abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189688731
Zojuist stapte ik in de auto en zette ik de motor aan. Na het aanzetten van de motor begon de auto heel erg te trillen. Ook maakte de motor enorm veel geluid. Zo veel geluid dat de buren er last van kregen. Toen heb ik de motor maar weer uitgezet en het stopte onmiddellijk met trillen en een paar minuten later maakte het ook geen geluid meer. Ik heb de auto al 2 jaar en heb hiervoor nooit zoiets meegemaakt. Ik heb laatst 3 dagen geleden gereden in de auto en toen was alles normaal. Waar kan dit mee te maken hebben? Wat kan ik nu het beste doen? Kan dit met het koude weer te maken hebben, dat opeens na al die warme dagen is gekomen? Ik weet niet of ik het helemaal goed zeg maar maar de koelvloeistof temperatuurmeter stond op 0 en ging heeeeel langzaam naar 70 ongeveer terwijl deze normaal gesproken binnen een minuut naar 90 springt. Wat betekent dit en kan het eventueel daarmee te maken hebben?
pi_189688803
Thermostaat overleden of accu.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_189688907
Wat voor een geluid hoor je? Piepend, knarsend, huilend of knallen in de uitlaat?
En dat ging door nadat je de motor had uitgezet?

Wat voor een auto hebben we het hier over? (Merk, type, cylinder inhoud, diesel of benzine)

Het wordt niet veroorzaakt door de zogenaamde koude waar je het over hebt.
Auto's worden getest tot -40 graden Celsius en dat is het voorlopig hier nog niet.
Er kan wel een probleem ergens mee zijn, wat bij wat kouder weer erger wordt.
Alhoewel ik denk dat ke meer dan 1 probleem hebt.
Het langzaam op temperatuur komen wijst op een defecte thermostaat, maar dat heeft niets met dat geluid en het trillen te maken.
pi_189688911
Niet alle cilinders doen mee.
.
pi_189689798
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 20:17 schreef Fer het volgende:
Niet alle cilinders doen mee.
Hier dacht ik ook aan. Ligt je middendemper er nog wel onder?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2019 21:12:56 ]
pi_189689960
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 20:10 schreef BoneThugss het volgende:
Thermostaat overleden of accu.
Denk niet dat het aan de accu ligt, opstarten ging namelijk zonder problemen. Wel kon ik de auto moeilijk vergrendelen en ontgrendelen, dus toen ik de sleutel in de slot duwde en naar links draaide ging dat moeilijk, terwijl ik dat niet eerder heb gehad. Maar denk eerlijk gezegd dat het daar ook weinig mee te maken heeft.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 20:16 schreef oldford het volgende:
Wat voor een geluid hoor je? Piepend, knarsend, huilend of knallen in de uitlaat?
En dat ging door nadat je de motor had uitgezet?

Wat voor een auto hebben we het hier over? (Merk, type, cylinder inhoud, diesel of benzine)

Het wordt niet veroorzaakt door de zogenaamde koude waar je het over hebt.
Auto's worden getest tot -40 graden Celsius en dat is het voorlopig hier nog niet.
Er kan wel een probleem ergens mee zijn, wat bij wat kouder weer erger wordt.
Alhoewel ik denk dat ke meer dan 1 probleem hebt.
Het langzaam op temperatuur komen wijst op een defecte thermostaat, maar dat heeft niets met dat geluid en het trillen te maken.
Het gaat om een peugeot 308, bouwjaar 2008, benzine, motorinhoud 1.598 cc, 4 cilinders. Het geluid kan ik heel moeilijk omschrijven, een soort "ventilatie" geluid en denk ook een schokkend geluid aangezien de auto heel erg ging trillen. Het trillen stopte onmiddellijk nadat ik de motor heb uitgezet, maar het geluid ging inderdaad nog een paar minuten door.. Dat heb ik eerder ook altijd gehad, maar zoooo veel geluid dat de buren er last van kregen heb ik nooit meegemaakt. Alleen heel weinig "ventilatie" geluid dus..
pi_189690115
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 21:16 schreef Sylvia_25 het volgende:

[..]

Denk niet dat het aan de accu ligt, opstarten ging namelijk zonder problemen. Wel kon ik de auto moeilijk vergrendelen en ontgrendelen, dus toen ik de sleutel in de slot duwde en naar links draaide ging dat moeilijk, terwijl ik dat niet eerder heb gehad. Maar denk eerlijk gezegd dat het daar ook weinig mee te maken heeft.
[..]

Het gaat om een peugeot 308, bouwjaar 2008, benzine, motorinhoud 1.598 cc, 4 cilinders. Het geluid kan ik heel moeilijk omschrijven, een soort "ventilatie" geluid en denk ook een schokkend geluid aangezien de auto heel erg ging trillen. Het trillen stopte onmiddellijk nadat ik de motor heb uitgezet, maar het geluid ging inderdaad nog een paar minuten door.. Dat heb ik eerder ook altijd gehad, maar zoooo veel geluid dat de buren er last van kregen heb ik nooit meegemaakt. Alleen heel weinig "ventilatie" geluid dus..
Begint je ventilator voor de radiator meteen te draaien?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_189691560
Zou het een soort sissen van wegspuitend stoom kunnen zijn (koppakking) ?
.
pi_189691662
Ik vermoed compressieverlies in 1 van de cylinders. Kijk morgen ochtend eens of er vloeistof heeft gelekt. Probeer eventueel een filmpje te maken waarbij het geluid duidelijk te horen is.
Als 2 nijlpaarden vechten om een been dan valt de 3e niet ver van de boom.
pi_189691924
Je hebt geen oranje of rode lampjes op je dashboard gezien? Of steeksleutel symbool?

Dit klinkt alsof het trillen komt dan door de onbalans doordat er maar 3 of misschien zelfs maar 2 cilinders meedoen.

Een enorm hard geluid zou een gat in de uitlaat kunnen zijn, maar dan zou het harde geluid bij het afzetten van de motor direct weg moeten zijn. Ik ben benieuwd hoe dat harde geluid klinkt en of je enigszins kunt aangeven waar het geluid het hardste te horen is.

Heb je airco aanstaan? Zet de airco eens uit.

Olie peilen kun je doen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_189692239
Ik denk ook dat er na het starten (minimaal) 1 cylinder niet meer mee deed.
De motor-computer merkt dat ook en neemt dan maatregelen om de kans op schade aan de motor en uitlaat te beperken. Als 1e gaat er een lamp knipperen of wordt er een tekst op een display gezet om de chauffeur opmerkzaam te maken op het probleem. Verder is het een bewuste keuze van Peugeot om de koelvinnen te laten draaien en ook nadraaien nadat de motor is afgezet.

Ik denk dat je dus een storing hebt die is uit te lezen.
Kan de motor nog normaal draaien (zonder trillen en extra geluid) dan kun je naar de dealer rijden. Anders kun je de auto beter (laten) slepen of afvoeren achter op een oprijwagen.

Gezien de manier waarop je de vraag stelt en het probleem omschrijft denk ik niet dat je dit zelf kunt vinden of repareren.
pi_189692276
Distributieketting en of spanner naar de kloten.
pi_189692496
Kijk eens of de bougiekabels nog heel zijn.Misschien een bezoekje gehad van een steenmarter.
pi_189694178
Nou Sylvia ik hoop dat Fok je weer veel geholpen heeft. Het kan dus zijn:

Thermostaat
Accu
Cilinder uitval / compressieverlies cilinder
Koppakking
Gat in de uitlaat
Storing motor
Distributieketting of spanner
Bougiekabels

:') succes.
Facts don't care about your feelings
pi_189694957
de klacht is vaag.
als je geen lid bent van de ANWB dan kun je ze alsnog bellen en ter plekke lid worden.

een video posten zou ons al helpen om beter antwoord te geven.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 30 oktober 2019 @ 10:06:31 #16
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189695013
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 09:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Nou Sylvia ik hoop dat Fok je weer veel geholpen heeft. Het kan dus zijn:

Thermostaat
Accu
Cilinder uitval / compressieverlies cilinder
Koppakking
Gat in de uitlaat
Storing motor
Distributieketting of spanner
Bougiekabels

:') succes.
Gek he met zo'n klacht omschrijving, inclusief merk, model, bouwjaar en andere relevante details. Oh wacht.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189695247
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:06 schreef daNpy het volgende:

[..]

Gek he met zo'n klacht omschrijving, inclusief merk, model, bouwjaar en andere relevante details. Oh wacht.
Tja hoe realistisch is dat? 99% van de posts over autoproblemen zijn zo omschreven omdat de meeste mensen er gewoon weinig verstand van hebben. Je hebt er dan ook niet veel aan maar ja, conclusie is toch vaak ga naar de garage :')
Facts don't care about your feelings
pi_189695439
Je klacht is te vaag voor ons om een goed antwoord te geven. Iedereen gokt nu maar iets. Waarschijnlijk noemen ze iets dat ze zelf ooit eens hebben gehad. Je hebt hier weinig aan.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 10:35:43 #19
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189695456
Mooi topic wel..

TS: Met deze omschrijving kan het heel veel zijn zoals je leest..

Met een filmpje is het een stuk makkelijker, maar eigenlijk moet je dat gewoon zien terwijl je ernaast staat..

Het lijkt mij er ook op dat niet alle cilinders meedoen en dat de accu op zn einde is..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_189697355
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 21:16 schreef Sylvia_25 het volgende:
Het gaat om een peugeot 308
Peugeot 308 minst betrouwbare auto

:'(!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189697896
profiel is speciaal aangemaakt om dit topic te openen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_189697904
quote:
Dat onderzoek zegt niets over de auto van TS. Die is ouder dan 10 jaar.
En auto's ouder dan 10 jaar zijn niet in het genoemde onderzoek opgenomen.
pi_189698948
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
profiel is speciaal aangemaakt om dit topic te openen.
Dit is de 1e post van een nieuwe user bedoel je?
pi_189703152
De 1.6THP motor die jij hebt staan bekend om kettingproblemen.
Ook is het zo dat als de computer van de auto merkt dat de timing van de motor niet klopt hij gelijk de koelventilator vol aan zet.
Of je had een cilinder die oversloeg, dan gaat ook gelijk de koelventilator volop draaien.
Het beste kun je even langs een garage gaan, die kunnen met het uitlezen van foutcodes meteen zien in welke richting ze moeten zoeken.
My dials are pupillated.
pi_189713918
Dank voor de reacties!

Ik heb even de motorkap geopend en de motor was enorm aan het trillen. De trilling komt dus in ieder geval vanuit daar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 22:56 schreef Dirk_Teur het volgende:
Ik vermoed compressieverlies in 1 van de cylinders. Kijk morgen ochtend eens of er vloeistof heeft gelekt. Probeer eventueel een filmpje te maken waarbij het geluid duidelijk te horen is.
Ik heb 's ochtends even gekeken, er is helemaal niets gelekt. Ik heb wel een filmpje gemaakt voor het geluid, ik heb alleen geen idee hoe ik die video hier kan plaatsen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 23:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Je hebt geen oranje of rode lampjes op je dashboard gezien? Of steeksleutel symbool?

Dit klinkt alsof het trillen komt dan door de onbalans doordat er maar 3 of misschien zelfs maar 2 cilinders meedoen.

Een enorm hard geluid zou een gat in de uitlaat kunnen zijn, maar dan zou het harde geluid bij het afzetten van de motor direct weg moeten zijn. Ik ben benieuwd hoe dat harde geluid klinkt en of je enigszins kunt aangeven waar het geluid het hardste te horen is.

Heb je airco aanstaan? Zet de airco eens uit.

Olie peilen kun je doen.
Er brandt alleen een melding met "storing emissiesysteem". Die heeft eerder ook wel eens gebrand, alleen deze klachten had ik er niet bij. Olie is in orde en airco/verwarming gebruik ik nooit.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 23:38 schreef oldford het volgende:
Ik denk ook dat er na het starten (minimaal) 1 cylinder niet meer mee deed.
De motor-computer merkt dat ook en neemt dan maatregelen om de kans op schade aan de motor en uitlaat te beperken. Als 1e gaat er een lamp knipperen of wordt er een tekst op een display gezet om de chauffeur opmerkzaam te maken op het probleem. Verder is het een bewuste keuze van Peugeot om de koelvinnen te laten draaien en ook nadraaien nadat de motor is afgezet.

Ik denk dat je dus een storing hebt die is uit te lezen.
Kan de motor nog normaal draaien (zonder trillen en extra geluid) dan kun je naar de dealer rijden. Anders kun je de auto beter (laten) slepen of afvoeren achter op een oprijwagen.

Gezien de manier waarop je de vraag stelt en het probleem omschrijft denk ik niet dat je dit zelf kunt vinden of repareren.
Met koelvinnen bedoel je dus dat dat geluid nog een paar minuten doorgaat na het afzetten van de motor? Ik heb zelf inderdaad weinig verstand van auto onderdelen en durf er zo niet mee te rijden. Ik ben bang dat dat het alleen maar erger maakt en die trilling zal het rijden ook niet makkelijk maken. Ik ben wel verzekerd voor pechhulp, maar ik weet niet of ze hiervoor zullen komen aangezien de motor wel gewoon start..?

quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 00:18 schreef pitboer het volgende:
Kijk eens of de bougiekabels nog heel zijn.Misschien een bezoekje gehad van een steenmarter.
Waar kan ik zien of de bougiekabels nog heel zijn? Denk niet dat ik een bezoekje heb gehad, want er lopen hier heel weinig dieren rond..

quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:49 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dit is de 1e post van een nieuwe user bedoel je?
Precies!☺️😉
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 19:13 schreef Hendroit het volgende:
De 1.6THP motor die jij hebt staan bekend om kettingproblemen.
Ook is het zo dat als de computer van de auto merkt dat de timing van de motor niet klopt hij gelijk de koelventilator vol aan zet.
Of je had een cilinder die oversloeg, dan gaat ook gelijk de koelventilator volop draaien.
Het beste kun je even langs een garage gaan, die kunnen met het uitlezen van foutcodes meteen zien in welke richting ze moeten zoeken.
Kan ik naar een random garage? En is het niet gevaarlijk om hiermee te rijden? Er komt namelijk wel rook uit de uitlaat. (Rook valt echt reuzemee, maar heb het eerder nooit gehad)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')