Op het moment niet nee. Dat is ook wat ik specifiek zei.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 12:53 schreef baskick het volgende:
Ik reageer even op een paar specifieke zagen die me opvallen aan je post:
Je wilt niet 4 jaar studeren, maar kijkt wel naar een hbo-opleiding Informatica. Elke (volwaardige) hbo-opleiding zal meerjarig zijn. Een bachelor bestaat nou eenmaal uit 240 ECTS (en die zijn gekoppeld aan uren studiebelasting). Heb je de middelen (ervoor over) om überhaupt een tweede bachelor te gaan doen? Tegen instellingstarief?
True, overbodig argument inderdaad. Ik weet vrij weinig van het systeem achter het systeem, maar ik weet van mezelf dat ik makkelijk leer - ik heb eigenlijk gymnasium als achtergrond - en omdat ik geïnteresseerd ben in de computerwereld het me snel eigen zal maken.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 12:53 schreef baskick het volgende:
Ik proef een beetje dat je nog maar zeer weinig (tot geen) echte ervaring hebt; "druk met computers" zegt evident niets, gamen is m.i. geen relevante skill en 'finetunen' van systemen is ook niet echt dat je zegt iets wat je per definitie een goede software engineer maakt. En programmeren - toch wel een onderdeel van software enginering - behoort kennelijk (tot op heden) niet tot je passies. Iedereen vanaf '90 kan "wel goed met een computer overweg" - ik chargeer bewust iets.
Mijn vrouw werkt ook. We gaan over een paar maanden verhuizen, dus tegen die tijd verwacht ik geen problemen. Bovendien zal mijn docentensalaris niet verder stijgen dan ongeveer ¤2900. Flink zakken of stijgen in salaris is voor mij dus niet zo'n issue, omdat salaris voor mij geen reden is om bepaald werk wel of niet te doen.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 12:53 schreef baskick het volgende:
Je overweegt de overstap maken, maar kennelijk pas als je eind 30 bent (zeg over 7-9 jaar). Tegen die tijd zal je salaris (een stuk) hoger zijn dan nu. Ben je t.z.t. bereid (en in de financiële positie) om tegen een (veel) lager startsalaris te gaan werken?
Wie weet, maar voor mij zijn de huidige collega's echt wel een reden om voorlopig nog in het onderwijs te blijven.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 12:53 schreef baskick het volgende:
Collega's die met pensioen gaan worden vervangen. Ik mag aannemen dat je collega's die t.z.t. de sollicitatiegesprekken voeren in staat zijn (of althans worden geacht) om de juiste persoon (voor het team) te selecteren. Overigens: bij nagenoeg elke werkgeverswissel blijkt pas in de praktijk hoe het nieuwe team bevalt. En in elk team kan iedereen op elk moment opzeggen - niet alleen aanstaande pensionado's vormen dat 'probleem'.
Midden van het land, dus Groningen is geen optie haha.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 12:51 schreef Neo_ het volgende:
waar woon je of: waar wil je werken? bij 'ons' ben je eventueel welkom (Groningen)
Het gaat er niet om of ik mezelf wel of niet te oud vind, maar of werkgevers dat vinden.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 13:06 schreef paardendokter het volgende:
Als je als 31-jarige nu al vindt dat je nu of straks "te oud" bent voor de switch dan zou ik gewoon lekker blijven zitten waar je zit. Die onzekerheid gaat je nml. nekken.
Dan ga je dus iets heel anders doen dan gamen en finetunen van een systeem. Dat je het even weet. Tevens zijn er genoeg ICT banen in het midden van het land, daar hoef je je geen zorgen om te makenquote:Op woensdag 16 oktober 2019 12:25 schreef DjVero het volgende:
Daar heb ik nog weinig beeld van inderdaad, dat klopt. Ik heb de opleiding Informatica bij verschillende aanbieders bekeken bijvoorbeeld en lijkt Software Engineer mij het meest interessant. Ik word bij mijn huidige werk bijvoorbeeld gewaardeerd om mijn analytische en georganiseerde werk.
Omdat ik al mijn hele leven geïnteresseerd ben in het fenomeen 'computer' en ik eigenlijk twaalf jaar geleden al de opleiding Informatica had moeten doen... Ik wil er mijn werk van maken; met computers, systemen, netwerken, databases, etc. bezig zijn. Hoe of wat precies, dat weet ik nog niet.quote:
Nu ik het zo teruglees, klinkt het wel als een debiel argument ja. Wat ik er meer mee bedoelde, is dat computers mijn interesse hebben. Al heel lang.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 14:03 schreef MilkTea het volgende:
[..]
Dan ga je dus iets heel anders doen dan gamen en finetunen van een systeem. Dat je het even weet. Tevens zijn er genoeg ICT banen in het midden van het land, daar hoef je je geen zorgen om te maken
Engels, Duits en Nederlands. Een klein beetje Burgerschap, maar dat vind ik zo'n kansloos vak. Niet alleen voor mijn studenten, maar ook om te doceren.quote:
Ik ben zelf software engineer; en ik kan je één ding verzekeren; het is gewoon 8 uur lang computerwerk en heel veel praten / discussiëren ontwerpen, passen en meten.quote:
ICT is zo groot als 'ik wil leerkracht worden'. Waar liggen je interesses?quote:Op woensdag 16 oktober 2019 14:25 schreef DjVero het volgende:
[..]
Omdat ik al mijn hele leven geïnteresseerd ben in het fenomeen 'computer' en ik eigenlijk twaalf jaar geleden al de opleiding Informatica had moeten doen... Ik wil er mijn werk van maken; met computers, systemen, netwerken, databases, etc. bezig zijn. Hoe of wat precies, dat weet ik nog niet.
[..]
En als docent hoef je niet veel te praten, of zo? Discussiëren al helemaal, met als grote verschil dat niemand echt ergens een klap op durft te geven of dat iedereen zijn plasje erover moet doen.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 14:29 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik ben zelf software engineer; en ik kan je één ding verzekeren; het is gewoon 8 uur lang computerwerk en heel veel praten / discussiëren ontwerpen, passen en meten.
Ik weet niet precies wat je beeld is bij ICT maar van leerkracht -> software engineer is echt een totaal ander spectrum.
[..]
Had ik inderdaad ook al gevonden, samen met nog twee van zulke instanties, maar ik was juist in de veronderstelling dat zij meer op zoek zijn naar of net afgestudeerde of jongere werknemers?quote:Op woensdag 16 oktober 2019 14:47 schreef Lariekoek het volgende:
Wellicht dat een bedrijf als Calco je op weg kan helpen.
Hebben allerlei Masterclasses die je kunt volgen op het gebied van ICT en daarna ga je in een soort deta vast constructie ergens aan de slag.
Okay helder. Ik heb diverse bedrijven gehad en de laatste drie ict-ers die ik in dienst nam waren alle drie ruim over de 40. Een goede ondernemer kijkt nml. niet hoe oud de werknemer is maar wat hij meeneemt en oplevert.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 13:26 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of ik mezelf wel of niet te oud vind, maar of werkgevers dat vinden.Heck, voor mijn part ga ik pas op mijn 50e die wereld in, maar het moet wel reëel en haalbaar blijven natuurlijk. Die onzekerheid heb ik inmiddels al een aantal jaar niet meer.
2900 netto bedoelde je. Alleen kinderen vergelijken netto loon.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 12:08 schreef DjVero het volgende:
Ik ben vanaf mijn 24e docent. Ik ben nu 31 jaar. Al sinds een jaar of drie denk ik erover om een carrièreswitch te maken naar ICT/IT. Het kriebelt heel erg. Eigenlijk al toen ik halverwege de lerarenopleiding was, maar ik wilde die destijds afmaken en daarna zou ik wel zien.
Ik heb toen een onwijs leuke eindejaarsstage op een mbo-school gehad waar ik vervolgens ook kon blijven. Twee jaar later ben ik alsnog naar een andere mbo-school in een andere plaats gegaan waar ik op dit moment nog steeds werk. Het is een ontzettend leuk team waar ik mee samenwerk en ook de klassen zijn over het algemeen prima.
En toch begint het werk in de ICT steeds meer te lonken. Al vanaf kinds af aan ben ik druk met computers, zowel gamen als ‘finetunen’ van systemen. Programmeren heb ik niet geleerd. Ik kan wel goed met computers overweg. Eigenlijk wens ik nu dat ik de lerarenopleiding nooit afgemaakt had en meteen overgestapt was naar HBO Informatica. Computers zijn al mijn hele leven een lust, maar omdat ik vroeger nogal een nerd was en ik geen ‘nerdy’-opleiding (dat idee had ik vroeger) wilde doen, heb ik toen voor de lerarenopleiding gekozen, mijn tweede keus. Heel eerlijk gezegd is dat zo’n beetje de enige relatief domme beslissing in mijn leven geweest.
Ik ben alleen ontzettend bang dat ik mijn huidige werk, waar ik echt nog wel heel veel plezier uit haal mede door mijn collega’s, de vele vakanties en het vrij makkelijke werkniveau, opgeef. Mijn vrouw en ik zitten bovendien middenin de fase van binnenkort aan kinderen beginnen en daarnaast willen we over een paar maanden verhuizen. Hieronder voor- en nadelen van mijn huidige werk, waarbij op dit moment de voordelen nog de doorslaggevende factor zijn. Maar voor hoe lang?
+ salaris niet bepaald slecht
+ veel vakantie
+ redelijk afwisselend werk, geen één dag is hetzelfde zeg maar
+ ontzettend leuk team, ik voel me echt op mijn plaats en dat is voor mij in het verleden niet altijd makkelijk geweest
+ ik ben bang dat ik mijn op het moment leuke baan opzeg voor ICT waarvan ik niet eens zeker weet of het werk an sich wel zo aantrekkelijk is
+ ik heb dankzij het onderwijs onwijs grote stappen gezet qua persoonlijkheid, daar waar ik vroeger veel te verlegen en niet assertief was, kan ik zeggen dat ik daar enorme stappen in heb gezet
- ik zie mijzelf niet nog zo’n 35 jaar voor de klas staan, hoewel geen één dag hetzelfde is, blijft het idee van hetzelfde soort raddraaiers een diploma laten halen mij niet nog 35 jaar aanstaan.
- ik geef les aan mbo’ers, dus een heel hoog niveau is het allemaal niet. De enige ‘uitdaging’ die ik al een paar jaar zie is om mijn studenten naar school te krijgen en ze zo goed mogelijk te begeleiden naar een diploma, wat op zich ook een leuke en interessante uitdaging is, maar hier geldt ook weer: niet nog voor 35 jaar
- weinig doorgroeimogelijkheden, een leidinggevende functie of senior-docent zie ik niet zo zitten
- salaris stijgt niet verder dan grofweg gezegd ¤2900,- hoewel ik op dit moment nog een paar schalen kan stijgen. Overigens vind ik salaris niet het belangrijkste punt, maar het is wel iets waar ik over nadenk voor de toekomst
- het onderwijs is een ontzettend stroperige organisatie; het lijkt mij interessant om voor commerciële bedrijven te werken
- ik voel er op het moment vrij weinig voor om weer 4 jaar naar school te moeten, ook al zou dat een LOI-avondopleiding of iets dergelijks zijn, naast mijn toch al steeds drukker wordende bestaan.
Hoe ik het nu voor me zie, blijft het onderwijs het aantrekkelijkst, maar dat ga ik dus niet nog tot aan mijn pensioen volhouden. Bovendien werk ik met voornamelijk 50+’ers, waarvan er zeker vier van de tien binnen nu en een paar jaar met pensioen gaan, dus hoe lang blijft mijn team nog leuk? Dat maakt de keuze ook zo, zo, zo ontzettend lastig. Ga ik iets goeds, iets waar ik me goed bij voel weggooien voor het onbekende en maak ik die sprong? Mijn plan is in ieder geval om nog een aantal jaren dit werk te blijven doen en dan eventueel te beginnen met een opleiding. Mijn vragen zijn dan ook als volgt.
Hoe realistisch, werkbaar is mijn plan?
Zijn er meer mensen die op latere leeftijd (eind dertig) nog een carrièreswitch hebben gemaakt?
Is dat in de ICT haalbaar? Zitten ICT-werkgevers te springen om mensen die pas veel later zijn ingestroomd?
Is dit iets wat je met je huidige werkgever kan bespreken? Of zal die je ‘eruit willen werken’ om het maar even te chargeren?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |