Hier gaat het even wat minder, en ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Van kleins af aan heeft de oudste een ontwikkelingsvoorsprong gehad, al is hij nooit getest. Hij zit nu in groep 5 en eigenlijk vrij plotseling is die voorsprong een beetje ingekakt en lijkt hij zelfs moeite te hebben met zowel rekenen als taal. Dat taal niet zo heel erg zijn ding was, wisten we al. Spelling is echt slecht, al gaat lezen sinds een half jaartje een stuk beter (net even die drempel over van de stomme AVI boekjes, zeg maar). Maar nu loopt rekenen ook niet lekker. Werkjes die hij niet op tijd af krijgt, tussenstapjes die hij overslaat, maar dan wel een fout antwoord geeft, het is allemaal net niet. Het resultaat is dat hij eigenlijk nooit tijd over heeft voor de leukere werkjes in de klas, en daar wordt hij een beetje sip van.
Gister hebben we een gesprek met de juffen gehad. Ze willen kijken of het helpt als hij stopt met de maatwerk klas. Hier zit hij sinds halverwege groep 3 in, samen met andere kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Hier zorgen ze voor verdieping en besteden ze tijd aan leren leren, fixed mindset, etc. Juist iets wat hij heel erg leuk vindt, maar het gaat nu ten koste van de tijd die hij nodig heeft voor de gewone werkjes. Een voorwaarde voor deelname is wel dat je in minder tijd de gewone stof kan doorlopen, en dat lukt nu even niet. Als er in de klas tijd over is, kunnen ze die verdieping ook daar aanbieden, is nu de afspraak.
Ik begrijp deze beslissing, en het lijkt me ook wel even fijner voor hem, dat de druk eraf is om snel werkjes af te maken, met ruimte voor leuke dingen. Maar ik blijf me wel afvragen wat het achterliggende proces is. Zelf geeft hij niet aan dat hij dingen niet snapt, of zich juist verveelt. Hij vindt school niet saai, gaat met plezier (ik vraag dat echt regelmatig, en heb niet het idee dat hij niet eerlijk is). Is de ontwikkelingsvoorsprong écht weg, doordat de stof moeilijker wordt, zit zijn perfectionisme hem in de weg, moeten we toch kijken naar dyslexie of toch voor onze eigen gemoedsrust testen op HB? Ik vind het zo lastig...
En dan hebben we de jongste... Hij zit nu in groep 2, maar zijn juf heeft vorige week ook aangegeven dat er bepaalde gebieden zijn waar hij niet laat zien wat hij kan. Ze heeft ook de oudste in de klas gehad, en zei dat ze vermoedt dat de jongste nog een slag slimmer is dan de oudste. Maar dingen als dagen van de week of de maanden van het jaar, die onthoudt hij niet. Of de namen van zijn klasgenootjes waar hij niet veel mee speelt. Het interesseert hem niet genoeg lijkt het, dus besteedt hij er geen aandacht aan. Zo duurde het ook eeuwen voor hij de kleuren goed zei. Volgens mij wist hij het prima, maar had hij gewoon geen zin om 'een kunstje' te laten zien. Hij zei altijd gewoon blauw of groen, in volle overtuiging. Maar als je hem vroeg om een groen snoepje te pakken, ging dat altijd gewoon goed (tussen neus en lippen door). En op dit moment zijn ze bezig met letters aanbieden. Hij doet leuk mee, daar niet van, maar nadat ze een week lang met b oo m bezig zijn geweest als thema (de letters oefenen met schrijven, andere woorden zoeken die met b beginnen, bomen knutselen, etc), herkende hij een paar dagen later de b niet meer. Of zegt dat het een k is (die is nog niet aan bod gekomen).
Ik kan zelf dus echt niet beoordelen of hij het écht niet weet/onthoudt, of dat hij te eigenwijs is en gewoon geen zin heeft om mee te werken. Afgelopen dagen was hij thuis omdat hij verkouden was, en hebben we eigenlijk in 1 uurtje de dagen van de week gestampt. Elke dag gevraagd om te herhalen, en het blijft ook gewoon hangen. Als je hem dan vraagt welke dag er na woensdag komt, roept hij eerst maar wat, zonder echt na te denken. Maar als je dan even streng zegt: nee, eerst even goed nadenken, zeg het rijtje maar even op. Dan gaat het dus wel goed en komt hij met het echte antwoord. Ik verwacht dat het voor hem een lastige schoolperiode wordt zo... (en voor ons
).
Sorry, lang verhaal...