abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190115524
https://www.vice.com/nl/a(...)AeS57adA0TUWeZZhwv30

quote:
We spraken een verkoper van valse diploma's
Remco werkte zelf in de ambulante zorg, was accountmanager, procesoperator en procestechnoloog, allemaal met hulp van de nepdiploma's voor mbo en hbo, die hij ook verkoopt.
Door Gwen van der Zwan
12 november 2019, 5:21pmDeelTweetSnap

COLLAGE DOOR VICE

Nadat ik was afgestudeerd, bleek ik ineens geen recht meer te hebben op studentenkorting bij de sportschool. Wat een wrede wereld is het soms toch ook.

Gelukkig had ik nog een studentenpas van het jaar ervoor, en was het niet heel ingewikkeld om het jaartal aan te passen in Photoshop en de boel uit te printen en te laten plastificeren in een copyshop. Kon ik mooi mijn studentenabonnement bij de sportschool met twee jaar verlengen en in totaal 480 euro besparen.

Nou kan je heel hard gaan roepen dat dit fraude is, maar het is natuurlijk niks in vergelijking met wat je de laatste tijd in de media leest: dat er steeds meer mensen solliciteren met nepdiploma's. Op banen in de zorg bijvoorbeeld. Een beetje googelen leert dat deze diploma's gewoon op verschillende websites aangeboden worden voor een paar honderd euro.

Een hbo-diploma Verpleegkunde, dat lijkt me wel wat. Ik stuur zo'n aanbieder van nepdiploma's een mailtje en krijg een prijslijst terug, met de mededeling dat het geen probleem is. "Je kan er een baan mee krijgen in een ziekenhuis," weet-ie me te vertellen. Het diploma zou ook gepaard gaan met een registratie bij DUO. Maar DUO beweert dat dit helemaal niet kan. Als ik de nepdiplomaverkoper hierop wijs, zegt-ie dat hij "me niet het recept van de kok kan geven, maar dat DUO wel meer beweert."

Als ik meer informatie wil, moet ik eerst al mijn gegevens (inclusief BSN-nummer) sturen en een enorm bedrag in Bitcoin betalen.

screenshot
SCREENSHOT VAN EEN DIPLOMAVERKOOPSITE
Dat lijkt me geen goed idee, maar ik wil wel meer weten over de handel in nepdiploma's. Nadat ik een boel van dit soort verkopers heb gemaild, stuit ik uiteindelijk op een 37-jarige man die naar eigen zeggen meerdere "dikke functies" heeft vervuld dankzij zijn zelfgemaakte diploma's. Ook maakte hij diploma's voor anderen, en hielp hij ze op die manier aan banen in alle mogelijke branches.

De man wil alleen met me praten op voorwaarde dat hij anoniem blijft, dus ik noem hem Remco*.

Remco wil alleen face-to-face met me praten. We spreken af bij een metrostation bij mij in de buurt. Nadat ik uitvoerig gecontroleerd ben op een eventuele verborgen camera, vertelt Remco, die zichzelf vergelijkt met Leonardo DiCaprio in Catch Me If You Can, me alles over zijn leven, hoe hij kwam tot het maken van nepdiploma's en wat hem dat opleverde.
"Het begon allemaal toen ik in de eerste klas van de middelbare een OV-studentenkaart vond," vertelt hij. "In die tijd had je nog van die geplastificeerde, papieren OV-studentenkaarten." Remco vertelt dat hij thuis de OV-kaart op de strijkplank legde, met stoom de pasfoto nat maakte en eraf krabde met een mesje, en verving met zijn eigen pasfoto. "Vanaf die dag hoefde ik niet meer heen en weer naar school te fietsen; ik kon gratis met de bus. Het was de eerste keer dat ik me realiseerde dat documenten vervalsen makkelijk is en dat het je een boel oplevert."

Remco, die vanaf zijn negende opgroeide in pleeggezinnen en opvangtehuizen omdat zijn ouders allebei in de gevangenis zaten, kon wel wat extra geld gebruiken. Al snel maakte hij voor iedereen die erom vroeg een valse OV-studentenkaart. "Vrienden en kennissen van me jatten die kaarten of vonden ze, vervolgens kwamen ze naar mij, ik vervalste ze en kreeg er een paar tientjes voor. In een mum van tijd reisde iedereen die ik kende gratis door het hele land."

