abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190296499
quote:
Commotie over woord 'neger' in de raadzaal: 'Neger is een gewoon Nederlands woord’

Een provocatie van Sebastian Kruis (PVV) leidde gisteren tot commotie in de raadzaal. Bij een debat over vermeend racisme en mogelijke discriminatie bij de politie nam hij meerdere keren het woord 'neger' in de mond.

Dit tot ontsteltenis van diverse politieke partijen en een bezoeker van de publieke tribune, die geschokt de zaal verliet. Nadat Kruis door de commissievoorzitter tot de orde was geroepen, deed ook Arjen Dubbelaar (Groep de Mos) een duit in het zakje. ,,'Neger' is een gewoon Nederlands woord'', beweerde hij. ,,Het staat in de Dikke van Dale.'' Weer greep de commissievoorzitter in en een tweede bezoeker stormde de zaal uit.
De Haagse Stadspartij spreekt van racistisch taalgebruik en noemt de woordkeus van Kruis en Dubbelaar onacceptabel. Ook vindt de partij dat de commissievoorzitter niet voldoende ingreep. ,,Mensen waren erg geschokt en gekwetst.’'
PVV spreekt van beroepsgekwetsten

Sebastian Kruis van de PVV vindt de commotie maar niks, gaf hij al aan in de raad. Ook de fractie van zijn partij reageert vandaag op Twitter. Het spreekt van een bizarre situatie, doelend op de waarschuwing die het raadslid kreeg van de voorzitter. ‘De voorzitter censureert Sebastian Kruis vanwege het woord neger. Hoe in een stad elke discussie wordt gegijzeld door een klein clubje beroepsgekwetsten en hun vermeende gevoel van gekwetst zijn tot norm wordt verheven.’
https://www.ad.nl/den-haa(...)ands-woord~a64b9306/

We leven in bijzondere tijden. Aan de ene kant is er een beweging om weer te gaan schedelmeten en in onderbroekjes te gaan kijken om de heilige graal van diversiteit te bereiken, maar tegelijkertijd moet er ook newspeak worden ingevoerd want anders ziet het er wel heel barbaars uit.

Ik ben voorstander van kijken naar context ipv toegeven aan mensen die al in een huilend gekwetst balletje veranderen als je naar ze kijkt. In Afrika wonen veel negers is toch anders dan: alle negers moeten het land uit. Ik denk niet dat Amerika beter is geworden met de haast mythische status van ''the n-word'' of ''the f-bomb''.
pi_190296505
Neger is toch ook een normaal Nederlands woord?

Ik vind persoonlijk zwarte een stuk racistischer klinken.
pi_190296523
Die negors hebben er zo langzamerhand wel een dagtaak aan, dat gekwetst-zijn.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_190296572
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 12:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Voor mensen die denken dat de Randstad het verlengstuk van Amerika is, is dat misschien wel anders.
pi_190296587
Ik zie zo onderhand door de bomen waaraan ze zich verhangen het bos der gekwetsten niet meer.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 6 december 2019 @ 13:01:38 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_190296601
Ach, als BWM zal ik wel weer niet begrijpen hoe ongelofelijk veel pijn deze term doet. :O
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_190296623
Een Statenvergadering is misschien niet de handigste plek om het woord 'neger' in de mond te nemen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 6 december 2019 @ 13:03:08 #8
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_190296628
,Mensen waren erg geschokt en gekwetst.’'

Ik stel voor om deze mensen tegen 10% korting geestelijke hulp te bieden voor het zijn van een kutje.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_190296634
Als de negers negers mogen zeggen mogen de blanken dat ook, wat is daar in hemelsnaam racistisch aan ?
pi_190296636
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 12:55 schreef Sicstus het volgende:
Degene die het dichtst bij een neger komt in het filmpje is degene die juist neger zegt en de mensen die hem aanvallen zijn of blank of lichtgetint uit Marokko.
pi_190296644
@Glazenmaker

"we leven in bijzondere tijden"

De hysterie gaat als genderneutrale vla door een spons van zwakzinnigen
  vrijdag 6 december 2019 @ 13:04:52 #12
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_190296649
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 12:55 schreef Sicstus het volgende:
Niet de negers zelf, de blanke gutmenschen oordelen dat het woord neger racistisch is. Negers zelf hanteren het woord heel vaak, en niet als geuzennaam zoals n*gger in Amerika.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  vrijdag 6 december 2019 @ 13:06:50 #13
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_190296675
Wat een idioot taalgebruik voor een politici

Echt om te kotsen dit :r
#KICKOUTZP
pi_190296680
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 12:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

zwartjoekel ook
pi_190296703
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2019 13:06 schreef wollah het volgende:
Wat een idioot taalgebruik voor een politici

Echt om te kotsen dit :r
Denk je dat deze man echt een diepe haat jegens zwarte mensen heeft?

vrijdag 6 december 2019 @ 13:08:52 #16
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_190296706
Hoe zit het nou eigenlijk? In het Engels heb je het beledigende "nigger", maar de Nederlandse vertaling van dat woord is toch niet neger ofwel? Ik dacht altijd dat nigger=nikker?
  vrijdag 6 december 2019 @ 13:10:59 #17
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_190296727
quote:
11s.gif Op vrijdag 6 december 2019 13:08 schreef Twiitch het volgende:
Hoe zit het nou eigenlijk? In het Engels heb je het beledigende "nigger", maar de Nederlandse vertaling van dat woord is toch niet neger ofwel? Ik dacht altijd dat nigger=nikker?
Zo ongeveer. Maar de connotatie is natuurlijk niet hetzelfde, omdat wij hier niet te maken hebben gehad met slavernij en dat soort dingen.
pi_190296733
quote:
daar heb je wel een punt. Alleen willen mensen gekwetsten dat dan weer niet snappen.
Whiskyplankje
pi_190296750
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 13:10 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Zo ongeveer. Maar de connotatie is natuurlijk niet hetzelfde, omdat wij hier niet te maken hebben gehad met slavernij en dat soort dingen.
We hebben heel veel te maken gehad met slavernij. Sterker nog we waren er extreem goed in. Al die Afro amerikanen zitten daar omdat wij zo'n goeie VOC mentaliteit hadden.
Whiskyplankje
  vrijdag 6 december 2019 @ 13:13:01 #20
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_190296762
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 december 2019 13:12 schreef Karstman het volgende:

[..]

We hebben heel veel te maken gehad met slavernij. Sterker nog we waren er extreem goed in. Al die Afro amerikanen zitten daar omdat wij zo'n goeie VOC mentaliteit hadden.
Oh, waren die slaven hier in Nederland? Dat is nieuw voor me.
pi_190296772
Nigga dit nigga dat. Dat mag wel hé :)
U MAD?
pi_190296799
quote:
nigger is van origine eigenlijk ook niet racistisch
nigger komt namelijk van latijnse woord niger, dat zwart betekent

maar ja.. als je iemand jaren pompoen noemt en die mensen met dit label worden jaar in jaar uit vernederd, misbruikt, vermoord en verkracht.. tja.. dan krijgt het woordje pompoen opeens een hele andere lading

apart is wel, dat joden nog steeds joden worden genoemd
  vrijdag 6 december 2019 @ 13:15:37 #23
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_190296801
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 december 2019 13:12 schreef Karstman het volgende:

[..]

Was eigenlijk voornamelijk de WIC.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 6 december 2019 @ 13:16:40 #24
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_190296816
Wit is een racistisch scheldwoord, en ik wil niet zo genoemd worden. Dus als die mensen niet zo genoemd willen worden, respecteer ik dat.

Ik verwacht het echter wel terug.
  vrijdag 6 december 2019 @ 13:17:04 #25
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190296821
25 jaar terug was het in Nederland onbeschoft om het over zwarten te hebben, het moest neger zijn.
Sommige personen met een relatief donkere huidskleur hebben op een gegeven moment besloten dat ze "zwarten" genoemd wilden worden. Deugnederland is daarin meegegaan.

Neger is nooit denigrerend gebruikt, dat was het woord nikker, dat bij mijn weten nooit een fatsoenlijk woord is geweest in de betekenis van "persoon met donkere huidskleur" (het is een normaal woord voor "watermonster").
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')