Doelbewuste racistische actie van de Marokkaanse jongens tegen blanke. Waar is de ophef van politici en media nu? De kranten en media stonden vol over racisme deze week vanwege die voetballer bij FC Den Bosch. Jetten en Klaver wisten niet hoe snel ze moesten tweeten. Ze zijn nu verdacht stil natuurlijk.twitter:FDW_VB twitterde op donderdag 21-11-2019 om 07:31:14Als hyena’s op hun prooi... Kopschoppende jongeren vallen - altijd in groep - eenzaam slachtoffer aan in #Gorinchem #Nederland Vorm van terreur die deel uitmaakt van etnisch bendegeweld. https://t.co/lrBrRvTtca reageer retweet
quote:
twitter:HarkMaat twitterde op woensdag 20-11-2019 om 16:44:26Kopschoppende #Marokkaanse jongeren op jacht naar blanke jongeren in #Gorinchem Meerdere slachtoffers gevallen !En dit hoor en zie je dan weer niet uitgebreid in de media want het is maar geweld tegen blanke mensen..#marokkanen #geweld #islam #Nederland #pvv #fvd https://t.co/P2Tqjs60JE reageer retweet
Heeft de Gildenwijk normale gedeelten danquote:Op donderdag 21 november 2019 09:07 schreef Eufonie het volgende:
Wat ik in een ander topic al stelde:
"Woon zelf in Gorinchem in een normaal deel van de Gildenwijk en hier compleet niks over meegekregen. Anderzijds verbaasd het mij ook weer niet betreffende bepaalde delen van de de Gildenwijk"
Genoeg delen waar niet echt iets gebeurd. Ja, er woont veel sociale onderklasse (niet dat ik dit als probleem definieer, maar laten wij wel eerlijk wezen) maar ik heb zowel overdag als 's nachts nooit overlast ervaren. Ik denk dat de meeste overlast nog wel van de VMBO school Het Gilde komt wiens leerlingen veelal op rokend hun fietsen of brommers onbeschoft hardcore luisteren via slechte speakertjesquote:Op donderdag 21 november 2019 09:24 schreef nixxx het volgende:
[..]
Heeft de Gildenwijk normale gedeelten danBen er een hele tijd postbode geweest.
Het is sowieso een hatecrime als je met twintig man los gaat op een persoon en op zijn hoofd blijft trappen.quote:Op donderdag 21 november 2019 09:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Maar gaat het inderdaad doelbewust om blanke slachtoffers, of is dat de invulling die mensen op Twitter geven? Dan is het namelijk een hatecrime van dat tuig.
Heb je het nu over de daders, of over het NOS-journaal?quote:Op donderdag 21 november 2019 09:21 schreef Twiitch het volgende:
Goh, wat toevallig dat ze alleen blanke slachtoffers uitzoeken. Indien andersom dan opent het 8-uur-journaal met dit nieuws.
Dit zijn gore, racistische en laffe ratten.
Nee, een hatecrime is alleen als je iemand aanvalt op basis van geloof, ras, sekse, seksualiteit, handicap etc. Niet op basis van ''willekeurig geweld'', hoe extreem ook.quote:Op donderdag 21 november 2019 09:29 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Het is sowieso een hatecrime als je met twintig man los gaat op een persoon en op zijn hoofd blijft trappen.
Gebeurt dit ooit andersom dan? Blanken die op mocrojacht gaan? Nooit gehoord...zou het dan stilgehouden worden?quote:Op donderdag 21 november 2019 09:21 schreef Twiitch het volgende:
Goh, wat toevallig dat ze alleen blanke slachtoffers uitzoeken. Indien andersom dan opent het 8-uur-journaal met dit nieuws.
Dit zijn gore, racistische en laffe ratten.
Kan me nog een incidentje in Urk herinneren. Dagenlang landelijk nieuws.quote:Op donderdag 21 november 2019 09:33 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Gebeurt dit ooit andersom dan? Blanken die op mocrojacht gaan? Nooit gehoord...zou het dan stilgehouden worden?
Dat zouden ze wat mij betreft best met deze groep mogen doen.quote:Op donderdag 21 november 2019 09:33 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Gebeurt dit ooit andersom dan? Blanken die op mocrojacht gaan? Nooit gehoord...zou het dan stilgehouden worden?
Het werkt wel afschrikwekkend, de Urkers komen wel voor elkaar op als iemand iets probeert.quote:Op donderdag 21 november 2019 09:36 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Kan me nog een incidentje in Urk herinneren. Dagenlang landelijk nieuws.
Het lijken wel Marokkanen!quote:Op donderdag 21 november 2019 09:50 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Het werkt wel afschrikwekkend, de Urkers komen wel voor elkaar op als iemand iets probeert.
Ja precies, en wellicht worden Marokkanen daarom zelden aangevallen, omdat de hele familie daarna bij je op de stoep staat.quote:
Ah, je hebt maar 1 datapunt, had ik niet begrepen my bad.quote:Op donderdag 21 november 2019 09:36 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Kan me nog een incidentje in Urk herinneren. Dagenlang landelijk nieuws.
Het is niet goed wat daar gebeurt, maar ik had wel wat meer tegenstand verwacht van deze Nederlandse jongen! Ga, nou es vechten man!quote:Op donderdag 21 november 2019 09:03 schreef Scarface88 het volgende:
[..]twitter:HarkMaat twitterde op woensdag 20-11-2019 om 16:44:26Kopschoppende #Marokkaanse jongeren op jacht naar blanke jongeren in #Gorinchem Meerdere slachtoffers gevallen !En dit hoor en zie je dan weer niet uitgebreid in de media want het is maar geweld tegen blanke mensen..#marokkanen #geweld #islam #Nederland #pvv #fvd https://t.co/P2Tqjs60JE reageer retweet
Wat je ook doet, je kan weinig uitvoeren tegen een overmacht als ze uit verschillende hoeken komen.quote:Op donderdag 21 november 2019 09:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Het is niet goed wat daar gebeurt, maar ik had wel wat meer tegenstand verwacht van deze Nederlandse jongen! Ga, nou es vechten man!
~~~Ach misschien is het de wens van de gedachte om die Marokkanen eens van jetje te geven!
Ja, daar was het ook niet echt best. Kom zelf uit de lingewijk, dat is wel verbeterd sinds ze de ijsbaanflats neergehaald hebben.quote:Op donderdag 21 november 2019 09:29 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Genoeg delen waar niet echt iets gebeurd. Ja, er woont veel sociale onderklasse (niet dat ik dit als probleem definieer, maar laten wij wel eerlijk wezen) maar ik heb zowel overdag als 's nachts nooit overlast ervaren. Ik denk dat de meeste overlast nog wel van de VMBO school Het Gilde komt wiens leerlingen veelal op rokend hun fietsen of brommers onbeschoft hardcore luisteren via slechte speakertjes
Wat dat betreft is de Kon. Wilhelminalaan (en delen aan de andere kant van de Banneweg) stukken beruchter als het gaat over allochtone (normaliter Marokkaanse) overlast.
In 1 van die filmpjes geeft een jongen ze anders behoorlijke poffers terug maarja wat wil je doen tegen zo een groep?quote:Op donderdag 21 november 2019 09:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Het is niet goed wat daar gebeurt, maar ik had wel wat meer tegenstand verwacht van deze Nederlandse jongen! Ga, nou es vechten man!
~~~Ach misschien is het de wens van de gedachte om die Marokkanen eens van jetje te geven!
Ja, die zag ik ook, die jongen gaf ze idd een paar mooie opdoffers!quote:Op donderdag 21 november 2019 10:22 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
In 1 van die filmpjes geeft een jongen ze anders behoorlijke poffers terug maarja wat wil je doen tegen zo een groep?
Verder is dit soort shit al jaren aan de gang. Marokkaantjes die tof doen tegen iemand die alleen is.
Gilde wijk is een grote ghetto man of je bent bejaard of je woont in het hele kleine stukje waar wat mensen met vermogen wonen.quote:Op donderdag 21 november 2019 09:07 schreef Eufonie het volgende:
Wat ik in een ander topic al stelde:
"Woon zelf in Gorinchem in een normaal deel van de Gildenwijk en hier compleet niks over meegekregen. Anderzijds verbaasd het mij ook weer niet betreffende bepaalde delen van de de Gildenwijk"
Ik ben 30 en woon inderdaad in een deel met weinig overlast en enkele jaren geleden nog gerenoveerde appartementen. Dat het één groot ghetto is zou ik niet willen stellen, dat het een flink mindere wijk van Gorinchem is met duidelijke problemen in delen ervan zou ik nooit ontkennen.quote:Op donderdag 21 november 2019 10:36 schreef Quasimoto het volgende:
[..]
Gilde wijk is een grote ghetto man of je bent bejaard of je woont in het hele kleine stukje waar wat mensen met vermogen wonen.
Dat was hard nodig ook inderdaad.quote:Op donderdag 21 november 2019 10:19 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ja, daar was het ook niet echt best. Kom zelf uit de lingewijk, dat is wel verbeterd sinds ze de ijsbaanflats neergehaald hebben.
ik zat laatst Joker te kijken..quote:Op donderdag 21 november 2019 09:09 schreef Tengano het volgende:
Weet iemand wat de drijfveer van dit geweld is?
Ah, je bent er zo een, had ik niet begrepen my bad.quote:Op donderdag 21 november 2019 09:59 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ah, je hebt maar 1 datapunt, had ik niet begrepen my bad.
Kwam er maar iets van een reactie maar gewoon niks, waar ze over elkaar heen buitelde van het weekend, zo stil als het nu is. Het is beschamend.quote:Op donderdag 21 november 2019 10:39 schreef HSG het volgende:
Reactie links: ze zijn vast getraumatiseerd door de oorlog in Syrië en door de vroeger blanke overheersing in Marokko.
https://nos.nl/artikel/23(...)ingen-gorinchem.htmlquote:Op donderdag 21 november 2019 09:17 schreef Moustachio het volgende:
Staat inderdaad niks over op de NOS, andere traditionele media en twitter van onze linkse politieke vrienden. Typisch weer... Andersom weten ze niet hoe snel ze het moeten plaatsen.
https://www.telegraaf.nl/(...)mishandeling-tienersquote:Gisteren, 23:07
quote:Gisteren, 20:58 in BINNENLAND
En het AD ookquote:Op donderdag 21 november 2019 10:56 schreef Wim_Kieft het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)ingen-gorinchem.html
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)mishandeling-tieners
[..]
Donny en Hakim hand in hand.quote:Op donderdag 21 november 2019 10:54 schreef Montagui het volgende:
Ik verwacht dat alle partijleiders nu gezamenlijk, hand in hand, in een kring gaan staan. Vandaag nog! "Tot hier, en niet verder".
Dat NOS artikel is ook om te kotsen.quote:Op donderdag 21 november 2019 10:56 schreef Wim_Kieft het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)ingen-gorinchem.html
[..]
Altijd in groepjes idd...de helden.quote:Op donderdag 21 november 2019 10:22 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
In 1 van die filmpjes geeft een jongen ze anders behoorlijke poffers terug maarja wat wil je doen tegen zo een groep?
Verder is dit soort shit al jaren aan de gang. Marokkaantjes die tof doen tegen iemand die alleen is.
Iets genunanceerder mag wel..quote:Op donderdag 21 november 2019 11:00 schreef Hahahaha..alweer.wachtwoo het volgende:
[..]
Dat NOS artikel is ook om te kotsen.
Ze melden niet dat de daders Marokkanen zijn.
En hebben het gore lef om de slachtoffers als willekeurig aan te geven in plaats van de waarheid te vermelden, dat het bewust gekozen Nederlanders zijn die door de Marokkanen geofferd worden aan hun racistische geweld!
Wie er komt met de grootste groep? Vandaar dat alle slachtoffers alleen zijn. Nee dit is gewoon laf gedrag.quote:Op donderdag 21 november 2019 11:04 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Iets genunanceerder mag wel..
Èèn van de slachtoffers heeft voor de zomervakantie zelf ook een (blanke) jongen in elkaar gemept.
Volgens mij heeft dit niet alleen met afkomst te maken en gaat het verder dan dat.
Het is het constant uitdagen van elkaar via sociale media en vervolgens afwachten wie er wanneer met de grootste groep komt.
Bron?quote:Op donderdag 21 november 2019 11:04 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Iets genunanceerder mag wel..
Èèn van de slachtoffers heeft voor de zomervakantie zelf ook een (blanke) jongen in elkaar gemept.
En NEE dit gaat om een groep Marokkanen die een Nederlandse enkeling aanvalt.quote:Volgens mij heeft dit niet alleen met afkomst te maken en gaat het verder dan dat.
Het is het constant uitdagen van elkaar via sociale media en vervolgens afwachten wie er wanneer met de grootste groep komt.
De slachtoffers waren met zijn 3.quote:Op donderdag 21 november 2019 11:08 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
Wie er komt met de grootste groep? Vandaar dat alle slachtoffers alleen zijn. Nee dit is gewoon laf gedrag.
Nee joh, ben echt tevreden met je antwoord hoor, is je goed recht om dat zo te stellen.quote:Op donderdag 21 november 2019 10:46 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ah, je bent er zo een, had ik niet begrepen my bad.
Ah ok, dat was mij niet duidelijk.quote:Op donderdag 21 november 2019 11:11 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
De slachtoffers waren met zijn 3.
wat je ziet zijn 3 opnamens van èèn gevecht hoor.
maar natuurlijk is het laf gedrag, helemaal mee eens.
Precies hetgene wat men wil bereiken. Verzwijgen, dan zal het wel meevallen.quote:Op donderdag 21 november 2019 10:31 schreef SacreCoeur het volgende:
Dit nieuws is al dagen oud, daarom dacht ik dat het wel meeviel tot ik vanmorgen de beelden zag.
Bizar dat dit niet op het nieuws te zien was/is...
Het was vanmorgen ook op WNL; kijk ik iedere ochtendquote:Op donderdag 21 november 2019 09:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
twitter:KTHopkins twitterde op donderdag 21-11-2019 om 10:11:55In the Netherlands, young white nationals are hunted down by groups of Moroccan migrants. And the state broadcaster & polite society looks the other way. We see your suffering. We stand with Dutch nationals. https://t.co/unb4rNIVGE reageer retweet
quote:Een woordvoerster van de politie laat weten dat de zaak in onderzoek is, maar dat eerst – ondanks de toch duidelijke beelden – moet worden bekeken of de personen op de filmpjes herkend kunnen worden. „En dan moet nog blijken of er een strafbaar feit is gepleegd. Maar we sluiten niet uit dat er binnenkort aanhoudingen worden verricht.
Ik heb altijd zoveel moeite haar serieus te nemenquote:Op donderdag 21 november 2019 12:37 schreef Nober het volgende:
twitter:KTHopkins twitterde op donderdag 21-11-2019 om 10:11:55In the Netherlands, young white nationals are hunted down by groups of Moroccan migrants. And the state broadcaster & polite society looks the other way. We see your suffering. We stand with Dutch nationals. https://t.co/unb4rNIVGE reageer retweet
Het is typerend en veelzeggend genoeg dat het deze groepen zijn.quote:Op donderdag 21 november 2019 12:55 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Ik heb altijd zoveel moeite haar serieus te nemen![]()
Maar ik vind het nogal wat om direct de racisme kaart te trekken.
Daarmee zeg ik niet dat dat niet het geval is overigens (misschien zie ik het fout).
Maar deze groep jongeren zijn geen vreemden van elkaar he.
Ze kennen elkaar allemaal van school, vrienden en dergelijke.
Daar is het ergens geëscaleerd (omdat haantjes gedrag op sociaal media), maar dit had net zo goed andersom kunnen zijn toch?
Ik denk niet dat ze dachten goh laten we ze pakken want ze zijn Nederlands.
Daar heb je gelijk in.quote:Op donderdag 21 november 2019 12:57 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Het is typerend en veelzeggend genoeg dat het deze groepen zijn.
Geen groepen waarin zowel Nederlandse als Marokkaanse jongeren zitten.
Ik vind die formulering ook wel wat ver gaan, en dat heb ik niet gauw.quote:Op donderdag 21 november 2019 12:55 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Misschien wel weer vergelijkbaar met dat zielige jongetje Tommy die niet zo zielig bleek te zijn.quote:Op donderdag 21 november 2019 12:55 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Daarmee zeg ik niet dat dat niet het geval is overigens (misschien zie ik het fout).
Maar deze groep jongeren zijn geen vreemden van elkaar he.
Ze kennen elkaar allemaal van school, vrienden en dergelijke.
Daar is het ergens geëscaleerd (omdat haantjes gedrag op sociaal media), maar dit had net zo goed andersom kunnen zijn toch?
Ik denk niet dat ze dachten goh laten we ze pakken want ze zijn Nederlands.
Zoiets, ik denk dat daarom ook nog niemand is aangehouden oid.quote:Op donderdag 21 november 2019 13:02 schreef Nober het volgende:
[..]
Misschien wel weer vergelijkbaar met dat zielige jongetje Tommy die niet zo zielig bleek te zijn.
twee mensen ja? handlangers? begeleiders?quote:Op donderdag 21 november 2019 13:53 schreef Drugshond het volgende:
Ik loop by default met twee mensen rond.
Begeleid verlof denk ik zoquote:Op donderdag 21 november 2019 13:55 schreef Frutsel het volgende:
[..]
twee mensen ja? handlangers? begeleiders?
Lach maar ik verkoop mijn huid duur.Zeker tegen dat opsporingstuig uit het rifgebergte.quote:Op donderdag 21 november 2019 13:55 schreef Frutsel het volgende:
[..]
twee mensen ja? handlangers? begeleiders?
Als je dat "links dit/dat"nou eens weg laat zou dat al een stuk prettiger zijn. Onnodig.quote:Op donderdag 21 november 2019 14:01 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Lach maar ik verkoop mijn huid duur.Zeker tegen dat opsporingstuig uit het rifgebergte.
Je bent links saniel om te denken dat.......
https://www.politie.nl/ni(...)ingen-gorinchem.htmlquote:Vijf aangiftes voor mishandelingen Gorinchem
Laatste update:
21-11-2019 | 14:04
Gorinchem - Een aantal filmpjes met grove mishandelingen door mogelijk dezelfde dadergroep zorgen voor afschuw en bezorgdheid in Gorinchem. De politie werd vrijdag op de beelden gewezen en heeft een groot aantal van de verdachten inmiddels geïdentificeerd.
Eind vorige week werden wij door verschillende melders gewezen op een vreselijk filmpje. Een groep jongens belaagt een jonge knul en mishandelt hem op een schofterige manier. Wij hadden op dat moment nog geen aangifte of melding binnen van de mishandeling. Geholpen door vele getuigen die de betrokkenen en verdachten denken te herkennen, zijn we direct een onderzoek gestart. Inmiddels hebben we het slachtoffer gevonden en gesproken, hij heeft aangifte gedaan.
Het incident bleek niet op zichzelf te staan: we hebben nu vijf aangiftes in behandeling die een link lijken te hebben met deze dadergroep. De slachtoffers zijn allemaal rond de 14 jaar oud.
Aanhoudingen volgen
Ook van die andere mishandelingen circuleren filmpjes, waarvan we onderzoeken wie er ‘de hoofdrol’ in hebben en wie welke strafbare handelingen uitvoert. Dankzij die beelden zijn er veel getuigen die meedenken, onder andere vanuit scholen en jongerenwerk. Uiteraard hebben ook de wijkagenten hun voelsprieten uitstaan, en zijn zij in gesprek met hun buurt.
De recherche is nu druk bezig met het analyseren van alle beelden, het bij elkaar brengen van informatie en het uitzoeken wie waarvoor verantwoordelijk is. Er is inmiddels een aantal verdachten in beeld, aanhoudingen volgen.
Deel beelden met ons, niet met elkaar
Hoewel de beelden zeker bijdragen aan het onderzoek, kan het blijven delen van de video’s voor de slachtoffers en hun ouders erg confronterend en schadelijk zijn. We roepen iedereen dan ook op om te stoppen met verdere verspreiding, en waar mogelijk de filmpjes offline te halen. Denk je dat je informatie of beelden hebt die de politie nog niet heeft, stuur het dan vooral naar ons. Dat kan via onderstaand tipformulier. Je kunt ook bellen: 0900-8844 of anoniem: 0800-7000.
Fittiequote:Op donderdag 21 november 2019 15:28 schreef Tengano het volgende:
Ik kan dit artikel helemaal niet op de frontpage vinden, of ligt dat nou aan mij
Ik dacht eerst dat het deze was, maar dat klopt dus niet:
Politie onderzoekt fittie in Gorinchem
Al jaren geleden gedag gezegd idd. Is meer een soort geenstijl nu. Inclusief domme reacties. Jammer dat Danny het zo heeft laten afglijden.quote:Op donderdag 21 november 2019 15:43 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Fittie![]()
![]()
![]()
Nu weet ik weer waarom ik niet meer op de FP kom.
Maar zo spreek je het ook uitquote:Op donderdag 21 november 2019 16:02 schreef butz0rs het volgende:
Op de radio sprak iemand het uit als gorcum
Dat is de uitspraak in lokaal 'dialect' ja. Aan de andere kant van de Merwede ligt Woudrichem, waar de lokale uitspraak Woerkum betreft bijvoorbeeldquote:Op donderdag 21 november 2019 16:02 schreef butz0rs het volgende:
Danny kan je niet horen. Die droogt zijn tranen met zijn geld.quote:Op donderdag 21 november 2019 15:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Al jaren geleden gedag gezegd idd. Is meer een soort geenstijl nu. Inclusief domme reacties. Jammer dat Danny het zo heeft laten afglijden.
Ik heb nog nooit iemand het anders horen uitspreken maargoedquote:Op donderdag 21 november 2019 16:02 schreef butz0rs het volgende:
quote:Op donderdag 21 november 2019 16:02 schreef butz0rs het volgende:
Op de radio sprak iemand het uit als Gorcum
Niets lokaals aan, dat is gewoon de uitspraak.quote:Op donderdag 21 november 2019 16:04 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Dat is de uitspraak in lokaal 'dialect' ja.
Toch gewoon op de Nederlandse manier: Sjarlowies?quote:Op donderdag 21 november 2019 17:00 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Niets lokaals aan, dat is gewoon de uitspraak.
Maar jij spreekt Charlois zeker ook op z'n Frans uit?
Sjaarloojs.. Zat me ook al af te vragen hoe "lokaal" de uitspraak is als ze het zelfs in Rotterdam gewoon als Gorkum uitspreken.quote:Op donderdag 21 november 2019 17:03 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Toch gewoon op de Nederlandse manier: Sjarlowies?
Ik gok dat als je de eerste twee flink steekt, de rest ook wel afdruipt. Maar ja he .. Dat mag niet.quote:Op donderdag 21 november 2019 16:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zolang je geen wapens op zak mag hebben kun je je niet verdedigen.
Inb4 wapens maakt je niet veiliger, nee maar geeft wel meer kans dan nul kans.
Ze weten waar, wieen komen met het advies het park te mijden. How about schoonvegen die handel?quote:Op donderdag 21 november 2019 17:11 schreef Quasimoto het volgende:
Ondertussen 5 aangiftes en het dringende advies om het stadspark te vermijden.
1955 Mississippi belde...quote:Op donderdag 21 november 2019 09:50 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Het werkt wel afschrikwekkend, de Urkers komen wel voor elkaar op als iemand iets probeert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |