abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 13 november 2019 @ 17:10:28 #1
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_189925930
Hey allen, ik wist niet goed of ik het best in dit topic post of eerder onder het klusforum waar ik anders regelmatig uit hang en van waar sommigen mij zullen kennen van mijn verbouwverslag.

Goed de titel verraad het al een beetje. Door omstandigheden is er een jaar of 2 geleden een knalgele Seat Ibiza TDI in mijn garage beland (vriend had hem cadeau gekregen voor zijn verjaardag ... trip naar ibiza ... fop cadeau ... we zijn allemaal autofreaks onder elkaar en dachten dat hij er mss een tracktool van kon maken of bv een roadtrip mee doen doch dat is er allemaal niet van gekomen). Tot zo ver de intro.

De wagen occasie verkopen is haast onmogelijk omdat het een diesel is met een euro 0 of euro 1 norm. Ik woon in België en net als wss bij jullie in Nederland wordt dat naar tax toe enorm hard afgestraft. Vandaar dat de wagen gewoon staat stof te vangen. De wagen is in een vrij propere toestand en heeft slechts 137xxx km op de teller.

Ik heb een zoontje van 13 die helemaal autogek is mede door de wereld waarin hij zowat leeft in de weken die hij bij mij is. Ik ben een gescheiden alleenstaande vader, heb de woning over genomen en kan dus vrij doen en laten wat ik wil. Hij rijdt al enige tijd met een logitech RS500 stuur en pedalen doch gewoon aan zijn bureau.

Na wat meten, wikken en wegen zou een stuk van de Seat perfect op zijn kamer passen op de plaats waar nu zijn bureau staat. Dat deed me denken of het niet zou gaan om:
- de motor er uit te halen
- alles goed proper te maken
- voorruit er uit halen
- alles vanbinnen rustig los doen en bij elkaar doen
- de motorkap er af
- dan de wagen achter de bestuurdersdeur doorslijpen
- de wagen net voorbij de middenconsole doorslijpen
- het geheel een verdiep omhoog te doen
- dan alles tegen zijn muur vast te maken en een soort sokkel te maken bv in hout of te lassen (ik beschik over lastoestel en werkplaats)
- vervolgens alles netjes terug in elkaar te steken
- arduino om het dashboard en paar functies echt te laten werken
- logitech RS500 inbouwen ipv seat stuur
- schakelpook op plaats van vroegere schakelpook
- handrem voorzien van potentio meter zodat die ook bruikbaar is
- scherm plaatsen waar vroeger venster was
- waar vroeger de motor was een bureau maken zodat hij het scherm kan draaien en zijn computer ook kan gebruiken voor niet simulator activiteiten en studeren

Best wel wat werk maar leek me een leuk project om ook hier mss te documenteren. Ik heb nog niet gek veel gelijkaardige dingen gezien online.

Het idee zou dus zijn om 1 vierde van de Seat op zijn kamer te bouwen als race sim.

Any toughts, tips, bedenkingen, ... (adoptie doe ik niet :p)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_189926089
Klinkt als bizar veel werk voor een Racesim maar cool idee _O_ ^O^
blablablabla
pi_189926402
Inderdaad een mooi idee. En de afkomende onderdelen zijn misschien nog wel ergens bij een sloop te verkopen
pi_189931467
Ik vind het een pracht idee, zou t graag volgen!
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  dinsdag 19 november 2019 @ 15:42:08 #5
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_190022104
We zijn momenteel in opmeet fase om te kijken hoe ik dit stuk wagen binnen krijg aangezien het een verdiep omhoog moet en we geen idee hebben over het exacte gewicht. De wagen weegt in zijn geheel 1245kg. Motor en versnelligsbak zijn daarbij naar onze mening al een behoorlijke brok in de rekening. Naar wat ik gevonden heb 135kg de versnellingsbak zou 42 zijn als je dat samen telt samen met wat aanbouwdelen kom je al snel uit op 200 kg, als je de snede bekijkt die wij willen doen bevat deze relatief gezien vrij weinig plaatwerk. Deur kunnen we uit nemen en appart naar boven doen, zetel ook. Subframe en ophanging hebben we niet nodig aangezien ik er iets achter ga maken om het wiel statisch op zijn plaats te houden. Met een beetje geluk zou het geheel dan toch minder wegen dan 100 kg, liefst zelfs veel minder.

Het plan is om echt alles er zo veel mogelijk uit te halen voor we de cut doen, vervolgens ook voor we doorslijpen een aantal profielen tussen dak en vloerplaat te lassen zodat het geheel niet samen plooit, via deze profielen kunnen we dan ook het geheel tegen de muur schroeven.

Concreet zou het zo ongeveer worden:




Maten
de wagen is:
- 3813 mm lang bumper tot bumper
- 1634 mm breed met spiegels
- 1424 mm hoog van onderkant band tot top van dak

voor ons zijn de maten natuurlijk anders
- bodemvrijheid kan er al af want de band en velg doen we los naar boven. Bodemvrijheid is 124mm dus totaal zou er 130 cm over blijven
- breedte gaat 85 cm zijn inclusief de spiegel dus in de praktijk iets smaller dat zal ook moeten want mijn deuropening is maar 83 cm het idee is dus om daar zo kort mogelijk tegen te zitten
- lengte zou er 250 cm overblijven

Al bij al nog altijd een behoorlijk stuk ijzer. Een optie is om het voorspatbord los te doen, het binnen frame er uit te halen en dan of wel iets custom bouwen of het terug lassen met de halfautomaat ter plaatse. Als ik ooit de woning verkoop is het dan wel woning met race sim :-) dit zal vooral te bekijken zijn op het moment.

We moeten dus eens goed beginnen kijken hoe we het geheel gaan binnen manouvreren, wat onze weg door de woning wordt en de combinatie met het gewicht van het geheel. Als extreem alternatief nemen we het dakstuk ook af aan de venster pillar en deur pillar en lassen we ook dit stuk er naderhand terug op met de half automaat of we voorzien iets waar mee dit deel aan de muur vast komt en dan kan vastklikken op de rest.

Vervolgens
- inkorten dashboard
- kijken hoe alles uit ziet onder de bekleding, mogelijk gaan we voor de look van een rally wagen dus zonder vloermatten en dakhemel, eventueel kijken om met pvc buis een rolkooi te maken voor nog echtere looks maar dat is een tweak naderhand.
- terugbouwen zetel. Nu aan de bestuurderskant is er een scheurtje ik zou willen kijken of we het zitvlak of de zetelhoes van de passagierskant kunnen wisselen met de bestuurderskant.
- plaats omvormen waar de pedalen moeten komen
- stuur wisselen met het stuur van de rs500. Veel mensen behouden de stuurstang etc maar ik ga voor de KISS (keep it simple stupid) we willen alle functies van het stuur behouden alsook de garantie dus gewoon een soort beugel maken waar het stuur op vast gezet wordt en dan voldoende plaats in het dash maken ... te bekijken as we go
- in raamopening plank maken waarop het scherm gezet kan worden
- setje logitech 5.1 kopen, die zijn goedkoop, spelen relatief goed en zit alles bij
- dashboard meters los doen en de kabelboom recupereren. Alles lijkt vrij eenvoudig te werken op oudere VAG dashborden. De wagen heeft ook een na uitrusting van een aantal extra meters deze zou ik vrij eenvoudig kunnen ombouwen om bv toerental van cpu koeler of temperatuur van cpu weer te geven. Uiteraard ook als extraatje
- dashboard zelf dan -> via een arduino aansturen, kilometerteller, toerenteller, temperatuurmeter zijn gewoon analoge meters die vrij makkelijk aan te sturen zijn. Idem voor de meeste lampjes
- via aliexpress een industriele 12 volt voeding bestellen voor basis dingen zoals de dashbord verlichting, raam op en neer, electrische spiegel.
- Sigaren plug vervangen door 2 usb poorten die aangesloten zijn op de pc zodat er een andere gamecontroller ook aangesloten kan worden om van in de simulator ook andere spelletjes te kunnen spelen
- likjes verf zullen ook nodig zijn. Binnenkant dacht ik te doen met Hamerite of bootverf voor duurzaamheid
- versnellingspook houder maken zodat de pook van de rs500 er netjes in past
- handrem voorzien van mechanisme met schuifregelaar zodat deze ook daadwerkelijk gebruikt kan worden
- eventueel naderhand ook een hydrolische handrem maken voor driftspelletjes
- ik heb gezien dat de ventilatie van de seat buizen heeft met een diameter van 80 mm dat is een interessant gegeven want daar passen dus gewoon computer ventilatoren tegen die je goedkoop kan kopen en die ook op 12 volt werken. Op zich zou het dus vrij eenvoudig moeten zijn om ook door de ventilatie openingen koele lucht te laten komen. Ik moet wel nog even kijken hoe de snelheidsregeling werkt van de draaiknop het zou kunnen dat die via de ecu loopt en daar gaan we niet aan beginnen. Mogelijk vervang ik deze dan door een potentiometer die een fet aanstuurd of zo ... meerdere oplossingen mogelijk
- 2 knoppen toevoegen -> power en reset knop voor pc

aan de voorkant waar vroeger de motorkap zat komt er dan dus een doorlopend houten blad zodat het scherm omgedraaid kan worden en er plaats is voor een klavier en muis. Dit om ook nog een bureau te hebben om te studeren.

Duidelijkere schetsen maak ik later.

Ik ben er mij van bewust dat er waarschijnlijk meer tijd in gaat kruipen dan je initieel dacht maar hey ... wintertijd :-) eens hij binnen staat ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 12 mei 2020 @ 10:35:25 #6
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_193079534
50 dagen later, door een virusje in de wereld veel tijd en veel thuis ... dus dit project is op de voorgrond gekomen. Omdat foto's meer zeggen dan woorden ...


Dit is onze sunny ibiza. 118.000 km, 1.9 tdi. Op zich geen misse wagen, schermpje van radio is stuk en onder de achterbank is er een roestplek die eenvoudig op te lassen zou zijn. Helaas heeft hij een 1.9 TDI motor van de euro 1 of 2 norm dus als we hem zouden willen terug in het verkeer brengen in Belgie is de wegentaks ongeveer 5 keer de waarde van de wagen zelf.


Motor gaat er in delen uit, wat we kunnen verkopen verkopen we, wat we niet kunnen verkopen gaat gedeeltelijk in de kelder, mijn zoon kan veel leren van techniek en hoe dingen werken. Mss naderhand van het onderblok een salontafel of zo maken. Alle boutjes en moeren gaan in onze voorraad ... de beste raad is immers voorraad.


Alles van het interieur voorzichtig los doen zodat ik het ook terug in elkaar kan zetten.


En dan vind je ineens nog een Belgische Frank :)


Alle kabels netjes los geklikt aangezien ik zo veel mogelijk wil heel laten. Ik heb handboek met alle kleurcodes. Het lijkt heel dramatisch maar de overgrote meerderheid heb ik niet meer nodig. Het plan is om het dashbord wel werkend te krijgen. Voor alles wat knopjes is ga ik een arduino als toetsenbord controller configureren en dan kan ik een aantal knoppen en toetsen configureerbaar maken in de spelletjes zonder verder veel poespas. Al bij al kan dat gedeelte nog wel redelijk meevallen.

Alles van audio, verlichting, motor management, sensoren, airbags, electrische spiegels, etc etc heb ik niet nodig.


Na veel sleutelen ... heb je dan ineens een lege voorkant


Na een paar uur prutsen en sleutelen ... enigszins blij met het eerste resultaat.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2020 @ 10:46:21 #7
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_193079716
Leuk topic. Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen!
  dinsdag 12 mei 2020 @ 11:08:53 #8
167870 luciferhout
hout van lucifer
pi_193080081
lekker bezig, leuk topic
luciferhout, en niets anders!
hier had uw reclame kunnen staan!
pi_193080176
Kijk ook eens naar USB Encoders op AliExpress.
Kan je goedkoop schakelaars aansturen op een computer.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 13:30:20 #10
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_193082122
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kijk ook eens naar USB Encoders op AliExpress.
Kan je goedkoop schakelaars aansturen op een computer.
Bedankt voor de tip deze zou helemaal ideaal zijn:
https://www.aliexpress.com/item/4000642288318.html
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 12 mei 2020 @ 13:52:21 #11
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_193082461
Mooi project! Alleen zul je moeten wachten tot het uitkomen van een Logitech RS500, aangezien die niet bestaat :P

Ik denk dat je een Thrustmaster T500 RS bedoelt, maar zou je niet beter voor een constructie gaan waarbij je het originele stuur kunt gebruiken?
Don't let my username fool you...
pi_193084479
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 13:52 schreef Metalfreak het volgende:
Mooi project! Alleen zul je moeten wachten tot het uitkomen van een Logitech RS500, aangezien die niet bestaat :P

Ik denk dat je een Thrustmaster T500 RS bedoelt, maar zou je niet beter voor een constructie gaan waarbij je het originele stuur kunt gebruiken?
Origineel stuur is vrij groot, dan ga je met een belt driven force feedback stuur niet zoveel "force feedback" voelen denk ik.

Een oplossing zou een direct drive stuur kunnen zijn maar dan kom je wel weer in heel andere prijsklassen...
  dinsdag 12 mei 2020 @ 17:11:06 #13
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_193085739
Tering dik

Dit moet ik volgen _O_
pi_193086430
Ik was te lui om er een auto omheen te bouwen :P

pi_193097321
Ik ga mijn Seat Leon 1M slopen.!!

Voor Assetto Corsa was 1 van de eerste mod een Seat Ibiza, helaas is deze mod niet meer geüpdatet en werkt niet meer Kwam ik gisteren achter

Er is wel een Seat Leon 1M mod
Hier de clip wat ik er van heb gemaakt
De enige Seat Leon 1M in de wereld met achterwielaandrijving 😀

pi_193097435
100kg weet je het zeker? Zou toch eerder aan 150-200kg denken.
.
  woensdag 13 mei 2020 @ 09:45:35 #17
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_193098866
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Origineel stuur is vrij groot, dan ga je met een belt driven force feedback stuur niet zoveel "force feedback" voelen denk ik.

Een oplossing zou een direct drive stuur kunnen zijn maar dan kom je wel weer in heel andere prijsklassen...
Ja, Direct Drive zou ook mijn optie zijn. Maar goed, als je al zo gek bent om een auto te slopen voor een sim, is een DD niet zo gek :P
Don't let my username fool you...
  donderdag 14 mei 2020 @ 17:43:54 #18
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_193126788
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Origineel stuur is vrij groot, dan ga je met een belt driven force feedback stuur niet zoveel "force feedback" voelen denk ik.

Een oplossing zou een direct drive stuur kunnen zijn maar dan kom je wel weer in heel andere prijsklassen...
Het is inderdaad en thrustmaster rs500, het is niet de bedoeling het originele stuur van de seat te gebruiken ik ga het thrustmaster stuur monteren in de plaats. Er is voldoende plaats te maken in het dashboard hebben we reeds bekeken. Ik ga een beugel inlassen waar het stuur dan op gezet kan worden.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 14 mei 2020 @ 17:54:32 #19
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_193126990
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2020 07:05 schreef Fer het volgende:
100kg weet je het zeker? Zou toch eerder aan 150-200kg denken.
De volledige auto 1125 kg
De motor weegt met versbelligsbak al 175 kg
Dus zonder motor is de volledige wagen 950 kg

Deuren, motorkap, voorvenster en opendak, kofferklep, veerpoten, schokdempers, velgen, banden, interieur, zetels, voorspatborden allemaal samen wegen ook behoorlijk veel. We gaan hem in 4 slijpen ongeveer. Als ik van jouw 200 kg zou uitgaan kan dat niet kloppen met het totaalplaatje van onderdelen die we demonteren want dan zouden die alles samen maar 100 kg wegen. Nu we zullen zien :) er zijn tot nu toe al veel gokjes gedaan hoeveel het losgeslepen gedeelte gaat wegen. De vork van gokken ligt tussen 60 en nu met jou 200 kg :) of zal ik zeggen 175 om in het midden uit te komen. Ik beloof bij deze het geheel te wegen eens het geslepen is.

Ik heb ook al een backup plan als het echt te zwaar is doe ik het in een aantal stukken en las ik het met de TIB binnen terug aan elkaar :P het is geen echte auto meer dus op zich is structurele veiligheid niet meer van toepassing in een slaapkamer :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  vrijdag 19 juni 2020 @ 14:50:17 #20
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_193698546
Ondertussen zijn we een maand later ... en er is al een PAK werk verzet


Het dashboard hebben we volledig werkend gekregen, er zit een computer in die sensor info verwacht dus het is wel wat zoeken om alles zonder alarmen te laten werken. Het meeste hadden we gereverse engineerd maar op het einde voor de temperatuur meter en fout in oliedruk hebben we hulpt gekregen van een kennis van me die in een volkswagen garage werkt en dus toegang had tot de infobank van seat.


Alles gelabeled met afplaktape. Niet heel erg pro maar we hebben ook de kleurcodes in een excel bestand gestoken!


Dit heb ik aangeschaft via amazon. Het is een toetsenbord interface maar in plaats van toetsen zijn er connectoren, hiermee kunnen we dus alle knopjes aansluiten en laten werken ... voor de besturing in spelletjes wordt dit herkend als usb toetsenbord.


Ik vond hem stiekem best leuk als pickup :p :p :p


Alles is netjes boutje per boutje los gedaan. We hebben ondertussen 3 emmers vol schroefjes en boutjes


net voor het doorslijpwerk


stoere foto :)


In 3 delen moeten doen om dit stuk binnen te krijgen. We hebben vooral de puntlasjes los gedaan zodat we alles terug aan mekaar kunnen zetten met boutjes of revetten. We willen het binnen lassen tot het absolute minimum beperken.


Bodem sokkel gemaakt van 11 cm hoog met bovenaan 2 cm betonplex


Aansluitingen komen netjes uit


En dit was gisteren. Alles netjes alligned, deur er terug in :-) volgende stap is alles verankeren in de muur, vroegere gaatjes dicht maken ...

Ik ben gewoon voltijds aan het werk dus dit is puur weekends en na mijn werkuren voor de duidelijkheid dus ik ben best tevreden met de progressie. We hopen alles min of meer rijdend te hebben tegen junior zijn verjaardag ... Dat is 18 juli

Meer info volgt eens we opschieten, specifieke vragen altijd welkom uiteraard :) en neen ... ik adopteer niemand :p
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Eindredactie Games vrijdag 19 juni 2020 @ 16:26:17 #21
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_193699479
Tof om de voortgang te zien, zit al aardig schot in de zaak. Keep us posted ^O^
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_193717771
DAMN KEREL!! Ik herinner mij jou nog van jaren geleden op Fok! met je projecten. _O_
Je zoon is 13 jaar alweer, tijd gaat snel. Je bent nog steeds een enorm goede vader voor jouw zoon. _O_ TOF project! Succes ermee. :Y :Y

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 17:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik was te lui om er een auto omheen te bouwen :P

[ afbeelding ]
Zo veel geld aan die setup uitbesteed en dan zo'n kleine kutmonitor. :D _O-
Er komt toch wel een wide ding in?
pi_193723377
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 14:50 schreef HaerdenC het volgende:
[ afbeelding ]
Dit heb ik aangeschaft via amazon. Het is een toetsenbord interface maar in plaats van toetsen zijn er connectoren, hiermee kunnen we dus alle knopjes aansluiten en laten werken ... voor de besturing in spelletjes wordt dit herkend als usb toetsenbord.
Wat zijn de afmetingen van zo'n bord eigenlijk :?
  dinsdag 23 juni 2020 @ 14:26:37 #24
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_193752252
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 22:58 schreef Gruj0 het volgende:
DAMN KEREL!! Ik herinner mij jou nog van jaren geleden op Fok! met je projecten. _O_
Je zoon is 13 jaar alweer, tijd gaat snel. Je bent nog steeds een enorm goede vader voor jouw zoon. _O_ TOF project! Succes ermee. :Y :Y
[..]

Zo veel geld aan die setup uitbesteed en dan zo'n kleine kutmonitor. :D _O-
Er komt toch wel een wide ding in?
Bedankt :-) ja hoor alles loopt nog steeds lekker.

Voor de momitor is mij niet duidelijk op wie je het hebt. Mijn zoon gaat beginnen met een 4K monitor die hij al heeft maar op termijn inderdaad mogelijk 1 of andere curved. Daarvoor wil ik eerst de auto afwerken om een goed idee te hebben welke afmeting het best past aangezien ik ook wss een logitech 5.1 setje er wil in verwerken :-)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 23 juni 2020 @ 14:30:21 #25
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_193752305
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 13:58 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Wat zijn de afmetingen van zo'n bord eigenlijk :?
afhankelijk van wat je nodig hebt zijn er 3 versies ik heb de grootste genomen met de meeste toetsen en die is 19 op 9 cm ongeveer
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 23 juni 2020 @ 14:34:58 #26
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_193752372
GAAF!
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 14:56:32 #27
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_193752614
Dit ga ik even volgen _O_
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_193752713
Zou het niet tof zijn om het bed ook hierin te zetten of gaat dat niet passen?

Zoek maar op eigen huis en tuin geloof ik en dan mancave daar hadden ze een autobar gemaakt. :7
  dinsdag 23 juni 2020 @ 16:02:21 #29
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_193753629
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 15:06 schreef ManianMan het volgende:
Zou het niet tof zijn om het bed ook hierin te zetten of gaat dat niet passen?

Zoek maar op eigen huis en tuin geloof ik en dan mancave daar hadden ze een autobar gemaakt. :7
Dat zal niet lukken vooraan waar de motor zat komt zijn bureau en binnenin komt netjes het interieur terug met racestuur, pedalen, pook en handrem daarmee is de ruimte vrijwel optimaal benut. 1 auto is genoeg in een kamer :p dit is zo een ding wat een goed idee leek naar 3 glazen wijn maar in de praktijk valt het behoorlijk tegen :) aan de andere kant hij staat nu binnen en heb er een goed oog in. Deze week weinig tijd omdat het een niet kind week is maar in het weekend en volgende week gaan we er weer stevig tegen aan. De streefdatum komt dichterbij dus we gaan een tandje bij zetten ...

We hebben ook behoorlijk veel gefilmd en hebben een paar MasterMilo achtige werkplaatsvlogs gemaak, dit puur om ons positief bezig te houden tijdens de corona crisis. In België waren de regels enigszins anders dan bij jullie en we waren ook weer maar eens de slechtste van de klas in hoe we het hebben aangepakt. Lijkt wel alsof dat de enige lijstjes zijn waar we in kunnen scoren :) :) :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_193757232
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 14:26 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Bedankt :-) ja hoor alles loopt nog steeds lekker.

Voor de momitor is mij niet duidelijk op wie je het hebt. Mijn zoon gaat beginnen met een 4K monitor die hij al heeft maar op termijn inderdaad mogelijk 1 of andere curved. Daarvoor wil ik eerst de auto afwerken om een goed idee te hebben welke afmeting het best past aangezien ik ook wss een logitech 5.1 setje er wil in verwerken :-)
^O^

Wat de monitor betreft, had ik het over die van TheFreshPrince. :)
Een wide curved zal idd mooi staan bij jouw setup.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 14:30 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

afhankelijk van wat je nodig hebt zijn er 3 versies ik heb de grootste genomen met de meeste toetsen en die is 19 op 9 cm ongeveer
^O^
  zondag 28 juni 2020 @ 21:20:38 #31
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_193835533
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_193857843
Cool project, ga ik even volgen
Uitvinder van de biersmiley.
pi_193858168
Vet! Succes met het bouwen!
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:18:27 #34
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_193858932
Gaaf!
The more debt, the better
  dinsdag 7 juli 2020 @ 19:05:54 #35
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_193978324
Wat een vet project _O_
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 10 juli 2020 @ 10:09:46 #36
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_194019429
Voor de mensen die een update wel leuk vinden bij deze,

ondertussen een pak werk verzet en vooruitgang geboekt!


De bodykit is terug gezet, pinker in voorspatbord bekabeld met een LEDje (ik dacht het harddisk ledje van de PC hier naartoe te bekabelen voor de leuk), we hebben het thuiskomertje (reservewiel) ongekeerd en dan brons gespoten om een beetje een leuke velg te krijgen die toch geen ruimte in neemt, Betonplex plaat gemaakt met bouten patroon 4x100 door moetje aan achterkant en voorkant te zetten kan er een beetje camber gemaakt worden voor een stoere look.


Binnen dan het dashbord op maat gemaakt en de eerste stukken nieuwe bekabeling beginnen solderen. Tevens ook gewoon de tijd genomen om na te denken hoe het stuur en dergelijke best te bevestigen is ... Daar is de eindconclusie dat ik een constructie ga maken in hout omdat hout nu 1 maal binnen beter aan te passen is dan ijzer. Eens we een soort beugel met platform hebben in hout neem ik dat mee naar de werkplaats in de kelder en kan ik diezelfde beugel maken in metaal ... tevens een mooie las oefening ... Ik wil dat het platform van het stuur echt sterk is. Tevens ga ik ineens een aantal vroegere schroefpunten voorzien van support op de nieuwe beugel om ook het dashboard terug fatsoenlijk vast te kunnen zetten.


Bureay geplaatst als test, begint er op te lijken ... scherm komt nog verder naar voor en er is nog wat verfijning nodig maar het past allemaal netjes, gaatjes in de muur worden uiteraard ook nog gevuld, hier zie je ook de dunne band die ruimte geeft om het bureau gedeelte toch ruim genoeg te houden ... een curved monitor staat ook op de planning die groter is richting de cockpit en zijn huidig scherm kan dan richting bureau staan zo blijft alle plaats nuttig.


Vervolgens meer interieur teruggezet, vloermatten, deurpaneel, knopjes ... langzaam begint het op iets te lijken. De lampjes bovenaan het plafond werken ook terug, plastic interieurdelen op maat gemaakt met de dremel, en ... zoonlief kan er al film in kijken, let ook op de gezonde hap, de saus lust hij niet.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_194019552
_O_

Persoonlijk had ik niet dwars door midden die auto gehaald, maar door de helft. :)
  vrijdag 10 juli 2020 @ 11:26:07 #38
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_194020280
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 10:23 schreef Gruj0 het volgende:
_O_

Persoonlijk had ik niet dwars door midden die auto gehaald, maar door de helft. :)
Wel ... Dan had ik hem onmogelijk fysiek binnen gekregen :) verder ... zou er dan geen bed meer in de slaapkamer passen of kasten :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Moderator vrijdag 10 juli 2020 @ 11:36:28 #39
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_194020405
_O_
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_194020448
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 11:26 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Wel ... Dan had ik hem onmogelijk fysiek binnen gekregen :) verder ... zou er dan geen bed meer in de slaapkamer passen of kasten :)
Alleen voorruitframe en console. :Y
  vrijdag 10 juli 2020 @ 11:51:25 #41
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_194020631
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 11:38 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Alleen voorruitframe en console. :Y
Dan vind ik dit toch sjieker met bodem, dakstuk (open dak :D) en deur :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 12:22:48 #42
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_194021202
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 11:51 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dan vind ik dit toch sjieker met bodem, dakstuk (open dak :D) en deur :D
Ik dus ook ... nu zit je echt in een auto he :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 28 juli 2020 @ 13:31:43 #43
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_194293452
Belofte maakt schuld dus hier een vrij grote en lange update met vooral veel prentjes want dat is leuker dan blabla :)


Alles netjes gesorteerd en naar het containerpark gebracht maar dus ook een stuk naar de schroothandel. Op zich is dat een best luceratieve bezigheid tot mijn verbazing. Een stukje staat nog onder de carport om verder te demonteren, onze voorraad schroeven is behoorlijk aangevuld. We hebben alle schroeven ontvet en gesorteerd. Deze worden in bakjes in de werkplaats opgeslagen voor latere projecten ... covid golf 2 begint dus mogelijk al sneller dan we dachten.


PC achteraan geplaatst met een soundbar die ik nog had liggen op de achter speakerst ... Op termijn komt er zo een Logitech Z ding.


Kabels lopen allemaal door de middenkoker naar achter, hopen USB verlengdraden en hier is dus nog wel wat kabel management te doen vooraan.


Mensen die mij kennen weten dat ik graag out of the box denk en een beetje ... as we go werk. We hadden een sterke basis nodig om het stuur op vast te zetten, mocht dat ook nog het chassis verstevigen en mogelijkheden bieden om het dashbord terug op meer plaatsen te bevestigen was dat een topper ... ik ben dus met deze oplossing gekomen. Een balk vol tuinhout van 7 op 7 in zo een bijhorende vloerbeugel en dat dan met lange pluggen in de muur. tevens netjes aan de chassis beugel en aan de andere kant in het deurchassispunt. Dit zit nu echt extreem goed vast, zelfs een pak steviger dan de meeste bureau's.


Pedalen omgekeerd en tijdelijk met parkers vast gezet voor de eerste testen.


Stuur een proef fitment gegeven om te kijken of alles een beetje goed staat van afstand.De stoel kan uiteraard gewoon ingesteld worden, gordel werkt en gordel kan ook hoger en lager.


twee 8MM Betonplex platen op elkaar, 1 loopt onder de balk door de andere komt er tegen, door en door verankerd met dikke bouten en dan bovenaan een hoop verstevigingsbeugels. Paar uur passen en meten en vooral veel Dremel gebruik om het dash aan te passen aan de stuur vorm.


Begint ergens op te trekken ... ook de versnellingspook uitgedremeld en vast gezet


In de ochtend stand up meeting (wij werken ook thuis Agile) om de planning van de dag op te maken. Ja hoor het soldeer station staat ook al klaar ...


Voor alles van electronica in de auto is er een oudere 350 watt atx voeding van Antec gebruikt, in het begin had ik gewoon een 3 ampere 12 volt blokje in gebruik maar het electrisch raam trok de voeding volledig plat dus de atx voeding was een betere oplossing deze heeft nl 2 voedingslijnen van 12 volt met 18 ampere ...


De originele knopjes recupereren zou heel lastig geweest zijn en veel gedoe tevens niet echt handig als je aan het gamen of racen bent. We hebben ons dus laten inspireren op hoe racewagens vanbinnen uit zien. Gekleurde knopjes had ik in mijn ruime voorraad liggen en mijn zoon heeft stukjes gemaakt op de 3D printer om de knopjes passend te maken in het dash. Ik heb dan alles gesoldeerd.


Het resultaat vooraan ...

FAQ: Waarom 2 startknoppen? Wel 1 om de auto te starten in bepaalde games, de andere om de PC te starten.


Het geheel is dan voorzien van kleine stekkertjes die naar een toetsenbord controller gaan ... dat is echt een GENIAAL ding, koste een 35 euro maar maakt het leven voor dit soort dingen en pak makkelijker, ik had eerst gekeken om het via een arduino te doen maar dit is dus letterlijk plug and play. drukknopjes in het stekkertje en klaar, de auto wordt nu dus herkend als USB toetsenbord. De toetsen zijn dan gewoon in het spel in te stellen net als een traditioneel toetsenbord. Bedankt voor de tip die ik kreeg !!! er kunnen 108 toetsen of dus knoppen op aangesloten worden wat RUIM voldoende is.


Ledstripje hadden we ook nog in onze voorraad ... RGB kleurwisselend, bediening uiteraard van in de wagen tussen pook en handrem.


Op Ibood stond er een curved game monitor van 34 inch ... allright moesten we hebben en het was toevallig zijn verjaardag :) #SpoiledBrad


testfit ... past echt wel perfect en de curve is ook vrijwel perfect hiervoor. Blij met mijn aankoop! Er komt nog een swivle arm zodat het scherm ook naar het bureau gericht kan worden in de motor ruimte zeg maar.


Zicht van binnen uit.


Aangezien mijn zoon vooral into driften is, ook zijn handrem terug gezet.


Kabeltjes labelen en nog meer solderen ...


Tadaaaaa werkend dashboard. We hebben ook ondertussen alle foutcodes er uit op 1 oliedruk error na. De Meters worden aangestuurd via SimHub en een arduino. Voor de snelheidsmeter heb ik wel een npn transistortje moeten gebruiken omdat die negatief pwm gestuurd wordt. We gebruiken echt de electronica van de cluster wat wil zeggen dat de sleutel dus ook aanwezig is achter het dashbord vanwege de immobilizer, tevens is het zo dat de kilometerstand ook daadwerkelijk oploopt en de dagteller werkt.

FAQ's: toerenteller gaat maar tot 6000 ... wat met auto's die dan in je spel 9000 doen? De toerenteller stel je inderdaad in voor een bereik. Vervolgens heb je de optie om dat te laten en dan gaat hij dus correct tot 6000 en blijft daar tot 9000, wat wij hebben gedaan is degresief waarbij de computer dus omrekend. Kan je auto in het spel tot 9000 dan is 6000 op de teller gelijk aan 9000 in het spel.

FAQ's: Kilometer teller: Dat is een ander verhaal die kan je niet degresief regelen en loopt dus gewoon mee tot 220 en daar blijft hij dan voor alle snelheden er boven. Op mijn planning staat wel nog dat ik ga nareken wat hij met de kilometerstand doet :-) ik kan kijken of hij bv met 300 per uur ook echt sneller oploopt ... nu in de praktijk rij je ook in spellen relatief weinig boven de 300 dus de teller is best accuraat.

Nog te doen:
- Ik heb een PI 4 met 4.5 inch touchscreen besteld om in het radio display te plaatsen
- Ik heb PC fans geinstalleerd achter de radiator roostertjes, dit werkt ook al maar ik ben nog aan het wachten op een fan regelaar, die komt dan ook in het dashboard
- aansluiten van de 2 startknoppen hiervoor ben ik aan het wachten op 2 optocouplers, dat is een wat langer verhaal... de knoppen werken op 12 volt om licht te geven, het start signaal op je pc werkt op een heel lage spanning dus de optocouplers scheiden de 2 circuits ... zal in volgende post wat meer details geven
- 2 klokjes besteld voor in de middenconsole onderaan waar vroeger de verwarmingselector zat en de andere voor in het centergat van het voorwiel, oog voor detail
- raamrand afwerken met vloerbekleding of vilt of zo
- Breakout box aan de computer voor start, reset, hdd en powerled ... het hdd activity ledje is al gemaakt in de pinker op het spatbord, dat vonden we beide een leuk idee.
- Stukje voorbumper op maat maken
- Standlicht vooraan door doen met de dremel en terug lijmen
- hier en daar verstevigingsbeugeltjes maken
- Betonplex inlegstuk maken voor het open dak
- stickerbomb op voorspatbord wegens lakschade
- afwerken C stijl achter de deur (paar tig lasjes leggen en vulmiddel + lakken)
- houten voet zwart maken

Eens het af is komt er ook een 10 minuten filmpje van hoe alles gemaakt is en werkt :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_194293623
Echt heel tof en wat een werk heb je al verricht _O_
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 30 juli 2020 @ 16:07:41 #45
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_194325103

Gisteren in de post enkele goodies mogen ontvangen ... een Raspberry PI4 4GB, 4 inch LCD schermpje, een fancontroller, voedingsblokje en een optocoupler bordje



Netjes in mekaar gezet, doet het voortreffelijk met raspbian uiteraard, wel wat moeten prutsen om het scherm en touchscreen verticaal te flippen omdat anders de aansluitingen niet passend te maken waren (voeding moest onderaan zitten). Ondertussen is alles ingesteld en aangesloten ... de pc heeft een fixed ip gekregen nu en daar zorgt simhub voor een website op poort 8888, deze kan je dan van op de PI bezoeken en een gepast dash kiezen of zelf maken.


bovenste frame aangepast met de dremel en geinstalleerd op de radio plaats ... het is nog niet helemaal zoals ik het wil maar tich al voor 99 procent :-)

De fan controller wilde ik gebruiken voor de drie koelers die achter het dashbord zitten ... Dat bleek dus niet zo te gaan want hij heeft ondertussen een stinkende rookpluim gegeven ... hij zou moeten 3 ampere kunnen regelen doch bij 1.5 ampere was het al gedaan met spelen ... Ik vrees dat Chinese amperes anders zijn dan die van hier :p :p :p besloten zelf een pwm controller te ontwerpen in de komende weken.

Dan de optocouplers die gaan gebruikt worden om de knoppen werkend te krijgen voor het schakelen van de pc voeding en start van de motor (de twee dikke vette start knoppen) ... dat valt nl. behoorlijk tegen :) die dingen hebben dus 3 contactpunten en zijn voorzien van licht doch die moeten 12 volt krijgen zoals toegankelijk in een auto ... in theorie zou ik dus twee relais nodig hebben om dit werkend te krijgen maar 2 optocouplers zou dus ook moeten gaan ... ik heb nog wat relais liggen van de seat maar als het met de optocouplers lukt is dat fijner.

Korte demo van hoe het nu werkt en uit ziet ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 30 juli 2020 @ 16:42:58 #46
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_194325704
Wow wat een baas ben jij ! En wat een geweldige vader! _O_ _O_ _O_
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
  Forum Admin donderdag 30 juli 2020 @ 16:45:55 #47
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_194325755
Echt heel tof! Ik zou er niet meer uitkomen als ik jouw zoon was!
pi_194384230
Damn man, wat een goede gozer ben jij voor jouw zoon! _O_ _O_ _O_
Complimenten aan jullie allebei. Jouw zoon neemt jouw talenten over door het gezellig samen te doen. Dat is de beste leerschoon! :Y ^O^ _O_

Trouwens, persoonlijk had ik een beamerscherm gekocht en gebogen naar de kromming van de voorruit en de beamer opgehangen. Maar die ruimte was er misschien niet. Dit met die 34" curved werkt ook prima. :Y

Heb je meer info over die Golf2 Covid? :)
  Moderator maandag 3 augustus 2020 @ 15:07:32 #49
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_194385361
What can change the nature of a man?
  maandag 3 augustus 2020 @ 16:57:25 #50
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_194387089
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 13:47 schreef Gruj0 het volgende:
Damn man, wat een goede gozer ben jij voor jouw zoon! _O_ _O_ _O_
Complimenten aan jullie allebei. Jouw zoon neemt jouw talenten over door het gezellig samen te doen. Dat is de beste leerschoon! :Y ^O^ _O_

Trouwens, persoonlijk had ik een beamerscherm gekocht en gebogen naar de kromming van de voorruit en de beamer opgehangen. Maar die ruimte was er misschien niet. Dit met die 34" curved werkt ook prima. :Y

Heb je meer info over die Golf2 Covid? :)
Projector heb ik even aan gedacht, net als aan een grote tv ... maar toen ineens was deze 34 inch curved monitor op IBOOD beschikbaar voor 365 euro ... Daar kom je projector en scherm gewijs niet gek ver mee dus leek me dit een goede deal en is het dit geworden :-)
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')