abonnement Unibet Coolblue
  maandag 21 oktober 2019 @ 20:09:24 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_189552472
Ola,
De tijd is aangebroken voor een nieuwe tv. Onze huidige heeft al een tijdje kuren en van de smart-functies zijn er nog zo weinig over, dat het eerder een dumb tv is.

Maat zijn we uit: 43". Onze huiskamer leent zich niet voor groter.

Maar dan nog blijft er keuzestress. Wel Ambilight of niet, android of toch het systeem van Samsung, maar de belangrijkste voor mij: 50 of 100 hz?

Onze huidige tv is een Philips 100hz en mijn vraag is; ga ik het merken als ik terugga naar 50 hz? Of is de kwaliteit van de huidige tv's dermate tegenwoordig, dat dat niet zoveel uitmaakt?

Als het wel uitmaakt is de keuze snel gemaakt; alleen Sony levert 100hz-tv's in de maat die wij willen hebben.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_189552644
Heb je geen mogelijkheid tot een online update of een usb update van de software of fabrieksinstellingen terugxetten?
Wie weet werkt het. :)
pi_189552759
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:09 schreef V. het volgende:
Als het wel uitmaakt is de keuze snel gemaakt; alleen Sony levert 100hz-tv's in de maat die wij willen hebben.
Dus alleen Sony maakt fatsoenlijke tv's?
Waarom moet het exact 43" zijn, sowieso is alles onder 50" aan de kleine kant tegenwoordig.
pindazakje
pi_189552827
Verschil tussen 50hz en 100hz merk je zeker wel als je terug gaat, vooral als je films kijkt (die spelen meestal af op een lager FPS).

Daarnaast zou ik even kijken op Tweakers als ik jou was, de uitgebriede reviews met foto's hebben mij ook vaak geholpen daar.
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 20:32:04 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189552880
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:25 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Dus alleen Sony maakt fatsoenlijke tv's?
Waarom moet het exact 43" zijn, sowieso is alles onder 50" aan de kleine kant tegenwoordig.
Omdat het niet gaat om de maat van de TV, maar om de maat van de TV in hun woonkamer. Als zij zeggen niet groter dan 43", dan is het niet groter dan 43".

Ontopic: ik zou, als ik de keuze had, gaan voor 100Hz.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189552918
Ambilight is wel gaaf.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_189553213
100. 50 ga je merken. En je aan irriteren. En spijt krijgen. Dus 100.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189553243
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:34 schreef halfway het volgende:
Ambilight is wel gaaf.
Ik vind het vooral erg storend.
pi_189553309
Sowieso Android.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_189553428
sowieso 100hz Anders wordt het vervelend voor jouw ogen en brein tijdens film of gamen (console).
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 21 oktober 2019 @ 21:04:22 #11
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_189553640
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:25 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Dus alleen Sony maakt fatsoenlijke tv's?
Waarom moet het exact 43" zijn, sowieso is alles onder 50" aan de kleine kant tegenwoordig.
Nee, alleen Sony maakt een tv in het formaat dat ik wil met 100hz. Lezennnnn.

43" past in onze leefhoek. Groter niet. Simpel.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_189554610
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:04 schreef V. het volgende:

[..]

Nee, alleen Sony maakt een tv in het formaat dat ik wil met 100hz. Lezennnnn.

43" past in onze leefhoek. Groter niet. Simpel.
maak die hoek dan groter of je neemt wat kleiner bijv 40" of 42" maar dan een betere kwaliteit.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_189555367
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:51 schreef spierbal het volgende:
Sowieso Android.
Ik stem tegen.
Ik stem voor webOS.
pi_189555388
Wat ga je er vooral op kijken, V.? 100Hz is leuk voor snelle actie, zoals voetbalwedstrijden of actiefilms.

T.net geeft inderdaad ook alleen Sony's aan bij 43" en 100 Hz.

[ Bericht 48% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2019 22:34:34 ]
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:53:54 #15
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_189559743
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:51 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

maak die hoek dan groter of je neemt wat kleiner bijv 40" of 42" maar dan een betere kwaliteit.
Het probleem is juist dat de 'betere kwaliteit' juist bij de grotere tv's zit. Oled en 100hz zijn daar bijna standaard.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:55:04 #16
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_189559755
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 22:28 schreef zarGon het volgende:
Wat ga je er vooral op kijken, V.? 100Hz is leuk voor snelle actie, zoals voetbalwedstrijden of actiefilms.

T.net geeft inderdaad ook alleen Sony's aan bij 43" en 100 Hz.
Ik kijk van alles. Ik ga juist wat meer films kijken, denk ik, want de usb op mijn oude Philips vreet mijn stickjes niet meer om de een of andere reden, dus kijk ik nu op mijn laptop. Dat wil ik dus verplaatsen naar een grotere tv.
En mettertijd wellicht een Steam Link aanschaffen.
Ik kijk af en toe voetbal (als het er internationaal om gaat) en Wimbledon (daar lijkt 100hz mij erg handig).
Ja inderdaad, V. ja.
pi_189560627
Het punt is ook dat je nu al gewend bent aan 100Hz, als je teruggaat naat 50Hz dan ga je dit zien en je gaat je er aan storen.
Powered by JanetjeŽ
pi_189560797
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 09:55 schreef V. het volgende:

[..]

Ik kijk van alles. Ik ga juist wat meer films kijken, denk ik, want de usb op mijn oude Philips vreet mijn stickjes niet meer om de een of andere reden, dus kijk ik nu op mijn laptop. Dat wil ik dus verplaatsen naar een grotere tv.
En mettertijd wellicht een Steam Link aanschaffen.
Ik kijk af en toe voetbal (als het er internationaal om gaat) en Wimbledon (daar lijkt 100hz mij erg handig).
Zo te lezen heb je niet veel keus...

Ga voor een Sony van 43" en 100Hz, en kijk of dat bevalt.
  woensdag 23 oktober 2019 @ 11:25:10 #19
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_189577853
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 11:16 schreef Dubbeldrank het volgende:
Het punt is ook dat je nu al gewend bent aan 100Hz, als je teruggaat naat 50Hz dan ga je dit zien en je gaat je er aan storen.
Ja, dat leek mij ook, maar ik dacht: kom, ik check even bij de FOK!-ers
Ja inderdaad, V. ja.
pi_189595263
Tip: Koop deze niet bij een Mediamarkt of grote winkelketen.

Zoek een tv via het internet kijk op Tweakers.net welke bedrijven deze TV aanbieden. Stuur hen een mailtje dat je een gehoord hebt dat zij een leuk prijsje kunnen maken en koop de tv bij een kleinere winkel met prijsafspraak.

Scheelde mij 1000 euro en kon daardoor een nog dikkere tv kopen. Ik heb mijn 65 inch oled tv uiteindelijk gekocht bij Foto/video Smits in Arnhem. Die deden direct veel geld er vanaf.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_189610415
Als je veel films kijkt wil je eigenlijk dat ie 24 Hz of een veelvoud daarvan kan, anders krijg je gestotter of moet je allerlei frame interpolatie post processing shit gaan gebruiken. Ik dacht dat de keuze uit 50 of 100 Hz uit de CRT tijd stamt, mijn plasma uit 2013 doet al 50/60/96 afhankelijk van de bron die eraan hangt, en LCD panelen doen sowieso wel 60 Hz, dan doen ze al sinds dat ze bestaan zo'n beetje.

quote:
3s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:48 schreef vosss het volgende:
100. 50 ga je merken. En je aan irriteren. En spijt krijgen. Dus 100.
Bedoel je het geflikker van schermen? Is dat iets wat optreedt bij OLED? Nooit iets van gemerkt, en zoiets zie ik direct als ik een scherm voor het eerst zie, ben daar erg gevoelig voor. Bij mijn plasma zie ik het ook, vooral als ik niet direct naar het scherm kijk, maar het went erg snel en het is vooral merkbaar bij hele lichte stilstaande beelden, niet als je middenin een film zit.
LCD heeft er natuurlijk geen last van, maar beetje fatsoenlijke zwartwaarden zonder clouding e.d. vind ik net wat belangrijker. Laten we het zo zeggen: als ik een zwart beeld opzet en de lichten uit doe moet het niet heel duidelijk zjn dat het scherm aan staat (de LED bedek ik met een sticker, die kan ik niet uitzetten :'))

[ Bericht 24% gewijzigd door Fleischmeister op 25-10-2019 10:18:37 ]
pi_189616018
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 09:57 schreef Henno het volgende:
Als je veel films kijkt wil je eigenlijk dat ie 24 Hz of een veelvoud daarvan kan, anders krijg je gestotter of moet je allerlei frame interpolatie post processing shit gaan gebruiken.
Iedere TV die die naam waard is accepteert tegenwoordig 24 Hz input (van Blu-ray) via HDMI en kan die input ook native weergeven zonder frame interpolatie.
quote:
Ik dacht dat de keuze uit 50 of 100 Hz uit de CRT tijd stamt,
Dat klopt ook, maar het is blijven hangen als marketing kreet en zoals je ziet aan topics als deze mist dat zijn uitwerking niet. Heel veel mensen zijn bij de keuze van een nieuwe TV geobsedeerd door het aantal Hz zonder dat ze precies begrijpen wat die (marketing)termen inhouden bij een moderne TV. Tegelijkertijd letten ze niet op allerlei andere aspecten die veel belangrijker zijn voor de uiteindelijk te bereiken beeldkwaliteit.
quote:
mijn plasma uit 2013 doet al 50/60/96 afhankelijk van de bron die eraan hangt, en LCD panelen doen sowieso wel 60 Hz, dan doen ze al sinds dat ze bestaan zo'n beetje.
[..]
Ja, maar daar heb je in Europa weinig aan. Gewone TV (zowel SD 576i als HD 1080i) werkt met 25 beelden (frames) per seconde en met 2:1 interlacing (interliniëring) zodat er dus 50 deelbeelden (fields) per seconde worden uitgezonden. Alleen uitzendingen in HD 720p (zoals gebruikt door de ARD en het ZDF) werken echt met 50 beelden per seconde en zonder interlacing (die p staat voor progressief).
quote:
Bedoel je het geflikker van schermen? Is dat iets wat optreedt bij OLED? Nooit iets van gemerkt, en zoiets zie ik direct als ik een scherm voor het eerst zie, ben daar erg gevoelig voor. Bij mijn plasma zie ik het ook, vooral als ik niet direct naar het scherm kijk, maar het went erg snel en het is vooral merkbaar bij hele lichte stilstaande beelden, niet als je middenin een film zit.
Moderne schermen flikkeren in principe niet omdat ze gebruik maken van een sample and hold techniek: elke pixel houdt zijn kleur vast totdat die weer wordt veranderd. Je zou kunnen zeggen dat moderne schermen werken met 0 Hz, maar om marketingtechnische redenen zegt geen enkele fabrikant dat. Maar ... moderne schermen kunnen wel flikkeren, bijvoorbeeld als de fabrikant gebruik heeft gemaakt van PWM (Pulse Width Modulation) om de helderheid van het scherm te regelen. Schermen kunnen ook gaan flikkeren als er gebruik wordt gemaakt van BFI (Black Frame Insertion) om - in combinatie met frame interpolatietechnieken die door de marketing worden aangeduid met kreten als 100 Hz of 200 Hz - een betere bewegingsscherpte te verkrijgen.

De enige reden waarom frame interpolatie wordt toegepast in moderne wat meer upmarket TV's is het zoveel mogelijk tegengaan van bewegingsonscherpte bij snelle bewegingen. Dat kan vooral voor sportliefhebbers een pré zijn. Frame interpolatie heeft echter ook nadelen. De tussenliggende beelden worden er door de TV zelf bij verzonnen en dat betekent onherroepelijk dat je met artefacten te maken zult krijgen. Het blijft dus een trade off en is om die reden ook altijd uitschakelbaar. Met name Sony beheerst de frame interpolatie techniek tegenwoordig erg goed, beter dan bijvoorbeeld Samsung. Bij Samsung toestellen (ook zeer recente) waarbij de frame interpolatie aan staat zie ik bij panning (langzame horizontale camerabewegingen) toch nogal eens wat kleine schokjes, de beweging is dan niet geheel vloeiend. Dat ligt echt aan de frame interpolatie, want als ik die uit zet dan is dat effect weg en zijn de bewegingen wel volkomen vloeiend. Recente Sony toestellen met frame interpolatie hebben hier geen last van.
quote:
LCD heeft er natuurlijk geen last van, maar beetje fatsoenlijke zwartwaarden zonder clouding e.d. vind ik net wat belangrijker. Laten we het zo zeggen: als ik een zwart beeld opzet en de lichten uit doe moet het niet heel duidelijk zjn dat het scherm aan staat (de LED bedek ik met een sticker, die kan ik niet uitzetten :'))
Goede zwartwaarden zijn belangrijk, maar ook daar moet je goed opletten. Vaak wordt daarvoor bij wat geavanceerdere LED TV's gebruik gemaakt van kunstgrepen zoals local dimming en dat is ook weer niet ideaal. Dat kan halovorming geven bij kleine heldere objecten op een donkere achtergrond (zoals een sterrenhemel) en kan - heel belangrijk hier in Nederland - storende pompeffecten geven wanneer een film met ondertiteling wordt bekeken. In ernstige gevallen zie je dan dat de helderheid van het beeld bij wordt geregeld telkens als een ondertitel in beeld verschijnt of weer verdwijnt en dat is buitengewoon storend als je het effect eenmaal hebt gezien, want dan kun je het niet meer negeren.
pi_189616169
@Riparius, welk tv van 43" zou jij aanraden gezien de wensen van @V.?
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:09:11 #24
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_189629028
Ja, benieuwd naar. Mijn huidige ook is gevallen op de Sony KD-43XG8399, die ik voor een mooi prijsje kan aanschaffen.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_189629783
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 14:09 schreef V. het volgende:
Ja, benieuwd naar. Mijn huidige ook is gevallen op de Sony KD-43XG8399, die ik voor een mooi prijsje kan aanschaffen.
Mijn probleem is dat ik geen professionele reviews kan vinden van dit exacte model. Dat maakt het voor mij moeilijk een aanbeveling te doen. Verder kun je een TV niet kopen louter op specs, je zult het toestel toch echt zelf in actie moeten zien (maar dat is heel moeilijk, de instellingen in winkels zijn meestal niet goed en de lichtomstandigheden zijn ook anders dan bij je thuis). Dat gezegd zijnde zul je hier voor het geld geen verkeerde aankoop mee doen. Het is een mid-range 4K Smart TV met alles wat je daar tegenwoordig van mag verwachten. De frame interpolatie zal Sony kennende prima in orde zijn. Het toestel maakt wel gebruik van local dimming om betere zwartwaarden (vergelijkbaar met OLED) te bereiken en zoals ik heb aangegeven ben ik daar niet heel erg van gecharmeerd. De smart functies draaien (zoals altijd bij Sony) op Android, en ik zie nogal eens klachten van Sony gebruikers dat dat wel eens wat traag kan reageren (in vergelijking met besturingssystemen van andere fabrikanten die wel speciaal zijn ontwikkeld voor TV's).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')