Ik begrijp niet zo goed waar de vreemde assumptie vandaan komt dat religie vrijwel altijd met de paplepel is ingegoten. Ik ken genoeg gevallen waar dat niet zo is, waaronder bij mezelf.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 15:45 schreef Mijk het volgende:
[..]
Misschien, maar het is duidelijk dat Christenen (of religie anderzijds) zeer lastig van iets afstappen wat vrijwel letterlijk met de paplepel is ingegoten of anderzijds heel stevig geindoctrineerd zijn. Dus misschien is zijn opmerking in die richting, maar geheel onbegrjipelijk is het niet.
Zou goed kunnen, sorry voor het misverstand danquote:Op dinsdag 29 oktober 2019 15:45 schreef Mijk het volgende: Ik denk ook dat hij meer meent wat hij zegt dan dat het een "sneer" is richting de Christen.
Ik herken wel een beetje wat je zegt. Naar mijn idee is het juist belangrijk om in twijfel te trekken wat je gelooft - als het waar is, zal het de twijfel doorstaan. Daarom vind ik argumentatie ook zo belangrijk, omdat het helpt om die twijfel vorm te geven. Ik heb echt weleens getwijfeld aan God, maar altijd gebeurde er iets waardoor de twijfels weer werden weggenomen, al kwamen er wel momenten dat ik mijn Godsbeeld of mijn theologie bij moest stellen. Daar word je een volwassen gelovige van.quote:Atheisten zijn een ander verhaal, die kun je vaak nog iets voorleggen waar ze echt over nadenken. Wat veel gebeurt is dat ze snel al weer terug keren in hun schulp met allerlei argumenten dat het niet zo zou kunnen zijn of whatever, maar ze denken er nog over na. Bij religieuzen is dat een bijna ondoordringbaar pantser, want je zult nooit in twijfel trekken wat er in de kerk gezegd wordt.
Dat is een behoorlijk verschil.
Geen zorgen, dat begrijp ik precies! Zo is het ook met de Heilige Geest. Vrijwel onmogelijk om uit te leggen wie dat nu is en welke rol die speelt binnen de drie-eenheid. Toch ervaar ik Zijn aanwezigheid in mijn leven en helpt Hij me met alle aspecten ervan. Dat sterkt me weer in het geloof.quote:Edit; je moet ook begrijpen dat het heel lastig is om iets te kunnen benoemen zonder dat dat eeen superieuriteits idee geeft. Het is lastig om een staat uit te leggen die iemand anders niet kent , laat staan weet/gelooft dat het bestaat, en dan uitleggen zonder dat idee te wekken. Dan kun je het ook bijna niet benoemen. Het is ook niet te benoemen.
Die drie worden zeer zeker niet bedoeld.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 16:08 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Omdat je niet wil geloven dat God uit 3 personen bestaat dus 1 God meerdere personen. Jezus, de Heilige Geest en God de vader is dezelfde God. Dus probleem opgelost tenzij het er niet in gaat.
Tsja, dat is inderdaad de gnostische denkwijze. Het idee dat het geestelijke altijd goed is en het materiële altijd slecht. Volgens mij is dat simpelweg een te zwart-witte voorstelling van de werkelijkheid, zeker als je nagaat dat ook het menselijk lichaam wordt vergeleken met een tempel. En God schiep ons allemaal met een lichaam én een geest, en Hij zag dat het goed was...quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 15:58 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wellicht het makkelijkst uit te drukken middels Matteus 6:24. "Je kunt niet God en de Mammon dienen"
Deze tekst wordt doorgaans op zijn platst uitgelegd in de betekenis van materieel gewin vs morele overtuiging of iets van gelijke strekking maar de overtuiging die ik ben toegedaan is dat het hier daadwerkelijk je visie op het bestaan zelf betreft. Een materieel bestaan als lichaam met een geest vs het geestelijk bestaan als "ziel" met een lichaam als vervoersmiddel in het materiele aspect van het zijn.
Het is ook niet zo dat die persoon de waarheid nooit zal ervaren, ik ben er eigenlijk zelfs van overtuigd dat uiteindelijk iedereen de waarheid zal ervaren maar het is schrijnend dat op dit moment de overtuiging van de traditioneel gelovige zelf juist hetgene is wat in de weg zit om de werkelijkheid conform Christus te ervaren.
Liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing, mijn broeder.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 15:56 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Jouw probleem toch dat je de waarheid niet wil zien/geloven en dus ga verder met je leven ipv hier rond te hangen wat nogal nutteloos is.
Tot op zekere hoogte wel. Je kan op onderzoek uitgaan met een open geest, en je kan een keuze maken om God wel of niet toe te laten. Misschien is die keuze niet altijd even bewust...quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 16:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En voor de duizendste keer: geloven is geen keuze. Je kunt niet bepalen wat je gelooft.
Nou in veruit de meeste gevallen waar ik mee praat is dat wel het geval. En daar ontbreekt het dan juist aan argumentatie. Dat is gewoon "omdat ik t op deze manier geleerd heb".quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 16:11 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed waar de vreemde assumptie vandaan komt dat religie vrijwel altijd met de paplepel is ingegoten. Ik ken genoeg gevallen waar dat niet zo is, waaronder bij mezelf.
[..]
Dit vind ik dan wel weer een interessante, want wat is jouw "Godsbeeld" ?quote:Ik heb echt weleens getwijfeld aan God, maar altijd gebeurde er iets waardoor de twijfels weer werden weggenomen, al kwamen er wel momenten dat ik mijn Godsbeeld of mijn theologie bij moest stellen. Daar word je een volwassen gelovige van.
[..]
1. wat bedoel je precies met voorbij de letterlijk tekst lezen?quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 13:22 schreef Jappie het volgende:
[..]
Kon je toch maar eens de transcedente werkelijkheid lezen die ligt besloten achter de letterlijke versie.
[..]
1. Ook hier; kon je toch maar eens voorbij de letterlijke tekst lezen en de werkelijkheid aanschouwen zoals die is, je zou God nog veel beter waarderen dan je nu reeds zegt te doen.
2. Overigens, klein maar niet onbelangrijk detail: je wordt niet gered door Jezus aan te nemen als je redder doch Christus.
Ik zeg nergens dat het lichamelijke niet goed is; in mijn ogen is er geen daadwerkelijke tegenstelling. De werkelijkheid is zuiver bewust zijn en materieel bewustzijn is daar een aspect van en niet zo maar een aspect. Deze materiele ervaring laat mij voelen wat het is om mens in een menselijk lichaam te zijn. De afscheding maakt dat ik kan differentieren, de zondeval is geen straf maar een beloning. Of om het anders te zeggen, zonder wrijving of imperfectie is de ervaring leeg.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 16:14 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Tsja, dat is inderdaad de gnostische denkwijze. Het idee dat het geestelijke altijd goed is en het materiële altijd slecht. Volgens mij is dat simpelweg een te zwart-witte voorstelling van de werkelijkheid, zeker als je nagaat dat ook het menselijk lichaam wordt vergeleken met een tempel. En God schiep ons allemaal met een lichaam én een geest, en Hij zag dat het goed was...
In mijn geval heeft mijn geloof mij daadwerkelijk "gered", de Christus in de bijbel laat zien de lichamelijke dood te hebben overwonnen. Mijn vertrouwen in die waarheid maakt dat mijn zondige manier van het 1e mensdenken is overwonnen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 17:11 schreef sjoemie1985 het volgende:
2. Door geloof alleen wordt je gered, Je moet geloven dat Jezus voor jou de dood heeft overwonnen, opdat je eeuwig leven hebt.
Je kunt verder niks aan je redding afhalen of bij doen.
Dus als je denkt het alleen te redden door een "goed"leven te leiden, verder beloofd God ons geen "voorspoedig" maar wel een behouden aankomst.
Tuurlijk wel iedereen kan geloven en die keuze kan je maken door te onderzoeken en zo kwam ik ook tot geloof door in te zien dat God en de duivel bestaan en de(juiste)bijbel zijn woord is en laat zien wat hij van ons wil en de geschiedenis van de mens. En de bijbel spreekt tot je hart of niet maar blijft je eigen keuze. En het is ook de meest logische want ons leven klopt toch precies met wat de bijbel erover zegt. Dus dat kan je niet willen zien om x aantal redenen maar het komt erop neer dat de duivel je verblind.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 16:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja lekker makkelijk om dat te roepen als je met je mond vol tanden staat.
En voor de duizendste keer: geloven is geen keuze. Je kunt niet bepalen wat je gelooft.
Ja heb je gelijk in maar dat is er helaas niet altijd...door eigen toedoen uiteraardquote:Op dinsdag 29 oktober 2019 16:15 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing, mijn broeder.
Dat gaat over dat de mens meerdere goden dient en zijn valse goden dus. En er zijn vele teksten die over goden spreken maar altijd ivm valse goden.quote:
Dus zelfs de profeten erkennen meerdere Goden.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 01:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Dat gaat over dat de mens meerdere goden dient en zijn valse goden dus. En er zijn vele teksten die over goden spreken maar altijd ivm valse goden.
Psalmen 97:9 Want Gij, HEERE! zijt de Allerhoogste over de gehele aarde; Gij zijt zeer hoog verheven boven alle goden.
In het Oude Testament is diverse malen sprake van "goden" die als een realiteit beschreven worden. Zo oefent God gerichten aan de goden van de Egyptenaren (Ex. 12:12). Als ze niet bestaan hoeft God ook niets tegen ze uit te voeren.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 01:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Dat gaat over dat de mens meerdere goden dient en zijn valse goden dus. En er zijn vele teksten die over goden spreken maar altijd ivm valse goden.
Welke goden? Als ze niet bestaan is God ook niet verheven boven hen. God erkent het bestaan van andere goden en hij maakt zich door het hele OT verschrikkelijk kwaad als daar achter aangelopen wordt. Als een schoolmeester die geen orde kan houden...quote:Psalmen 97:9 Want Gij, HEERE! zijt de Allerhoogste over de gehele aarde; Gij zijt zeer hoog verheven boven alle goden.
Dat staat er niet. Er staat gewoon "goden". Jij futselt er zelf het woordje "vals" bij.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 01:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Psalmen 97:9 Want Gij, HEERE! zijt de Allerhoogste over de gehele aarde; Gij zijt zeer hoog verheven boven alle goden.
Goede vraagquote:Op dinsdag 29 oktober 2019 16:56 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit vind ik dan wel weer een interessante, want wat is jouw "Godsbeeld" ?
Parafraseren is geen corrumperen.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 07:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat staat er niet. Er staat gewoon "goden". Jij futselt er zelf het woordje "vals" bij.
De bijbel corrumperen is blijkbaar ok als de tekst niet met je opvattingen overeenkomt. Hoe verrassend.
Tsja, in mijn ogen klinkt dat alsof je de zondeval probeert 'weg te denken'. Je erkent dat er iets gebeurd is in het paradijs dat een scheiding tussen mens en God heeft bewerkstelligd, maar doet alsof dat iets goeds is. Hoe kunnen we tot God naderen als de scheiding niet is opgeheven? Moeten we dat dan allemaal zelf doen, en kan dat door de kracht van ons denken alleen?quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 18:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het lichamelijke niet goed is; in mijn ogen is er geen daadwerkelijke tegenstelling. De werkelijkheid is zuiver bewust zijn en materieel bewustzijn is daar een aspect van en niet zo maar een aspect. Deze materiele ervaring laat mij voelen wat het is om mens in een menselijk lichaam te zijn. De afscheding maakt dat ik kan differentieren, de zondeval is geen straf maar een beloning. Of om het anders te zeggen, zonder wrijving of imperfectie is de ervaring leeg.
Wat m.i. de meerwaarde is van het verlichte denken is de vrijheid om je eigen leven in te kunnen richten zonder angst voor teleurstellingen, bedreigingen of dood. Er is geen dood er is alleen een eeuwig hier en nu welke wordt vorm gegeven door je eigen overtuigingen. Het is die overgang van leven vanuit het eerste mens bewustzijn (Adam/overlevingsmechanisme) naar bewust je eigen leven vorm geven beseffende dat het je eigen overtuigingen zijn welke de begrenzing of grenzeloosheid vormen. Het Christus bewustzijn is daarin de verlosser, je mag vertrouwen hebben in het leven welke God is.
Het is ook daarom... (in antwoord op Sjoemie zijn reactie)
[..]
In mijn geval heeft mijn geloof mij daadwerkelijk "gered", de Christus in de bijbel laat zien de lichamelijke dood te hebben overwonnen. Mijn vertrouwen in die waarheid maakt dat mijn zondige manier van het 1e mensdenken is overwonnen.
Dit is geen parafraseren meer. Dit is op elke plek waar het woord "goden" voorkomt een bijvoeglijk naamwoord voorzetten zonder dat de context daar reden toe geeft.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 08:57 schreef DecoAoreste het volgende:
Parafraseren is geen corrumperen.
Zou je hier wat meer over kunnen uitweiden? Ik zie namelijk niet wat jij in de bijbel ziet en ben erg benieuwd waar je op doeltquote:Op woensdag 30 oktober 2019 01:47 schreef Doedelzak77 het volgende:
En het is ook de meest logische want ons leven klopt toch precies met wat de bijbel erover zegt.
Omdat Jezus alles volbracht heeft door zijn sterven en opstanding.quote:
Het belangrijkste voor God is dus of je gelooft of niet. Geloof je, dan ben je goed. Geloof je niet, dan ben je gelijk zò slecht dat je daar eeuwig voor moet boeten.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 11:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
18. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
Mag ik hieruit afleiden dat je niet gelooft ? Of heb je een hekel aan goed zijn ?quote:Op woensdag 30 oktober 2019 12:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het belangrijkste voor God is dus of je gelooft of niet. Geloof je, dan ben je goed. Geloof je niet, dan ben je gelijk zò slecht dat je daar eeuwig voor moet boeten.
Snap je mijn bezwaar tegen deze denkwijze?
Ik geloof niet meer nee. Onder andere door dit soort redeneringen: je kunt blijkbaar niet tegelijk goed zijn en toch niet geloven.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 12:23 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mag ik hieruit afleiden dat je niet gelooft ? Of heb je een hekel aan goed zijn ?
Het was slechts een scherts maar gezien je antwoord dan toch ook nog een vervolgvraag.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 12:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik geloof niet meer nee. Onder andere door dit soort redeneringen: je kunt blijkbaar niet tegelijk goed zijn en toch niet geloven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |