abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189469646
Markt is nog behoorlijk goed.
Er is best een redelijke kans om in dienst te komen middag een traineeship. Ga je grofweg 500-750 bruto op achteruit maar dat verdien je snel terug.

Zou voordat je daar aan begint wel duidelijker voor je jezelf maken wat je nou wil. En dat kan best wel door zelf dingen te leren, meer te lopen, je gewoon meer verdiepen qua informatie. Anders kom je nooit met een goed verhaal binnen bij zon organisatie. Je hebt wel gewoon een HBO opleiding?
Eerst denken, dan typen
pi_189469663
Ik heb op mijn 30e ook de overstap naar IT (software engineer) gemaakt door middel van een omscholingstraject van de HvA: MakeITWork heet het. In mijn cohort zater er ook zeker ‘oudere’ mensen in en je gaat ook al vrij snel weer aan de slag bij een bedrijf.
Wat ik je wel wil aanraden is dat je er absoluut zeker van moet zijn dat je de switch wilt maken. Zonder een goede dosis motivatie kom je er namelijk niet doorheen ;)
Dus ga je zeker eerst even verdiepen voordat he de knoop doorhakt.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_189471133
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 14:25 schreef DjVero het volgende:

[..]

Omdat ik al mijn hele leven geïnteresseerd ben in het fenomeen 'computer' en ik eigenlijk twaalf jaar geleden al de opleiding Informatica had moeten doen... Ik wil er mijn werk van maken; met computers, systemen, netwerken, databases, etc. bezig zijn. Hoe of wat precies, dat weet ik nog niet.
[..]

Nu ik het zo teruglees, klinkt het wel als een debiel argument ja. Wat ik er meer mee bedoelde, is dat computers mijn interesse hebben. Al heel lang. ;)
[..]

Engels, Duits en Nederlands. Een klein beetje Burgerschap, maar dat vind ik zo'n kansloos vak. Niet alleen voor mijn studenten, maar ook om te doceren.
Probeer eens zelf te gaan coderen (het liefst met een opdracht, zodat je die aspecten ook leert). Je kan bijvoorbeeld een nieuwe website bouwen voor de plaatselijke voetbalclub in je vrije tijd. Zo krijg je een goed beeld van wat er nodig is ;)
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  Spellchecker donderdag 17 oktober 2019 @ 00:55:06 #29
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_189475785
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 19:09 schreef kipptje het volgende:
Ik heb op mijn 30e ook de overstap naar IT (software engineer) gemaakt door middel van een omscholingstraject van de HvA: MakeITWork heet het. In mijn cohort zater er ook zeker ‘oudere’ mensen in en je gaat ook al vrij snel weer aan de slag bij een bedrijf.
Wat ik je wel wil aanraden is dat je er absoluut zeker van moet zijn dat je de switch wilt maken. Zonder een goede dosis motivatie kom je er namelijk niet doorheen ;)
Via dat traject hebben wij ook met succes een aantal nieuwe ontwikkelaars binnengeharkt (en er is altijd ruimte voor meer :Y).

Zeker de moeite waard dus, en als het alsnog niets voor je blijkt te zijn kom je er via die weg ook snel genoeg achter (en weet je dus in ieder geval waar je aan toe bent).
Tevens -purist.
pi_189480924
Thanks voor de tips. Ik denk dat ik het programmeren een keer ga oppakken inderdaad. Als dat al niks blijkt te zijn, weet ik ook genoeg. :)
  donderdag 17 oktober 2019 @ 20:16:26 #31
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_189487492
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 13:15 schreef DjVero het volgende:
Thanks voor de tips. Ik denk dat ik het programmeren een keer ga oppakken inderdaad. Als dat al niks blijkt te zijn, weet ik ook genoeg. :)
Waarom geen ICT-ervaring opdoen met meeloopstages binnen het MBO, als docentzijnde en dan als einddoel docent-ict met als kwalificatiedossier 25189 en 25187. Hier is veel vraag naar binnen ROC's dus je kan snel grote stappen maken (functie technisch). Je kan zo makkelijk LC eisen.

ICT en docentschap is heerlijk differentiëren.
pi_189537678
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 19:09 schreef kipptje het volgende:
Ik zie inderdaad dat ze motivatie erg belangrijk vinden. Ik zit op dit moment in een uitstervende branche en met 6 banen in 10 jaar ben ik inmiddels best wel reorganisatie-moe. Ik overweeg ook een switch. Wat is precies "een goede motivatie"? Wat is voor werkgevers een geaccepteerde reden om over te stappen? Want ik kan me goed voorstellen dat weg willen uit je eigen branche onvoldoende gevonden zal worden.
  zondag 20 oktober 2019 @ 21:15:58 #33
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189537857
Denk dat als je zonder kinderen niet gaat beginnen aan een carrièreswitch door bijvoorbeeld het leren van een programmeertaal, het ook best een opgave kan zijn om dit te doen als je kinderen 4-7 jaar oud zijn. Uiteindelijk kost het gewoon tijd en die heb je nu, met een fulltime baan, best veel. Je vrouw gaat waarschijnlijk niet én de opvoeding van de kinderen én de vaste lasten willen dragen, dus na die programmeertaal kun je kijken hoe en wanneer een switch het meest opportuun is.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_189538173
Prima te doen. Had zelf dan wel het voordeel dat ik IT ervaring had toen ik een switch maakte maar heb daarvoor wel enkele jaren me echt intensief verdiept in meerdere onderwerpen. Die brede kennis maakte me ook interessant voor meerdere bedrijven terwijl ik eind 40 ben.

Staar je niet blind op een algemene studie. Ik heb er zelf geen afgerond. Programmeerkennis of kennis van bepaalde stacks zijn veel meer gevraagd.

Probeer het ook niet te romantiseren. Je moet het wel leuk vinden complexe vraagstukken op te lossen, vaak onder tijdsdruk. Dat vereist constant verbreden en bijhouden kennis. Op ieder gebied beweegt de IT wereld snel. Voor je het weet ben je niet meer relevant als je niet een aanmerkelijk deel van je tijd investeert in kennis verbreding.
pi_189545109
Je hoeft niet per se opnieuw een hele studie te volgen. Je kan overwegen om een coding bootcamp te nemen, die duren meestal zo'n 11 weken en dan leer je in die tijd hands on programmeren, dat je direct aan de slag gaat met de kern aspecten van coderen.

Voordeel is dat je sneller de kennis leert toepassen dan bij je studie, 3 maanden ipv 3 jaar. Nadeel is dat ze best prijzig zijn. Ze zeggen wel dat een groot percentage mensen die de bootcamp volgt binnen 3 maanden een functie vind in de IT.

Van wat ik heb gezien kost zo'n bootcamp rond de 6000-10000 euro. Bij Codaisseur vragen ze slechts 800 euro, maar dan verwachten ze wel dat je toekomstige werkgever/jij de overige 10.000 euro betaald terwijl je werkt, weet niet precies hoe dat nou zit.

Voor zover ik weet zijn dit de 4 coding bootcamps in Nederland, allemaal in Amsterdam. Voor sommige word alles in het Engels gegeven ipv NL.

https://ubiqum.com/request-more-information/
https://www.lewagon.com/amsterdam
http://www.ironhack.com/en
https://codaisseur.nl/word-web-programmeur
etc
pi_189547040
quote:
Sorry, dan ga je een, waarschijnlijk, goedbedoeld advies geven en dan kom je aan met een webdevelopment hackathon waar je dan ook nog dik geld voor moet neerleggen.

Programmeren leer je niet in 11 weken en draait niet om coderen. Je moet principes snappen, de taal is slechts een methode om logica te implementeren. Nu ben ik natuurlijk enorm biased als backend developer maar mijn mening is dat je beter kan beginnen met een taal, dan met een (Java)script. Leer hoe methodes, classes en dat soort zaken werken, waarom ze gebruikt worden, hoe logica verdeeld wordt en welke logica waar afgehandeld hoort te worden. De specifieke syntax kun je Google-en en dan komt dat wel. Het gaat er veel meer om dat jij een technische vertaalslag kunt maken van business requirements, dus ik zou die cursus van jou niet doen.
  maandag 21 oktober 2019 @ 13:55:39 #37
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_189547077
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 13:52 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

Sorry, dan ga je een, waarschijnlijk, goedbedoeld advies geven en dan kom je aan met een webdevelopment hackathon waar je dan ook nog dik geld voor moet neerleggen.

Programmeren leer je niet in 11 weken en draait niet om coderen. Je moet principes snappen, de taal is slechts een methode om logica te implementeren. Nu ben ik natuurlijk enorm biased als backend developer maar mijn mening is dat je beter kan beginnen met een taal, dan met een (Java)script. Leer hoe methodes, classes en dat soort zaken werken, waarom ze gebruikt worden, hoe logica verdeeld wordt en welke logica waar afgehandeld hoort te worden. De specifieke syntax kun je Google-en en dan komt dat wel. Het gaat er veel meer om dat jij een technische vertaalslag kunt maken van business requirements, dus ik zou die cursus van jou niet doen.
Redelijk met je eens al snap ik niet wat je met een taal bedoelt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  maandag 21 oktober 2019 @ 14:02:54 #38
459912 FlippingCoin
pi_189547150
TS kijk trouwens eens naar freecodecamp op youtube, die hebben onwijs veel gratis reclamevrij content veel voor beginners maar ook complexere dingen en van een niveau dat zeker niet onder doet voor betaalde content.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_189547566
quote:
16s.gif Op maandag 21 oktober 2019 13:55 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Redelijk met je eens al snap ik niet wat je met een taal bedoelt.
Java, C, C# dat soort talen, waar je wat meer in Object Oriented gedwongen wordt, of iig meer dan bij Javascript, YAML, PHP etc. waar je redelijk vrij bent om te doen wat je wil, zijn meer scripttalen.
  maandag 21 oktober 2019 @ 15:13:40 #40
459912 FlippingCoin
pi_189548065
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 14:36 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

Java, C, C# dat soort talen, waar je wat meer in Object Oriented gedwongen wordt, of iig meer dan bij Javascript, YAML, PHP etc. waar je redelijk vrij bent om te doen wat je wil, zijn meer scripttalen.
Met alle respect, met C in het OOP paradigma gedwongen en javascript en PHP in een zin noemen met YAML?

Met JS kan je meer volgens een functioneel en reactive paradigma werken, iets wat ook in bijvoorbeeld in Java in opkomst is en m.i. ook een goede ontwikkeling en mede de inspiratie voor Rust. Daarnaast heb ik wel vaker op FOK! de discussie gehad of JS een script taal is of niet, maar niemand heeft tot dusver kunnen verkondigen waarom dit zo zou zijn.
pi_189556064
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 21:06 schreef Daboman het volgende:

[..]

Ik zie inderdaad dat ze motivatie erg belangrijk vinden. Ik zit op dit moment in een uitstervende branche en met 6 banen in 10 jaar ben ik inmiddels best wel reorganisatie-moe. Ik overweeg ook een switch. Wat is precies "een goede motivatie"? Wat is voor werkgevers een geaccepteerde reden om over te stappen? Want ik kan me goed voorstellen dat weg willen uit je eigen branche onvoldoende gevonden zal worden.
Tuurlijk. Als je alleen zegt: tja, ik wil hier weg, anywhere will do.... dan word je natuurlijk nergens aangenomen xD
Het voordeel is wel dat de meesten absoluut geen ervaring me de bramch hebben, maar je moet zeker wel kunnen aantonen dat je er interesse hebt. Bijvoorbeeld door cursussen te volgens en/of hobbyprojectjes hebben waarin je codeert. Dat laat aan potentiele werkgevers zie dat je al wel inzicht hebt en dat je een beetje weet wat he te wachten staat EN dat je dit graag wilt doen :)
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  maandag 21 oktober 2019 @ 23:23:27 #42
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_189556270
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 14:36 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

Deze post straalt onwetendheid uit (YAML vergelijken met Javascript?). Wil je een beetje meekomen in middelgrote tot grote organisaties, dan zijn de volgende talen belangrijk:
- Java
- Python
- Javascript
- .NET als je graag in stoffige MKB's wilt werken

Dat onderscheid tussen "programmeertalen" en "scripttalen" is iets wat in 2009 hip was om te zeggen, dat bestaat anno 2019 niet meer.
2000 light years from home
pi_189556391
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 23:10 schreef kipptje het volgende:

[..]

Tuurlijk. Als je alleen zegt: tja, ik wil hier weg, anywhere will do.... dan word je natuurlijk nergens aangenomen xD
Het voordeel is wel dat de meesten absoluut geen ervaring me de bramch hebben, maar je moet zeker wel kunnen aantonen dat je er interesse hebt. Bijvoorbeeld door cursussen te volgens en/of hobbyprojectjes hebben waarin je codeert. Dat laat aan potentiele werkgevers zie dat je al wel inzicht hebt en dat je een beetje weet wat he te wachten staat EN dat je dit graag wilt doen :)
Daarom probeer ik al IT-werk naar me toe te trekken. Zo was ik in m'n vorige baan de vraagbaak voor het gebruik van een database en heb ik in outlook een zeer robuust rulesysteem gebouwd van tientallen rules als aanvulling op een IT-applicatie die idioot veel emailnotificaties verstuurde. In m'n huidige baan ben ik bezig met validatie (testen) van een IT applicatie en geef ik trainingen in het gebruik van de applicatie. Wat dat betreft heb ik wel wat wapenfeitjes. Validatie van nog een andere IT-applicatie staat op de planning, mits ik niet weg wil.

Maar goed, ik denk dat ze vooral willen weten wat je beweegt. Wat ik er hoop te vinden wat ik niet al in m'n huidige werk/branche heb. Ik heb meer dan genoeg geld omdat ik in m'n huidige pad redelijk succesvol ben en ook niet altijd met lege handen weggestuurd ben, maar als ze de motivatie missen zullen ze best vreemd opkijken. Ik denk niet dat ze zomaar begrijpen wat 5 gedwongen baanwissels met je doet, ook al lijkt het aan de buitenkant gewoon een nette en snelle stijging in verantwoordelijkheid. Maar de turbulentie lijkt alleen maar erger te worden. IT lijkt me een goed alternatief omdat het goed aansluit bij sterke punten die ik in m'n huidige werk ook nodig heb en ik denk ook dat ik redelijk goed IT inzicht heb vergeleken met de gemiddelde Nederlander.

Ik heb wel eens gesolliciteerd op een IT-traineeship en toen bleek dat andere kandidaten een netwerk in Kenya hadden opgezet. Tsja daar kan ik niet tegenop.

Wat was jouw motivatie?

[ Bericht 2% gewijzigd door Daboman op 21-10-2019 23:57:38 ]
pi_189558860
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 23:23 schreef Merkie het volgende:

[..]

Deze post straalt onwetendheid uit (YAML vergelijken met Javascript?). Wil je een beetje meekomen in middelgrote tot grote organisaties, dan zijn de volgende talen belangrijk:
- Java
- Python
- Javascript

Dat onderscheid tussen "programmeertalen" en "scripttalen" is iets wat in 2009 hip was om te zeggen, dat bestaat anno 2019 niet meer.
Ik vergelijk YAML niet met JS en ik ontken ook zeer zeker niet dat JS een belangrijke taal is. Feit is nog steeds wel dat ik vind dat JS/Python geen geschikte taal is om mee te beginnen. Verder wel eens met je betoog, alhoewel ik .Net nog steeds wel vaak zie, ook bij de grotere bedrijven. Heb er echter nooit mee gewerkt, dus kan niet vertellen of het een zinnige taal is om te leren.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:39:12 #45
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_189558892
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 08:34 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

Ik vergelijk YAML niet met JS en ik ontken ook zeer zeker niet dat JS een belangrijke taal is. Feit is nog steeds wel dat ik vind dat JS/Python geen geschikte taal is om mee te beginnen. Verder wel eens met je betoog, alhoewel ik .Net nog steeds wel vaak zie, ook bij de grotere bedrijven. Heb er echter nooit mee gewerkt, dus kan niet vertellen of het een zinnige taal is om te leren.
Moderne Javascript is een volwaardige programmeertaal, hetzelfde geldt voor Python (wat dat altijd al was eigenlijk). Mijn ervaring is dat de "volwassenheid" van de taal niet zoveel uitmaakt aangezien de programmeertaal maar een middel is. Veel belangrijker is het om het complete plaatje te snappen: hoe ziet de gehele keten eruit, van source code tot deployment, hoe automatiseer ik testen en monitoring, hoe schrijf ik code die makkelijk te onderhouden is, hoe vind ik de juiste abstractielagen, etc. Deze vraagstukken zijn taalonafhankelijk en in de meeste bedrijven erg belangrijk.
pi_189558919
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 08:39 schreef Merkie het volgende:

[..]

Moderne Javascript is een volwaardige programmeertaal, hetzelfde geldt voor Python (wat dat altijd al was eigenlijk). Mijn ervaring is dat de "volwassenheid" van de taal niet zoveel uitmaakt aangezien de programmeertaal maar een middel is. Veel belangrijker is het om het complete plaatje te snappen: hoe ziet de gehele keten eruit, van source code tot deployment, hoe automatiseer ik testen en monitoring, hoe schrijf ik code die makkelijk te onderhouden is, hoe vind ik de juiste abstractielagen, etc. Deze vraagstukken zijn taalonafhankelijk en in de meeste bedrijven erg belangrijk.
Precies wat ik in mijn eerste post (zij het niet in zoveel woorden) ook al zei :)
pi_189562732
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 13:52 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

Ik ben het niet helemaal eens met je redenering. Zo'n bootcamp kost up-front zo'n 6-10k. Maar je hebt er ook een die maar 0.8k kost en de rest word door de toekomstig werkgever betaald.

Stel je gaat weer 3-4 jaar studeren, dan ben je alsnog 6-8k kwijt aan collegegeld (dus ongeveer hetzelfde bedrag), alleen je opportunity cost is groter, want je loopt 4 jaar lang pakweg 20-25k netto mis per jaar. Dus in eerste instantie is zo'n bootcamp wel prijzig, echter 60-100k mislopen over 3-4 jaar is veeeel prijziger.

Ik geloof wel dat je langer dan 11 weken nodig zal hebben voor een grondige beheersing, maar als het je een snelle kickstart geeft en je de rest werkenderwijs leert in je eerste twee junior jaren, dan verdien je geld terwijl je groeit.
etc
pi_189562826
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 13:26 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:

[..]

Ik geloof wel dat je langer dan 11 weken nodig zal hebben voor een grondige beheersing, maar als het je een snelle kickstart geeft en je de rest werkenderwijs leert in je eerste twee junior jaren, dan verdien je geld terwijl je groeit.
Ik ben het met je eens dat een kickstart goed kan werken alleen ben ik niet overtuigd dat je in 11 weken een kickstart in programmeren krijgt. Ik heb de sites even bekeken en het lijkt er veel meer op dat ze je leren hoe je zo snel mogelijk een html pagina met wat JS erachter krijgt, die opmaakt met CSS en dat op een webserver knalt. Dat is niet programmeren en heeft ook niets te maken met de basis van programmeren.

Ik ben het volledig eens met je kostenredenering hoor, 4 jaar er tussenuit is ook niet eenvoudig en kost je een bom duiten en het is ook niet iets waarvan ik zeg dat je het zomaar moet doen, ik ben echter wel van mening dat zo'n bootcamp niet een geschikte tussenweg is omdat je dan daarna nog niet echt iets geleerd hebt. Dan kun je net zo goed het boek Java for Beginners kopen en dat van begin tot eind door gaan werken in de avonduren. Kost je 4 tientjes ofzo en daarna kun je wat dingen in Java toveren en snap je, met een beetje geluk, ook wat basisprincipes als het goed uitgelegd wordt.
pi_189563340
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 23:23 schreef Merkie het volgende:

[..]

- Java
- Python
- Javascript

Wat is het voor een onzin dat .NET alleen voor "stoffige MKB's is :?

Zeker met .NET Core is er gewoon een goed platform. Zowel .NET als in mindere mate .NET Core worden gewoon bij enterprises gebruikt hoor.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:04:18 #50
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_189571033
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 14:12 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Wat is het voor een onzin dat .NET alleen voor "stoffige MKB's is :?

Zeker met .NET Core is er gewoon een goed platform. Zowel .NET als in mindere mate .NET Core worden gewoon bij enterprises gebruikt hoor.
Dat zal best kloppen, ken alleen weinig mensen die uit vrije wil iets in .NET ondernemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')