abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189668140
Hier gaat het in de papiercontainer of legt hij hem in de garage als die weer eens niet op slot staat.

Wij zijn er alleen maar blij mee. Hebben we tenminste het pakje en hoeven we er niet nog langer op te wachten 👌🏼
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_189668170
Ja doen ze hier ook wel vaak, dan leggen ze het onder de carport. Woon gelukkig in een buurt waar dat kan.
pi_189668306
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 21:52 schreef MakkieR het volgende:
Dit is een logisch gevolg als PostNL een monopolie wordt. Nu alle concurrenten zijn verdwenen.
Eh nee. Er komt een monopolie voor de postmarkt, niet voor de pakketbezorging.
Op die markt is PostNL wel markleider met een aandeel van pakweg 60%, maar is gewoon sprake van concurrentie. Bovendien staat PostNL niet enkel onder druk van concurrenten, maar ook van bijvoorbeeld bol.com. Die versturen weliswaar een groot deel van hun pakketjes via PostNL, maar daar zit volgens mij nul marge op.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 28 oktober 2019 @ 15:59:52 #104
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_189668563
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 15:26 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Bij PostNL en de meeste bezorgdiensten heb je maar een korte tijdspanne, maar 2 uurtjes of zo. Maar DHL zegt gewoon glashard tussen 08.00 en 18.00. Vorige week had ik een grote bestelling toners en dozen papier. Dus afspraken afgezegd, niet weggeweest tussendoor om die tijd beschikbaar te staan, want ik had dat papier ook nog eens hard nodig. Krijg je om 18.15 een email: we hebben het niet gehaald, we komen morgen weer tussen 08.00 en 18.00. Ja fuck it DHL.
Klopt, PostNL is daar een stuk beter in.
  maandag 28 oktober 2019 @ 23:16:41 #105
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_189676811
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 14:36 schreef bianconeri het volgende:

Ja? Ik kon gewoon aangeven dat ik het bij afhaalpunt wou hebben aangezien ik weinig thuis ben en dat gedoe niet wil.
Maar dat kan meestal niet als het artikel van een 3de partij komt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_189677400
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 15:41 schreef Monolith het volgende:

[..]

Eh nee. Er komt een monopolie voor de postmarkt, niet voor de pakketbezorging.
Op die markt is PostNL wel markleider met een aandeel van pakweg 60%, maar is gewoon sprake van concurrentie. Bovendien staat PostNL niet enkel onder druk van concurrenten, maar ook van bijvoorbeeld bol.com. Die versturen weliswaar een groot deel van hun pakketjes via PostNL, maar daar zit volgens mij nul marge op.
Worden is toch wat anders dan zijn? PostNL is met 60% wel aardig op de goede weg een monopolie te worden.
pi_189678293
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 00:38 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Worden is toch wat anders dan zijn? PostNL is met 60% wel aardig op de goede weg een monopolie te worden.
Worden impliceert dat er een beweging is richting de 100% en volgens mij is dat ook niet het geval.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_189678554
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 18:35 schreef LXIV het volgende:
Zo'n ophaalpunt in de buurt is toch ook prima? Beter dat een auto 2x rijdt. En in dorpen e.d. kun je de pakjes gewoon voor de deur leggen
als ze buiten werktijden open zijn wel ja, als je geen 9-17 baan hebt ben je sowieso de lul en moet je hopen dat het in het eerste weekend er nog ligt (als ze dan open zijn uiteraard)
pi_189678601
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 15:41 schreef Monolith het volgende:

[..]

Eh nee. Er komt een monopolie voor de postmarkt, niet voor de pakketbezorging.
Op die markt is PostNL wel markleider met een aandeel van pakweg 60%, maar is gewoon sprake van concurrentie. Bovendien staat PostNL niet enkel onder druk van concurrenten, maar ook van bijvoorbeeld bol.com. Die versturen weliswaar een groot deel van hun pakketjes via PostNL, maar daar zit volgens mij nul marge op.
in de praktijk hebben ze door contracten gewoon een monopolie, alle andere spelers zijn er maar daar houdt het bij op, 99% van de consumentenwebshops gaan met postnl, de rest is zakelijk waar vaker een optie is om andere vervoerders te kiezen
pi_189678948
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 08:35 schreef mschol het volgende:

[..]

in de praktijk hebben ze door contracten gewoon een monopolie, alle andere spelers zijn er maar daar houdt het bij op, 99% van de consumentenwebshops gaan met postnl, de rest is zakelijk waar vaker een optie is om andere vervoerders te kiezen
Contracten geven je geen monopolie. Hoe kom je daarbij? Contracten zijn in een markt met concurrentie volkomen normaal.
Daarbij heeft PostNL volgens de meest recente cijfers van de ACM die ik kan vinden in de B2C markt een aandeel van 70% en de B2B markt een aandeel van 50%, dus die 99% kan ik daar niet direct mee rijmen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_189679078
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 09:00 schreef Monolith het volgende:

[..]

Contracten geven je geen monopolie. Hoe kom je daarbij? Contracten zijn in een markt met concurrentie volkomen normaal.
moet je wel onder je contract uit kunnen komen, genoeg webwinkeltjes die dat niet kunnen
quote:
Daarbij heeft PostNL volgens de meest recente cijfers van de ACM die ik kan vinden in de B2C markt een aandeel van 70% en de B2B markt een aandeel van 50%, dus die 99% kan ik daar niet direct mee rijmen.
'onderzoeken' (al helemaal van het ACM) en praktijk stroken niet kennelijk
pi_189679100
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 09:12 schreef mschol het volgende:

[..]

moet je wel onder je contract uit kunnen komen, genoeg webwinkeltjes die dat niet kunnen
[..]
Doe eens wat voorbeelden van die vermeende wurgconstructies?

quote:
'onderzoeken' (al helemaal van het ACM) en praktijk stroken niet kennelijk
Tja, enerzijds hebben we cijfers van de ACM, anderzijds jouw onderbuik. Ik ga liever van eerstgenoemde uit.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_189679135
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 09:12 schreef mschol het volgende:

[..]

moet je wel onder je contract uit kunnen komen, genoeg webwinkeltjes die dat niet kunnen
[..]

'onderzoeken' (al helemaal van het ACM) en praktijk stroken niet kennelijk
Hoezo dat ik verzend als particulier vaak via cheapcargo.nl.
Zelden dat ik dan postNL selecteer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189679426
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 08:09 schreef Monolith het volgende:

[..]

Worden impliceert dat er een beweging is richting de 100% en volgens mij is dat ook niet het geval.
Volgens mij mis jij compleet het punt die ik wil maken en ben je helemaal gefixeerd op het woord monopolie. Het punt dat ik probeer te maken is dat de maatregel die PostNL nu maakt verband heeft met de inkrimpende concurrentie, dan ga je dus richting een monopolie, wil dus niet zeggen dat je een monopolie bent. Maar het wordt wel steeds lastiger concurreren tegen PostNL, omdat de kerneigenschap van een monopolie de macht is binnen het bedrijf. Daarom zie je dus ook dat pakketbezorgers worden uitgebuit, immers waar moet een postbezorger naar toe als hij ontevreden is over de arbeidsomstandigheden. Hij kan niet of nauwelijks meer naar een concurrent, want die zijn of worden immers allemaal overgenomen door PostNL.

Ik zie in PostNL gewoon heel veel aanwijzingen, dat dit bedrijf een monopolie begint te worden.

aanwijzing 1 is moeilijk tegen te concurreren.
aanwijzing 2 is arbeidsomstandigheden zijn slecht, wat volop in het nieuws stond.
aanwijzing 3 is PostNL bepaalt alle maatregelen zonder dat het volk zeggenschap heeft.
aanwijzing 4 is Slechte service/innovatie, door een monopolie hoef je geen rekening te houden met kritische klanten, zij kunnen immers nergens anders naar toe. Monopolies leren vaak niet van hun fouten en dus verbetert het bedrijf ook niet,

[ Bericht 0% gewijzigd door MakkieR op 29-10-2019 09:51:00 ]
pi_189679684
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 09:39 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Volgens mij mis jij compleet het punt die ik wil maken en ben je helemaal gefixeerd op het woord monopolie. Het punt dat ik probeer te maken is dat de maatregel die PostNL nu maakt verband heeft met de inkrimpende concurrentie, dan ga je dus richting een monopolie, wil dus niet zeggen dat je een monopoly bent. Maar het wordt wel steeds lastiger concurreren tegen PostNL, omdat de kerneigenschap van een monopolie de macht is binnen het bedrijf. Daarom zie je dus ook dat pakketbezorgers worden uitgebuit immers waar moet een postbezorger naar toe als hij ontevreden is over de arbeidsomstandigheden. Hij kan niet of nauwelijks meer nar een concurrent want die zijn of worden immers allemaal overgenomen door PostNL.

Ik zie in PostNL gewoon heel veel aanwijzingen dat dit bedrijf een monopolie begint te worden.

aanwijzing een is moeilijk tegen te concurreren.
aanwijzing twee is arbeidsomstandigheden zijn slecht, wat volop in het nieuws stond.
aanwijzing drie PostNL bepaalt alle maatregelen zonder dat het volk zeggenschap heeft.
aanwijzing 4 is Slechte service/innovatie, door een monopolie hoef je geen rekening te houden met kritische klanten, zij kunnen immers nergens anders naar toe. Monopolies leren vaak niet van hun fouten en dus verbetert het bedrijf ook niet,
Ik snap prima wat je probeert zeggen en ik leg je uit waarom dat lariekoek is.
PostNL heeft helemaal niet te maken met inkrimpende concurrentie op de pakketmarkt. Welke concurrenten op die markt zijn er de laatste jaren overgenomen door PostNL?
Je aanwijzingen geven al helemaal blijk van een volstrekt onbegrip van het concept monopolie en het effect daarvan. Dat een partij goede diensten levert maakt het wellicht moeilijk concurreren, maar toch zijn partijen als DPD en DHL hier prima toe in staat. Dat zijn bovendien internationale partijen met een stuk meer slagkracht dan PostNL.
Dat arbeidsomstandigheden slecht zijn heeft weinig van doen met gebrekkige concurrentie. Sterker nog, het is juist het gevolg van felle concurrentie. Het is een markt met zeer lage marge. Je ziet in dit topic ook gewoon mensen klagen over wat het versturen van een pakketje kost. Het is feitelijk een dienst waar de consument vrijwel niets voor wenst te bepalen (de meesten tenminste). De machtspositie van PostNL staat bovendien enorm onder druk van partijen als Bol.com. Die dwingen enorm lage prijzen af met de dreiging dat ze zelf de markt op gaan. Daar hebben ze ook gewoon de volumes voor.
Dat zeggenschap van 'het volk' iets zou zeggen over een monopolie of volledige concurrentie is al helemaal een vreemde stelling. Wat heeft dat in vredesnaam met kapitalisme van doen? Zeggenschap voor 'het volk' is meer iets voor coöperaties of iets dergelijks. Er is in de markt echter wel zeggenschap van de consument. Daar ligt echter nou precies het probleem. Die consument wil gewoon z'n pakketje op tijd hebben en er vrijwel niets voor betalen. Prima, maar dat heeft dan wel z'n weerslag op de arbeidsvoorwaarden voor werknemers.

De dienstverlening van PostNL steekt bovendien al wel aardig boven de rest uit en met name in samenwerking met bol is het steeds beter mogelijk om op de zeer korte termijn binnen nauwkeurig bepaalde tijdsvakken je pakketje te ontvangen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:33:10 #116
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_189682184
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 08:35 schreef mschol het volgende:
99% van de consumentenwebshops gaan met postnl
Was het maar zo'n feest... Al veel te vaak gehad dat een bestelling met DHL, DPD, of nog erger, Dynalogic aan kwam en als je ziet hoe slecht die zijn in tijden opgeven of zich daar vervolgens aan houden dan zou je bijna willen dat PostNL zo'n monopolie heeft :P.

Gelukkig heb je aan de andere kant Coolblue die steeds meer dingen zelf lijkt te doen. Een paar jaar geleden kwamen ze witgoed al zelf installeren, van de week ontdekt dat ze voor kleine pakjes nu ook een eigen fietsbezorgdienst hebben.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')