Dat is geen discussie meer. Voorzover er überhaupt een discussie was.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Pro-pieten, de meerderheid, zijn zelden zobgoed georganiseerd dat ze zoiets kunnen doen. Dan kom je al snel bij clubjes als Pegida, NVU, supportersverenigingen, motorclubs. Dat is ook het grote probleem bij pro-piet, de discussie wordt door radicalen gekaapt.
Bestaat er een traditie waar de zwarte onderdrukt wordt dan?quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:05 schreef Discombobulate het volgende:
Zijn er trouwens ook voorbeelden van een tegenovergestelde traditie, waar de blanke juist onderdrukt wordt? Vraag het me gewoon even af.
Valse vraag. Heel slinks.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:05 schreef Discombobulate het volgende:
Zijn er trouwens ook voorbeelden van een tegenovergestelde traditie, waar de blanke juist onderdrukt wordt? Vraag het me gewoon even af.
En zwarten kunnen ook racistisch zijn als ze blanke mensen hatenquote:Op zaterdag 16 november 2019 15:09 schreef KingRadler het volgende:
Dus pro pieten kunnen dus ook racistisch zijn als ze zwarte mensen haten.
ditquote:Op zaterdag 16 november 2019 15:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bestaat er een traditie waar de zwarte onderdrukt wordt dan?
Nee. Iedereen kan en mag Zwarte Piet spelen of aan het feest meedoen. De zwarte maskerade maakt dat mogelijk: je ziet niet wat iemands huidskleur is onder de schmink en ook allerlei trekken die "ras" verraden, zijn op zijn minst minder opvallend.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:07 schreef KingRadler het volgende:
Hebben pro pieten een hekel aan zwarte mensen.
Gewoon negeren dit soort idioten.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:14 schreef mspoez het volgende:
Deze al voorbij gekomen?
Verander Zwarte Piet in een zwarte kat!
Catwoman... Michelle Pfeiffer, Halle Berry, Anne Hathaway...quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:14 schreef mspoez het volgende:
Deze al voorbij gekomen?
Dan is het nog steeds blackface. Blanken die zich zwart sminken.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:14 schreef mspoez het volgende:
Deze al voorbij gekomen?
Aan beide zijden trouwens, dat is het vervelende.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Pro-pieten, de meerderheid, zijn zelden zobgoed georganiseerd dat ze zoiets kunnen doen. Dan kom je al snel bij clubjes als Pegida, NVU, supportersverenigingen, motorclubs. Dat is ook het grote probleem bij pro-piet, de discussie wordt door radicalen gekaapt.
Hoezo? Ik snap echt wel de discussie omtrent zwarte piet. Je gaat mij niet vertellen dat het niet racistisch is, want eigenlijk is dat gewoon zo. En nee, ik ben echt niet anti zwarte piet, integendeel zelfs.quote:
quote:
Wat is er racistisch aan?quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoezo? Ik snap echt wel de discussie omtrent zwarte piet. Je gaat mij niet vertellen dat het niet racistisch is, want eigenlijk is dat gewoon zo. En nee, ik ben echt niet anti zwarte piet, integendeel zelfs.
Z-Afrika, eerder andersom weliswaarquote:Op zaterdag 16 november 2019 15:05 schreef Discombobulate het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het van oorsprong niet racistisch was, maar gezien allerlei figuren het grappig vinden negers als zwarte piet aan te duiden hebben zij het juist een probleem gemaakt.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoezo? Ik snap echt wel de discussie omtrent zwarte piet. Je gaat mij niet vertellen dat het niet racistisch is, want eigenlijk is dat gewoon zo. En nee, ik ben echt niet anti zwarte piet, integendeel zelfs.
Ik had het ooit over met iemand die nep surinaams accent racistisch vond. Ik vroeg, wat is er racistisch aan? Dat je het niet ok vind ok, maar racistisch? Volgens mij wordt het woord verkeerd gebruiktquote:
Ja gut, na jarenlange blanke onderdrukking krijg je de terugslag.... arme blanke Zuid-Afrikaner.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:28 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Z-Afrika, eerder andersom weliswaar
Nou ja dat weet je zelf ook wel. Is het boek 'De Negerhut van Oom Tom' ook racistisch dan? De historische context is gewoon duidelijk. En ga aub niet verwijten dat ik anti zwarte piet ben want dat ben ik absoluut niet. Het is gewoon een lastige discussie, maar als ik hier dingen lees kan ik daar uit afleiden dat met zowel voor- als tegenstanders heel lastig te praten valt.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:26 schreef Collide het volgende:
[..]
Wat is er racistisch aan?
Racisme is dat een bepaald ras word gerangschikt als superieur of inferieur aan elkaar.
Die rassenkwestie heeft niet veel goeds gebracht...quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja gut, na jarenlange blanke onderdrukking krijg je de terugslag.... arme blanke Zuid-Afrikaner.
(Eindelijk iemand die normaal antwoord geeftquote:Op zaterdag 16 november 2019 15:28 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Z-Afrika, eerder andersom weliswaar
Nee, de blanken hebben behoorlijk huisgehouden in (Zuid-)Afrika, met het idee dat ze het beter wisten dan de autochtone bewoners.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:31 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Die rassenkwestie heeft niet veel goeds gebracht...
Het is best simpelquote:Op zaterdag 16 november 2019 15:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nou ja dat weet je zelf ook wel. Is het boek 'De Negerhut van Oom Tom' ook racistisch dan? De historische context is gewoon duidelijk. En ga aub niet verwijten dat ik anti zwarte piet ben want dat ben ik absoluut niet. Het is gewoon een lastige discussie, maar als ik hier dingen lees kan ik daar uit afleiden dat met zowel voor- als tegenstanders heel lastig te praten valt.
Sterk argument.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nou ja dat weet je zelf ook wel.
Aan de historie kan ik weinig veranderen, het boek dat je noemt ken ik niet. Maar hoe worden verschillende rassen gerangschikt door zwarte piet?quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nou ja dat weet je zelf ook wel. Is het boek 'De Negerhut van Oom Tom' ook racistisch dan? De historische context is gewoon duidelijk. En ga aub niet verwijten dat ik anti zwarte piet ben want dat ben ik absoluut niet. Het is gewoon een lastige discussie, maar als ik hier dingen lees kan ik daar uit afleiden dat met zowel voor- als tegenstanders heel lastig te praten valt.
Ik vind hem wel leuk, maar vraag me af hoe dat verder met de kleding moet. Kat met een zak is ook wat problematisch.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:14 schreef mspoez het volgende:
Deze al voorbij gekomen?
Vooral omdat ze wilde wezen als de blanken die hun leven heel anders stippelen dan de zwarten.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
(Eindelijk iemand die normaal antwoord geeft)
Nog specifieke voorbeelden, of is het alleen meer van de laatste jaren en heeft het niet zozeer met culturele tradities te maken?
Ik heb het al vaker gezegd; de inhoudelijke discussie ga ik niet meer aan. 100+ draadjes en een groep zeurpieten voor wie het nooit genoeg is.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |