Ik had een tijdje geprobeerd zelfstandig de schulden maandelijks af te betalen, maar door omstandigheden lukte het niet meer en vroeg ik via kredietbank een schuldregeling aan.quote:Op dinsdag 19 november 2019 17:03 schreef BredeBroeder het volgende:
Executoriaal beslag? Wat voor vordering gaat hem om?
Dat is begrijpelijk, maar je maakt wanneer je werkt logischerwijs meer onkosten.quote:Op dinsdag 19 november 2019 17:03 schreef T-zooi het volgende:
Als je een baan krijgt en meer gaat verdienen ga je ook meer betalen. Het is de bedoeling dat je van je schulden af komt.
Daar kijken ze niet naar.quote:Op dinsdag 19 november 2019 17:08 schreef Antaris het volgende:
[..]
Dat is begrijpelijk, maar je maakt wanneer je werkt logischerwijs meer onkosten.
Zoals vervoer, eten etc.
Of wordt daar niet naar gekeken?
Je hebt toch een vrij te besteden bedrag per week?
Als je in de schuldhulpsanering zit, ben je over 3 jaar ervan af, ongeacht wat je verdient.quote:Op dinsdag 19 november 2019 16:58 schreef Antaris het volgende:
Goedemiddag,
Ik heb geen zin in verwijten of wat dan ook.
Afgelopen jaren heb ik schulden en daar wilde ik vorig jaar augustus aan werken.
Blijkbaar is 1 schuldeiser niet akkoord gegaan en moet het via de rechtbank.
Ik ken veel mensen die een zo'n traject doorlopen een uitkering hebben en wekelijks 70 euro te besteden hebben.
Hoe zit het wanneer je een baan vind met schappelijke loon?
Blijf je nog steeds in die 70 euro? Je maakt immers meer kosten dan iemand die thuis zit.
Kan iemand mij hierbij een beetje duidelijkheid bieden?
Voor zover ik de wsnp ken zit er weldegelijk een correctie in je vtlb als je niet werktquote:
Dat mag alleen als jij iets mankeert. Al het werk is passend, niet genoeg inspanning gedaan wordt het traject verlengd. Werk weigeren doen ze helemaal moeilijk over.quote:Op dinsdag 19 november 2019 17:44 schreef Antaris het volgende:
[..]
Hmmm, interessant, dus je kunt beter gebruik maken van een uitkering dan werken voor je geld?
Een vriendin van mij zit met haar gezin ook in de wsnp, haar vrij te laten bedrag is 1400 euro per maand, en die krijgen met 4 man 80 euro per week.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Voor zover ik de wsnp ken zit er weldegelijk een correctie in je vtlb als je niet werkt
Maar dan zit je in het verhaal dat ze ook nog een beschermingsbewindvoerder heeft. Dat staat verder los van de wsnp.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:26 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
[..]
Een vriendin van mij zit met haar gezin ook in de wsnp, haar vrij te laten bedrag is 1400 euro per maand, en die krijgen met 4 man 80 euro per week.
Zij werkt dan wel 40 uur maar aan haar situatie is niks veranderd.
Ze heeft er twee, ook een speciaal voor de wsnp.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dan zit je in het verhaal dat ze ook nog een beschermingsbewindvoerder heeft. Dat staat verder los van de wsnp.
Ja dat zeg ik.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:30 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
[..]
Ze heeft er twee, ook een speciaal voor de wsnp.
Je weet dat je een sollicitatieplicht hebt? En ik zou uit de wsnp getrapt worden niet willen riskeren. Dan heb je pas echt een serieus probleemquote:Op dinsdag 19 november 2019 18:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als je in de wsnp zit zou ik niet gaan werken.
er zijn genoeg manieren om aan alles te voldoen en toch niet te werken.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je weet dat je een sollicitatieplicht hebt? En ik zou uit de wsnp getrapt worden niet willen riskeren. Dan heb je pas echt een serieus probleem
Dan wordt het meteen een stuk lastiger om in de wsnp te komen en hoe denk je die studie te betalen?quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
er zijn genoeg manieren om aan alles te voldoen en toch niet te werken.
In de wsnp heeft werken geen enkele toegevoegde waarde. Zoals hierboven vermeld kan je beter een studie volgen.
Tjee zeg, dat klinkt als behoorlijk calculerend gedrag. En hoe doe je dat dan na zo'n traject? Dan mis je toch twee jaar aan werkervaring? Je wilt dan toch ook verder kunnen? (carrière maken, doorgroeien, etc)quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In de wsnp heeft werken geen enkele toegevoegde waarde. Zoals hierboven vermeld kan je beter een studie volgen.
Oh ik geloof best dat er allerlei manieren zijn om te frauderen. Maar risico = kans*effect en de effecten zijn echt gigantischquote:Op dinsdag 19 november 2019 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik bedoel niet frauderen, want dat mag niet.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh ik geloof best dat er allerlei manieren zijn om te frauderen. Maar risico = kans*effect en de effecten zijn echt gigantisch
Hoe wou je dan onder je sollicitatieplicht uitkomen? Dat is een andere dan die van het uwv he?quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik bedoel niet frauderen, want dat mag niet.
niet, want je houdt je aan de regels zonder kans op een baan.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe wou je dan onder je sollicitatieplicht uitkomen? Dat is een andere dan die van het uwv he?
Ja dat mag dus niet, de sollicitatieplicht van de Wsnp is iets anders dan die van de ww.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
niet, want je houdt je aan de regels zonder kans op een baan.
Je inkomen is een x bedrag.quote:Op dinsdag 19 november 2019 16:58 schreef Antaris het volgende:
Goedemiddag,
Ik heb geen zin in verwijten of wat dan ook.
Afgelopen jaren heb ik schulden en daar wilde ik vorig jaar augustus aan werken.
Blijkbaar is 1 schuldeiser niet akkoord gegaan en moet het via de rechtbank.
Ik ken veel mensen die een zo'n traject doorlopen een uitkering hebben en wekelijks 70 euro te besteden hebben.
Hoe zit het wanneer je een baan vind met schappelijke loon?
Blijf je nog steeds in die 70 euro? Je maakt immers meer kosten dan iemand die thuis zit.
Kan iemand mij hierbij een beetje duidelijkheid bieden?
Is er geprobeerd om een zogeheten dwangakkoord aan te vragen?quote:Op dinsdag 19 november 2019 17:07 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ik had een tijdje geprobeerd zelfstandig de schulden maandelijks af te betalen, maar door omstandigheden lukte het niet meer en vroeg ik via kredietbank een schuldregeling aan.
De grootste schuldeiser ging niet akkoord en werd genoodzaakt om via WSNP alsnog een regeling te treffen.
Het gaat om een particuliere huurschuld, het openstaande bedrag was relatief laag.
Maar doordat mijn post werd ontvreemd, was ik niet van op de hoogte dat mijn schulden zo snel steeg. Ik had geprobeerd om via de verhuurder een oplossing te vinden maar dat was zinloos.
Ik woonde in een appartement waar veel werd gedeald en zo werd mijn post ontvreemd.
Ik begrijp dat ik het niet kan bewijzen maar het maakt allemaal wel zuurder.
Je bent verplicht te werken, via een inspanningsplicht, om zoveel mogelijk inkomen te vergaren. Tenzij je een ontheffing van een plicht hebt door medische of andere aan te wijzen redenen. Dat moet vaak via de verzekeringsarts van het UWV, medische behandelaren vanuit het ziekenhuis of gemeente.quote:Op dinsdag 19 november 2019 17:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je in de schuldhulpsanering zit, ben je over 3 jaar ervan af, ongeacht wat je verdient.
Ga je werken, betaal je meer en zit je nog op datzelfde houtje te bijten, maar met meer honger en je kleren slijten harder.
Blijf je thuis, kun je de tijd nog doorkomen door veel te slapen, of een studie volgen. Een keer gaan eten bij familie of vrienden. Maar dat is beter te doen dan een fulltime job.
Dwangakkoord was ook het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van de OP.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:47 schreef Renesite het volgende:
[..]
Is er geprobeerd om een zogeheten dwangakkoord aan te vragen?
Niet dat de regelgeving bij de Kredietbank anders werkt, alleen je hebt niet een pushende WSNP bewindvoerder dus ergens is het 'rustiger' om bij een Kredietbank de MSNP (minnelijke sanering) te doorlopen dan een Wettelijke. Zover mijn ervaring in mijn werkgemeente(s)
En de R-C moet er uiteindelijk een klap op geven. Dat is echt geen lichtvaardige procedure.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:49 schreef Renesite het volgende:
[..]
Je bent verplicht te werken, via een inspanningsplicht, om zoveel mogelijk inkomen te vergaren. Tenzij je een ontheffing van een plicht hebt door medische of andere aan te wijzen redenen. Dat moet vaak via de verzekeringsarts van het UWV, medische behandelaren vanuit het ziekenhuis of gemeente.
Onzin.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
O uiteraard. Bitches zijn datquote:Op dinsdag 19 november 2019 18:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En de R-C moet er uiteindelijk een klap op geven. Dat is echt geen lichtvaardige procedure.
Dit dus. Werken voor je schulden is ook een stukje eigenwaarde laten zien.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:52 schreef Renesite het volgende:
[..]
En denk vooral ook aan de tijd van ná de WSNP. Je hebt drie jaar extra werkervaring en bent meer bezig met eigenwaarde, hetgeen je niet veelal hebt in de schulden. Je bent drie jaar verder in je ontwikkeling in plaats van boos op je bed liggen slapen.
[..]
Nouja als de weigerende schuldeiser meer dan 50% van de totaalschuld is, dan wordt er vaak voor een WSNP traject gekozen in plaats van een dwangakkoord. Ook kan een WSNP bewindvoerder wat meer een stok achter de deur zijn om aan de inspanningsverplichting te voldoen.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dwangakkoord was ook het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van de OP.
Een gedeelte van je vakantiegeld is vrij besteedbaar. Uit de VTLB berekening komt ook een 'te behouden vakantiegeld' bedrag. Dit mag je zelf behouden. Al het overige vakantiegeld (en eventuele 13e maand, eindejaarsuitkeringen, winstdelingen of wat dan ook) dienen ingezet te worden voor de schuldregeling.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:45 schreef Renesite het volgende:
Ter info: ook je vakantiegeld zal aangewend worden voor je schulden. Dus dat is niet vrij besteedbaar.
Dit dacht ik ook te weten maar ik kan het nergens terugvinden. Weet jij waar het staat heel toevallig?quote:Op dinsdag 19 november 2019 21:35 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ook krijg je standaard een beetje extra (5% van de PW norm) als je minstens 20 uur werkt.
https://www.bureauwsnp.nl(...)-2019-versie-2.1.pdfquote:Op dinsdag 19 november 2019 21:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit dacht ik ook te weten maar ik kan het nergens terugvinden. Weet jij waar het staat heel toevallig?
Dankquote:Op dinsdag 19 november 2019 21:40 schreef noodgang het volgende:
[..]
https://www.bureauwsnp.nl(...)-2019-versie-2.1.pdf
Punt 4.2
Overigens is de arbeidstoeslag onlangs aangepast, maar het blijft vergelijkbaar met 5% van de PW
Leefgeld per week, dat is beschermingsbewindgedoe. Heeft niks nada nul noppes met de Wsnp van doen verder.quote:Op woensdag 20 november 2019 00:06 schreef Kaza het volgende:
Aanvulling: het leefgeld is meestal 50 euro per week voor de 1e persoon, en 10 euro erbij per gezinslid.
Bepaalt de rechter wat het totale bedrag uiteindelijk wordt?quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:52 schreef Renesite het volgende:
[..]
Onzin.
Allereerst kan je eruit gezet worden doordat je weigert wat tot gevolg heeft dat je nog 10 jaar extra op een houtje moet bijten alvorens je opnieuw een sanering kunt aanvragen waarbij je je leven moet beteren.
En ik heb cliënten die door opeens een goede baan te hebben binnen 2 jaar schuldvrij zijn in tegenstelling tot 3 jaar. En denk vooral ook aan de tijd van ná de WSNP. Je hebt drie jaar extra werkervaring en bent meer bezig met eigenwaarde, hetgeen je niet veelal hebt in de schulden. Je bent drie jaar verder in je ontwikkeling in plaats van boos op je bed liggen slapen.
[..]
O uiteraard. Bitches zijn dat![]()
Thanksquote:Op dinsdag 19 november 2019 21:38 schreef noodgang het volgende:
https://www.bureauwsnp.nl(...)58_wsnp-brochure.pdf voor meer informatie trouwens
Wat de schulden? Of van wat je overhoudt?quote:Op woensdag 20 november 2019 07:48 schreef Antaris het volgende:
[..]
Bepaalt de rechter wat het totale bedrag uiteindelijk wordt?
Ik had gisteren een gesprek gehad bij een bedrijf en mijn loon wordt behoorlijk goed en verwacht dat mijn schulden binnen 3 jaar is afbetaalt.
Het is alleen ver van mijn huis, ongeveer een uur fietsen.
Zelf heb ik geen zin om thuis te blijven hangen, daar word ik niet bepaald vrolijk van.
Als je het over je vtlb hebt, je bewindvoerder rekent dat uit. Dat is een soort toezichthouder vanuit de rechtbank.quote:Op woensdag 20 november 2019 07:48 schreef Antaris het volgende:
[..]
Bepaalt de rechter wat het totale bedrag uiteindelijk wordt?
Ik had gisteren een gesprek gehad bij een bedrijf en mijn loon wordt behoorlijk goed en verwacht dat mijn schulden binnen 3 jaar is afbetaalt.
Het is alleen ver van mijn huis, ongeveer een uur fietsen.
Zelf heb ik geen zin om thuis te blijven hangen, daar word ik niet bepaald vrolijk van.
Absoluut wel, maar was vanochtend even druk bezig.quote:Op woensdag 20 november 2019 09:03 schreef herverwijderd het volgende:
Excuses trouwens voor mijn hele verhaal in dit topic, dat was dus totaal niet relevant
Succes, gewoon eerlijk en jezelf zijn en je goede wil tonen.quote:Op woensdag 20 november 2019 12:26 schreef Antaris het volgende:
[..]
Absoluut wel, maar was vanochtend even druk bezig.
Het is inderdaad zwaar kut allemaal, ik heb zelf ook geen behoefte om mijn hand op te houden.
Over ruim twee weken moet ik naar de rechtbank en zal wel zien hoe het allemaal loopt.
Gewoon werken dus. Veel beter voor je. En mogelijk kun je nog een e-bike kopen of kan die je op de een of andere manier ter beschikking worden gesteld? Ik zou echt fietsen. Scheelt reiskosten.quote:Op woensdag 20 november 2019 12:26 schreef Antaris het volgende:
[..]
Absoluut wel, maar was vanochtend even druk bezig.
Het is inderdaad zwaar kut allemaal, ik heb zelf ook geen behoefte om mijn hand op te houden.
Over ruim twee weken moet ik naar de rechtbank en zal wel zien hoe het allemaal loopt.
Dank je, ik zal het straks even kijken.quote:Op woensdag 20 november 2019 12:29 schreef noodgang het volgende:
[..]
Succes, gewoon eerlijk en jezelf zijn en je goede wil tonen.
Dit is een interessante documentaire waarin verschillende WSNP zittingen voorbij komen:
https://www.npostart.nl/2doc/25-09-2017/KN_1693495
Wellicht interessant om die eerst even te bekijken, zodat je een beetje weet wat je te wachten staat
Als ik er een kon aanschaffen dat zou ik het zeker doen.quote:Op woensdag 20 november 2019 16:14 schreef Andromache het volgende:
[..]
Gewoon werken dus. Veel beter voor je. En mogelijk kun je nog een e-bike kopen of kan die je op de een of andere manier ter beschikking worden gesteld? Ik zou echt fietsen. Scheelt reiskosten.
Prijzen vallen ontzettend mee, zeker tweedehands. Waarom is dat geen optie?quote:Op woensdag 20 november 2019 17:13 schreef Antaris het volgende:
[..]
Als ik er een kon aanschaffen dat zou ik het zeker doen.
Maar die krengen zijn hartstikke duur, en tweedehands is geen optie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |