quote:
Op donderdag 17 oktober 2019 00:33 schreef TwenteFC het volgende:[..]
Dat is wat anders dan de overheid die zegt dat 50% op korte termijn haar deuren moet sluiten door een zelf verzonnen norm waarmee wij weer eens voorop willen lopen in Europa en waar links en rechts ook nog wel vraagtekens bij geplaatst mogen worden bij het hanteren van deze norm.
De overheid zegt; eventueel 50 procent van de veestapel verminderen op lange termijn en basis van vrijwilligheid. Dat is nogal iets anders dan; 50 procent van alle boeren op korte termijn de deuren sluiten.
Normen zijn altijd verzonnen en komen voort uit een waarde. De waarde die er achter zit is "natuurbehoud". De metingen worden onafhankelijk door wetenschappers gedaan. Daar is geen twijfel over, maar wetenschappers uiten zich in hun aard altijd twijfelachtig, omdat een kenmerk van wetenschap is dat het bewezen is, tot het tegendeel bewezen is.
Van marktwerking is er inmiddels weinig sprake. De meeste boeren worden gesubsidieerd.
Dat boeren gedwongen zijn (met regels de richting op zijn geduwd) om of aan enorme schaalvergroting, of zich op een nichemarkt (biologisch) te richten, dat klopt. En dat is ook een grote oorzaak van de te hoge stikstof uitstoot. Daar kunnen de boeren zelf weinig aan doen.
Uitkoop op vrijwillige basis lijkt mij daarvoor een goed begin.
Geen nieuwe vergunningen voor uitbreidingen een logisch gevolg.
Mochten er nog meer maatregelen op het gebied van de agrarische sector komen wordt het pijnlijk. Het lijkt er niet op dat dit kabinet dat voornemens is om te doen. Of heb ik daarin iets gemist?
Mijn inziens zouden dan eerder maatregelen in andere sectoren gedaan moeten worden. 130 en 120 op de snelweg terug naar 100.
80 terug naar 70 op provinciale wegen.
Een vliegbelasting (kerosine belasting)
Enz.