aka Aleimon Thimble
Ik begrijp niet zo goed waar de vreemde assumptie vandaan komt dat religie vrijwel altijd met de paplepel is ingegoten. Ik ken genoeg gevallen waar dat niet zo is, waaronder bij mezelf.Op dinsdag 29 oktober 2019 15:45 schreef Mijk het volgende:
[..]
Misschien, maar het is duidelijk dat Christenen (of religie anderzijds) zeer lastig van iets afstappen wat vrijwel letterlijk met de paplepel is ingegoten of anderzijds heel stevig geindoctrineerd zijn. Dus misschien is zijn opmerking in die richting, maar geheel onbegrjipelijk is het niet.
Zou goed kunnen, sorry voor het misverstand danOp dinsdag 29 oktober 2019 15:45 schreef Mijk het volgende: Ik denk ook dat hij meer meent wat hij zegt dan dat het een "sneer" is richting de Christen.
Atheisten zijn een ander verhaal, die kun je vaak nog iets voorleggen waar ze echt over nadenken. Wat veel gebeurt is dat ze snel al weer terug keren in hun schulp met allerlei argumenten dat het niet zo zou kunnen zijn of whatever, maar ze denken er nog over na. Bij religieuzen is dat een bijna ondoordringbaar pantser, want je zult nooit in twijfel trekken wat er in de kerk gezegd wordt.Ik herken wel een beetje wat je zegt. Naar mijn idee is het juist belangrijk om in twijfel te trekken wat je gelooft - als het waar is, zal het de twijfel doorstaan. Daarom vind ik argumentatie ook zo belangrijk, omdat het helpt om die twijfel vorm te geven. Ik heb echt weleens getwijfeld aan God, maar altijd gebeurde er iets waardoor de twijfels weer werden weggenomen, al kwamen er wel momenten dat ik mijn Godsbeeld of mijn theologie bij moest stellen. Daar word je een volwassen gelovige van.
Dat is een behoorlijk verschil.
Edit; je moet ook begrijpen dat het heel lastig is om iets te kunnen benoemen zonder dat dat eeen superieuriteits idee geeft. Het is lastig om een staat uit te leggen die iemand anders niet kent , laat staan weet/gelooft dat het bestaat, en dan uitleggen zonder dat idee te wekken. Dan kun je het ook bijna niet benoemen. Het is ook niet te benoemen.Geen zorgen, dat begrijp ik precies! Zo is het ook met de Heilige Geest. Vrijwel onmogelijk om uit te leggen wie dat nu is en welke rol die speelt binnen de drie-eenheid. Toch ervaar ik Zijn aanwezigheid in mijn leven en helpt Hij me met alle aspecten ervan. Dat sterkt me weer in het geloof.

Op
Op 

Op