abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 november 2019 @ 10:59:42 #1
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189829262
Wat denken de forumgangers over het verschil in beleving van een protestants geloof t.o.v. een ander geloof?
Wat zijn de verschillen/meerwaarden?

(deeltje twee..)
  donderdag 7 november 2019 @ 11:14:37 #2
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189829522
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 10:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is dan een enge club en zeker niet representatief. Staat ook in het artikel, de Maasbach clan is zeker sektarisch te noemen. Die conclusie trekt de EO dus ook.

Miranda Klaver, godsdienstwetenschapper: "De kerk van Maasbach heeft geen contact met andere kerken of christelijke organisaties. De beweging staat helemaal op zichzelf. Dat brengt grote risico's met zich mee. De leider hoeft zich tegenover niemand te verantwoorden."

brrrrr..... ;(
Zal best zijn dat de kerk van Maasbach zelf niet aan outreach doet, ze hebben in ieder geval wel een flinke invloed op de evangelische wereld. In de kerk waar ik eerder over sprak, die met dat piramidespel, gold Maasbach wel als een 'goed voorbeeld'.

Allemaal ketters.
pi_189829924
Het maakt weinig uit welke kerk het is als ze niet de juiste bijbel lezen en de juiste leer leren zoals dispensaties, geen wereldse muziek in de kerk halen is ook iedere protestantse kerk een valse kerk. En dat is tegenwoordig 90%...
  donderdag 7 november 2019 @ 11:44:55 #4
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189830025
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 11:37 schreef Doedelzak77 het volgende:
Het maakt weinig uit welke kerk het is als ze niet de juiste bijbel lezen en de juiste leer leren zoals dispensaties, geen wereldse muziek in de kerk halen is ook iedere protestantse kerk een valse kerk. En dat is tegenwoordig 90%...
Ik zal niet ontkennen dat de juiste leer van belang is (al verschillen we wel wat van mening over wat precies de juiste leer is), maar ik denk dat het nog belangrijker is, om het maar even Bijbels te omschrijven, goede vruchten te dragen.

Wat Maasbach, JG, etc zo fout (ketters, sektarisch, hoe je het ook wil noemen) maakt is de liefdeloze manier waarop ze met mensen omgaan. Hun theoretisch foutieve leer leidt tot praktisch foutieve beslissingen op het relationele vlak. En op het moment dat ze op dat gebied hun zaakjes niet op orde hebben, dat ze er niet eens in slagen dat éne gebod van Jezus op passende wijze handen en voeten te geven, dan is hun evangelisatie intrinsiek failliet. Dan kunnen ze die splinter niet verwijderen vanwege de balk in hun eigen oog.
  donderdag 7 november 2019 @ 12:04:48 #5
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189830354
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 11:14 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Zal best zijn dat de kerk van Maasbach zelf niet aan outreach doet, ze hebben in ieder geval wel een flinke invloed op de evangelische wereld. In de kerk waar ik eerder over sprak, die met dat piramidespel, gold Maasbach wel als een 'goed voorbeeld'.

Allemaal ketters.
De kerk van Maasbach, de gezalfde des Heeren, is al aan het afbrokkelen.
  donderdag 7 november 2019 @ 12:25:36 #6
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189830673
quote:
Geen wereldse muziek?

Geldt dat ook voor een kerkorgel?
  donderdag 7 november 2019 @ 12:43:22 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189830957
quote:
Het maakt weinig uit welke kerk het is als ze niet de juiste bijbel lezen en de juiste leer leren
Wat staat er in jouw Bijbel in

Mattheus 27:9?

en in Zacharia 11:13?

Kun je mij aangeven waar Jeremia het heeft over de 30 zilverlingen, zoals Mattheus beweert?
  donderdag 7 november 2019 @ 16:31:41 #8
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189834594
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 12:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De kerk van Maasbach, de gezalfde des Heeren, is al aan het afbrokkelen.
Prijs de Heer. :)
pi_189854534
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 11:44 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik zal niet ontkennen dat de juiste leer van belang is (al verschillen we wel wat van mening over wat precies de juiste leer is), maar ik denk dat het nog belangrijker is, om het maar even Bijbels te omschrijven, goede vruchten te dragen.

Wat Maasbach, JG, etc zo fout (ketters, sektarisch, hoe je het ook wil noemen) maakt is de liefdeloze manier waarop ze met mensen omgaan. Hun theoretisch foutieve leer leidt tot praktisch foutieve beslissingen op het relationele vlak. En op het moment dat ze op dat gebied hun zaakjes niet op orde hebben, dat ze er niet eens in slagen dat éne gebod van Jezus op passende wijze handen en voeten te geven, dan is hun evangelisatie intrinsiek failliet. Dan kunnen ze die splinter niet verwijderen vanwege de balk in hun eigen oog.
En je vindt het geloof an sich niet liefdeloos naar mensen toe? Iedereen die de bijbel leest kan daarin lezen dat mensen die anders geloven door Paulus en consorten worden afgeserveerd en de hel in kunnen, of kunnen worden vernietigd. Alleen door genade komen gelovigen in de hemel en op de nieuwe Aarde..

Wat dat betreft is Maasbach en andere zogenaamde ketters, behoorlijk bijbelgetrouw. Want veel mensen willen niet meer aan het oordeel en het vuur. "God is Liefde" wordt er dan geschreven en beweerd. Maar Maasbach en consorten laten juist zien dat hun God geen liefde is..
Je creeert een probleem door mensen verdoemd te laten zijn en dan geef je als doekje voor het bloeden HET antwoord op dat probleem.
pi_189855077
quote:
Maar hoe weet men nou wat de juiste is, Doedel?
  vrijdag 8 november 2019 @ 20:24:31 #11
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189855787
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 19:03 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

En je vindt het geloof an sich niet liefdeloos naar mensen toe? Iedereen die de bijbel leest kan daarin lezen dat mensen die anders geloven door Paulus en consorten worden afgeserveerd en de hel in kunnen, of kunnen worden vernietigd. Alleen door genade komen gelovigen in de hemel en op de nieuwe Aarde..

Wat dat betreft is Maasbach en andere zogenaamde ketters, behoorlijk bijbelgetrouw. Want veel mensen willen niet meer aan het oordeel en het vuur. "God is Liefde" wordt er dan geschreven en beweerd. Maar Maasbach en consorten laten juist zien dat hun God geen liefde is..
Je creeert een probleem door mensen verdoemd te laten zijn en dan geef je als doekje voor het bloeden HET antwoord op dat probleem.
Het christendom creëert helemaal geen probleem, het constateert een probleem, namelijk de gebroken en zondige aard van de mens - en biedt er een oplossing voor. Maar kerken zoals die van Maasbach worden nou juist geregeerd vanuit zonde, met name vanuit trots en hebzucht. Er ontstaat al snel een persoonscultus waarbij de voorganger een status van onaantastbaarheid krijgt en zich ook zo op gaat stellen (trots), en er wordt een enorme financiële druk uitgeoefend op de leden door middel van exorbitante, niet geheel vrijwillige 'giften' (hebzucht).
pi_189855823
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 20:24 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Het christendom creëert helemaal geen probleem, het constateert een probleem, namelijk de gebroken en zondige aard van de mens - en biedt er een oplossing voor.
Right, en het gooit er tegelijkertijd weer een hele hoop andere problemen tegenaan door mensen psychisch de vernieling in te helpen of vrouwen dwingen om kinderen te krijgen.
pi_189856728
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 12:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Geen wereldse muziek?

Geldt dat ook voor een kerkorgel?
Nee ik bedoel de back beat en die zit in alle wereldse muziek en komt van voodoo uit Afrika.
pi_189856833
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 12:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat staat er in jouw Bijbel in

Mattheus 27:9?

en in Zacharia 11:13?

Kun je mij aangeven waar Jeremia het heeft over de 30 zilverlingen, zoals Mattheus beweert?
Mattheüs 27:9 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende: En zij hebben de dertig zilveren penningen genomen, de waarde des Gewaardeerden van de kinderen Israëls, Denwelken zij gewaardeerd hebben;

Zacharia 11:13 Doch de HEERE zeide tot mij: Werp ze henen voor den pottenbakker: een heerlijken prijs, dien ik waard geacht ben geweest van hen! En ik nam die dertig zilverlingen, en wierp ze in het huis des HEEREN, voor den pottenbakker.
pi_189857034
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 19:34 schreef Lukse het volgende:

[..]

Maar hoe weet men nou wat de juiste is, Doedel?
De KJV is waar God zijn woord in heeft bewaard en alle vertalingen daarvan afgeleid omdat de geschiedenis en de manuscripten laten zien dat dat de beste versie is.

http://www.beyondthefundamentals.com/download/answerbook.pdf
  vrijdag 8 november 2019 @ 22:16:17 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189857863
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 21:25 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Mattheüs 27:9 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende: En zij hebben de dertig zilveren penningen genomen, de waarde des Gewaardeerden van de kinderen Israëls, Denwelken zij gewaardeerd hebben;

Zacharia 11:13 Doch de HEERE zeide tot mij: Werp ze henen voor den pottenbakker: een heerlijken prijs, dien ik waard geacht ben geweest van hen! En ik nam die dertig zilverlingen, en wierp ze in het huis des HEEREN, voor den pottenbakker.
Mattheus beweert dat dit Jeremia komt ipv Zacharia. Dat heeft hij dus fout.

Pottenbakker is een foute vertaling. Het moet schatbewaarder (van het huis des Heeren, de tempel dus) zijn. Pottenbakker slaat nergens op.

Duzz...

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 08-11-2019 22:26:58 ]
pi_189858094
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 20:26 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Right, en het gooit er tegelijkertijd weer een hele hoop andere problemen tegenaan door mensen psychisch de vernieling in te helpen of vrouwen dwingen om kinderen te krijgen.
Het christendom "constateert" zondigheid.

Zoals Big Pharma ziekten constateert en vervolgens oplossingen aanbiedt :7

Ook u heeft een erectiestoornis :Y En wij hebben de pillen :Y :P
pi_189867451
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 20:24 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Het christendom creëert helemaal geen probleem, het constateert een probleem, namelijk de gebroken en zondige aard van de mens - en biedt er een oplossing voor. Maar kerken zoals die van Maasbach worden nou juist geregeerd vanuit zonde, met name vanuit trots en hebzucht. Er ontstaat al snel een persoonscultus waarbij de voorganger een status van onaantastbaarheid krijgt en zich ook zo op gaat stellen (trots), en er wordt een enorme financiële druk uitgeoefend op de leden door middel van exorbitante, niet geheel vrijwillige 'giften' (hebzucht).
Neen, dat lijkt me totala niet de waarheid. Constateren is iets dat is, iets dat niet is kan je niet constateren. Alleen verzinnen. Waarom kruipt de slang? Omdat hij vervloekt is door YHWH. Waarom is de mensheid "zondig"? Omdat Eva van een appel beet en Adam verleidde hetzelfde te doen..

Als je gewoon accepteert dat goed en kwaad relatief zijn dan hoef je geen mythe te verzinnen voor vergeving van zonden doordat iemand aan het kruis is gestorven..

Boeddhisme heeft ook het leed geconstateerd en zij hebben er een stuk beter antwoord op gevonden dan "iemand stierf aan een kruis, en daardoor kan God de mensheid weer vergeven".
pi_189868529
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 22:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mattheus beweert dat dit Jeremia komt ipv Zacharia. Dat heeft hij dus fout.

Pottenbakker is een foute vertaling. Het moet schatbewaarder (van het huis des Heeren, de tempel dus) zijn. Pottenbakker slaat nergens op.

Duzz...
Wat Mattheüs doet in hoofdstuk 27 is twee teksten met elkaar verbinden, één uit Jeremia en één uit Zacharias. En het is wel pottenbakker want dat staat in iedere vertaling ook de valse en slaat weer op Jeremia. En Jeremia was de belangrijkste van de 2 dus die wordt vermeld.
pi_189868579
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2019 22:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het christendom "constateert" zondigheid.

Zoals Big Pharma ziekten constateert en vervolgens oplossingen aanbiedt :7

Ook u heeft een erectiestoornis :Y En wij hebben de pillen :Y :P
Yep en Jezus kan je daarvan af helpen en dat doet hij ook net als gebeden verhoren en kracht geven etc maar God bestaat niet....dus iedere opnieuw geboren christen heeft een getuigenis en is bewijs voor ongelovige maar willen ze niet aan want persoonlijke ervaring...maar is totale onzin want is gewoon bewijs die jullie helaas niet willen geloven.
pi_189875711
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 19:08 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Yep en Jezus kan je daarvan af helpen en dat doet hij ook net als gebeden verhoren en kracht geven etc maar God bestaat niet....dus iedere opnieuw geboren christen heeft een getuigenis en is bewijs voor ongelovige maar willen ze niet aan want persoonlijke ervaring...maar is totale onzin want is gewoon bewijs die jullie helaas niet willen geloven.
Waarom helaas? Misschien gewoon gods wil. Heeft-ie m'n hart verzwaard, net als de Farao :Y
  zondag 10 november 2019 @ 10:12:04 #23
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189876179
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 19:05 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Wat Mattheüs doet in hoofdstuk 27 is twee teksten met elkaar verbinden, één uit Jeremia en één uit Zacharias.
Welnee, Mattheus maakt hier gewoon een domme fout. En die wordt klakkeloos herhaald. Het hele citaat, inclusief verwijzing, komt uit Zacharia.
quote:
En het is wel pottenbakker want dat staat in iedere vertaling ook de valse en slaat weer op Jeremia. En Jeremia was de belangrijkste van de 2 dus die wordt vermeld.
(copy-paste)

Het NT heeft het over een "pottenbakker". In Zacheria 11 staat in de grondtekst "jotseer". Eén vertaling daarvan is pottenbakker, maar het kan ook "schatbewaarder" betekenen, hetgeen hier de juiste vertaling is. Zacheria zegt: "En ik heb de dertig zilverstukken genomen en die in het huis van J-H-W-H de pottenbakker toegeworpen."

Het "Huis van J-H-W-H" is de tempel. En in de tempel zaten geen pottenbakkers. Wat er wel in de tempel was was iemand die giften voor de tempel in ontvangst nam. Daarom zegt de joodse "Stone Edition of the Tanach": "HASHEM (letterlijk: "De Naam) said to me, "Throw it to the treasurer of the Precious Stronghold wich I have divested from them". So I threw it into the Temple of HASHEM, to the treasurer."

Ook de Nieuwe Wereld Vertaling van de J-H-V-H getuigen geeft hier een redelijke vertaling van: "Daarop zei J-E-H-O-V-A-H tot mij: "Werp het in de schatkist - de majestueuze waarde waarop ik van hun standpunt uit bezien ben." Bijgevolg nam ik de dertig zilverstukken en wierp die in de schatkist in het huis van J-E-H-0-V-A-H."

En ook de Leidse Vertaling heeft het begrepen: "En de Heer zeide tot mij: Werp dat in de schatkist. Een fraai loon, dat ik door hen ben waard gekeurd! Zo nam ik de dertig zilverlingen en wierp die in het huis des Heeren in de schatkist."

En ook de Naardense vertaling heeft het licht gezien: "Dan zegt de Ene tot mij: werp dat in de schatkist, die fraaie waarde die ik door hen waard geacht ben! Ik neem de dertig stukken zilver en werp het in het huis van de Ene, in de schatkist."

We zien dus dat er hier helemaal geen pottenbakker aan te pas komt. Dus niet alleen claimt het NT de verkeerde profeet, ook het kopen van land van een pottenbakker heeft TOTAAL NIETS te maken met dat tekstgedeelte uit Zacharia.

(/copy-paste)

Ergo, gewoon een domme vertaalfout. Maar ja, zoiets toegeven kan natuurlijk nooit... :')

btw: wedden dat dit in de KJV Bijbel ook wordt aangepast?

[ Bericht 4% gewijzigd door hoatzin op 10-11-2019 21:29:22 ]
  maandag 11 november 2019 @ 07:31:38 #24
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_189890103
Maar wat is nou je punt Hoaxzin?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  maandag 11 november 2019 @ 08:34:04 #25
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189890501
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 11:44 schreef DecoAoreste het volgende:
Hun theoretisch foutieve leer
En wat is dan de theoretisch juiste leer?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')