We zijn momenteel in opmeet fase om te kijken hoe ik dit stuk wagen binnen krijg aangezien het een verdiep omhoog moet en we geen idee hebben over het exacte gewicht. De wagen weegt in zijn geheel 1245kg. Motor en versnelligsbak zijn daarbij naar onze mening al een behoorlijke brok in de rekening. Naar wat ik gevonden heb 135kg de versnellingsbak zou 42 zijn als je dat samen telt samen met wat aanbouwdelen kom je al snel uit op 200 kg, als je de snede bekijkt die wij willen doen bevat deze relatief gezien vrij weinig plaatwerk. Deur kunnen we uit nemen en appart naar boven doen, zetel ook. Subframe en ophanging hebben we niet nodig aangezien ik er iets achter ga maken om het wiel statisch op zijn plaats te houden. Met een beetje geluk zou het geheel dan toch minder wegen dan 100 kg, liefst zelfs veel minder.
Het plan is om echt alles er zo veel mogelijk uit te halen voor we de cut doen, vervolgens ook voor we doorslijpen een aantal profielen tussen dak en vloerplaat te lassen zodat het geheel niet samen plooit, via deze profielen kunnen we dan ook het geheel tegen de muur schroeven.
Concreet zou het zo ongeveer worden:
Matende wagen is:
- 3813 mm lang bumper tot bumper
- 1634 mm breed met spiegels
- 1424 mm hoog van onderkant band tot top van dak
voor ons zijn de maten natuurlijk anders
- bodemvrijheid kan er al af want de band en velg doen we los naar boven. Bodemvrijheid is 124mm dus totaal zou er 130 cm over blijven
- breedte gaat 85 cm zijn inclusief de spiegel dus in de praktijk iets smaller dat zal ook moeten want mijn deuropening is maar 83 cm het idee is dus om daar zo kort mogelijk tegen te zitten
- lengte zou er 250 cm overblijven
Al bij al nog altijd een behoorlijk stuk ijzer. Een optie is om het voorspatbord los te doen, het binnen frame er uit te halen en dan of wel iets custom bouwen of het terug lassen met de halfautomaat ter plaatse. Als ik ooit de woning verkoop is het dan wel woning met race sim :-) dit zal vooral te bekijken zijn op het moment.
We moeten dus eens goed beginnen kijken hoe we het geheel gaan binnen manouvreren, wat onze weg door de woning wordt en de combinatie met het gewicht van het geheel. Als extreem alternatief nemen we het dakstuk ook af aan de venster pillar en deur pillar en lassen we ook dit stuk er naderhand terug op met de half automaat of we voorzien iets waar mee dit deel aan de muur vast komt en dan kan vastklikken op de rest.
Vervolgens
- inkorten dashboard
- kijken hoe alles uit ziet onder de bekleding, mogelijk gaan we voor de look van een rally wagen dus zonder vloermatten en dakhemel, eventueel kijken om met pvc buis een rolkooi te maken voor nog echtere looks maar dat is een tweak naderhand.
- terugbouwen zetel. Nu aan de bestuurderskant is er een scheurtje ik zou willen kijken of we het zitvlak of de zetelhoes van de passagierskant kunnen wisselen met de bestuurderskant.
- plaats omvormen waar de pedalen moeten komen
- stuur wisselen met het stuur van de rs500. Veel mensen behouden de stuurstang etc maar ik ga voor de KISS (keep it simple stupid) we willen alle functies van het stuur behouden alsook de garantie dus gewoon een soort beugel maken waar het stuur op vast gezet wordt en dan voldoende plaats in het dash maken ... te bekijken as we go
- in raamopening plank maken waarop het scherm gezet kan worden
- setje
logitech 5.1 kopen, die zijn goedkoop, spelen relatief goed en zit alles bij
- dashboard meters los doen en de kabelboom recupereren. Alles lijkt vrij eenvoudig te werken op oudere VAG dashborden. De wagen heeft ook een na uitrusting van een aantal extra meters deze zou ik vrij eenvoudig kunnen ombouwen om bv toerental van cpu koeler of temperatuur van cpu weer te geven. Uiteraard ook als extraatje
- dashboard zelf dan -> via een arduino aansturen, kilometerteller, toerenteller, temperatuurmeter zijn gewoon analoge meters die vrij makkelijk aan te sturen zijn. Idem voor de meeste lampjes
- via aliexpress een industriele 12 volt voeding bestellen voor basis dingen zoals de dashbord verlichting, raam op en neer, electrische spiegel.
- Sigaren plug vervangen door 2 usb poorten die aangesloten zijn op de pc zodat er een andere gamecontroller ook aangesloten kan worden om van in de simulator ook andere spelletjes te kunnen spelen
- likjes verf zullen ook nodig zijn. Binnenkant dacht ik te doen met Hamerite of bootverf voor duurzaamheid
- versnellingspook houder maken zodat de pook van de rs500 er netjes in past
- handrem voorzien van mechanisme met schuifregelaar zodat deze ook daadwerkelijk gebruikt kan worden
- eventueel naderhand ook een hydrolische handrem maken voor driftspelletjes
- ik heb gezien dat de ventilatie van de seat buizen heeft met een diameter van 80 mm dat is een interessant gegeven want daar passen dus gewoon computer ventilatoren tegen die je goedkoop kan kopen en die ook op 12 volt werken. Op zich zou het dus vrij eenvoudig moeten zijn om ook door de ventilatie openingen koele lucht te laten komen. Ik moet wel nog even kijken hoe de snelheidsregeling werkt van de draaiknop het zou kunnen dat die via de ecu loopt en daar gaan we niet aan beginnen. Mogelijk vervang ik deze dan door een potentiometer die een fet aanstuurd of zo ... meerdere oplossingen mogelijk
- 2 knoppen toevoegen -> power en reset knop voor pc
aan de voorkant waar vroeger de motorkap zat komt er dan dus een doorlopend houten blad zodat het scherm omgedraaid kan worden en er plaats is voor een klavier en muis. Dit om ook nog een bureau te hebben om te studeren.
Duidelijkere schetsen maak ik later.
Ik ben er mij van bewust dat er waarschijnlijk meer tijd in gaat kruipen dan je initieel dacht maar hey ... wintertijd :-) eens hij binnen staat ...