Eh nee. Er komt een monopolie voor de postmarkt, niet voor de pakketbezorging.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 21:52 schreef MakkieR het volgende:
Dit is een logisch gevolg als PostNL een monopolie wordt. Nu alle concurrenten zijn verdwenen.
Klopt, PostNL is daar een stuk beter in.quote:Op maandag 28 oktober 2019 15:26 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Bij PostNL en de meeste bezorgdiensten heb je maar een korte tijdspanne, maar 2 uurtjes of zo. Maar DHL zegt gewoon glashard tussen 08.00 en 18.00. Vorige week had ik een grote bestelling toners en dozen papier. Dus afspraken afgezegd, niet weggeweest tussendoor om die tijd beschikbaar te staan, want ik had dat papier ook nog eens hard nodig. Krijg je om 18.15 een email: we hebben het niet gehaald, we komen morgen weer tussen 08.00 en 18.00. Ja fuck it DHL.
Maar dat kan meestal niet als het artikel van een 3de partij komt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 14:36 schreef bianconeri het volgende:
Ja? Ik kon gewoon aangeven dat ik het bij afhaalpunt wou hebben aangezien ik weinig thuis ben en dat gedoe niet wil.
Worden is toch wat anders dan zijn? PostNL is met 60% wel aardig op de goede weg een monopolie te worden.quote:Op maandag 28 oktober 2019 15:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Eh nee. Er komt een monopolie voor de postmarkt, niet voor de pakketbezorging.
Op die markt is PostNL wel markleider met een aandeel van pakweg 60%, maar is gewoon sprake van concurrentie. Bovendien staat PostNL niet enkel onder druk van concurrenten, maar ook van bijvoorbeeld bol.com. Die versturen weliswaar een groot deel van hun pakketjes via PostNL, maar daar zit volgens mij nul marge op.
Worden impliceert dat er een beweging is richting de 100% en volgens mij is dat ook niet het geval.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 00:38 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Worden is toch wat anders dan zijn? PostNL is met 60% wel aardig op de goede weg een monopolie te worden.
als ze buiten werktijden open zijn wel ja, als je geen 9-17 baan hebt ben je sowieso de lul en moet je hopen dat het in het eerste weekend er nog ligt (als ze dan open zijn uiteraard)quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 18:35 schreef LXIV het volgende:
Zo'n ophaalpunt in de buurt is toch ook prima? Beter dat een auto 2x rijdt. En in dorpen e.d. kun je de pakjes gewoon voor de deur leggen
in de praktijk hebben ze door contracten gewoon een monopolie, alle andere spelers zijn er maar daar houdt het bij op, 99% van de consumentenwebshops gaan met postnl, de rest is zakelijk waar vaker een optie is om andere vervoerders te kiezenquote:Op maandag 28 oktober 2019 15:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Eh nee. Er komt een monopolie voor de postmarkt, niet voor de pakketbezorging.
Op die markt is PostNL wel markleider met een aandeel van pakweg 60%, maar is gewoon sprake van concurrentie. Bovendien staat PostNL niet enkel onder druk van concurrenten, maar ook van bijvoorbeeld bol.com. Die versturen weliswaar een groot deel van hun pakketjes via PostNL, maar daar zit volgens mij nul marge op.
Contracten geven je geen monopolie. Hoe kom je daarbij? Contracten zijn in een markt met concurrentie volkomen normaal.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 08:35 schreef mschol het volgende:
[..]
in de praktijk hebben ze door contracten gewoon een monopolie, alle andere spelers zijn er maar daar houdt het bij op, 99% van de consumentenwebshops gaan met postnl, de rest is zakelijk waar vaker een optie is om andere vervoerders te kiezen
moet je wel onder je contract uit kunnen komen, genoeg webwinkeltjes die dat niet kunnenquote:Op dinsdag 29 oktober 2019 09:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Contracten geven je geen monopolie. Hoe kom je daarbij? Contracten zijn in een markt met concurrentie volkomen normaal.
'onderzoeken' (al helemaal van het ACM) en praktijk stroken niet kennelijkquote:Daarbij heeft PostNL volgens de meest recente cijfers van de ACM die ik kan vinden in de B2C markt een aandeel van 70% en de B2B markt een aandeel van 50%, dus die 99% kan ik daar niet direct mee rijmen.
Doe eens wat voorbeelden van die vermeende wurgconstructies?quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 09:12 schreef mschol het volgende:
[..]
moet je wel onder je contract uit kunnen komen, genoeg webwinkeltjes die dat niet kunnen
[..]
Tja, enerzijds hebben we cijfers van de ACM, anderzijds jouw onderbuik. Ik ga liever van eerstgenoemde uit.quote:'onderzoeken' (al helemaal van het ACM) en praktijk stroken niet kennelijk
Hoezo dat ik verzend als particulier vaak via cheapcargo.nl.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 09:12 schreef mschol het volgende:
[..]
moet je wel onder je contract uit kunnen komen, genoeg webwinkeltjes die dat niet kunnen
[..]
'onderzoeken' (al helemaal van het ACM) en praktijk stroken niet kennelijk
Volgens mij mis jij compleet het punt die ik wil maken en ben je helemaal gefixeerd op het woord monopolie. Het punt dat ik probeer te maken is dat de maatregel die PostNL nu maakt verband heeft met de inkrimpende concurrentie, dan ga je dus richting een monopolie, wil dus niet zeggen dat je een monopolie bent. Maar het wordt wel steeds lastiger concurreren tegen PostNL, omdat de kerneigenschap van een monopolie de macht is binnen het bedrijf. Daarom zie je dus ook dat pakketbezorgers worden uitgebuit, immers waar moet een postbezorger naar toe als hij ontevreden is over de arbeidsomstandigheden. Hij kan niet of nauwelijks meer naar een concurrent, want die zijn of worden immers allemaal overgenomen door PostNL.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 08:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Worden impliceert dat er een beweging is richting de 100% en volgens mij is dat ook niet het geval.
Ik snap prima wat je probeert zeggen en ik leg je uit waarom dat lariekoek is.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 09:39 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Volgens mij mis jij compleet het punt die ik wil maken en ben je helemaal gefixeerd op het woord monopolie. Het punt dat ik probeer te maken is dat de maatregel die PostNL nu maakt verband heeft met de inkrimpende concurrentie, dan ga je dus richting een monopolie, wil dus niet zeggen dat je een monopoly bent. Maar het wordt wel steeds lastiger concurreren tegen PostNL, omdat de kerneigenschap van een monopolie de macht is binnen het bedrijf. Daarom zie je dus ook dat pakketbezorgers worden uitgebuit immers waar moet een postbezorger naar toe als hij ontevreden is over de arbeidsomstandigheden. Hij kan niet of nauwelijks meer nar een concurrent want die zijn of worden immers allemaal overgenomen door PostNL.
Ik zie in PostNL gewoon heel veel aanwijzingen dat dit bedrijf een monopolie begint te worden.
aanwijzing een is moeilijk tegen te concurreren.
aanwijzing twee is arbeidsomstandigheden zijn slecht, wat volop in het nieuws stond.
aanwijzing drie PostNL bepaalt alle maatregelen zonder dat het volk zeggenschap heeft.
aanwijzing 4 is Slechte service/innovatie, door een monopolie hoef je geen rekening te houden met kritische klanten, zij kunnen immers nergens anders naar toe. Monopolies leren vaak niet van hun fouten en dus verbetert het bedrijf ook niet,
Was het maar zo'n feest... Al veel te vaak gehad dat een bestelling met DHL, DPD, of nog erger, Dynalogic aan kwam en als je ziet hoe slecht die zijn in tijden opgeven of zich daar vervolgens aan houden dan zou je bijna willen dat PostNL zo'n monopolie heeftquote:Op dinsdag 29 oktober 2019 08:35 schreef mschol het volgende:
99% van de consumentenwebshops gaan met postnl
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |