abonnement Unibet Coolblue
  zondag 24 november 2019 @ 22:20:00 #1
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190108615

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*
pi_190108667
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoeveel mensen zullen er per voetbalweekend uitgescholden worden langs en op de velden?

Niet echt NOS-nieuwswaardig, wat mij betreft.
Welkom in 2019.

Waar Zwarte Piet wel degelijk een probleem is.
pi_190109062
Elke wedstrijd kan dan stilgelegd worden want bij elke wedstrijd wordt gescholden op de tribunes in het betaalde voetbal
pi_190109302
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 22:42 schreef Bottendaal het volgende:
Elke wedstrijd kan dan stilgelegd worden want bij elke wedstrijd wordt gescholden op de tribunes in het betaalde voetbal
Kijk maar weer weg.

Bestaat nog altijd een lijn tussen uitschelden en racisme.

En sorry. Zwarte Piet valt daar onder.
pi_190109540
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 22:21 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]

Welkom in 2019.

Waar Zwarte Piet wel degelijk een probleem is.
Goh wat een probleem, weet je wat een probleem is, een groep Marokkanen die Nederlandse jongeren tegen hun hoofd schoppen dat noem ik RACISME niet dat kleinzielig gezeur over zwarte piet.
  zondag 24 november 2019 @ 23:25:40 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_190109858
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als dat de oplossing is moet dit het maar worden. In de rest van Europa zullen ze toch ook niet van deze traditie af gaan zien? Jammer van de vriendelijke kindervriend Piet, maar deze vorm is wel authentieker.
Ik vind dus, na van het weekend wat hesearch gedaan te hebben, dat we daar dus juist vanaf moeten. Laten we wel wezen, onze huidige Zwarte Piet is een soort clown, een kindervriend no matter what. Zwarte Piet moet weer iemand worden waarvan je als kind denkt "Die kan ik maar beter te vriend houden". Kinderen moeten weer een boeman krijgen. Iemand waarmee gedreigd kan worden als ze zich niet gedragen.
Bekijk mijn Youtube selectie in dit topic. NWS / Liegen over Sinterklaas schadelijk voor kinderen Ik krijg nostalgische gevoelens van die betraande kinderoogjes die extra blij met een zak snoep zijn omdat dat betekent dat ze uiteindelijk goed wegkomen.
  zondag 24 november 2019 @ 23:28:35 #7
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_190109895
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 22:55 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]

Kijk maar weer weg.

Bestaat nog altijd een lijn tussen uitschelden en racisme.

En sorry. Zwarte Piet valt daar onder.
Leg mij dan eens uit wat het wezenlijke verschil is tussen iemand uitschelden voor tering rooie of iemand uitscheden voor tering zwarte?
  zondag 24 november 2019 @ 23:36:56 #8
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_190110024
Zwarte Piet is dus wel degelijk een racistisch symbool, en wordt gebruikt als denigrerend scheldwoord.

Weg met ons inderdaad, onze nep beschaving.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_190110094
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 23:07 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Goh wat een probleem, weet je wat een probleem is, een groep Marokkanen die Nederlandse jongeren tegen hun hoofd schoppen dat noem ik RACISME niet dat kleinzielig gezeur over zwarte piet.
Mensen uitschelden voor zp, iemand ongevraagd zo benoemen, stupide grapjes over zp naar een donker iemand toe..... is lullig , discriminerend op basis van ras en uiterlijk.
En je kunt dit vaak racisme noemen.
pi_190110174
Denk dat je wel gewoon eerlijk moet zijn over ZP
En de feiten bekijken

Natuurlijk snap ik dat de meerderheid die het viert met ZP geen racistische bedoelingen heeft.
Maar het is duidelijk ZP is niet zwart van het roet, het is een neger wat prima is maar zeg dat dan. En vervolgens mogen daar best vraagtekens bij worden gezet.

