abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189728644
In mijn nieuwe huisje zit een kachel en ik ben vrij nieuw met het stoken van een kachel.
Nu heb ik 2 weken geleden een kuub eikenhout gekocht en netjes opgestappeld en begonnen met het huis warm te stoken.
Toch merk ik dat het hout er snel doorheen gaat, een blok of 7 gaat er wel doorheen op een avondje waardoor ik vrij snel door mijn kuub heen ga zijn.
Nu kwam een collega met de tip om bruinkoolbriketten te halen, dan stook je op een avond 2 blokken hout om hem te starten en 1 briket en dat was het wel voor een avond.

Is dit inderdaad een goede keus? Of zijn er nog meer/betere tips?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_189728756
bruinkoolbriketten zijn ook niet bepaald goedkoop, en het ruikt dan in je straat alsof je op de kade staat bij het uitvaren van de Titanic.
Als je daar een hele avond op wilt stoken, dan verbruik je er ook aardig wat.

Ik vind vooral dat ze niet veel vlammen en warmte geven, maar leg er soms 1-2 in de kachel als ik 's avonds ga slapen zodat er de volgende ochtend nog wat gloei in zit en je zo weer verder kan. Daar zijn ze vooral voor geschikt.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_189728758
Klopt.

Die briketten gloeien en geven warmte voor een lange tijd.
Maar gezellig? Nee, daarvoor heb je toch weer de houtblokken voor. Ook stinkt het ontzettend buiten.
En wil je een rustig vuurtje? Dan pak je eiken
Wil je een heftige vlam, dan pak je vuren. Maar gaat ook flink sneller op dan eiken.

Je kan ook vaak de kachels smoren/knijpen. In het begin moet de hitte in je kachel komen en zet je alle toevoeren open. Het hout fikt dan goed en geeft veel warmte af, maar is ook snel op.
Eenmaal op temperatuur knijp je de kachel door te spelen met de lucht toe en afvoer (vooral de toevoer). Dan gaat het houtblok minder intens branden en gaat het langer mee.

Verder zijn er kachels met een hoger rendement, waardoor er efficienter met het hout wordt omgegaan.
Mijn schoonouders stoken gemiddeld 3 blokken eiken er doorheen met een gesmoorde kachel.
Als alles openstaat dan halen zij ook wel makkelijk 7 blokken.
pi_189729181
Als je buren hebt, waarschuw ze even vooraf, anders staat zo de brandweer voor de deur ivm ‘vreemde lucht’
dag
pi_189730099
Denk dat je het vooral in de manier van stoken moet zoeken en/of kachelrendement.

Want met dit weer stook ik een avond op 2 - 3 blokken beukenhout; alles warm.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189732681
Werkt prima met bruinkoolbriketten, je kunt ook met antraciet stoken. Kolenwarmte is nog een stuk lekkerder dan die van hout.
pi_189742095
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 november 2019 18:04 schreef machtpen het volgende:
Werkt prima met bruinkoolbriketten, je kunt ook met antraciet stoken.
En waar is dat te koop?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189742166
Brandstoffenhandel/kolenboer.
  zaterdag 2 november 2019 @ 09:18:55 #9
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189742196
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 13:27 schreef boegschroef het volgende:
Als je veel opstookt is het belangrijk om de temperatuur van de rookgasafvoer naar beneden te halen..
Waarschijnlijk verdwijnt alle warmte naar buiten..
De rookgas zoveel mogelijk laten verbranden door het te laten circuleren zodat alle warmte binnenhuis blijft is de enige werkende oplossing..
(Meet de temperatuur van de rookgassen maar eens waar ze naar buiten komen... daar zit je antwoord)

Je kan heel simpel een zelfbouwkit kopen.. of gewoon aan de slag met chamottesteen en je eigen plek/vorm bepalen (op of naast de kachel bijvoorbeeld)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  zaterdag 2 november 2019 @ 09:20:10 #10
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189742202
Bruinkool geeft ontzettend veel creosoot.. Helemaal bij een slechte/onvolledige verbranding

Er zijn niet voor niets briket/kolenkachels..
Een allesbrander of houtkachel is niet geschikt voor briketten of kolen

[ Bericht 22% gewijzigd door Snowballed op 02-11-2019 09:27:18 ]
pi_189742434
Moderne houtkachels zijn allemaal multifuel kachels. Prima geschikt voor kolen en briketten. Je moet wel in een asbed stoken.
  zaterdag 2 november 2019 @ 10:01:54 #12
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189742542
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 november 2019 09:49 schreef machtpen het volgende:
Moderne houtkachels zijn allemaal multifuel kachels. Prima geschikt voor kolen en briketten. Je moet wel in een asbed stoken.
Onzin..
pi_189742575
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 november 2019 10:01 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Onzin..
Tuurlijk niet.
  zaterdag 2 november 2019 @ 10:06:29 #14
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189742584
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 november 2019 10:05 schreef machtpen het volgende:

[..]

Tuurlijk niet.
Een multifuelkachel heeft een van buiten bedienbaar schudrooster..

Dus je stookt juist niet in een asbed.. hierdoor komt er meer zuurstof bij het geperste stookmateriaal.. (bruinkool briketten etc)

Daarbij is een multifuel kachel nog steeds meer een houtkachel dan briket of kolenkachel..
Niet ideaal voor beide.. dus 3x niks
pi_189742637
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 november 2019 10:06 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Een multifuelkachel heeft een van buiten bedienbaar schudrooster..

Dus je stookt juist niet in een asbed.. hierdoor komt er meer zuurstof bij het geperste stookmateriaal.. (bruinkool briketten etc)
Pure onzin. Hier staat een multifuel en dus ook gewoon een normale moderne houtkachel, 10 jaar oud. Een asbed geeft minder ruimte dus kan er ook minder zuurstof bijkomen en geeft minder warmte aan de kachel af.

Je weet er dus te weinig vanaf.
  zaterdag 2 november 2019 @ 10:16:53 #16
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189742689
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 november 2019 10:11 schreef machtpen het volgende:

[..]

Pure onzin. Hier staat een multifuel en dus ook gewoon een normale moderne houtkachel, 10 jaar oud. Een asbed geeft minder ruimte dus kan er ook minder zuurstof bijkomen en geeft minder warmte aan de kachel af.

Je weet er dus te weinig vanaf.
Over welke twee kachels hebben we het dan?

Kool en briketten zijn geperst (al dan niet op natuurlijke wijze)
Er is dus veel zuurstof nodig om die te laten verbranden.. vandaar dat er een schudrooster in een multifuelkachel zit..
De boel gaan smoren (bijv. door een asbed) omdat het anders te heet word zegt al genoeg: de kachel is ongeschikt voor de toepassing..

Resultaat = enorme creosoot opbouw en risico op schoorsteenbrand..

Het is belangrijk dat alle gassen verbrand worden voor ze de schoorsteen verlaten..
pi_189742910
Is een gecertificeerde multifuel kachel maar de sneeuwvlokjes hier zullen het wel weer beter weten.

Boeien, nutteloos om daar energie in te steken. Geloof gewoon lekker in je eigen fantasietjes.
  zaterdag 2 november 2019 @ 10:37:30 #18
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189742933
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 november 2019 10:35 schreef machtpen het volgende:
Is een gecertificeerde multifuel kachel maar de sneeuwvlokjes hier zullen het wel weer beter weten.

Boeien, nutteloos om daar energie in te steken. Geloof gewoon lekker in je eigen fantasietjes.
_O- Okdoei :W
Ga dan maar lekker in een ander topic onzin blaten..

[ Bericht 2% gewijzigd door Snowballed op 02-11-2019 10:44:37 ]
pi_189745118
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 13:27 schreef boegschroef het volgende:
In mijn nieuwe huisje zit een kachel en ik ben vrij nieuw met het stoken van een kachel.
Nu heb ik 2 weken geleden een kuub eikenhout gekocht en netjes opgestappeld en begonnen met het huis warm te stoken.
Toch merk ik dat het hout er snel doorheen gaat, een blok of 7 gaat er wel doorheen op een avondje waardoor ik vrij snel door mijn kuub heen ga zijn.
Nu kwam een collega met de tip om bruinkoolbriketten te halen, dan stook je op een avond 2 blokken hout om hem te starten en 1 briket en dat was het wel voor een avond.