Na zijn middelbare school verzandde Remco in allerlei criminele activiteiten. Hij pleegde gewapende overvallen en dealde en smokkelde drugs. "Ik wist niet hoe ik anders aan mijn geld moest komen. Ik had geen voorbeeldfiguur, geen vaste basis. Mijn ouderlijk huis was de bak, letterlijk. Ik zocht mijn vader op in de Bijlmerbajes en mijn moeder in gevangenissen door het hele land."

In 2008, toen hij eind twintig was, had hij genoeg van dat leven. Hij besloot dat hij in de zorg wilde werken en vond een vacature voor ambulante zorgmedewerker bij probleemjongeren thuis. Dat was hem op het lijf geschreven - hij was immers zelf ook een probleemjongere geweest. "Het ging om een baan waarvoor je een niveau 3 mbo-diploma in de zorg nodig had. Uiteraard was er een papiertje voor vereist. Dus dat maakte ik. Een zorgdiploma op niveau 4, om precies te zijn." In Word maakte Remco het zorgdiploma van een vriend na, inclusief cijferlijst. "De stempels die je hiervoor nodig hebt kun je laten maken bij de copyshop en op mbo-diploma's zit geen watermerk." Bovendien was Remco ervan op de hoogte dat een werkgever niet zonder zijn toestemming diplomagegevens uit het diplomaregister van DUO kon opvragen, dus als zijn werkgever het niet zou vertrouwen, zou hij die toestemming gewoon niet geven. "Maar waarom zouden ze het niet vertrouwen? Mijn diploma was niet van echt te onderscheiden, ik had me ingelezen op de baan en ik heb een vlotte babbel. Ik heb mijn universiteitsgraad behaald op de straat."

Remco werd aangenomen. Hij begon met een functie op mbo niveau 3 en groeide door naar een functie op hbo-niveau. Ondertussen maakte hij diploma's voor anderen - ook op hbo en en wo niveau. Een jongen in de copyshop maakte tegen betaling de watermerken die hij nodig had.

"Ik vroeg 700 euro voor een mbo niveau 4-diploma, 1000 euro voor een hbo-diploma en 1500 euro voor een universitair diploma. Mijn toenmalige vriendin had Bestuurskunde gestudeerd, ik gebruikte haar diploma als template. Ze vond het prima, kon ik haar weer lekker mee uit eten nemen." Toch raadt Remco het zijn klanten af om met een nepdiploma te solliciteren op functies op wo-niveau. "Mensen die de universiteit hebben gedaan praten op een bepaalde manier. Ze gebruiken veel jargon. Dat is moeilijk te faken, dus dan val je snel door de mand."

Ik vraag Remco of het ethisch verantwoord is om zonder diploma in de zorg te werken. Hij grinnikt: "Als ik het niet doe, doet een ander het wel. Er zijn heel veel mensen in dienst met valse diploma's. En nog meer die het zouden willen, maar niet durven. Je kan het je niet voorstellen. De meeste mensen hebben een bord voor hun kop wat dit soort dingen betreft. Ook de werkgevers die mensen met nepdiploma's aannemen. Die denken altijd dat sollicitanten met nepdiploma's een ver van hun bed show is, terwijl het recht onder hun neus gebeurt."

Remco vergelijkt dit onvermogen om criminaliteit te herkennen met de tijd toen hij nog veel jatte in winkels. "Ik had een met cadeaupapier ingepakte kartonnen doos in mijn tas. Die doos was van binnen bekleed met aluminiumfolie, zodat het winkelalarm niet afgaat. In de winkel deed ik de doos open en gooide ik er van alles in. Mensen zagen gewoon dat ik dat deed, maar niemand heeft er ooit wat van gezegd. Simpelweg omdat niemand besefte wat er gebeurde." Volgens Remco komt dat omdat de hersenen van de meeste mensen niet de capaciteit hebben om het te begrijpen. "Met die nepdiploma's is dat hetzelfde. Je presenteert ze onder hun neus, maar het komt niet eens in mensen op dat je de boel aan het oplichten bent."

Na een paar jaar in de zorg te hebben gewerkt, besloot Remco op zoek te gaan naar een baan die meer verdiende. Accountmanager, dat leek hem wel wat. "Ik vond dat wel stoer klinken." Een dikke Audi, een laptop en een telefoon van de zaak, hij kreeg het allemaal. Ondertussen ging hij ook gewoon door met het maken van nepdiploma's. "Ik maakte ook nep-cv's, voor mezelf en voor anderen. Met vorige banen bij bedrijven die failliet zijn gegaan. Zo is het niet na te gaan of het wel klopt dat mensen er gewerkt hebben. Als werkgevers wilden bellen met een referentie, gaf ik gewoon het nummer van mijn broertje of mijn stiefpa. Geen enkel cv is trouwens helemaal echt, iedereen verkoopt zichzelf. Ik ben er gewoon heel erg goed in."

Na een tijdje begon zijn baan als accountmanager hem toch te vervelen. Daarom besloot Remco in 2012 met een nepdiploma te solliciteren op een een baan als procesoperator - een functie waarbij je de verantwoordelijkheid hebt over machines in een fabriek en de voortgang van het productieproces controleert.

"Ik zag daar dat procestechnologen met een VAPRO-diploma meer geld verdienden en serieuzer werden genomen. Het hoogst haalbare is een VAPRO D-diploma. Dat is hbo-niveau. Dat diploma heb ik nagemaakt en er ergens anders mee gesolliciteerd."

Als chemisch technoloog houd je je bezig met het ontwerp en onderhoud van industriële chemische processen op grote schaal. Veiligheid en milieu spelen er een grote rol in, zodat chemische rampen zoals in Bhopal voorkomen worden.

Om te leren hoe je precies procestechnoloog moet zijn, keek Remco tutorials op YouTube. Hij laat me notities op zijn telefoon zien die hij kopieerde van Wikipedia. "Je moet natuurlijk wel weten wat je doet," zegt Remco. Ook liep hij een paar keer mee met procestechnologen toen hij nog als procesoperator werkte. "Gewoon interesse tonen in hun werk. Ondertussen schreef ik alles op."

Het gaat Remco voor de wind. Hij functioneert naar eigen zeggen op niveau en verdient 5.400 euro netto per maand. Waar hij precies werkt wil hij niet zeggen, maar hij geeft wel aan dat het gepaard gaat met enorme verantwoordelijkheden. "De machines waar ik mee werk kun je vergelijken met een bom. Als er iets verkeerd gaat, ontploft de boel. Ik stuur alles aan en leid een heel team. Niemand denkt ooit: klopt dit wel? Omdat ik het ook kan."
Nepdiploma's maakt hij af en toe nog steeds, al is het niet meer voor het geld. "Ik vind het gewoon leuk dat ik zoiets kan creëren. Ik heb nepdiploma's voor alle branches gemaakt, vooral veel in de zorg en techniek, maar ook bijvoorbeeld koksdiploma's, universitaire bestuurs- en bedrijfskundediploma's en diploma's van de School of Business and Management in Londen. Het is net zoals wanneer je een schilderij maakt. Je kijkt achteraf naar je werk en voelt je tevreden."

Inmiddels heeft Remco via zijn werk een boel cursussen gedaan en kan hij wereldwijd aan de slag. "Deze zijn wel echt, hoor," grinnikt hij, terwijl hij me een boekje vol stempels van cursussen laat zien. "Voor duizenden euro's aan cursussen, betaald door mijn werkgever."

Voordat we afscheid nemen, vraag ik nog even naar de aanbieder waar ik online contact mee had. Hij bekijkt de mail en slaat me op mijn schouder. "Dat is een oplichter, joh. Ik ken hem zelfs persoonlijk. Je moet een enorm bedrag betalen in bitcoin en krijgt nooit een nepdiploma te zien. Dat van die registratie is ook volstrekte bullshit. Nee, als je ooit een nepdiploma wil, kan je beter naar mij komen. Het voordeel is dan dat je ook echt iets krijgt."

Als Remco weer naar huis is, bel ik DUO op om te vragen wat zij hiervan vinden. Perswoordvoerder Martijn Grimmius noemt de activiteiten van Remco strafbaar en zeer ongewenst. "DUO heeft tot dusver altijd aangifte gedaan tegen dit soort partijen."

Verder vertelt Grimmius me dat werkgevers en andere geïnteresseerden via de website van DUO kunnen zien waar er precies op gelet moet worden bij een diploma. "Om zekerheid te krijgen over de echtheid van een diploma is het voor werkgevers belangrijk dat ze bij twijfel altijd vragen om een gecertificeerd uittreksel van het diploma." Maar, zo bevestigt hij, de enige die dit uittreksel kan opvragen is de sollicitant zelf.

