quote:
Op dinsdag 14 juli 2020 10:54 schreef Gretzl het volgende:[..]
Overall zijn de verhoudingen inderdaad wel minder krom dan de toplijsten nu doen doorschemeren. Scrollend door de
lijst met meest afgespeelde artiesten zie ik Florence op #11, Billie op #19, Haim op #211, Tape Toy op #24, EUT op #28, Pip Blom op #36 en Jade Bird op #42. En evt. Indian Askin op #17, met een vrouwelijke bassist.
Nog steeds niet hoe ik het het liefst zou zien, maar niet zo dramatisch dan in de Kink 1500 of album top 1000.
[
afbeelding ]
[
afbeelding ]
[
afbeelding ]
Ik verwacht ook geen 50/50 (waarom niet eigenlijk?), maar de ondervertegenwoordiging van vrouwelijke (alternatieve) muzikanten op Kink vind ik nog steeds schrijnend. En natuurlijk is dat niet alleen het probleem van Kink, maar ze hebben als nieuw radiostation wel de mogelijkheid om juist het verschil te maken. Dan red je het niet met een dag alleen muziek van vrouwelijke muzikanten tijdens Internationale Vrouwendag. Die dag liet overigens prima zien dat je er makkelijk een dag mee kunt vullen.
Ik noemde eerder al de afwezigheid van Patti Smith in de Album Top 1000, maar ook een Siouxsie and the Banshees, Joan Jett of Pretenders zijn nergens te herkennen. En natuurlijk kun je een lijst niet manipuleren, maar je kunt als radiostation wel bedenken dat het wellicht vreemd is dat deze iconen niet eens in de lijst voorkomen en daarom besluiten het komend jaar dergelijke artiesten vaker te draaien, waardoor de kans ook groter is dat ze het jaar erop wel in de lijst terechtkomen.
Persoonlijk volg ik - vooral via Spotify - actief wat vrouwelijke artiesten/vrouwelijke bands uitbrengen en er is echt genoeg de moeite waard om Kink op te slingeren. Even een kleine greep van wat wat mij betreft prima op een station als Kink past:
Savages, Bleached, Deap Vally, Sleigh Bells, The Coathangers, The Joy Formidable, The Kills, Warpaint, The Big Moon, Yonaka, The Regrettes, Pumarosa, Screaming Females, Dream Wife, Estrons, Slotface, Marmozets, Queen Kwong, The Beths, Amyl & The Sniffers, Charly Bliss, The Mysterines, Clairo, Blood Red Shoes, Calva Louise, Gaffa Tape Sandy, March, Control Top, Cherry Glazerr, WAAX, False Advertising, Press Club, Starcrawler, Feels, Weakened Friends, Mannequin Pussy, Blood Command, THICK, Bully, Mitski, etc.
Dit is nog maar een fractie. En dan sla ik voor het gemak even de gevestigde bands als Garbage, Hole en Skunk Anansie over.