Wat voor kachel?

Waarom stook je? Wordt het huis anders niet warm (genoeg) en stook je dus echt voor de warmte? Of is het een mooi vuurtje en stook je voor het schouwspel?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189756661
Het huis heeft ook vloerverwarming, maar ik vind dat niet echt geweldig. Ik vind de warmte die van een kachel afkomt (of in mijn vorige huis van de radiatoren) een stuk aangenamer.

De kachel is een barbas 3zo groot, ik heb zojuist een handleiding gevonden. Hierin staat dat het schudrooster dicht moet staan.... ik dacht dat dit de primaire luchtinvoer was :? Als ik deze dicht zet gaat het vuur ook vrij snel uit... toch vanavond maar eens stoken op basis van de handleiding.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  zondag 3 november 2019 @ 12:19:38 #21
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_189759022
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:34 schreef boegschroef het volgende:
Het huis heeft ook vloerverwarming, maar ik vind dat niet echt geweldig. Ik vind de warmte die van een kachel afkomt (of in mijn vorige huis van de radiatoren) een stuk aangenamer.

Dat is een kwestie van wennen. Bij convectie warmte wordt er van bovenaf verwarmd en bij stralingswarmte van onderaf.
Ik snap het wel want als kind zijnde vond ik het heerlijk tegen de kachel aan te kruipen O+ , maar de pest van convectie warmte is dat als die kachel uit is het dan ook heul snel weer koud wordt terwijl stralingswarmte een langere afgifte heeft.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_189761658
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:34 schreef boegschroef het volgende:
barbas 3zo groot
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, en een omschrijving meer dan het noemen van merk. Maar goed, je hebt dus zo'n ding.

Nou, daar zou ik geen bruinkoolbriketten in gaan stoken :').

Als je eikenhout je te snel opgaat, zou dat kunnen zijn omdat deze kachel een veel groter vermogen heeft dan jij aan hout eraan wil besteden. Je zou een kleinere kachel kunnen zoeken.
Je kan ook goedkoper hout nemen dan eikenhout. Brandt ook prima (mits droog etc), en is iets goedkoper.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 3 november 2019 @ 20:07:42 #23
51388 audi80
Rijd een A4 allroad 2.0 TFSI
pi_189768361
Ik volg dit topic even, ik heb dit jaar een huis gekocht daar staat een Morso 1124 houtkachel in.
Maar deze is jaren niet gebruikt en volgens de vorige bewoner is na de laatste keer wel nog de schoorsteen geveegd.
Maar van de week komt er een schoorsteen veger langs om het te controleren, ik wil wel zeker weten dat het veilig is.
Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
pi_189776517
En factuur schoorsteenveger is noodzakelijk bewijs voor de brandverzekering
  maandag 4 november 2019 @ 09:24:43 #25
37248 BertV
Klei indiaan
pi_189776564
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 09:20 schreef Barry1986 het volgende:
Ik ben niet belast met enige kennis. Dat scheelt. :D

Je zou zeggen dat we in 2019 gewoon een goed verwisselbaar filter zouden moeten kunnen maken om het gros van die lucht te filteren?

Gewoon een verwisselbare cassette vlak boven die kachel.
Handgemaakt
  maandag 4 november 2019 @ 09:25:36 #26
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189776572
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 09:20 schreef Barry1986 het volgende:
Waar in je polis staat dat?
Ik hoor het heel vaak, maar het enige wat je moet van de verzekering is je best doen om schade te voorkomen..
pi_189776794
Interessant, inderdaad wordt dat door iedereen geroepen maar ik voel er weinig voor. Als het al moet gebeuren doe ik het wel zelf met een setje van een webshop.

Kan iemand een polis clausule aanwijzen waarin dit staat?

Ontopic: het ligt natuurlijk aan je kachel. Heb je een houtkachel dan moet je lekker hout stoken. Is het een multi-fuel geval waarin ook andere brandstof kan, dan.. tja. Dan wellicht te doen. Mijn idee blijft: een kachel wil hitte door de pijp hebben en niet een smeulend pruttelend hoopje kool.

Te koud vuur, koude schoorsteen, weinig trek, troep slaat aan in je kachel, pijp etc.
Laat die handjes wapperen!
pi_189777331
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 09:45 schreef Gieliovd het volgende:
Interessant, inderdaad wordt dat door iedereen geroepen maar ik voel er weinig voor. Als het al moet gebeuren doe ik het wel zelf met een setje van een webshop.

Kan iemand een polis clausule aanwijzen waarin dit staat?

Ontopic: het ligt natuurlijk aan je kachel. Heb je een houtkachel dan moet je lekker hout stoken. Is het een multi-fuel geval waarin ook andere brandstof kan, dan.. tja. Dan wellicht te doen. Mijn idee blijft: een kachel wil hitte door de pijp hebben en niet een smeulend pruttelend hoopje kool.

Te koud vuur, koude schoorsteen, weinig trek, troep slaat aan in je kachel, pijp etc.
De clausule is meestal iets in de trant van "degelijk onderhoud". Wie dat uitvoert is niet zo belangrijk. Als je je schoorsteen veegt krijg je namelijk geen schoorsteenbrand ;)

Die lui vegen ook even en zijn met 5 minuten weer pleiten. Het is ook niet alsof ze je schoorsteen ook echt inspecteren of wat dan ook. In Duitsland is dit wel wettelijk verplicht, en is de schoorsteenveger ook heel wat anders dan hier.

Ontopic: een kachel moet je stoken, niet smoren. Dat stinkt buiten enorm en haalt het draagvlak weg voor houtstook. Bruinkool is ook rotzooi tot en met, wat er daar aan schadelijke stoffen vrijkomt is enorm. Stook gewoon goed droog hout. Een goede kachel kun je wel regelen qua luchttoevoer zonder te gaan smoren. Zo kun je genieten van de lekkerste warmte die er is, zonder je buren enorm tot last te zijn.
pi_189791567
Inderdaad, het staat nooit keihard in de voorschriften; schoorsteenveger verplicht.

Maar meer in de trant van: Je moet degelijk onderhoud hebben gepleegd om een schoorsteenbrand te voorkomen. oid
Bij een brand, een schade uitkering en geen factuur van een schoorsteenveger heeft een verzekeringsmaatschappij dan eventueel een uitweg.
Of ze er gebruik van maken verschilt per verzekering.
Een schoorsteenveger kost ook niet de hele wereld, ¤20~¤40,-
De vraag is dan ook alleen of je voor zekerheid gaat of het risico neemt.

Persoonlijk zou ik mezelf overtuigen dat mijn schoorsteen goed is, en met enkel schoon hout branden. Dan kan er niet veel gebeuren.
Bij een allesbrander en fikken op gelijmd hout of kolen zou ik wat onzekerder zijn.
  dinsdag 5 november 2019 @ 19:24:41 #30
51388 audi80
Rijd een A4 allroad 2.0 TFSI
pi_189801320
De schoorsteenveger is vandaag geweest, kwam vrijwel niks uit en er was voldoende trek zei hij.
Hij zei ook, als je de kachel maar zelden gebruikt (meer voor de sfeer af en toe) dan was om de 2 jaar vegen voldoende.
Hij raadde ook af om dennenhout te stoken omdat hars verdampt en 3 meter hoger in de schoorsteen neerslaat en zo ontstaat creosoot waardoor je een schoorsteenbrand kunt krijgen.
En de kachel niet smoren, daardoor kan ook creosoot ontstaan.

Hier kostte de schoorsteenveger 60 euro, dat is volgens mij de normale prijs hier, andere waren net zo duur.
Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
  dinsdag 5 november 2019 @ 19:47:42 #31
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189801846
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:24 schreef audi80 het volgende:
De schoorsteenveger is vandaag geweest, kwam vrijwel niks uit en er was voldoende trek zei hij.
Hij zei ook, als je de kachel maar zelden gebruikt (meer voor de sfeer af en toe) dan was om de 2 jaar vegen voldoende.
Hij raadde ook af om dennenhout te stoken omdat hars verdampt en 3 meter hoger in de schoorsteen neerslaat en zo ontstaat creosoot waardoor je een schoorsteenbrand kunt krijgen.
En de kachel niet smoren, daardoor kan ook creosoot ontstaan.

Hier kostte de schoorsteenveger 60 euro, dat is volgens mij de normale prijs hier, andere waren net zo duur.
Als je vrijwel nooit stookt, dan minimaal even de trek controleren door een stukje krant aan te steken..
Als er een vogelnest in zit heb je alsnog brand op een plek waar je niet wil..
pi_189827377
quote:
3s.gif Op zondag 3 november 2019 15:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, en een omschrijving meer dan het noemen van merk. Maar goed, je hebt dus zo'n ding.

[ afbeelding ]

Nou, daar zou ik geen bruinkoolbriketten in gaan stoken :').

Als je eikenhout je te snel opgaat, zou dat kunnen zijn omdat deze kachel een veel groter vermogen heeft dan jij aan hout eraan wil besteden. Je zou een kleinere kachel kunnen zoeken.
Je kan ook goedkoper hout nemen dan eikenhout. Brandt ook prima (mits droog etc), en is iets goedkoper.
Daarnaast moet je reëel zijn, dit toestel is minimaal 15 jaar oud en is dus niet te vergelijken met de hoge rendementstoestellen van tegenwoordig. Bij hetzelfde vermogen zal je er dus een stuk meer hout in moeten steken dan bij een moderne haard.
pi_190132820
quote:
14s.gif Op maandag 4 november 2019 09:25 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Waar in je polis staat dat?
Ik hoor het heel vaak, maar het enige wat je moet van de verzekering is je best doen om schade te voorkomen..
Dit idd, plus er is een behoorlijke kans dat die factuur ook affikt wanneer het echt fout gaat.

Overigens iemand een idee na hoeveel keer stoken je de schoorsteen moet laten vegen. Heb 2 jaar geleden een compleet nieuwe rvs rookkaneel in de schoorsteen gekregen. Heb ondertussen nog geen 10x gestookt dus ook niet laten vegen maar is daar een soort regel voor?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 26 november 2019 @ 19:08:57 #34
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_190137618
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 13:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dit idd, plus er is een behoorlijke kans dat die factuur ook affikt wanneer het echt fout gaat.

Overigens iemand een idee na hoeveel keer stoken je de schoorsteen moet laten vegen. Heb 2 jaar geleden een compleet nieuwe rvs rookkaneel in de schoorsteen gekregen. Heb ondertussen nog geen 10x gestookt dus ook niet laten vegen maar is daar een soort regel voor?
Nee want de manier van stoken, de uitvoering van het kanaal icm kachel en de houtsoort en kwaliteit zijn allerlei unieke factoren..
Ook kan er altijd een nest in komen, helemaal als je weinig stookt..

Dus gewoon elk jaar vegen, of je dat nou zelf doet of laat doen maakt niet zoveel uit..
Het is preventief, dus niet wachten tot je ziet dat het nodig is zoals bij het schoonmaken van andere dingen...
pi_190138791
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 13:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Geen regel. Ik stook al 25 jaar intensief met elke winter 2 - 4 kuub hout erdoor en heb zelden meer dan een hoopje van 30 cm in de kachel gekregen bij het vegen. Ik veeg elke 2 jaar btw .

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 26-11-2019 22:10:11 ]
pi_190146812
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2019 19:08 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee want de manier van stoken, de uitvoering van het kanaal icm kachel en de houtsoort en kwaliteit zijn allerlei unieke factoren..
Ook kan er altijd een nest in komen, helemaal als je weinig stookt..

Dus gewoon elk jaar vegen, of je dat nou zelf doet of laat doen maakt niet zoveel uit..
Het is preventief, dus niet wachten tot je ziet dat het nodig is zoals bij het schoonmaken van andere dingen...
Nest zal lastig worden want er kan moeilijk een vogel in.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')