Persoonlijk vind ik het niet kunnen
Maar vind ook de Moorkop niet kunnen, en die is wat mij betreft wat erger door het woord "kop"
neger kop dus eigenlijk, komop dat kan toch niet of wel ?
pi_190110260
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 23:52 schreef wawowiewa het volgende:
Denk dat je wel gewoon eerlijk moet zijn over ZP
En de feiten bekijken

Natuurlijk snap ik dat de meerderheid die het viert met ZP geen racistische bedoelingen heeft.
Maar het is duidelijk ZP is niet zwart van het roet, het is een neger wat prima is maar zeg dat dan. En vervolgens mogen daar best vraagtekens bij worden gezet.

Persoonlijk vind ik het niet kunnen
Maar vind ook de Moorkop niet kunnen, en die is wat mij betreft wat erger door het woord "kop"
neger kop dus eigenlijk, komop dat kan toch niet of wel ?
Wat is er precies discriminerend aan een soezenbeslag, gevuld met slagroom en omhuld in chocolade?
Verhuis lekker naar Amsterdam. Zo kun je op alle slakken zout leggen en luisteren naar alle kleine minderheden en alles aanpassen op hun 'ik voel me beledigd' roep.

ZP is niet discriminerend. Alle zaken die dat zouden kunnen zijn, zijn er al af. Oorbellen, rode lippen, domme gedrag, bepaald accentje... Klaar.
Verder kun je gewoon eerlijk zijn tegen zo'n groepje: niet janken want je ziet het verkeerd, het is niet zo.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190110304
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 00:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat is er precies discriminerend aan een soezenbeslag, gevuld met slagroom en omhuld in chocolade?
Verhuis lekker naar Amsterdam. Zo kun je op alle slakken zout leggen en luisteren naar alle kleine minderheden en alles aanpassen op hun 'ik voel me beledigd' roep.

ZP is niet discriminerend. Alle zaken die dat zouden kunnen zijn, zijn er al af. Oorbellen, rode lippen, domme gedrag, bepaald accentje... Klaar.
Verder kun je gewoon eerlijk zijn tegen zo'n groepje: niet janken want je ziet het verkeerd, het is niet zo.
En die features, dat was wel discriminerend ?

Nou het valt me nog mee dat ze zwarte koffie hier niet negerwater noemen of iets xD
Dat leuke gebakje is donker gekleurd en rond en men noemt het neger kop. Het toont wel mooi het niveau aan.
  maandag 25 november 2019 @ 00:57:50 #13
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_190110685
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 00:09 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

En die features, dat was wel discriminerend ?

Nou het valt me nog mee dat ze zwarte koffie hier niet negerwater noemen of iets xD
Dat leuke gebakje is donker gekleurd en rond en men noemt het neger kop. Het toont wel mooi het niveau aan.
Probeer wat meer zelfvertrouwen te krijgen dan voel je, je misschien niet meer bij het minste geringste aangevallen. Wie weet lukt het dan om een eigen identiteit te ontwikkelen en hoef je die niet te ontlenen aan je verzonnen groep de negers
pi_190111006
Piet heten :')
I will do what i must !!
  maandag 25 november 2019 @ 01:54:48 #15
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_190111022
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 01:52 schreef BoonDockSaint het volgende:
Piet heten :')
Ik ken iemand die Piet heet, komt wel heel dichtbij nu
  maandag 25 november 2019 @ 03:56:57 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190111248
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 23:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mensen uitschelden voor zp, iemand ongevraagd zo benoemen, stupide grapjes over zp naar een donker iemand toe..... is lullig , discriminerend op basis van ras en uiterlijk.
En je kunt dit vaak racisme noemen.
Dat is racisme.

Dat maakt de Zwarte Piet nog niet racistisch. Diezelfde mensen worden uitgescholden voor o.a. roetmop en zwarte aap. Dat maakt een roetmop of aap niet ineens racistisch.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lunatiek op 25-11-2019 04:03:19 ]
  maandag 25 november 2019 @ 04:02:35 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190111252
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 23:52 schreef wawowiewa het volgende:
Maar het is duidelijk ZP is niet zwart van het roet, het is een neger
Dat is dus niet duidelijk. Hele volksstammen zien wl een onderscheid tussen enerzijds zwarte piet en anderzijds negers/negerkarikaturen. Vraag de gemiddelde Nederlander om een negerkarikatuur, en hij zal net met Zwarte Piet komen. De stereotype neger heeft in Nederland kenmerken (die in een karikatuur worden uitvergroot) die bij Zwarte Piet geheel afwezig zijn.
  maandag 25 november 2019 @ 04:13:46 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190111260
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 00:09 schreef wawowiewa het volgende:
Dat leuke gebakje is donker gekleurd en rond en men noemt het neger kop. Het toont wel mooi het niveau aan.
Nee, dat heet moorkop, niet negerkop. Moorkop bekt lekkerder, zo bekt Moorhoofd ook niet goed. Daarnaast is het een chic gebakje, en Moren worden meestal voorgesteld als beschaafde zwarten, vaak ook van hoge stand. Het zijn geen slaven, maar mensen voor wie je respect hebt.
Dat mensen nu weer vallen over "kop" is opvallend. In de praktijk wordt dat heel vaak gebruikt als synoniem voor hoofd, zonder denigrerende bijbedoeling.
  maandag 25 november 2019 @ 04:37:35 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_190111279
https://www.shownieuws.nl(...)rga-bult-en-dochter/

Doe normaal.

(Dit gaat over Marga Bult, die recent een aanvaring had met Glennis Grace vanwege Zwarte Piet, en in die talkshow van Wilfried Genee ook een Zwarte Piet-geintje over Humberto Tan maakte dat niet helemaal lekker viel.)
  maandag 25 november 2019 @ 04:59:10 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190111287
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2019 04:37 schreef Eightyone het volgende:
https://www.shownieuws.nl(...)rga-bult-en-dochter/

Doe normaal.

(Dit gaat over Marga Bult, die recent een aanvaring had met Glennis Grace vanwege Zwarte Piet, en in die talkshow van Wilfried Genee ook een Zwarte Piet-geintje over Humberto Tan maakte dat niet helemaal lekker viel.)
Dus al dat gescheld en de bedreigingen komen van de anti-piet-kant, die steeds als heilig wordt neergezet en itt de "pro-pieten" nit over de schreef zou gaan.
Ik lees elders ook de walgelijkste dingen van de anti-piet-kant. Ze maken officieel geen deel uit van kozp of een van de andere actiegroepjes, maar ze zijn er duidelijk wel de achterban van.
pi_190111324
Vaak wordt hier de term racisme gebruikt, ten onrechte. Wat is racisme eigenlijk?

quote:
Volgens het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie betekent raciale discriminatie "elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming *die ten doel heeft* de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de *rechten van de mens en de fundamentele vrijheden* op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft."
Om van racisme te kunnen spreken, moet er dus een benadeelde persoon zijn wiens rechten of vrijheden worden aangetast. En dat is niet het geval wanneer iemand bijvoorbeeld wordt uitgescholden voor Zwarte Piet. Het kan wel beledigend zijn voor de persoon in kwestie, maar racisme is het niet.
pi_190111370
Zwarte Piet is dan ook niet racistisch, mensen zijn racistisch.

Zwarte Piet pest niet, mensen pesten.

Zwarte Piet scheldt niet, mensen schelden.

Wanneer mensen zich zwart schminken dan wil dat niet zeggen dat ze daarmee een neger willen uitbeelden. Legio voorbeelden en tradities waarin dat niet zo is. Blackface is een voorbeeld waar dat wel zo is. Maar dat is een Amerikaans fenomeen. Zwarte Piet is ontstaan vanuit Europese gebruiken en vertellingen en hier heeft de zwarte schmink andere betekenissen.

Geef hem al zijn symboliek weer terug, de rode lippen, oorringen, de zak en de roe, en verander hem weer in de sar. Desnoods geef hem ook nog 2 hoorentjes.

Over tot de orde van de dag.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator maandag 25 november 2019 @ 06:23:25 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190111371
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 22:03 schreef speknek het volgende:

[..]

FOK staat of valt niet met mods.

Maar ze zijn er wel een onderdeel van. En zo nu en dan hebben ze invloed.
das geen hele sterke vergelijking he?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 25 november 2019 @ 08:02:09 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_190111742
Arjen Lubach was weer sterk gisteren :').

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator maandag 25 november 2019 @ 08:13:26 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190111790
Lubach trek ik niet hoor :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')