Nee, want anders ben je 3 uur kwijt met wassen op 60 graden! En dat kost heel wat stroom!quote:Op zondag 24 november 2019 17:38 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, dan bezuinig ik een grijpstuiver op de wasmachine maar het kost me tijd die ik anders had kunnen besteden in plaats van in een emmer te roeren.
Of je koopt gewoon een energie zuinige wasmachine?quote:Op zondag 24 november 2019 17:39 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Nee, want anders ben je 3 uur kwijt met wassen op 60 graden! En dat kost heel wat stroom!
En je wasmachine slijt veel minder!
Roeren is 1 minuut.
Ik weet niet wat jij voor wasmachine hebt, maar die van mij doet er geen 3 uur over op 60 graden hoor.quote:Op zondag 24 november 2019 17:39 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Nee, want anders ben je 3 uur kwijt met wassen op 60 graden! En dat kost heel wat stroom!
Roeren is 1 minuut.
Je moet behoorlijk wat heet/kokend water hebben om 5 kg wasgoed onder te dompelen, en het opwarmen van dat water kost bakken met geld. En je hebt een hele grote emmer nodig; het past echt niet in een standaard huishoudemmer van 10 liter.quote:Op zondag 24 november 2019 17:31 schreef Loekie1 het volgende:
tip:
Kleding bacterievrij wassen met kort programma van 20 minuten op 30 graden:
Doe je (katoenen) kleding in een emmer en doe er heet water overheen of kokend water als je kleding dat hebben kan, met of zonder wasmiddel.
Roer en laat het 20 min tot halfuurtje staan.
Doe dan de natte kleding (uitgedrupt of nat) in de wasmachine en draai het kortste programma, bij mij is dat 20 minuten.
Was komt er schoon en heetgewassen uit!
Ik ben benieuwd baar je bereking van de kosten voor beide werkwijzen.quote:Op zondag 24 november 2019 17:39 schreef Loekie1 het volgende:
Roeren is 1 minuut.
Wasgoed wordt in de wasmachine toch altijd kletsnat?quote:Op zondag 24 november 2019 17:46 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vraag me alleen af of de machine er op de lange duuir tegen kan als er kletsnat wasgoed in de machine wordt gedaan.
Alleen bij de b-merken, flots flots.quote:Op zondag 24 november 2019 18:20 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd baar je bereking van de kosten voor beide werkwijzen.
[..]
Wasgoed wordt in de wasmachine toch altijd kletsnat?
Twee gewone emmers met wasgoed is voldoende. In mijn wasmachine kan ook wel minder. Ik vind het heerlijk dat ik niet 3 uur hoef te wachten maar dat het in 20 minuten gepiept is.quote:Op zondag 24 november 2019 18:20 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je moet behoorlijk wat heet/kokend water hebben om 5 kg wasgoed onder te dompelen, en het opwarmen van dat water kost bakken met geld. En je hebt een hele grote emmer nodig; het past echt niet in een standaard huishoudemmer van 10 liter.
Een wasmachine halfvol laten draaien kost geld. En de wasmachine slijt meer.quote:Op zondag 24 november 2019 18:55 schreef Loekie1 het volgende:
Twee gewone emmers met wasgoed is voldoende. In mijn wasmachine kan ook wel minder. Ik vind het heerlijk dat ik niet 3 uur hoef te wachten maar dat het in 20 minuten gepiept is.
20 minuten op 30 graden of 3 uur op 60 graden, dat scheelt nogal wat aan water, stroom en tijd.quote:Op zondag 24 november 2019 18:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Een wasmachine halfvol laten draaien kost geld. En de wasmachine slijt meer.
Maar we wachten nog op je berekening dat jouw manier goedkoper/zuiniger is.
Hoevéél dan?quote:Op zondag 24 november 2019 18:59 schreef Loekie1 het volgende:
dat scheelt nogal wat aan water, stroom en tijd.
Verrassend.quote:
Waarom tel je de tijd die erbij komt aan water verwarmen, roeren en wachten niet erbij?quote:Op zondag 24 november 2019 18:55 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Twee gewone emmers met wasgoed is voldoende. In mijn wasmachine kan ook wel minder. Ik vind het heerlijk dat ik niet 3 uur hoef te wachten maar dat het in 20 minuten gepiept is.
Heet water komt gewoon uit de kraan! 15 seconden roeren! 20 minuutjes wachten en 20 minuten wasje draaien.quote:Op zondag 24 november 2019 19:02 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Waarom tel je de tijd die erbij komt aan water verwarmen, roeren en wachten niet erbij?
Hoe heet?quote:Op zondag 24 november 2019 19:03 schreef Ole het volgende:
Ik heb daar gewoon een verkort wasprogramma voor. Ook op mijn goedkope Indesit.
Dat half uur in die emmer en roeren en water koken tel je niet mee?quote:Op zondag 24 november 2019 18:55 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Kan op alle temperaturen.quote:
Kijk, dat zijn de goede tipsquote:Op zondag 24 november 2019 19:34 schreef exlurker het volgende:
Kan je niet beter met je kleren aan onder de warme douche gaan staan, dan heb je twee vliegen in een klap, je kleren en je bent zelf ook weer schoon
quote:Op zondag 24 november 2019 19:34 schreef exlurker het volgende:
Kan je niet beter met je kleren aan onder de warme douche gaan staan, dan heb je twee vliegen in een klap, je kleren en je bent zelf ook weer schoon
Ik heb de bacterieën gedood met heet water van 60 a 70 graden uit de kraan.quote:Op zondag 24 november 2019 21:03 schreef Speekselklier het volgende:
Mijn korte programma duurt 30 minuten, incl centrifuge.
Jij laat je was al 20 minuten in de week staan.
Wat win ik met jouw oplossing?
En hetzelfde doe je met handdoeken en beddengoed?quote:Op zondag 24 november 2019 21:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik heb de bacterieën gedood met heet water van 60 a 70 graden uit de kraan.
van bacterieloos leven ga je doodquote:Op zondag 24 november 2019 21:55 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ah, TS denkt een bacterieloos leven een gezond leven is.
die kosten dan ook het dubbelequote:Op zondag 24 november 2019 18:24 schreef halfway het volgende:
[..]
Alleen bij de b-merken, flots flots.
De a merken gaan er een stuk zuiniger mee om.
Dat zou kunnen maar die zijn door grootte te onhandig voor dit systeem.quote:Op zondag 24 november 2019 21:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En hetzelfde doe je met handdoeken en beddengoed?
je dood niet alle bacterien met 60 graden. Deze meeste komen dan in ruststand, en zodra ze weer afkoelen gaan ze verder met delenquote:Op zondag 24 november 2019 21:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik heb de bacterieën gedood met heet water van 60 a 70 graden uit de kraan.
Ik vind het voor kleding niet zo relevant, die 60 graden.quote:Op zondag 24 november 2019 22:21 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen maar die zijn door grootte te onhandig voor dit systeem.
en gelukkig maar. Anders zou er geen bacterie meer over zijn.quote:Op zondag 24 november 2019 22:21 schreef Oscar. het volgende:
[..]
je dood niet alle bacterien met 60 graden. Deze meeste komen dan in ruststand, en zodra ze weer afkoelen gaan ze verder met delen
Ah zo, ja, dan is het logischer om een lang programma te kiezen, als het kostentechnisch isquote:Op maandag 25 november 2019 08:14 schreef Lienekien het volgende:
Programma van drie uur kan in principe energiezuiniger zijn. De meeste energie gaat zitten in het opwarmen van water. Bij een energiezuinig programma wordt minder verwarmd maar langer geweekt en gedraaid om hetzelfde schone resultaat te halen.
Een korter programma kiezen wil dus niet altijd zeggen dat je dan energiezuiniger wasr.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |