abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 november 2019 @ 09:25:36 #26
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189776572
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 09:20 schreef Barry1986 het volgende:
En factuur schoorsteenveger is noodzakelijk bewijs voor de brandverzekering
Waar in je polis staat dat?
Ik hoor het heel vaak, maar het enige wat je moet van de verzekering is je best doen om schade te voorkomen..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_189776794
Interessant, inderdaad wordt dat door iedereen geroepen maar ik voel er weinig voor. Als het al moet gebeuren doe ik het wel zelf met een setje van een webshop.

Kan iemand een polis clausule aanwijzen waarin dit staat?

Ontopic: het ligt natuurlijk aan je kachel. Heb je een houtkachel dan moet je lekker hout stoken. Is het een multi-fuel geval waarin ook andere brandstof kan, dan.. tja. Dan wellicht te doen. Mijn idee blijft: een kachel wil hitte door de pijp hebben en niet een smeulend pruttelend hoopje kool.

Te koud vuur, koude schoorsteen, weinig trek, troep slaat aan in je kachel, pijp etc.
Laat die handjes wapperen!
pi_189777331
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 09:45 schreef Gieliovd het volgende:
Interessant, inderdaad wordt dat door iedereen geroepen maar ik voel er weinig voor. Als het al moet gebeuren doe ik het wel zelf met een setje van een webshop.

Kan iemand een polis clausule aanwijzen waarin dit staat?

Ontopic: het ligt natuurlijk aan je kachel. Heb je een houtkachel dan moet je lekker hout stoken. Is het een multi-fuel geval waarin ook andere brandstof kan, dan.. tja. Dan wellicht te doen. Mijn idee blijft: een kachel wil hitte door de pijp hebben en niet een smeulend pruttelend hoopje kool.

Te koud vuur, koude schoorsteen, weinig trek, troep slaat aan in je kachel, pijp etc.
De clausule is meestal iets in de trant van "degelijk onderhoud". Wie dat uitvoert is niet zo belangrijk. Als je je schoorsteen veegt krijg je namelijk geen schoorsteenbrand ;)

Die lui vegen ook even en zijn met 5 minuten weer pleiten. Het is ook niet alsof ze je schoorsteen ook echt inspecteren of wat dan ook. In Duitsland is dit wel wettelijk verplicht, en is de schoorsteenveger ook heel wat anders dan hier.

Ontopic: een kachel moet je stoken, niet smoren. Dat stinkt buiten enorm en haalt het draagvlak weg voor houtstook. Bruinkool is ook rotzooi tot en met, wat er daar aan schadelijke stoffen vrijkomt is enorm. Stook gewoon goed droog hout. Een goede kachel kun je wel regelen qua luchttoevoer zonder te gaan smoren. Zo kun je genieten van de lekkerste warmte die er is, zonder je buren enorm tot last te zijn.
pi_189791567
Inderdaad, het staat nooit keihard in de voorschriften; schoorsteenveger verplicht.

Maar meer in de trant van: Je moet degelijk onderhoud hebben gepleegd om een schoorsteenbrand te voorkomen. oid
Bij een brand, een schade uitkering en geen factuur van een schoorsteenveger heeft een verzekeringsmaatschappij dan eventueel een uitweg.
Of ze er gebruik van maken verschilt per verzekering.
Een schoorsteenveger kost ook niet de hele wereld, ¤20~¤40,-
De vraag is dan ook alleen of je voor zekerheid gaat of het risico neemt.

Persoonlijk zou ik mezelf overtuigen dat mijn schoorsteen goed is, en met enkel schoon hout branden. Dan kan er niet veel gebeuren.
Bij een allesbrander en fikken op gelijmd hout of kolen zou ik wat onzekerder zijn.
  dinsdag 5 november 2019 @ 19:24:41 #30
51388 audi80
Rijd een A4 allroad 2.0 TFSI
pi_189801320
De schoorsteenveger is vandaag geweest, kwam vrijwel niks uit en er was voldoende trek zei hij.
Hij zei ook, als je de kachel maar zelden gebruikt (meer voor de sfeer af en toe) dan was om de 2 jaar vegen voldoende.
Hij raadde ook af om dennenhout te stoken omdat hars verdampt en 3 meter hoger in de schoorsteen neerslaat en zo ontstaat creosoot waardoor je een schoorsteenbrand kunt krijgen.
En de kachel niet smoren, daardoor kan ook creosoot ontstaan.

Hier kostte de schoorsteenveger 60 euro, dat is volgens mij de normale prijs hier, andere waren net zo duur.
Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
  dinsdag 5 november 2019 @ 19:47:42 #31
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189801846
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:24 schreef audi80 het volgende:
De schoorsteenveger is vandaag geweest, kwam vrijwel niks uit en er was voldoende trek zei hij.
Hij zei ook, als je de kachel maar zelden gebruikt (meer voor de sfeer af en toe) dan was om de 2 jaar vegen voldoende.
Hij raadde ook af om dennenhout te stoken omdat hars verdampt en 3 meter hoger in de schoorsteen neerslaat en zo ontstaat creosoot waardoor je een schoorsteenbrand kunt krijgen.
En de kachel niet smoren, daardoor kan ook creosoot ontstaan.

Hier kostte de schoorsteenveger 60 euro, dat is volgens mij de normale prijs hier, andere waren net zo duur.
Als je vrijwel nooit stookt, dan minimaal even de trek controleren door een stukje krant aan te steken..
Als er een vogelnest in zit heb je alsnog brand op een plek waar je niet wil..
pi_189827377
quote:
3s.gif Op zondag 3 november 2019 15:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, en een omschrijving meer dan het noemen van merk. Maar goed, je hebt dus zo'n ding.

[ afbeelding ]

Nou, daar zou ik geen bruinkoolbriketten in gaan stoken :').

Als je eikenhout je te snel opgaat, zou dat kunnen zijn omdat deze kachel een veel groter vermogen heeft dan jij aan hout eraan wil besteden. Je zou een kleinere kachel kunnen zoeken.
Je kan ook goedkoper hout nemen dan eikenhout. Brandt ook prima (mits droog etc), en is iets goedkoper.
Daarnaast moet je reëel zijn, dit toestel is minimaal 15 jaar oud en is dus niet te vergelijken met de hoge rendementstoestellen van tegenwoordig. Bij hetzelfde vermogen zal je er dus een stuk meer hout in moeten steken dan bij een moderne haard.
pi_190132820
quote:
14s.gif Op maandag 4 november 2019 09:25 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Waar in je polis staat dat?
Ik hoor het heel vaak, maar het enige wat je moet van de verzekering is je best doen om schade te voorkomen..
Dit idd, plus er is een behoorlijke kans dat die factuur ook affikt wanneer het echt fout gaat.

Overigens iemand een idee na hoeveel keer stoken je de schoorsteen moet laten vegen. Heb 2 jaar geleden een compleet nieuwe rvs rookkaneel in de schoorsteen gekregen. Heb ondertussen nog geen 10x gestookt dus ook niet laten vegen maar is daar een soort regel voor?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 26 november 2019 @ 19:08:57 #34
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_190137618
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 13:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dit idd, plus er is een behoorlijke kans dat die factuur ook affikt wanneer het echt fout gaat.

Overigens iemand een idee na hoeveel keer stoken je de schoorsteen moet laten vegen. Heb 2 jaar geleden een compleet nieuwe rvs rookkaneel in de schoorsteen gekregen. Heb ondertussen nog geen 10x gestookt dus ook niet laten vegen maar is daar een soort regel voor?
Nee want de manier van stoken, de uitvoering van het kanaal icm kachel en de houtsoort en kwaliteit zijn allerlei unieke factoren..
Ook kan er altijd een nest in komen, helemaal als je weinig stookt..

Dus gewoon elk jaar vegen, of je dat nou zelf doet of laat doen maakt niet zoveel uit..
Het is preventief, dus niet wachten tot je ziet dat het nodig is zoals bij het schoonmaken van andere dingen...
pi_190138791
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 13:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Geen regel. Ik stook al 25 jaar intensief met elke winter 2 - 4 kuub hout erdoor en heb zelden meer dan een hoopje van 30 cm in de kachel gekregen bij het vegen. Ik veeg elke 2 jaar btw .

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 26-11-2019 22:10:11 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_190146812
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2019 19:08 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee want de manier van stoken, de uitvoering van het kanaal icm kachel en de houtsoort en kwaliteit zijn allerlei unieke factoren..
Ook kan er altijd een nest in komen, helemaal als je weinig stookt..

Dus gewoon elk jaar vegen, of je dat nou zelf doet of laat doen maakt niet zoveel uit..
Het is preventief, dus niet wachten tot je ziet dat het nodig is zoals bij het schoonmaken van andere dingen...
Nest zal lastig worden want er kan moeilijk een vogel in.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')