*De echte naam van Remco is bekend bij de redactie.
Leuk artikel. Wat zijn jullie gedachtes hierover?
  maandag 25 november 2019 @ 13:26:25 #2
487508 Asjemenou_
niet loslaat....
pi_190115537
ik heb mijn rijbewijs gekocht.
pi_190115644
Ik wil er alvast op wijzen dat discussie zeker mogelijk is, zonder verwijzingen of linkjes naar sites of advertenties die de illegale verkoop van valse documentatie faciliteren. Dank voor de medewerking.
pi_190115657
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:25 schreef wickedmen030 het volgende:
[..]

Heb jij hier zelf ook nog een mening over of is dit een linkdump?

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 25-11-2019 13:34:55 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 november 2019 @ 13:35:05 #5
408813 crew  trein2000
pi_190115662
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:26 schreef Asjemenou_ het volgende:
Tot dat je een keer een ongeval maakt.

Echt, die kopers van valse documenten staan niet stil bij de gevolgen. En die gaan veel verder dan de straf van de strafrechter
zie email 27 oktober
pi_190115699
quote:
14s.gif Op maandag 25 november 2019 13:34 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Heb jij hier zelf ook nog een mening over of is dit een linkdump?
Ik heb hier geen mening over. Ik ben benieuwd naar meningen.
  maandag 25 november 2019 @ 13:38:15 #7
479813 Oblomov12345
Busulba san Nohchi cho'
pi_190115703
Interessant verhaal, desalniettemin zeer onwenselijk.
pi_190115711
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Echt, die kopers van valse documenten staan niet stil bij de gevolgen. En die gaan veel verder dan de straf van de strafrechter
Dat is waar. Maar zijn wij in Nederland niet harder gaan straffen bij alles.

Zelfs als je een ongeluk maakt met een auto ben je de lul.
  maandag 25 november 2019 @ 13:39:22 #9
487508 Asjemenou_
niet loslaat....
pi_190115718
quote:

[..]

grapje :)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 november 2019 @ 13:39:47 #10
408813 crew  trein2000
pi_190115724
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:38 schreef wickedmen030 het volgende:

[..]

Dat is waar. Maar zijn wij in Nederland niet harder gaan straffen bij alles.

Zelfs als je een ongeluk maakt met een auto ben je de lul.
Als jij met je valse verpleegkundige diploma iemands dood veroorzaakt ben je aansprakelijk...
zie email 27 oktober
  Moderator maandag 25 november 2019 @ 13:39:55 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_190115727
quote:

[..]

Ja dit. En die remco, die dan na een tijd weer een andere baan ging doen, zal vast niet zijn vanwege 'geen zin meer'. Ik vermoed dat ie uiteindelijk toch steeds door de mand valt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_190115733
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:37 schreef wickedmen030 het volgende:

[..]

Ik heb hier geen mening over. Ik ben benieuwd naar meningen.
Fair enough, dan sluit ik je topic niet vanwege linkdump. Wmb is het prima zo dan! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 25-11-2019 13:40:52 ]
  Redactie Frontpage maandag 25 november 2019 @ 13:44:59 #13
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_190115806
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:25 schreef wickedmen030 het volgende:
[..]

Mijn gedachte? Ik hoop dat deze gast snel gepakt wordt, levensgevaarlijk, iemand die met een vals diploma in de zorg werkt en ook anderen die dat willen van een vals diploma voorziet. Medeplichtig houden aan alle doden die onder zijn zorg, en de zorg van anderen die hij van een vals diploma heeft voorzien en het liefst opknopen aan de hoogste boom.

Dat vind ik er van.

[ Bericht 0% gewijzigd door JeMoeder op 25-11-2019 13:52:28 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Spellchecker maandag 25 november 2019 @ 13:47:42 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_190115848
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja dit. En die remco, die dan na een tijd weer een andere baan ging doen, zal vast niet zijn vanwege 'geen zin meer'. Ik vermoed dat ie uiteindelijk toch steeds door de mand valt.
Als proces-operator aan de slag met youtube-tutorials en een nepdiploma. :X
Dat dit kan in Nederland.
pi_190115905
Tijd om een papiertje erbij te kopen.
  maandag 25 november 2019 @ 13:53:23 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_190115915
Remco is een goeie gast. Heeft @Plompzakker en mij de moderatorpapieren bezorgd.
And so is the past
pi_190115995
quote:
14s.gif Op maandag 25 november 2019 13:53 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Remco is een goeie gast. Heeft @:plompzakker en mij de moderatorpapieren bezorgd.
Dat verklaart een hoop.. (inkoppertje)

Ontopic:
Werk doen zonder gekwalificeerd te zijn en door anderen voor de gek te houden, is natuurlijk op geen enkele manier goed te praten.
Bij sommige banen zal het weinig kwaad kunnen, maar bij sommige banen kan het letterlijk levens kosten.

En zoals iemand hierboven al had gezegd: dat hij zo vaak van baan is veranderd, heeft natuurlijk een reden. Óf door direct ontslag óf door niet verlengen van het tijdelijke contract. Vroeg of laat wordt wel duidelijk dat je je werk niet goed kan uitvoeren.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_190116546
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:44 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Mijn gedachte? Ik hoop dat deze gast snel gepakt wordt, levensgevaarlijk, iemand die met een vals diploma in de zorg werkt en ook anderen die dat willen van een vals diploma voorziet. Medeplichtig houden aan alle doden die onder zijn zorg, en de zorg van anderen die hij van een vals diploma heeft voorzien en het liefst opknopen aan de hoogste boom.

Dat vind ik er van.
Bejaarden wassen in een zorgtehuis gaan ze vast niet dood aan.
pi_190116579
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 14:30 schreef wickedmen030 het volgende:

[..]

Verkeerde injecties geven wel.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_190116595
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Aannames. Kan ook zijn dat hij iets anders wou.

De man leeft de droom. Terwijl de generatie van nu en de motor van de maatschappij kampt met een dikke studieschuld, geen kans op een contract, niet in aanmerking komt voor een huis en tot zijn 30ste thuis moet wonen (aldus een maat van mij).
  Spellchecker maandag 25 november 2019 @ 14:34:46 #21
197773 crew  maily
pi_190116637
quote:

[..]

Daar moet je ook voor leren.
pi_190116655
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 14:32 schreef wickedmen030 het volgende:
De man leeft de droom.
Zeker niet mijn droom.
Als uit komt dat je geen diploma hebt voor het werk dat je moet doen en je aangenomen bent doordat je zei dat je een diploma had, dan kan je best hard aangepakt worden, volgens mij. Valsheid in geschrifte? Ontslag? Terugvordering van al betaald loon? Maar dat is een WGR-dingetje.
  Redactie Frontpage maandag 25 november 2019 @ 14:36:36 #23
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_190116677
quote:

[..]

Dat is niet het enige dat ambulante zorg inhoud.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Spellchecker maandag 25 november 2019 @ 14:36:43 #24
197773 crew  maily
pi_190116679
quote:

[..]

De man leeft de droom. Terwijl de generatie van nu en de motor van de maatschappij kampt met een dikke studieschuld, geen kans op een contract, niet in aanmerking komt voor een huis en tot zijn 30ste thuis moet wonen (aldus een maat van mij).
Totdat zijn bubbel barst. Een druk op de verkeerde knop in die fabriek ....
  maandag 25 november 2019 @ 14:40:26 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_190116740
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:26 schreef Asjemenou_ het volgende:
Jij niet alleen als ik zo rondkijk.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_190116745
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 14:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Jij niet alleen als ik zo rondkijk.
Ik heb 'm gekregen bij 2 pakken wasmiddel.
pi_190116763
integriteit is niet te koop
  Moderator maandag 25 november 2019 @ 14:56:07 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_190116951
quote:

[..]

Geinig, dan zal ik met mn 38 wel van de vorige generatie zijn dan, maar geen studieschuld (ook nooit gehad), direct een vast contract, wel degelijk in aanmerking voor een huis, in mn eentje, en tot mn 27e thuis willen wonen om het te doen hoe ik het voor ogen had.

Het kan. Als je tenminste bereid bent moeite voor iets te doen en vooruit te kijken en te plannen. Dus dan zal ik ook wel 'de droom' leven dan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_190117328
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2019 14:34 schreef maily het volgende:

[..]

Daar moet je ook voor leren.
Vroeger niet. Ik zie ook niet in hoe een diploma in de zorg nodig is.

Daarnaast is de zorg gewezen op vrijwilligers. Hebben die ook een diploma nodig?
pi_190117357
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 14:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Geinig, dan zal ik met mn 38 wel van de vorige generatie zijn dan, maar geen studieschuld (ook nooit gehad), direct een vast contract, wel degelijk in aanmerking voor een huis, in mn eentje, en tot mn 27e thuis willen wonen om het te doen hoe ik het voor ogen had.

Het kan. Als je tenminste bereid bent moeite voor iets te doen en vooruit te kijken en te plannen. Dus dan zal ik ook wel 'de droom' leven dan?
Dat zal dan inderdaad wel. De onderzoeken van de laatste tijd geven aan dat het niet zo goed gaat met de generatie van nu. Al een huis kopen in de randstad is voor een eenverdiener onmogelijk.
pi_190117387
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 14:35 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Zeker niet mijn droom.
Als uit komt dat je geen diploma hebt voor het werk dat je moet doen en je aangenomen bent doordat je zei dat je een diploma had, dan kan je best hard aangepakt worden, volgens mij. Valsheid in geschrifte? Ontslag? Terugvordering van al betaald loon? Maar dat is een WGR-dingetje.
Ziet er naar uit dat je bent opgeslokt door the system
  maandag 25 november 2019 @ 15:23:42 #32
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_190117389
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 15:20 schreef wickedmen030 het volgende:

[..]

Daarnaast is de zorg gewezen op vrijwilligers. Hebben die ook een diploma nodig?
Die vrijwilligers smeren het brood of doen een potje pimpampet.
And so is the past
pi_190117621
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 15:25 schreef wickedmen030 het volgende:

[..]

Mooi. Maar welke taken zijn zo broodnodig in de zorg dat je er een diploma voor nodig hebt?
Als je deze vraag moet stellen heb je er zelf niet echt over nagedacht he. Het zetten van diverse vormen van injecties, complexe wonden en blessures verzorgen en verbinden, toedienen van diverse medicijnen incl dosering, vervangen van stoma's, veilig ondersteunen / behandelen / vervoeren van mensen met allerlei beperkingen en blessures, correct diagnostiseren van allerlei zaken, verlenen van allerlei vormen van eerste (en tweede) hulp, etc etc.

Maar jij kan dat natuurlijk allemaal uitstekend, zonder opleiding.
pi_190117631
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 15:25 schreef wickedmen030 het volgende:

[..]

Mooi. Maar welke taken zijn zo broodnodig in de zorg dat je er een diploma voor nodig hebt?
Hihaho
  Spellchecker maandag 25 november 2019 @ 15:47:56 #35
197773 crew  maily
pi_190117912
quote:

[..]

Nee Remco .... waarom zou je ook. Jij koopt gewoon een diploma, kijkt een paar tutorials op youtube en hop.
pi_190118898
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2019 15:47 schreef maily het volgende:

[..]

Nee Remco .... waarom zou je ook. Jij koopt gewoon een diploma, kijkt een paar tutorials op youtube en hop.
Oefening baart kunst. Natuurlijk zul je er in het begin eens eentje per ongeluk een overdosis geven, maar ach. Klagen doen ze niet meer. |:)
  maandag 25 november 2019 @ 17:18:13 #37
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_190119441
Stoer verhaal maar helaas is het allemaal onzin.
pi_190119571
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 15:34 schreef Farenji het volgende:
Als je deze vraag moet stellen heb je er zelf niet echt over nagedacht he.
Dat is het idee van een vraag. :+
pi_190119598
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 15:34 schreef Farenji het volgende:
Het zetten van diverse vormen van injecties, complexe wonden en blessures verzorgen en verbinden, toedienen van diverse medicijnen incl dosering, vervangen van stoma's, veilig ondersteunen / behandelen / vervoeren van mensen met allerlei beperkingen en blessures, correct diagnostiseren van allerlei zaken, verlenen van allerlei vormen van eerste (en tweede) hulp, etc etc.
Joh dat kan iemand met een EHBO certificaat ook wel. En op het mbo leer je meer in de praktijk dan in theorie.
pi_190119603
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:26 schreef wickedmen030 het volgende:

[..]

Dat is het idee van een vraag. :+
- Op de man spelen is nergens voor nodig en gaan we dus ook niet doen -

[ Bericht 15% gewijzigd door Budapestenaar op 25-11-2019 17:31:25 ]
pi_190119614
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2019 15:47 schreef maily het volgende:

[..]

Klinkt als iemand die jaloers is.

Ik geloof de bron best als hij het zegt. Uberhaupt heerst er een credo van: "fake it till you made it" in sommige sectoren.
pi_190119736
quote:

[..]

Zorg houdt meer in dan bejaarden wassen. Ga eens kijken in een ziekenhuis voordat je hier onzinnige uitspraken komt doen.
pi_190119868
quote:
Geen enkel cv is trouwens helemaal echt, iedereen verkoopt zichzelf.
En dat vind ik er nog extra irritant aan. Al die klojo's die denken dat "iedereen het doet". Dieven die denken dat iedereen wel steelt, oplichters die denken dat iedereen wel eens de boel belazert.

Gewone eerlijke mensen zouden nog gaan denken "ben ik dan de enige die gewoon eerlijk is?".
pi_190119874
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:37 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Zorg houdt meer in dan bejaarden wassen. Ga eens kijken in een ziekenhuis voordat je hier onzinnige uitspraken komt doen.
Leuk. Ik zie dan niet in waarom het vroeger kon en nu niet.
pi_190119903
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:47 schreef DonnaNoble het volgende:

[..]

En dat vind ik er nog extra irritant aan. Al die klojo's die denken dat "iedereen het doet". Dieven die denken dat iedereen wel steelt, oplichters die denken dat iedereen wel eens de boel belazert.

Gewone eerlijke mensen zouden nog gaan denken "ben ik dan de enige die gewoon eerlijk is?".
Welkom tot de grote mensen sector.
pi_190120156
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:47 schreef wickedmen030 het volgende:

[..]

Leuk. Ik zie dan niet in waarom het vroeger kon en nu niet.
Nogmaals, ga eens kijken in een ziekenhuis, dan zie je over hoeveel kennis en vaardigheden verplegend personeel beschikt. Dat werk houdt meer in dan iemand wassen en even de temperatuur opnemen.
pi_190120227
quote:
14s.gif Op maandag 25 november 2019 13:53 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Remco is een goeie gast. Heeft @:plompzakker en mij de moderatorpapieren bezorgd.
Heb je een telefoonnummer?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  maandag 25 november 2019 @ 18:12:38 #48
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_190120243
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 18:10 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Heb je een telefoonnummer?
Nope.
And so is the past
pi_190120252
En ontopic, wat mij betreft hoort die Remco achter de tralies. Een diploma zegt echt niet altijd iets over de kwaliteiten van mensen, maar dit is pure fraude.

[ Bericht 7% gewijzigd door Budapestenaar op 25-11-2019 18:23:42 ]
pi_190120893
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2019 18:13 schreef Budapestenaar het volgende:
En ontopic, wat mij betreft hoort die Remco achter de tralies. Een diploma zegt echt niet altijd iets over de kwaliteiten van mensen, maar dit is pure fraude.
Heb liever een witteboordencrimineel achter de tralies. Maar daar hoor je ook niemand over.

Al met al vind ik Remco een held. Een fuck you tegen het systeem. En ik denk dat een fuck you tegen het systeem, op FOK! altijd wel gewaardeerd wordt.
pi_190120928
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 18:48 schreef wickedmen030 het volgende:

[..]

Heb liever een witteboordencrimineel achter de tralies. Maar daar hoor je ook niemand over.

Al met al vind ik Remco een held. Een fuck you tegen het systeem. En ik denk dat een fuck you tegen het systeem, op FOK! altijd wel gewaardeerd wordt.
Ik heb ze liever beiden achter de tralies. :+
pi_190121134
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 18:50 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Ik heb ze liever beiden achter de tralies. :+
Mooi.
pi_190121285
Als je bij die baantjes zoals accountmanager wegkomt met een vals diploma dan stellen ze dus ook geen reet voor.
Je moet alleen goed slap kunnen lullen.
pindazakje
pi_190126319
Hij zal vast wel nepdiploma's maken maar zelf een echte baan hebben lijkt mij niet. Promotiepraatje van hem

Tevens cursussen-stempelboekje :')

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2019 23:00:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')