Nee, ik haak(te) in op jouw zin : "soms haalt de tijd je in, zo is het leven."quote:Op maandag 11 november 2019 15:19 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
als je bedloet dat dit ook te maken heeft met zwarte piet, dan bevestig je dus nogmaals mijn stelling, dat er andere zaken spelen.
Onbenul..quote:Op maandag 11 november 2019 15:23 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
niemand in nederland. de rest van de wereld ziet het gelijk.. dus waar ligt het dan aan, aan onze blindheid of...
Wat vind je dan van mensen die het niet kunnen laten om donkere mensen zwarte piet te noemen?quote:Op maandag 11 november 2019 15:09 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tja, Zwarte Piet is geen blackface....daar ga je al. En omdat Zwarte Piet geen blackface is kwets ik door het vieren van Sinterklaas met Zwarte Piet verder ook niemand. Dat iemand anders zich gekwetst voelt omdat hij Zwarte Piet met blackface associeert zou mij dat dan dwars moeten zitten? Dacht het niet. Zijn probleem.Ik kan aan associaties niets veranderen, alleen uitleggen hoe ik het zie en waar die zwart schmink traditie vandaan komt in de hoop dat die persoon het begrijpt. (zie ook die Alabama video, wanneer je het uitlegt vind met het nog steeds raar maar is het wel meer iets van 's lands wijs 's lands eer).
En dat staat los van het gegeven dat men Zwarte Piet mág associeren met blackface. Ieder zijn ding. Het is namelijk ook best begrijpelijk dat men die associatie maakt. Zeker wanneer je een meer internationale afkomst/achtergrond hebt dan een regionale. Maar dat is an sich geen reden om het regionale karakter en de regionale betekenis van de zwarte schmink aan te passen.
Vertel dat aan kozp. Dat de tijd voorbij is dat iedereen gekleurde mensen maar als minderwaardig zien. Of dat je met je slaven kleding over straat moet lopen. Of in je middeleeuwse sluier.quote:Op maandag 11 november 2019 14:40 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat bedoel ik dus; mensen gaan op hun strepen staan om andere redenen. niet alleen de nederlanders, trouwens.
je moet je aanpassen, omdat het je dwars zou moeten zitten dat je mensen kwetst. en omdat blackface nou eenmaal een internationaal symbool van racisme is geworden, daar kan je niet veel aan veranderen. soms haalt de tijd je in, zo is het leven.
Mooi kaartje.quote:Op maandag 11 november 2019 14:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hier heb je een kaartje met alle Sinterklaasintochten met Zwarte piet;
https://www.google.com/ma(...)cRFNSLRTejLPPKv29vUa
deze lijst is incompleet. ik kan er nog 5 opnoemen waar wel degelijk Zwarte piet aanwezig zal zijn, zonder roetvoegen.
quote:Op maandag 11 november 2019 15:23 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nou nee, ZP heeft genoeg te maken met het imiteren van een neger, om dit te onderkennen.
als je nou zn pakje zou moderniseren naar iets wat hier totaal niet op lijkt,en alle neger kenmerken zou verwijderen, en aan het zwart vasthoudt, dan zou ik er nog begrip voor kunnen hebben. omdat ZP al zwart was voordat een idioot er een neger van maakte.
Omdat het anders racistisch isquote:Op maandag 11 november 2019 15:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vertel dat aan kozp. Dat de tijd voorbij is dat iedereen gekleurde mensen maar als minderwaardig zien. Of dat je met je slaven kleding over straat moet lopen. Of in je middeleeuwse sluier.
Vertel me eens. Waarom moeten blanken wel 'met de tijd mee gaan'?
Die is best wel vetquote:Op maandag 11 november 2019 15:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
en vanwege milieu enzo komen Sinterklaas en Zwarte piet dit jaar met de trein.
[ afbeelding ]
inderdaad.quote:
quote:Op maandag 11 november 2019 15:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
inderdaad.
en diegene die de kolen moest scheppen, had zich niet eens hoeven schminken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |