abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189615385
Ik zit met het idee te spelen om de huidige vrijstaande garage op te splitsen in twee delen. één deel werkplaats en de andere helft als hobby/wasruimte.

Momenteel staan de wasmachine en droger op zolder en dit is toch niet ideaal. Het idee is om het dak te gaan isoleren, nieuwe kozijnen te plaatsen met HR++ glas, verwarming aan te leggen en natuurlijk de waterleiding/afvoeren. De garagedeuren zullen vervangen worden door een nieuw kozijn met deur.

Nu zit ik in het voorproces om te bedenken hoe dit allemaal moet gaan gebeuren.

Nu beschikt de garage al over een betonvloer. Heeft het zin om deze er volledig uit te breken en te vervangen voor een nieuwe geïsoleerde betonvloer? De ruimte zal normaal boven de vorstgrens verwarmd worden of warmer indien nodig.

Dit is een ingrijpende onderneming. Alles eruit breken, puin afvoeren. Afgraven, isolatie aanbrengen, betoncentrale laten komen, nieuwe cementdekvloer aan laten brengen. Ik zou dan wel meteen vloerverwarming aan kunnen leggen maar ga ik dit ooit terug verdienen en of zoveel comfort verhogen dat dit echt zinvol is?
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:19:57 #2
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189615407
Kun je de vloer dan niet aan de bovenzijde isoleren? Hoe lang wil je comfortabel in de ruimte verblijven? Hinderen pantoffels en/of een vest bij het hobbyen?
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:54:34 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_189616885
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 16:17 schreef japjapie het volgende:
Ik zit met het idee te spelen om de huidige vrijstaande garage op te splitsen in twee delen. één deel werkplaats en de andere helft als hobby/wasruimte.

Momenteel staan de wasmachine en droger op zolder en dit is toch niet ideaal. Het idee is om het dak te gaan isoleren, nieuwe kozijnen te plaatsen met HR++ glas, verwarming aan te leggen en natuurlijk de waterleiding/afvoeren. De garagedeuren zullen vervangen worden door een nieuw kozijn met deur.

Nu zit ik in het voorproces om te bedenken hoe dit allemaal moet gaan gebeuren.

Nu beschikt de garage al over een betonvloer. Heeft het zin om deze er volledig uit te breken en te vervangen voor een nieuwe geïsoleerde betonvloer? De ruimte zal normaal boven de vorstgrens verwarmd worden of warmer indien nodig.

Dit is een ingrijpende onderneming. Alles eruit breken, puin afvoeren. Afgraven, isolatie aanbrengen, betoncentrale laten komen, nieuwe cementdekvloer aan laten brengen. Ik zou dan wel meteen vloerverwarming aan kunnen leggen maar ga ik dit ooit terug verdienen en of zoveel comfort verhogen dat dit echt zinvol is?
Het is natuurlijk maar de vraag óf je die vloer er überhaupt kunt uitbreken. Als het een klassieke garageconstructie is, zal het waarschijnlijk een dragende vloer zijn met opgemetselde wanden. Haal je de vloer weg, dan stort de boel in.
Een optie is, in het geval de vloer niet geïsoleerd is, om een geïsoleerde dekvloer te maken.

Zijn je wanden geïsoleerd? Indien dat niet het geval is, zou geïsoleerde wanden op je dekvloer plaatsen. Blijft alleen je dak nog over om te isoleren.

Hou er verder rekening mee dat je waarschijnlijk wel een vergunning aan moet vragen, omdat je je garagedeur gaat vervangen. Welstand (jaja...) zal daar vast iets van willen vinden.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_189617887
Ga je ingrijpend verbouwen en kun je wat cm missen dan kun je ook de vloer isoleren en eventueel droogbouw vloerverwarming maken.
Laat die handjes wapperen!
pi_189618438
Foto en of tekening zou een stuk helpen ;)
pi_189618863
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 16:17 schreef japjapie het volgende:
Heeft het zin om deze er volledig uit te breken en te vervangen voor een nieuwe geïsoleerde betonvloer? De ruimte zal normaal boven de vorstgrens verwarmd worden of warmer indien nodig.

Lastig te zeggen. Grootste risico is het bevriezen van je wasmachine en waterleidingen. Als dat niet gebeurt, zou ik ervan afzien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189663638
Aangezien het geen continu verblijfsruimte is, leek mij dit ook.

kom ik meteen met een vervolgvraag.

Hoe ga ik deze ruimte efficiënt verwarmen en met verwarming vorstvrij houden.

- De CV leiding doorleggen over de carport naar de garage en met een radiator verwarmen. Ik kan deze dan opnemen in mijn Evohome systeem en zo tijdsgestuurd verwarmen.
- Een palletkachel installeren
- Gasleiding aanleggen en een gevelkachel installeren
- Airco ophangen met een hoge COP waarde. Het nadeel is dat bij de garage de buitenunit niet mooi uit het zicht kan wegzetten.

Wie heeft hier ervaring mee?
pi_189665566
Mijn garage is door de vorige bewoner aan de voorzijde aangebouwd en aan de achterzijde gesplitst voor een bijkeuken. Toen is er meteen een spouwmuur ingezet.
Nu heb ik zelf een aanbouw gezet en in dat proces meteen de vloer van de bijkeuken verwijderd. Dit was nl. cement op zand en nu heb ik meteen isolatie en vloerverwarming aangebracht.
Uitbreken afgraven was zo gebeurd, er zat weinig wapening in. De binnenmuren staan op het cement, dus langs de randen voorzichtig losgebroken en de binnenmuren op een laagje cement/fundering laten staan. Dit is niet zonder risico!
Daarna isolatie, beton, vloerverwarming, zandcementvloer erin...veel werk en toch een flinke meerprijs. Het belangrijkste voor mij is dat ik de hele vloer nu door kon leggen en het 1 geheel is, qua kosten is het echt veeeeeeel goedkoper om een radiator te laten hangen, evt. vloer wat beter isoleren en een grotere LT radiator op te hangen.
pi_189666936
Mijn garage staat vrij van het huis en is qua leidingwerk erg lastig bij te komen dus ik zit met hetzelfde vraagstuk omdat ik het ook wil verwarmen.

Mijn overwegingen zijn ook:
- Eigen CV ketel (er ligt al gas naartoe)
- Pellet (geen pallet!) kachel
- L/L warmtepomp (airco dus)

Mijn afwegingen zijn...
Pellets moet je blijven kopen, schoonmaken, is toch irritant.
Gas gaat eruit en/of wordt straks fors ontmoedigd.
L/L WP heb ik het gevoel dat je altijd maar moet afwachten of hij het doet etc. Is waarschijnlijk onzin, maar toch.

Denk dat niets ideaal is maar ik richt me op zo toekomstbestendig mogelijk. Alles gaat richting elektrisch dus dan wellicht toch die L/L WP maar.
  maandag 28 oktober 2019 @ 18:15:03 #10
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_189670887
Voor je afweging; lijkt het je echt prettig om voor je was naar buiten te moeten (vrijstaande garage zei je toch?)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_189671469
Mijn ouders hebben het washok achter de garage op de cv aangesloten. Leidingen liggen goed geisoleerd onder de grond (onder de vorstgrens). Dit gaat al bijna 20 jaar zonder problemen. De afstand is zo'n 10 meter.
live your fears, fear your live
pi_189684174
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 18:46 schreef refro het volgende:
Mijn ouders hebben het washok achter de garage op de cv aangesloten. Leidingen liggen goed geisoleerd onder de grond (onder de vorstgrens). Dit gaat al bijna 20 jaar zonder problemen. De afstand is zo'n 10 meter.
Ik zal wel bovengronds moeten om via het huis boven het plafond naar de Carport te komen
pi_189689538
ik heb me er niet in verdiept maar mijn vader gaat van een garage een muziek atelier maken. daar gaat hij op het beton isoleren met daarop elektrische vloerverwarming en daarop laminaat geloof ik.

warme vloer en je verwarmingsvraag is ook opgelost. deze vloer is met ern thermostaat. deze zal normaal op 10 graden staan. als er gespeeld wordt kan die hoger.

wanden en plafond worden ook geïsoleerd. volgens hem de beste keuze.
pi_189690167
Hoe groot is de ruimte en hoe vaak zal deze verwarmd moeten worden?

Moet de ruimte ook onafhankelijk van de woning verwarmd kunnen worden?

Vloerisolatie is het goedkoopst aan te brengen met pir-platen op de bestaande betonvloer met daar overheen iets als OSB of Fermacell. Je gaat dan wel wat centimeters de hoogte in, dat kan een bezwaar zijn als de hoogte beperkt is of als je naar binnen draaiende deuren hebt. Muren kun je isoleren met voorzetwanden. Dakisolatie van binnenuit is vergelijkbaar. Alles bij elkaar krijg je dan een soort houtskeletbouw hok binnen je bestaande buitenschil.

Verwarming met een elektrische kachel, IR-paneel of elektrische vloerverwarming is het goedkoopste om aan te leggen, maar duurder in gebruik. Ideaal dus als de ruimte 's winters nauwelijks gebruikt wordt. Minder ideaal wanneer je er veel tijd zult doorbrengen.

Aansluiten op de bestaande CV installatie van de woning is ook relatief goedkoop, maar vereist extra aandacht om bevriezing van leidingen te voorkomen. Enige reële optie is leidingen is wat mij betreft het aanbrengen in de grond onder de vorstgrens. Bovengronds, hoe goed geïsoleerd, zou ik niet doen. Wanneer om wat voor reden dan ook het water niet meer rondstroomt heb je kans op stukvriezen.

Betaalbaar in gebruik is ook een lucht-lucht warmtepomp. Iedereen kent ze al heel lang als airconditioning. Maar ze kunnen ook uitstekend verwarmen. Kosten van installatie voor een klein model A-merk airco beginnen al bij minder dan 1000 euro.
pi_191128776
De ideeën hebben een paar maand op een laag pitje gestaan maar ik wil toch proberen een plan te maken voor komend voorjaar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 21:29 schreef Ivo1985 het volgende:

Hoe groot is de ruimte en hoe vaak zal deze verwarmd moeten worden?

De ruimte is +/- 6x3 meter

Moet de ruimte ook onafhankelijk van de woning verwarmd kunnen worden?

Bij geen gebruik moet de ruimte vorstvrij gehouden kunnen worden. Hier komt namelijk de wasmachine en droger te staan en deze moeten bij vorst niet bevriezen maar ook dagelijks gebruikt kunnen worden

Vloerisolatie is het goedkoopst aan te brengen met pir-platen op de bestaande betonvloer met daar overheen iets als OSB of Fermacell. Je gaat dan wel wat centimeters de hoogte in, dat kan een bezwaar zijn als de hoogte beperkt is of als je naar binnen draaiende deuren hebt. Muren kun je isoleren met voorzetwanden. Dakisolatie van binnenuit is vergelijkbaar. Alles bij elkaar krijg je dan een soort houtskeletbouw hok binnen je bestaande buitenschil.

Dit is ook het idee. Metal stud met isolatie en dan kan gelijk alle schakelmateriaal WCD's in de muur in plaats van opbouw

Verwarming met een elektrische kachel, IR-paneel of elektrische vloerverwarming is het goedkoopste om aan te leggen, maar duurder in gebruik. Ideaal dus als de ruimte 's winters nauwelijks gebruikt wordt. Minder ideaal wanneer je er veel tijd zult doorbrengen.

Continu een elektrische vloerverwarming aan hebben staan zal denk ik in een behoorlijk verbruik resulteren

Aansluiten op de bestaande CV installatie van de woning is ook relatief goedkoop, maar vereist extra aandacht om bevriezing van leidingen te voorkomen. Enige reële optie is leidingen is wat mij betreft het aanbrengen in de grond onder de vorstgrens. Bovengronds, hoe goed geïsoleerd, zou ik niet doen. Wanneer om wat voor reden dan ook het water niet meer rondstroomt heb je kans op stukvriezen.

Ik moet dan wel eerst met de verwarmingsleidingen buitenom een meter of 10 door de grond. Zou dit niet veel warmteverlies geven voordat het in de garage aan komt?

Betaalbaar in gebruik is ook een lucht-lucht warmtepomp. Iedereen kent ze al heel lang als airconditioning. Maar ze kunnen ook uitstekend verwarmen. Kosten van installatie voor een klein model A-merk airco beginnen al bij minder dan 1000 euro.

Hier komt het probleem naar voren dat onder een bepaalde temperatuur de warmtepomp niet meer werkt volgens mij. Vorstvrij houden zal dan lastig worden
Zou een eigen kleine CV ketel voor de garage een idee zijn? Met misschien een droogbouw vloerverwarming. Ik hoeft dan alleen met gas naar de garage. Of is dit overkill en makkelijker op te lossen?
pi_191132539
Ook bij -15 doet een warmetepomp het nog. Het is niet vaak kouder dan -15 in Nederland. Sommige modellen kunnen ook goed overweg met -20 of zelfs -25 graden Celsius. Andere modellen hebben ingebouwd een elektrisch verwarmingselement voor het geval het voor de warmtepomp te koud wordt.

Kies je een wat meer basic modelletje zonder elektrische backup wat het beneden - 15 moeilijk krijgt, dan kan je als back-up altijd voor 3 tientjes een elektrisch kacheltje neerzetten voor die 3 dagen strenge vorst in vijf jaar tijd.

Een cv-ketel met afgifte systeem kan natuurlijk altijd, alleen denk ik dat je totale kosten dan onnodig hoog worden.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:35:06 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191132586
Wij hebben onze inpandige garage verbouwd tot thuiswerkplek/bijkeuken/wasplek. Dagelijks gemak van _O_
Resistance is futile.
pi_191132631
Ga je het echt splitsen?

Anders gewoon lucht lucht waterpomp airco erin. Ben je goedkoop klaar en geen gedoe met gasleiding.
pi_191133924
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:38 schreef Gieliovd het volgende:
Ga je het echt splitsen?

Anders gewoon lucht lucht waterpomp airco erin. Ben je goedkoop klaar en geen gedoe met gasleiding.
Of gebruikte ketel op de kop tikken en gebruikte radiatoren. Hoeft ook niet mega duur te zijn.

Al is t wel duurder dan een split airco.

Ik heb overigens gewoon CV door de grond naar de garage liggen, gaat prima.
pi_191177259
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 18:15 schreef monsterd. het volgende:
Voor je afweging; lijkt het je echt prettig om voor je was naar buiten te moeten (vrijstaande garage zei je toch?)
Mijn wasmachine staat ook in de garage en vind het ideaal. Heb geen geisoleerd dak en jaren 70 deuren, maar de garage is wel dubbelsteens. Het heeft er nog nooit gevroren.

De was ophangen doe je toch ook buiten?
Onder deze lijn niet schrijven
  vrijdag 24 januari 2020 @ 17:13:02 #21
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191177366
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 17:03 schreef marzman het volgende:
De was ophangen doe je toch ook buiten?

:P
pi_191187622
brr ik zou er niet aan moeten denken om 3/4e van t jaar wanneer het koud/nat/binenzit weer is om met wasmanden naar buiten te moeten slepen.
Ok, ik zet de machine vaak alvast met startuitstel aan vlak voordat ik mn bed in duik. Zou dan echt geen zin hebben om dan het donker en de kou in te moeten.

Ik snap je punt dat je het graag van zolder wil, op trappen zeulen met je wasmanden is ook niet wenselijk. In de zomer wil je het vaak lekker buiten op hangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')