Sylvia_25 | dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:07 |
Zojuist stapte ik in de auto en zette ik de motor aan. Na het aanzetten van de motor begon de auto heel erg te trillen. Ook maakte de motor enorm veel geluid. Zo veel geluid dat de buren er last van kregen. Toen heb ik de motor maar weer uitgezet en het stopte onmiddellijk met trillen en een paar minuten later maakte het ook geen geluid meer. Ik heb de auto al 2 jaar en heb hiervoor nooit zoiets meegemaakt. Ik heb laatst 3 dagen geleden gereden in de auto en toen was alles normaal. Waar kan dit mee te maken hebben? Wat kan ik nu het beste doen? Kan dit met het koude weer te maken hebben, dat opeens na al die warme dagen is gekomen? Ik weet niet of ik het helemaal goed zeg maar maar de koelvloeistof temperatuurmeter stond op 0 en ging heeeeel langzaam naar 70 ongeveer terwijl deze normaal gesproken binnen een minuut naar 90 springt. Wat betekent dit en kan het eventueel daarmee te maken hebben? | |
BoneThugss | dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:10 |
Thermostaat overleden of accu. | |
oldford | dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:16 |
Wat voor een geluid hoor je? Piepend, knarsend, huilend of knallen in de uitlaat? En dat ging door nadat je de motor had uitgezet? Wat voor een auto hebben we het hier over? (Merk, type, cylinder inhoud, diesel of benzine) Het wordt niet veroorzaakt door de zogenaamde koude waar je het over hebt. Auto's worden getest tot -40 graden Celsius en dat is het voorlopig hier nog niet. Er kan wel een probleem ergens mee zijn, wat bij wat kouder weer erger wordt. Alhoewel ik denk dat ke meer dan 1 probleem hebt. Het langzaam op temperatuur komen wijst op een defecte thermostaat, maar dat heeft niets met dat geluid en het trillen te maken. | |
Fer | dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:17 |
Niet alle cilinders doen mee. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:03 |
Hier dacht ik ook aan. Ligt je middendemper er nog wel onder? [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2019 21:12:56 ] | |
Sylvia_25 | dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:16 |
Denk niet dat het aan de accu ligt, opstarten ging namelijk zonder problemen. Wel kon ik de auto moeilijk vergrendelen en ontgrendelen, dus toen ik de sleutel in de slot duwde en naar links draaide ging dat moeilijk, terwijl ik dat niet eerder heb gehad. Maar denk eerlijk gezegd dat het daar ook weinig mee te maken heeft. Het gaat om een peugeot 308, bouwjaar 2008, benzine, motorinhoud 1.598 cc, 4 cilinders. Het geluid kan ik heel moeilijk omschrijven, een soort "ventilatie" geluid en denk ook een schokkend geluid aangezien de auto heel erg ging trillen. Het trillen stopte onmiddellijk nadat ik de motor heb uitgezet, maar het geluid ging inderdaad nog een paar minuten door.. Dat heb ik eerder ook altijd gehad, maar zoooo veel geluid dat de buren er last van kregen heb ik nooit meegemaakt. Alleen heel weinig "ventilatie" geluid dus.. | |
halfway | dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:26 |
Begint je ventilator voor de radiator meteen te draaien? | |
Fer | dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:50 |
Zou het een soort sissen van wegspuitend stoom kunnen zijn (koppakking) ? | |
Dirk_Teur | dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:56 |
Ik vermoed compressieverlies in 1 van de cylinders. Kijk morgen ochtend eens of er vloeistof heeft gelekt. Probeer eventueel een filmpje te maken waarbij het geluid duidelijk te horen is. | |
spectrumanalyser | dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:14 |
Je hebt geen oranje of rode lampjes op je dashboard gezien? Of steeksleutel symbool? Dit klinkt alsof het trillen komt dan door de onbalans doordat er maar 3 of misschien zelfs maar 2 cilinders meedoen. Een enorm hard geluid zou een gat in de uitlaat kunnen zijn, maar dan zou het harde geluid bij het afzetten van de motor direct weg moeten zijn. Ik ben benieuwd hoe dat harde geluid klinkt en of je enigszins kunt aangeven waar het geluid het hardste te horen is. Heb je airco aanstaan? Zet de airco eens uit. Olie peilen kun je doen. | |
oldford | dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:38 |
Ik denk ook dat er na het starten (minimaal) 1 cylinder niet meer mee deed. De motor-computer merkt dat ook en neemt dan maatregelen om de kans op schade aan de motor en uitlaat te beperken. Als 1e gaat er een lamp knipperen of wordt er een tekst op een display gezet om de chauffeur opmerkzaam te maken op het probleem. Verder is het een bewuste keuze van Peugeot om de koelvinnen te laten draaien en ook nadraaien nadat de motor is afgezet. Ik denk dat je dus een storing hebt die is uit te lezen. Kan de motor nog normaal draaien (zonder trillen en extra geluid) dan kun je naar de dealer rijden. Anders kun je de auto beter (laten) slepen of afvoeren achter op een oprijwagen. Gezien de manier waarop je de vraag stelt en het probleem omschrijft denk ik niet dat je dit zelf kunt vinden of repareren. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:42 |
Distributieketting en of spanner naar de kloten. | |
pitboer | woensdag 30 oktober 2019 @ 00:18 |
Kijk eens of de bougiekabels nog heel zijn.Misschien een bezoekje gehad van een steenmarter. | |
YoshiBignose | woensdag 30 oktober 2019 @ 09:02 |
Nou Sylvia ik hoop dat Fok je weer veel geholpen heeft. Het kan dus zijn: Thermostaat Accu Cilinder uitval / compressieverlies cilinder Koppakking Gat in de uitlaat Storing motor Distributieketting of spanner Bougiekabels ![]() | |
spectrumanalyser | woensdag 30 oktober 2019 @ 10:02 |
de klacht is vaag. als je geen lid bent van de ANWB dan kun je ze alsnog bellen en ter plekke lid worden. een video posten zou ons al helpen om beter antwoord te geven. | |
daNpy | woensdag 30 oktober 2019 @ 10:06 |
Gek he met zo'n klacht omschrijving, inclusief merk, model, bouwjaar en andere relevante details. Oh wacht. | |
YoshiBignose | woensdag 30 oktober 2019 @ 10:22 |
Tja hoe realistisch is dat? 99% van de posts over autoproblemen zijn zo omschreven omdat de meeste mensen er gewoon weinig verstand van hebben. Je hebt er dan ook niet veel aan maar ja, conclusie is toch vaak ga naar de garage ![]() | |
rival | woensdag 30 oktober 2019 @ 10:34 |
Je klacht is te vaag voor ons om een goed antwoord te geven. Iedereen gokt nu maar iets. Waarschijnlijk noemen ze iets dat ze zelf ooit eens hebben gehad. Je hebt hier weinig aan. | |
Snowballed | woensdag 30 oktober 2019 @ 10:35 |
Mooi topic wel.. TS: Met deze omschrijving kan het heel veel zijn zoals je leest.. Met een filmpje is het een stuk makkelijker, maar eigenlijk moet je dat gewoon zien terwijl je ernaast staat.. Het lijkt mij er ook op dat niet alle cilinders meedoen en dat de accu op zn einde is.. | |
vosss | woensdag 30 oktober 2019 @ 12:50 |
Peugeot 308 minst betrouwbare auto ![]() | |
spectrumanalyser | woensdag 30 oktober 2019 @ 13:31 |
profiel is speciaal aangemaakt om dit topic te openen. | |
oldford | woensdag 30 oktober 2019 @ 13:32 |
Dat onderzoek zegt niets over de auto van TS. Die is ouder dan 10 jaar. En auto's ouder dan 10 jaar zijn niet in het genoemde onderzoek opgenomen. | |
vannelle | woensdag 30 oktober 2019 @ 14:49 |
Dit is de 1e post van een nieuwe user bedoel je? | |
Hendroit | woensdag 30 oktober 2019 @ 19:13 |
De 1.6THP motor die jij hebt staan bekend om kettingproblemen. Ook is het zo dat als de computer van de auto merkt dat de timing van de motor niet klopt hij gelijk de koelventilator vol aan zet. Of je had een cilinder die oversloeg, dan gaat ook gelijk de koelventilator volop draaien. Het beste kun je even langs een garage gaan, die kunnen met het uitlezen van foutcodes meteen zien in welke richting ze moeten zoeken. | |
Sylvia_25 | donderdag 31 oktober 2019 @ 13:30 |
Dank voor de reacties! Ik heb even de motorkap geopend en de motor was enorm aan het trillen. De trilling komt dus in ieder geval vanuit daar. Ik heb 's ochtends even gekeken, er is helemaal niets gelekt. Ik heb wel een filmpje gemaakt voor het geluid, ik heb alleen geen idee hoe ik die video hier kan plaatsen. Er brandt alleen een melding met "storing emissiesysteem". Die heeft eerder ook wel eens gebrand, alleen deze klachten had ik er niet bij. Olie is in orde en airco/verwarming gebruik ik nooit. Met koelvinnen bedoel je dus dat dat geluid nog een paar minuten doorgaat na het afzetten van de motor? Ik heb zelf inderdaad weinig verstand van auto onderdelen en durf er zo niet mee te rijden. Ik ben bang dat dat het alleen maar erger maakt en die trilling zal het rijden ook niet makkelijk maken. Ik ben wel verzekerd voor pechhulp, maar ik weet niet of ze hiervoor zullen komen aangezien de motor wel gewoon start..? Waar kan ik zien of de bougiekabels nog heel zijn? Denk niet dat ik een bezoekje heb gehad, want er lopen hier heel weinig dieren rond.. Precies!☺️😉 Kan ik naar een random garage? En is het niet gevaarlijk om hiermee te rijden? Er komt namelijk wel rook uit de uitlaat. (Rook valt echt reuzemee, maar heb het eerder nooit gehad) | |
spectrumanalyser | donderdag 31 oktober 2019 @ 13:33 |
Welkom terug op het fok-forum. De motor loopt vrijwel zeker nu op 3 cilinders. Doordat er 1 cilinder niet meedoet, krijg je onbalans en zal de motor, en daarmee ook je hele auto, flink staan te schudden. je kunt wel rijden maar je gaat er niet zo hard mee. goed van je dat je de temperatuur in de gaten hebt gehouden. het koelsysteem werkt dus nog wel goed. je kunt naar elke random garage rijden voor verdere diagnose. | |
oldford | donderdag 31 oktober 2019 @ 14:01 |
Je motor loopt niet goed en waarschijnlijk doet er 1 cylinder niet mee. De motorcomputer constateerd wel een fout (of fouten), maar mogelijk niet het uitvallen van een cylinder. Als je gaat rijden kan er onverbrande benzine in de uitlaat komen die alsnog in de katalysator zal verbranden. Daar kan die (dure) katalysator niet tegen. Ik zou de auto (af laten) slepen of de pechhulp bellen en kijken wat die kunnen doen. Je kunt de foutcodes laten uitlezen bij iedere willekeurige garage (als die ook APK doet). Maar of ook iedereen die juist interpreteerd en de storing kan verhelpen blijft de vraag. Verder kan de dealer meer zien dan die APK stations. O.a. storingen die in het recente verleden zijn opgeslagen en misschien relevant zijn. | |
Snowballed | donderdag 31 oktober 2019 @ 14:40 |
Keertje een flinke straal gasgeven wil ook nog wel eens helpen om de cilinder mee te krijgen.. Ik zou er inderdaad niet te ver mee rijden.. een paar kilometer is echt niet erg maar veel meer dan tien zou ik niet doen om verdere schade zoals hierboven genoemd te voorkomen.. Kan ook heel goed zijn dat de cilinder onder het rijden naar de garage wel weer mee gaat doen.. | |
spectrumanalyser | donderdag 31 oktober 2019 @ 14:43 |
Nee, niet meteen naar de dealer. Een dealer rekent een flink tarief. een gewoon universeel garagebedrijf wat dichtbij zit even vragen. ik ga er wel vanuit dat je de motor een tijdje hebt laten lopen omdat je de temperatuur zag oplopen en dat de motor warm gelopen had. als je hier nu lange afstanden mee gaat rijden, dan gaat je katalysator stuk. klein stukje door 't dorp/stad kan wel. | |
Hendroit | donderdag 31 oktober 2019 @ 15:54 |
Waarschijnlijk gebeurd er niets maar je zult toch iets moeten. Je hebt er niks aan als de auto maar voor de deur staat. Als je er zeker van wilt zijn laat je hem ophalen oid | |
spectrumanalyser | donderdag 31 oktober 2019 @ 16:36 |
Niks laten ophalen. Je bent zo 100 euro kwijt aan een ophaaldienst. TS is♀ gooi je charme in de strijd bij zo'n monteur. zijn ze gevoelig voor. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 31 oktober 2019 @ 16:43 |
ANWB komt ook als je auto rare geluiden maakt hoor. Alleen in de woonplaats kost meestal wel extra. | |
spectrumanalyser | donderdag 31 oktober 2019 @ 16:46 |
Naast de ANWB en Route Mobiel heb je ook nog stichting 'blij dat ik rij'. voor 30 euro per jaar kun je daar gebruik van maken https://www.blijdatikrij.nl/ | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2019 @ 17:51 |
Anders kun je altijd je verzekering proberen, gooi je t op een eenzijdig ongeval. | |
Sylvia_25 | zondag 10 november 2019 @ 17:38 |
Hi! Even een update: Ik ben maar met de auto naar de garage gereden en er bleek een bougie kapot te zijn (ik hoop dat ik het goed zeg). Ik heb daar afgelopen vrijdag ¤550 voor moeten betalen en daarna was alles weer normaal, de auto was weer in perfecte staat een reed weer prima. Net stapte ik weer de auto in en startte ik de motor. Tot mijn verbazing kwam er rook uit de motorkap (gewoon witte/grijze rook) en stonk het naar rook.. Toen heb ik de motor maar weer uitgezet en zowel de rook als de geur verdwenen weer. Iemand enig idee of dit te maken heeft met die bougie of is dit weer een nieuw probleem..? Oh en de temperatuurmeter bleef weer heel laag, het ging na ongeveer 20 minuten naar de 90 terwijl deze voorheen dus normaal binnen een paar minuten naar de 90 sprong.. (ik dacht ik vermeld dit er even bij) [ Bericht 7% gewijzigd door Sylvia_25 op 10-11-2019 17:50:38 ] | |
oldford | zondag 10 november 2019 @ 17:44 |
Het roken heeft in ieder geval niet met "die" bougie te maken. Als een bougie defect is, dan vervang je deze en als de leeftijd onbekend is, dan vervang je ze allemaal. Overigens, ¤550 is wel erg veel voor een setje bougies, ook al zullen er wat zoekuren op de rekening staan. Het zal wel een defecte bobine geweest zijn. Staat er niets op de factuur? Misschien een foto maken en uploaden? | |
daNpy | zondag 10 november 2019 @ 17:50 |
Waar kwam de rook vandaan? Welke kleur was het? Setje bougies voor 550,-, ik wilde dat ik ze zo snel kon verdienen. | |
Sylvia_25 | zondag 10 november 2019 @ 17:52 |
Zowel uit de motorkap als uit de uitlaat (rook uit de uitlaat is denk ik wel vrij normaal) kwam er witte rook. | |
BoneThugss | zondag 10 november 2019 @ 18:01 |
Wat heeft die garage allemaal vervangen voor die 550 euro? Pak die factuur er eens bij. | |
#ANONIEM | zondag 10 november 2019 @ 18:07 |
Behoorlijk bedrag voor een setje bougies. Regulier onderhoud voorkomt dit soort problemen in de toekomst. | |
Fer | zondag 10 november 2019 @ 18:08 |
Koppakking ligt eruit | |
Mano_ | zondag 10 november 2019 @ 18:09 |
Daar lijkt het inderdaad op ja.. | |
daNpy | zondag 10 november 2019 @ 18:38 |
Denk het ook ja. Goede garage wel, echt een aanbeveling. | |
spectrumanalyser | zondag 10 november 2019 @ 19:00 |
ik ben benieuwd naar de factuur. 550 euro voor een bougie dat klopt van geen kant. zelfs al zou er een bobine vervangen zijn. dan nog klopt het niet. een bougie kost tussen de 8 euro en 15 euro. | |
YoshiBignose | zondag 10 november 2019 @ 20:21 |
Oef... | |
Sylvia_25 | zondag 10 november 2019 @ 23:14 |
De koppakking vervangen is ook niet bepaald goedkoop denk ik😟 Ughh, ik word er gek van. Waarom hebben wij vrouwen zo weinig verstand van auto's😪 Maar als het inderdaad de koppakking is, heeft dit dan te maken met die vervangen bougies? Waarom merkte ik er de afgelopen dagen niets van dan? Waarom reed ie toen wel prima..? Kan die rook ook brand veroorzaken? Is het verstandig om hiermee (tot de garage) te rijden? Oh en ik weet niet of dit relevante informatie is, maar tijdens het stilstaan staat de toerenteller staat op 800. Deze hoort toch gewoon op 0 te staan.. | |
YoshiBignose | maandag 11 november 2019 @ 08:17 |
Haha altijd een kenner meenemen want het klinkt gewoon alsof je opgelicht bent. Als je motor stationair draait maakt ie ook toeren, dan is 800 niet vreemd. Ik zou zeker terug gaan naar de garage en laat ze het maar fixen onder garantie desnoods. Koppakking kon al eerder naar de klote zijn maar dan moeten zij je geen ¤550 (!) rekenen voor bougies, dan hadden ze ook allang kunnen zien dat dat de oorzaak niet was. | |
oldford | maandag 11 november 2019 @ 08:58 |
Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat zij wordt opgediend. Met andere woorden, zonder te weten wat er op de factuur staat is het maar raden wat er wel of niet gedaan is en wat er wel of niet vervangen is en wat de kosten van die individuele posten zijn. Is de factuur niet duidelijk, vraag dan eerst om uitleg aan de garage, zonder gelijk te roepen dat je opgelicht bent (het is best mogelijk dat je dat niet bent). Wat je vragen beteft: Een lekke koppakking wordt niet veroorzaakt door het vervangen van bougies. Kan er brand ontstaan? Ja, KAN. dat ligt er maar net aan wat er rookt en waar het rookt. Lekt er koelvloeistof dan krijg je geen brand. Lekt er olie dan bestaat de kans wel. | |
Snowballed | maandag 11 november 2019 @ 09:07 |
Misschien ben je heel mooi? ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 11 november 2019 @ 09:15 |
ben je een trol? of echt speciaal voor jouw auto-problemen op fok terecht gekomen. als je stilstaat dan draait je motor nog. tenzij je een start/stop systeem hebt, maar dat heeft jouw peugeot niet. dus als je stilstaat dan geeft de toerenteller 800 aan. pas als je de motor hebt uitgezet gaat ie naar 0. als een brandstofmotor 0 toeren draait, dan kun je niet zomaar wegrijden. dan heb je de startmotor even nodig om de motor even een zetje te geven. bij minder dan 800 toeren zal de motor niet stabiel draaien en de auto laten schudden [ Bericht 8% gewijzigd door spectrumanalyser op 11-11-2019 09:37:40 ] | |
spectrumanalyser | maandag 11 november 2019 @ 09:56 |
de volgende reactie van TS zal gaan over een probleem als ze de auto op de snelweg in de R van Race zet. | |
rival | maandag 11 november 2019 @ 10:02 |
![]() | |
Light | maandag 11 november 2019 @ 14:18 |
Gelukkig zijn er al mensen die zoiets gefilmd hebben en hoeft TS dat niet meer zelf te proberen. | |
oldford | maandag 18 november 2019 @ 09:02 |
En? Hoe is dit afgelopen? Gezien het gebrek aan antwoorden ga ik er maar van uit dat de factuur gewoon terecht was. |