abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 16 november 2019 @ 15:29:02 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189970981
Hallo,

Bij mijn aquarium voeg ik C0² koolzuur toe; via iemand die stopte via de hobby heb ik enkele jaren geleden een 2 kg fles gekregen die ik tot op heden gebruik.

Moet zo'n fles eigenlijk gekeurd worden ? Wat is de keuringstermijn van zo iets ?
Voor gasflessen is dat toch iets van om de tien jaar geloof ik.

Op de hals van de fles staat niet iets heel duidelijks.
Daar staat ergens 1013 Kuhlen Dioxid 2.0 KGS 3.2mm 03/11 en 11/03 N/T 4.220 KG.

Zou de fles dan van 2003 zijn ? :?

Mijn vorige aquariumboer deed niet moeilijk over het vullen van flessen; maar daar kan ik helaas niet meer terecht.
pi_189975682
Geen antwoord op je vraag, maar nieuwsgierig, waarom voeg je koolzuur toe? Is dat voor een speciale vissoort oid?
pi_189975780
Gewoon het deksel van de bak open laten staan; we hebben schijnbaar zo enorm veel CO2 in de lucht hangen dat je jow aquarium er ruimschoots mee kan vullen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  Moderator zaterdag 16 november 2019 @ 21:37:00 #4
92034 crew  Vonkenboer
pi_189976613
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 21:01 schreef Makrolon het volgende:
Geen antwoord op je vraag, maar nieuwsgierig, waarom voeg je koolzuur toe? Is dat voor een speciale vissoort oid?
Als belangrijke meststof voor mijn aquarium planten. In het algemeen kun je stellen dat ze dan veel sterker en beter groeien. En in de juiste balans minder groei van algen. :)

Een en ander staat onder andere hier omschreven.

www.aquascaping-blog.com/302/co2-bemesting-aquarium/

En ik gebruik het om mijn water minder hard te maken.
  Moderator zaterdag 16 november 2019 @ 21:37:44 #5
92034 crew  Vonkenboer
pi_189976633
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 21:06 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gewoon het deksel van de bak open laten staan; we hebben schijnbaar zo enorm veel CO2 in de lucht hangen dat je jow aquarium er ruimschoots mee kan vullen.
Haha, nee helaas werkt het zo niet helemaal. :P
  zondag 17 november 2019 @ 07:37:18 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_189982584
Wordt je water niet zuur van de co2?

Over je vraag: ik zou mijn licht eens op steken bij een brandblusser leverancier/ iemand die blussers keurt.

Die keurt ook flessen met co2 en kijkt vast naar meer dan alleen of ze vol zijn.

Keuring is vast ook in het kader van warenwet besluit druk apparatuur. Of de tank dan voorzien is van een kraan voor je aquarium of om te blussen maakt niet uit.
  zondag 17 november 2019 @ 08:50:47 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189982784
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 15:29 schreef Vonkenboer het volgende:

Mijn vorige aquariumboer deed niet moeilijk over het vullen van flessen; maar daar kan ik helaas niet meer terecht.
als zo'n grote jongrn niet piept over leeftijden dan heeft de fles vast geen keuringsplicht. Misschien te klein voor keuringsplicht? Als het misgaat blaas je geen huizenblok op.

Tot niet lang geleden hadden ook propaan flessen in sommige landen geen keuringsplicht.
Tot nooit .......
  zondag 17 november 2019 @ 10:36:51 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_189983439
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 08:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

als zo'n grote jongrn niet piept over leeftijden dan heeft de fles vast geen keuringsplicht. Misschien te klein voor keuringsplicht? Als het misgaat blaas je geen huizenblok op.

Tot niet lang geleden hadden ook propaan flessen in sommige landen geen keuringsplicht.
Die toko is failliet gegaan...daarom kan Vonk er niet terecht.
  zondag 17 november 2019 @ 11:20:06 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189983760
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2019 10:36 schreef TR08 het volgende:

[..]

ja dat las ik...
Tot nooit .......
  zondag 17 november 2019 @ 11:46:57 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_189983981
Drankhandelaren die tappen verhuren hebben ook die 2kg flessen. Daar zullen ze ook weten hoe het met de keuring zit.
And so is the past
pi_189984753
Ook geen antwoord op je vraag maar jeetje wat een triest verhaal.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 17 november 2019 @ 13:30:07 #13
92034 crew  Vonkenboer
pi_189985142
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 08:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Gasflessen hebben over het algemeen een houdbaarheidsdatum; als een fles te oud is vullen ze hem niet meer. Het bedrijf waar ik heen ging deed over het algemeen niet zo moeilijk (dat is waarschijnlijk ook de oorzaak dat ze de tent dicht gedaan hebben).

Nu moet ik ergens anders heen om de flessen te laten vullen; en ik ben bang dat ze gewoon zeggen die fles is x jaar over de datum die mag ik niet meer vullen. Koop maar een nieuwe gevulde fles bij ons.

quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2019 07:37 schreef TR08 het volgende:
Wordt je water niet zuur van de co2?

Over je vraag: ik zou mijn licht eens op steken bij een brandblusser leverancier/ iemand die blussers keurt.

Die keurt ook flessen met co2 en kijkt vast naar meer dan alleen of ze vol zijn.

Keuring is vast ook in het kader van warenwet besluit druk apparatuur. Of de tank dan voorzien is van een kraan voor je aquarium of om te blussen maakt niet uit.
Er zijn hobbyisten die oude afgekeurde CO² blussers ombouwen voor gebruik in het aquarium.
Ik heb dergelijke bedrijven al eens benaderd, maar ze willen er geen antwoord op geven.

"Dan moet u bij een aquariumspeciaalzaak zijn."

De drankenhandel hier in de buurt zegt dat ook :')
De economie draait nog te goed denk ik.

quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2019 10:36 schreef TR08 het volgende:

[..]

Aquarium CO² bemesting is trouwens wel iets meer dan alleen een fles, het is onderdeel van een hele regeling. Zelf doe ik dit met behulp van een ph elektrode en een co² computer. Op de computer stel je de kH waarde in die je wilt hebben. Dan zorgt de computer dat hij daar op blijft.
En niet te vergeten een magneetventiel om s'nachts de toevoer van co² uit te schakelen.

Ik zal het verder niet teveel uit de doeken doen; maar dat zijn grofweg alle componenten.

quote:
Gaan we doen, wanneer ik tijd heb om wat foto's te maken. ^O^

quote:
7s.gif Op zondag 17 november 2019 11:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Drankhandelaren die tappen verhuren hebben ook die 2kg flessen. Daar zullen ze ook weten hoe het met de keuring zit.
Zie reactie hier boven ;)

quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 12:58 schreef Gieliovd het volgende:
Ook geen antwoord op je vraag maar jeetje wat een triest verhaal.
Er was wel meer structureel mis bij dit bedrijf, maar dit was wel de laatste druppel zeg maar.
Moet zeggen dat ik er regelmatig kwam; niet zozeer voor de vissen en andere dieren maar wanneer ik op gebied van meststoffen e.d. of hardware wat nodig had wist ik ze wel te vinden.

De winkel was eigenlijk gewoon te groot, en de service en kennis van de medewerkers de afgelopen twee jaar heel slecht. Dan kun je de deur vanzelf wel een keer dicht doen .. :{
pi_190057335
co2 is co2 Ed ! Gewoon bij de drankenhandel een 2 kilo fles halen , qua houdbaarheid fles . Wij hebben wel vaker na jaren pas een fles retour gegeven , nooit geen gemekker mee gehad .
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_190073753
Staat er een datum in de fles gestanst? 2 of 5 jaar na die datum moet een gasfles in principe ge(hydro)test* worden. De termijn is oa afhankelijk van de maximale druk die de fles mag hebben.

*afhankelijk van het gas en de druk

Nu werk ik voornamelijk met (medicinale) zuurstof en perslucht flessen, maar dit gaat afaik op voor de meeste gascilinders.

Edit: brainfart ook met CO2 blusinstallaties. Die flessen worden iedere 2-5 jaar gewogen en elke 10 jaar wordt minimaal 10% intern geïnspecteerd en gehydrotest. Wat in de praktijk voor ons betekend dat de hele batterij (150+ flessen) vervangen wordt door een wisselset. Komt dan ook wat meer bij kijken, oa flexibele slangen die vervangen moeten worden etc.

https://puc.overheid.nl/nsi/doc/PUC_2178_14/1/ doorscrollen naar 6.2 e.e.a. hangt af van de druk van de fles, wij hebben ook 2kg pilot flessen welke het grote systeem activeren (zoals in deze wetstekst verwezen wordt als zijnde pilot cylinder) die staan op een hogere druk dan de grote batterij flessen.

Acetyleen wordt bv. een ander verhaal ;) want daar zit een beschermingslaag in de fles omdat het anders gaat reageren met het staal. En dat geeft een beste vuurbal kan ik uit ervaring melden :+

[ Bericht 6% gewijzigd door FranticDJ op 22-11-2019 21:03:20 ]
pi_190095764
Bij flessen met een keuringsplicht onder de 10 jaar staat er in de TUV stempel altijd Maand/Jaar aangeven. Afname en Opname. In jouw geval lijkt dan idd afname 11/2003 en Opname (Keurdatum) 03/2011

Voor flessen met een max. periode van 10 jaar of langer staat er altijd het (volledige) jaar in de TUV stempel en niet altijd de maand.Bv. 2011/21 Dat is dan afname 2011 gekeurd tot 2021. Er zou dan ook 2011 / 03 21 kunnen staan. Dan is die in maart 2011 afgenomen en 21 het jaar van keuren.

https://www.jewagas.com/n(...)essen-volgens-pgs-15

[ Bericht 5% gewijzigd door Watuntrik op 24-11-2019 12:08:46 ]
  Moderator zondag 24 november 2019 @ 15:14:49 #17
92034 crew  Vonkenboer
pi_190099226
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 19:53 schreef Cybersijp het volgende:
co2 is co2 Ed ! Gewoon bij de drankenhandel een 2 kilo fles halen , qua houdbaarheid fles . Wij hebben wel vaker na jaren pas een fles retour gegeven , nooit geen gemekker mee gehad .
Bij de plaatselijke drankenhandel kan ik alleen het formaat flessen krijgen dat niet bepaald meer in de aquarium kast past. En flessen van 2 kg wil hij niet laten vullen bij zijn leverancier, de prijs is dan ook wel zo onaantrekkelijk gemaakt.
  Moderator zondag 24 november 2019 @ 15:17:36 #18
92034 crew  Vonkenboer
pi_190099274
@Watuntrik @FranticDJ

Technisch gezien zijn ze dus afgekeurd. Zit er op zo'n fles dan nog statiegeld ? Of is dat gewoon oud ijzer prijs ? :P
pi_190100589
Statiegeld.. tja, zou kunnen. Enige wat er moet gebeuren is overnieuw testen en een nieuwe datum erin stansen als ie nog in orde is.

Je kan 't allicht proberen :)
  Moderator maandag 25 november 2019 @ 18:38:46 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190120697
http://www.delangeemmen.nl/page/koolzuur

Noemt zelf ook aquarium als toepassing.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190129379
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 15:17 schreef Vonkenboer het volgende:
@:watuntrik @:FranticDJ

Technisch gezien zijn ze dus afgekeurd. Zit er op zo'n fles dan nog statiegeld ? Of is dat gewoon oud ijzer prijs ? :P
Zal wel van niet.. Wanneer je een fles koopt wordt het eigendom en ben je zelf verantwoordelijk voor de keuring. Het is niet zo als bij een drankfles waar statiegeld een milieutechnische regelgeving is.

Wat eventueel wel mogelijk is, is dat je bij een gashandel de fles kunt inleveren en er een volle voor terug krijgt en slechts de inhoud betaald. Maar dat is dan goodwill van de eigenaar. Als de fles al niet aantoonbaar hun eigendom is. Dan mag je hem daar laten en krijg je een nieuwe waar je dan een vorm van statiegeld (borg) betaald als verzekering dat je het ook daar weer terug brengt als die leeg is. Met die borg koop je eigenlijk de fles, met de afspraak dat de gas handel de fles terug koopt bij inlevering. Of omruilt voor een andere volle fles.

Bij de drankenhandel betaal je ook die borg. Daar loop je dan het risico dat de handel failliet gaat. Dan kun je het niet meer daar inleveren. Weet je dan niet van welke gasboer het gekomen is, Dan heb je dus een fles gewoon gekocht. :{ Geen idee eigenlijk of de drankenhandel de betaalde borg afstaat aan zijn leverancier. Zal wel van niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 26-11-2019 09:15:16 ]
pi_190129761
Dranken koolzuur kan je overal inleveren voor zover ik weet.

(Ex)drankenhandel medewerker hier :7 waren ook boefjes die die lege flessen bij ons kwamen jatten om ze ergens anders weer in te leveren vanwege t statiegeld
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')