Het idee dat de hel een Roomse uitvinding zou zijn is simpelweg te ontkrachten door te erkennen dat ook heel andere godsdiensten, die langer bestaan dan het christendom, een hel kennen. Het zoroastrisme heeft een hel, evenals het boeddhisme en ook veel heidense geloven kennen een dergelijk concept.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het hele concept "hel" als plaats van eeuwige pijniging en woonplaats van de duivel is toch echt een Roomse uitvinding. In de joodse Bijbel komt het begrip niet voor. Ook een leven na de dood komt daar niet of nauwelijks voor.
Daarom zeg ik ook: concept als. Het protestantisme heeft het Roomse idee van de hel zowat 1 op 1 overgenomen. Evenals de islam.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:12 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Het idee dat de hel een Roomse uitvinding zou zijn is simpelweg te ontkrachten door te erkennen dat ook heel andere godsdiensten, die langer bestaan dan het christendom, een hel kennen. Het zoroastrisme heeft een hel, evenals het boeddhisme en ook veel heidense geloven kennen een dergelijk concept.
Tsja, er zijn inderdaad verschillende ideeën over de hel tussen godsdiensten. Anderszins kun je ook stellen dat twee katholieken, of twee protestanten, onderling vast ook niet exact hetzelfde denken over de hel. De Bijbel geeft er natuurlijk ook niet echt een eenduidig antwoord op, dus als je heel erg 'sola scriptura' bent kun je er toch al niet veel zinnigs over zeggen.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook: concept als. Het protestantisme heeft het Roomse idee van de hel zowat 1 op 1 overgenomen. Evenals de islam.
Het woord hel komt van het Oergermaanse woord *haljæ wat dodenrijk of onderwereld betekende. Maar dat is wel een andere perceptie dan de hel van het christendom. En dat geldt ook voor de hel of hellen uit het boeddhisme.
Helemaal die nieuwe evangelische kerken. Die zijn me vaak een partij intolerant...quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:28 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Tsja, er zijn inderdaad verschillende ideeën over de hel tussen godsdiensten. Anderszins kun je ook stellen dat twee katholieken, of twee protestanten, onderling vast ook niet exact hetzelfde denken over de hel. De Bijbel geeft er natuurlijk ook niet echt een eenduidig antwoord op, dus als je heel erg 'sola scriptura' bent kun je er toch al niet veel zinnigs over zeggen.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat protestanten strenger zijn dan katholieken, gemiddeld genomen, in hun leer betreffende wie er naar de hemel gaan en wie niet. Dat ligt naar mijn idee aan twee factoren;
Gevoed door het bijbelgedeelte waarin de moordenaar, alleen door zijn geloof te uiten, behouden wordt. Etto beweerde dat dit geen geloof alleen was maar dat hij ook nog een "werk van barmhartigheid" uivoerde. Ik vind dit een heel dunne redenering maar ik ben ook niet Rooms.quote:- Een van de andere sola's is natuurlijk 'sola fide', waardoor protestanten geloven dat je alleen door geloof gered kan worden en goede werken er niets meer aan kunnen toevoegen. Dit maakt het exclusivisme aantrekkelijker voor protestanten dan voor katholieken;
Volgens mij wordt er in de Bijbel heel duidelijk gesteld dat pas op de jongste dag de graven open gaan en de zeeën hun geheimen prijsgeven. Daarna wordt er geoordeeld. Daaruit kun je opmaken dat je helemaal niet (direct) naar de hemel of hel gaat na je dood.quote:- Katholieken geloven nog in een 'middenweg' tussen hemel en hel, een plaats/staat van tijdelijke zuivering voor je toegang kan krijgen tot de hemel, waardoor je kan ontkomen aan de hel als je ziel (nog) niet helemaal zuiver is. Dit werd altijd het vagevuur genoemd (ik heb begrepen dat die term tegenwoordig enigszins taboe is, maar even zodat we weten waar we het over hebben). Voor protestanten bestaat er geen vagevuur omdat hier niet direct iets over in de Bijbel te vinden is (opnieuw, sola scriptura). Dus is alles veel meer zwart-wit: of je gaat direct naar de hemel, of direct naar de hel.
volgens mij heb ik best wel veel vragen waar mogelijk proberen te beantwoorden.quote:Op donderdag 7 november 2019 18:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Jij negeert stelselmatig lastige vragen en inhoudelijke reacties op jouw posts. Daarom kun je hier al een tijdje dezelfde nonsens herhalen.
Mooi verwoordquote:Op vrijdag 8 november 2019 14:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
volgens mij heb ik best wel veel vragen waar mogelijk proberen te beantwoorden.
Helaas krijg ik dan regelmatig alleen maar ontwijkende antwoorden terug als ik er eens een vraag bij naast stel.
Helaas heb ik niet altijd antwoord op bepaalde vragen als het gaat om Waarom God bepaalde dingen doet of gedaan heeft in met name wat in het oude testament geschreven staat.
Dat laat ik wel aan God zelf over ik zou niet weten wat dat uiteindelijk voor toegevoegde waarde moeten zijn voor mijn geloofsleven omdat te weten.
Ik kijk liever naar de diepere betekenissen in vele teksten in het oude testament.
veel teksten bevatten allemaal.
sommige teksten zijn dan voor mij gewoon geschiedenis verhalen die gewoon beschrijven hoe God toen was omdat hij toen zo dus moest zijn.
Het zijn voor mij meer bijzaken, die mijn geloof niets af doen of bij doen.
Mijn fundament is niet het hoe en waarom God bepaalde dingen in het oude testament deed.
Maar dat ik geliefd ben door God, dat ik zijn kind mag zijn.
Helaas wel, al zit er enorm veel variatie tussen moderne evangelische kerken onderling omdat ze allemaal op eigen houtje de Bijbel interpreteren.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Helemaal die nieuwe evangelische kerken. Die zijn me vaak een partij intolerant...
Ja, kwenie. Je zou ook kunnen zeggen dat als je eenmaal aan het kruis hangt, dat je dan niet veel werken meer kán uitvoeren, en dat God dat ook in zijn overweging meeneemt.quote:Gevoed door het bijbelgedeelte waarin de moordenaar, alleen door zijn geloof te uiten, behouden wordt. Etto beweerde dat dit geen geloof alleen was maar dat hij ook nog een "werk van barmhartigheid" uivoerde. Ik vind dit een heel dunne redenering maar ik ben ook niet Rooms.
Allicht, maar de meeste protestanten die ik ontmoet heb waren heel stellig in hun overtuiging dat ze na de dood eigenlijk linea recta naar het hiernamaals zouden gaan. Misschien baseren ze zich daarvoor op een andere Bijbeltekst, of ze passen gewoon sola scriptura heel selectief toe.quote:Volgens mij wordt er in de Bijbel heel duidelijk gesteld dat pas op de jongste dag de graven open gaan en de zeeën hun geheimen prijsgeven. Daarna wordt er geoordeeld. Daaruit kun je opmaken dat je helemaal niet (direct) naar de hemel of hel gaat na je dood.
Die grote (kerkelijke) lijnen zijn wel duidelijk. Het zijn de details die in grote getale niet kloppen. En als er één ding niet klopt van het Woord waarvan mij altijd is voorgehouden dat elke letter door de Heilige Geest is geïnspireerd (of eigenlijk gedicteerd)dan brokkelt alles af.quote:Op vrijdag 8 november 2019 14:41 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Mooi verwoordIk denk dat veel mensen zich blind staren op de details en daardoor de grote lijnen uit het oog verliezen.
Doet me denken aan een mooie scetch uit the life of Brian. Brian loopt met het kruis op de rug te zeulen door Jeruzalem op weg naar Golgotha. Langs de weg staat een soldaat die hem maant om door te lopen..quote:Op vrijdag 8 november 2019 14:46 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
[..]
Ja, kwenie. Je zou ook kunnen zeggen dat als je eenmaal aan het kruis hangt, dat je dan niet veel werken meer kán uitvoeren, en dat God dat ook in zijn overweging meeneemt.
- "heden zult gij met mij in het paradijs zijn"quote:[..]
Allicht, maar de meeste protestanten die ik ontmoet heb waren heel stellig in hun overtuiging dat ze na de dood eigenlijk linea recta naar het hiernamaals zouden gaan. Misschien baseren ze zich daarvoor op een andere Bijbeltekst, of ze passen gewoon sola scriptura heel selectief toe.
Helemaal prima, maar wat kom je hier doen dan?quote:Op vrijdag 8 november 2019 14:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Mijn fundament is niet het hoe en waarom God bepaalde dingen in het oude testament deed.
Erover discussiëren. Ik zie hier geen bordje met 'alleen atheïsten', jij wel?quote:Op vrijdag 8 november 2019 19:13 schreef dop het volgende:
[..]
Helemaal prima, maar wat kom je hier doen dan?
Dan was er geen discussiequote:Op vrijdag 8 november 2019 19:25 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Erover discussiëren. Ik zie hier geen bordje met 'alleen atheïsten', jij wel?
Geïnspireerd of gedicteerd is een groot verschil. De opvatting dat de Bijbel gedicteerd zou zijn door God is niet erg breedgedragen onder christenen, noch is ze erg houdbaar. In de Bijbel zie je duidelijk sporen van mensenwerk, maar evengoed zie je duidelijk sporen van Goddelijke inspiratie.quote:Op vrijdag 8 november 2019 17:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Die grote (kerkelijke) lijnen zijn wel duidelijk. Het zijn de details die in grote getale niet kloppen. En als er één ding niet klopt van het Woord waarvan mij altijd is voorgehouden dat elke letter door de Heilige Geest is geïnspireerd (of eigenlijk gedicteerd)dan brokkelt alles af.
Ik had hier ooit eens eerder een overzicht geplaatst met een tijdlijn volgens welke het wel degelijk drie dagen en nachten waren trouwens. Ik zal kijken of ik die terug kan vinden.quote:Op vrijdag 8 november 2019 17:46 schreef hoatzin het volgende:
Volgens Jezus zelf was hij gedurende drie dagen en drie nachten in de buik van de aarde (Mattheus). Wat ook al niet kan kloppen want zo lang heeft hij niet in het graf gelegen. Nog geen anderhalve dag...
Ja preciesquote:- "heden zult gij met mij in het paradijs zijn"
- de gelijkenis van rijke man en de arme lazarus
over iemand zijn persoonlijke geloof kun je niet discussiëren.quote:Op vrijdag 8 november 2019 19:25 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Erover discussiëren. Ik zie hier geen bordje met 'alleen atheïsten', jij wel?
Ja ik ken die constructie. Staat op wankele poten.quote:Op vrijdag 8 november 2019 19:36 schreef DecoAoreste het volgende:
Ik had hier ooit eens eerder een overzicht geplaatst met een tijdlijn volgens welke het wel degelijk drie dagen en nachten waren trouwens. Ik zal kijken of ik die terug kan vinden.
En hoe voelt dat? Geliefd zijn door een massamoordenaar?quote:Op vrijdag 8 november 2019 14:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
Hoe voelt het dan voor jou om omringd te zijn met vele massa moordenaars?quote:Op zaterdag 9 november 2019 15:42 schreef Fries1956 het volgende:
[..]
En hoe voelt dat? Geliefd zijn door een massamoordenaar?
Tevens vind ik het getuigen van geestelijke luiheid als je stelt "mijn fundament is niet hoe en waarom God bepaalde dingen deed in het OT..".. Alsof jou dat niets kan schelen, dat Hij zich daar uit als een dictator van een pure vorm. Zoals dat hij het hart van Farao verhardde om te tonen hoe groot Hij was.. Beetje spelen met de levens van vele mensen, alleen maar om te tonen dat Hij verder kon plassen dan de farao.
Daarom is het zaak de invloed van de kerk te beperken.quote:Op maandag 11 november 2019 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Hoe voelt het dan voor jou om omringd te zijn met vele massa moordenaars?
Geen probleem, ik aanbid de niet.quote:Op maandag 11 november 2019 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Friesland lopen weinig massa moordenaars rond. Misschien zelfs wel helemaal niet..quote:Op maandag 11 november 2019 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Het christelijk geloof draait niet over wat God allemaal in het verleden heeft gedaan.quote:Op maandag 11 november 2019 17:04 schreef Fries1956 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Friesland lopen weinig massa moordenaars rond. Misschien zelfs wel helemaal niet..
Tevens is het een verschil of die er rond lopen en hun straf moeten uitzitten of dat je die massa moordenaars aanbidt als zijnde goden. En ze nog de ultieme liefde noemen ook...
Doet me een beetje denken aan Bomber Harris. Een man die in WOII zich bezig hield met de luchtoorlog en Duitse steden liet bombarderen. Die man is lang op een voetstuk geplaatst, maar wordt de laatste tijd steeds meer gezien als een massamoordenaar. Omdat hij onschuldige Duitse burgers ombracht in de hoop het einde van de oorlog te versnellen.
Mensen die inzien wat hij gedaan heeft gaan de man niet aanbidden als een held of een godheid. Dus waarom de joodse stam of oorlogsgod dan wel?
nee, maar er leven er velen op deze aarde.quote:
Wat heeft dit met god te maken?quote:Op dinsdag 12 november 2019 13:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
nee, maar er leven er velen op deze aarde.
Hoe kijk jij dan bijvoorbeeld aan tegen abortus?
Zie jij dat als kinder moord?
Ik persoonlijk wel, omdat een baby al vrij vroeg leven bevat en er al aardig uitziet als een mens.
en ik denk dat je niet wilt weten hoeveel vrouwen uiteindelijk ontzettende spijt hebben dat ze het hebben laten doen, abortus geeft denk ik achteraf best veel psychische schade.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |