
[..]
We hebben heel veel te maken gehad met slavernij. Sterker nog we waren er extreem goed in. Al die Afro amerikanen zitten daar omdat wij zo'n goeie VOC mentaliteit hadden.
Fake news, de Engelsen verscheepten grotendeels hun eigen handelswaar.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:12 schreef Karstman het volgende:
[..]
hexcodequote:Op vrijdag 6 december 2019 13:18 schreef Kaneelstokje het volgende:
Straks wordt het persoon van kleur.
Of voor de GL- en D66 stemmers onder ons, meester.
Wat een dom gezwets.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:12 schreef Karstman het volgende:
[..]
Correct, alleen snappen een hoop dat niet meer omdat Nigger zo ingeburgerd is geraakt in Nederland door Amerikaanse rap. Neger is gewoon een verwijzing naar de huidskleur (komende van het latijnse "nigra" wat zwart betekend). Net als blanke dat is.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:08 schreef Twiitch het volgende:
quote:nik·ker (de; m,v; meervoud: nikkers)
grof scheldwoord voor een zwarte
ne·ger (de; m,v; meervoud: negers)
lid van een van de zwarte of donkerbruine rassen die oorspronkelijk uit Afrika afkomstig zijn (door sommigen als beledigend ervaren)
Dat is een beetje dom toch?quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:19 schreef Weltschmerz het volgende:
In beginsel vind ik dat het aan de benoemde groep is om te bepalen welke term acceptabel is en welke niet. Dat brengt ook met zich mee dat het woord 'neger' van neutraal in niet neutraal kan veranderen doordat de benoemde groep collectief aangeeft dat niet meer te willen.
Dat is echter nooit gebeurd. De splijtzwammers van het panafrikanisme doen alsof het nooit een neutraal woord is geweest maar het Nederlandse N-woord. Dat kan alleen maar omdat blanke Nederlanders zo fatsoenlijk zijn geweest om het Nederlandse N-woord in de vergetelheid te laten raken. Waar je een schouderklopje verdiend krijg je een mes in de rug van de slachtofferschapfetishisten, die het aangrijpen om te doen alsof ze al die decennia gediscrimineerd werden.
Wat je goed doet wordt als zwakte gezien die uitgebuit moet worden. Stank voor dank. Het is net zoiets als de wereldwijde slavernij afschaffen uit louter ethische overwegingen en dan gedram krjigen van culturen die de slavernij begonnen zijn en nooit hebben willen afschaffen. Je neemt vluchtelingen op uit landen waar je geen enkele historische veratnwoordelijkheid voor hebt uiteraard ongeacht huidskleur, en dan krijg je gezeur dat er meer en meer van die huidskleur bij moet blijven koen zodat ze zich meer op hun gemak voelen.
Je doet decennia niet aan denigrerende terminologie en je wordt ineens wit genoemd omdat een negerlobby nog eventjes zijn gram moet halen over iets wat ze nooit meegemaakt hebben en weleens willen laten zien hoe stoer en trots ze zijn om ook mensen met een ander kleurtje te kunnen benoemen zoals zij willen. Je keert je massaal tegen apartheid, steunt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging en geeft de hele wereld het goede voorbeeld, en je krijgt te horen dat negers hier achterin de bus moeten zitten en het voorbeeld van de VS met al zijn racisme moet volgen.
Ik denk dat de enige manier is om deze groep tevreden te stellen is om ze tot het slachtoffer te maken dat ze zich inbeelden te zijn.
allochtoon ook, bemannen ook, dames en heren ook, zwarte piet ookquote:Op vrijdag 6 december 2019 13:27 schreef Gorraay het volgende:
“Neger” is een gewoon, neutraal Nederlands woord, waarvan ik uit ervaring weet dat zwarte Surinamers het gebruikten. En “wit” of “witten,” als we blank of blanken bedoelen, is een dom, modieus anglicisme dat we ons hebben laten opdringen door een minderheid van activisten. Ik heb het overigens zelden over huidskleur. Vroeger was het een obsessie van “rechts”, tegenwoordig van “links.”
De angst om voor “fout” te worden aangezien werkt verlammend, en de nieuwe extremistische taalpolitie maakt daar graag gebruik van.
Ik kan een Belg die graag Afrikaanse genoemd wil worden en voor haar betaalde stukjes niet eens de moeite kan nemen om haar historische feitjes 2 minuten te googelen niet serieus nemen. Er zit ook een leuke aanname verborgen in het stuk: slavernij door iemand met een andere huidskleur is erger dan andere slavernij. Nog iets waar ik met mijn verstand niet bij kan. Zelfs al neem je haar serieus, waarom dan niet een andere zwarte medelander zoals onze Sebastiaan die wel een neger genoemd wil worden?quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:21 schreef miss_sly het volgende:
Hier een artikel met wat uitleg, voor mensen die echt geïnteresseerd zijn:
grappige is dat zwarte mensen in de USA juist als zwart genoemd willen wordenquote:Op vrijdag 6 december 2019 13:31 schreef moby_jones het volgende:
Ik wens veel geluk toe aan de persoon die consistent in het Engels gebruik maakt van "Negroes" buiten historische verwijzingen.
Ik zie meteen al dat het geen uitleg is. Neger is niet 'het N-woord', dat is geschiedvervalsing. Afrikaans slaat ook nergens op, wat Nederland ligt niet in Afrika dus je bent of Nederlander of Afrikaan. Tief op met je panafrikaanse propaganda.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:21 schreef miss_sly het volgende:
Hoe moet je ze dan noemen?quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:02 schreef KoosVogels het volgende:
Een Statenvergadering is misschien niet de handigste plek om het woord 'neger' in de mond te nemen.
'mensen met een sub-Saharaanse achtergrond'quote:
Ja zo werkt dat blijkbaar niet.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:16 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Wit is een racistisch scheldwoord, en ik wil niet zo genoemd worden. Dus als die mensen niet zo genoemd willen worden, respecteer ik dat.
Ik verwacht het echter wel terug.
Niet helemaal. Die mevrouw snapt het niet: taal is veranderlijk, maar woorden zijn ook codes die je niet buiten de context kunt zien. Bij gewone Nederlanders zul je zien dat "zwarte" vooral denigrerend wordt gebruikt, als "zeurpiet", "aanstelneger", "activist", terwijl neger veel neutraler is. Als het al wordt gebruikt, want Nederlanders maken het onderscheid zelden. Als het onderscheid nodig is, dan is het vaak "die donkere man" of zoiets.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:21 schreef miss_sly het volgende:
Er is geen groep. Er zijn "van dat soort mensen" die geen neger genoemd willen worden en er zijn er die geen zwarte genoemd willen worden.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:19 schreef Weltschmerz het volgende:
In beginsel vind ik dat het aan de benoemde groep is om te bepalen welke term acceptabel is en welke niet. Dat brengt ook met zich mee dat het woord 'neger' van neutraal in niet neutraal kan veranderen doordat de benoemde groep collectief aangeeft dat niet meer te willen.
Ja? In landen als Brazilië kijken de licht getinte mensen neer op de donkere getinte mensen.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Denk je dat deze man echt een diepe haat jegens zwarte mensen heeft?
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |