abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189431642
Beste allemaal,

Ik heb een vraag omtrent pensioensopbouw. Wellicht weten jullie nog dat ik vorige week heb gekozen voor Organisatie Y (2700 bruto per maand zonder pensioensregeling) i.p.v. Organisatie X (2400 bruto per maand met pensioensregeling).

Nu is mijn vraag. In hoeverre wordt er pensioenspremie per maand opgebouwd? M.a.w. heb ik financieel gezien een verstandige keus gemaakt en kan ik eventueel mijn pensioen zelf regelen/storten?

Het blijft natuurlijk wel zo dat de functie van Organisatie Y vele malen uitdagender is. Daarnaast is er een optie tot een auto van de zaak.

Ik zie jullie reacties wederom graag tegemoet!
pi_189432985
Je bouwt geen pensioenpremie per maand op.

Uiteraard kan je je pensioen zelf regelen.

Wat voor pensioen heb je bij je werkgever?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189433071
Ik snap je vraag niet. Als je huidige werkgever geen pensioenregeling heeft, dan bouw je ook geen aanvullende pensioen op.
Verder is het wel handig om iets te regelen voor later, maar dat hoeft niet specifiek een lijftrente te zijn.Al is dat fiscaal wel voordelig, lijfrentes zijn best duur. Tenminste, in verhouding tot een pensioen wat via de werkgever gaat. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog jong bent, ben je qua keuze best flexibel.(gare zin, ik weet het) Je kunt bijvoorbeeld kiezen om te investeren in een koopwoning. Of als je het geld kunt missen, is beleggen ook een optie.
ROBODEMONS..................|:(
pi_189433238
quote:
11s.gif Op maandag 14 oktober 2019 18:48 schreef Morrigan het volgende:
Ik snap je vraag niet. Als je huidige werkgever geen pensioenregeling heeft, dan bouw je ook geen aanvullende pensioen op.
Verder is het wel handig om iets te regelen voor later, maar dat hoeft niet specifiek een lijftrente te zijn.Al is dat fiscaal wel voordelig, lijfrentes zijn best duur. Tenminste, in verhouding tot een pensioen wat via de werkgever gaat. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog jong bent, ben je qua keuze best flexibel.(gare zin, ik weet het) Je kunt bijvoorbeeld kiezen om te investeren in een koopwoning. Of als je het geld kunt missen, is beleggen ook een optie.
Het soort pensioen wat de werkgever heeft speelt ook een belangrijke rol in het maken van een goede keuze.
Daarnaast kan je tot x procent per jaar fiscaalgunstig van je pensioengrondslag opbouwen in 2 pijlers en dan is het ook van belang hoeveel procent je werkgever hiervan opsnoept.
Lijfrente kan een hele goede optie zijn, banksparen zou ook kunnen.
Een koopwoning kan je als pensioen beschouwen, maar als je kijkt hoe het pensioen in NL is opgebouwd valt een koopwoning daar niet onder. Belastingtechnisch is het momenteel gunstig om het via het huidige pensioensysteem te doen.
Je verzamelinkomen zakt door gunstig zelf pensioen op te bouwen, waardoor je wellicht weer in aanmerking komt voor toeslagen.
Op dit moment krijg je x% terug van je inleg en als je met pensioen gaat met de huidige regels dan betaal je er y% belasting over met x velen malen hoger dan y.
Alleen al dit voordeel laat zien dat tot het maximum pensioenpremie opbouwen gunstig is, mits uiteraard x hoger blijft dan y.

Het blijft altijd koffiedik kijken en je kan berekeningen maken tot je een ons weegt en de enige zekerheid is dat elke berekening niet de werkelijkheid gaat worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189434369
Premie is iets wat je (en/of je werkgever) al dan niet betaalt, niet iets wat je opbouwt. Een lager salaris kán gepaard gaan met een hogere pensioenpremie. Maar als er geen pensioenregeling is, wordt er niets opgebouwd en geen premie betaald/ingehouden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189437992
Ik ben net 28 geworden. Daarnaast verwacht ik niet eeuwig bij deze werkgever te werken. Hoogstens 3 jaar, echter je weet het maar nooit.

Dus zelf sparen voor je pensioen via een lijfrenterekening (snap ik dit goed?) , banksparen of beleggen. Het is niet mogelijk om mijzelf aan te sluiten bij een willekeurig pensioenfonds of aanvullend? Excuus, ik ben echt een leek op dit gebied.
pi_189440802
Belangrijk is dat je een leuke, uitdagende baan heb waarin je eventueel ook nog kunt groeien.

Maar als je financieel de keuze maalt omdat een werkgever meer salaris lijkt uit te betalen, dan is pensioen wel degelijk belangrijk.

Nu moet jij netto een pensioenpremie gaan ophoesten en dat zou zomaar meer kunnen zijn dan het verschil tussen beide werkgevers. Alles hangt af van pensioenfonds en werkgeversbijdrage dus ik zou dat een volgende keer meenemen als ik jou was.

Zelf was dit bij mijn vorige overstap wel een belangrijk punt. Mijn werkgever stort maandelijks ruim 700 euro in mijn pensioenpot. Overigens was ik daar op mijn 28ste ook totaal niet mee bezig hoor... :-)
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:32:42 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_189442144
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 22:48 schreef DiemenZijde_ het volgende:
Dus zelf sparen voor je pensioen via een lijfrenterekening (snap ik dit goed?) , banksparen of beleggen. Het is niet mogelijk om mijzelf aan te sluiten bij een willekeurig pensioenfonds of aanvullend?
Pensioenfondsen zijn vaak per bedrijfstak via een CAO geregeld, en jij valt niet onder een CAO. Sommige grote jongens (Philips) hebben hun eigen pensioenfonds, maar de meesten niet. Bij een pensioenfonds kun je je niet vrijwillig aansluiten, het is vaak simpelweg verplicht.

Het is banksparen, beleggen of een pensioen opbouwen bij een partij die dat aanbied. Banksparen raad ik af, rente is simpelweg te laag. Beleggen vereist behoorlijke kennis, heb je die? De meeste mensen zullen pensioen moeten opbouwen bij een verzekeraar of bij een van de nieuwe aanbieders die zich veelal op ZZP'ers richten.

Als je pensioen wilt opbouwen bij een verzekeraar, dan bel je simpelweg een pensioenadviseur en die komt vaak 's-avonds langs. Die maakt met z'n laptop een rekensommetje en probeert je in een product te stoppen. Kost je een paar honderd instapkosten, want is een zgn. complex product.

Er zijn ook nieuwe aanbieders. Die hebben vaak transparantere kosten, zijn vaak goedkoper, en alles gaat via internet.

Brand New Day is er eentje. Ze hebben een overstap aanbieding voor oktober, scheelt je toch 150 euro:
https://new.brandnewday.nl/particulier/pensioenrekening-sparen/

Bright is een non-profit die eerst met ZZP pensioenen begon, maar nu ook werknemers doet:
https://brightpensioen.nl/werknemer-zonder-pensioen/

Wat je ook doet, doe sowieso IETS. Er zijn veel intelligente mensen die puntje bij paaltje gewoon niks doen. Ze mogen dan slim zijn, maar op financieel gebied blijken ze ronduit debiel. Laat dat niet jou zijn.

Richtbedrag zou zijn 250-300 euro. Dat heb ik ooit eens uitgerekend hier in het Fok forum. Ik kan het even niet terugvinden maar levert een klein pensioen op, qua hoogte vergelijkbaar met je AOW.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_189442239
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 08:00 schreef zatoichi het volgende:
Belangrijk is dat je een leuke, uitdagende baan heb waarin je eventueel ook nog kunt groeien.

Maar als je financieel de keuze maalt omdat een werkgever meer salaris lijkt uit te betalen, dan is pensioen wel degelijk belangrijk.

Nu moet jij netto een pensioenpremie gaan ophoesten en dat zou zomaar meer kunnen zijn dan het verschil tussen beide werkgevers. Alles hangt af van pensioenfonds en werkgeversbijdrage dus ik zou dat een volgende keer meenemen als ik jou was.

Zelf was dit bij mijn vorige overstap wel een belangrijk punt. Mijn werkgever stort maandelijks ruim 700 euro in mijn pensioenpot. Overigens was ik daar op mijn 28ste ook totaal niet mee bezig hoor... :-)
Kan dit niet bruto? Is in het geval van géén pensioen de pensioenaangroei niet 0, waardoor er jaarruimte is?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189444871
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 10:40 schreef baskick het volgende:

[..]

Kan dit niet bruto? Is in het geval van géén pensioen de pensioenaangroei niet 0, waardoor er jaarruimte is?
Klopt, jaarlijks kun je obv de jaarruimte de premies aftrekken van de IB.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_189445427
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 10:32 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Richtbedrag zou zijn 250-300 euro. Dat heb ik ooit eens uitgerekend hier in het Fok forum. Ik kan het even niet terugvinden maar levert een klein pensioen op, qua hoogte vergelijkbaar met je AOW.
Met 300 ¤ per maand ga je dat niet redden bij de huidige lage rentestand. Om een levenslang extra bruto pensioentje (dus naast je AOW) van 12.500 ¤ bruto per jaar op te bouwen, moet je op je 67/78e jaar ongeveer een pot van 210.000 ¤ bijeen hebben gespaard. Daar heb je nog 40 jaar/480 maanden de tijd voor, dus da's een kleine 440 ¤ per maand.
pi_189448643
Wederom hartelijk dank voor jullie reacties.

@Hallmark; bedankt voor de voorbeelden van Brand New Day en Bright.

Stel ik ga met een van deze aanbieders in zee en ik leg bijv. 250 euro per maand in. Is het mogelijk om deze opbouw - indien ik bij een volgende werkgever terecht kom met een CAO en pensioensregeling - mee te nemen en samen te voegen met het pensioenfonds van betreffende werkgever?

Nu heb ik bij twee vorige werkgevers ook pensioen opgebouwd. Is het mogelijk om dit ook samen te voegen met aanbieders zoals een Brand New Day of Bright?
pi_189449397
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:59 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Met 300 ¤ per maand ga je dat niet redden bij de huidige lage rentestand. Om een levenslang extra bruto pensioentje (dus naast je AOW) van 12.500 ¤ bruto per jaar op te bouwen, moet je op je 67/78e jaar ongeveer een pot van 210.000 ¤ bijeen hebben gespaard. Daar heb je nog 40 jaar/480 maanden de tijd voor, dus da's een kleine 440 ¤ per maand.
Ik vind 440 euro per maand ook nog weinig als je vanwege inflatie meeneemt dat elke 30 jaar de prijzen verdubbelen.
Als je pensioen zelf wilt regelen zit je toch al gauw tegen de 800-1000 euro per maand.
Ik zat dicht tegen die 800 euro per maand bij mijn vorige werkgever bij een pensioenfonds. 50% voor mij en 50% voor werkgever.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189449426
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 17:00 schreef DiemenZijde_ het volgende:
Wederom hartelijk dank voor jullie reacties.

@:Hallmark; bedankt voor de voorbeelden van Brand New Day en Bright.

Stel ik ga met een van deze aanbieders in zee en ik leg bijv. 250 euro per maand in. Is het mogelijk om deze opbouw - indien ik bij een volgende werkgever terecht kom met een CAO en pensioensregeling - mee te nemen en samen te voegen met het pensioenfonds van betreffende werkgever?

Nu heb ik bij twee vorige werkgevers ook pensioen opgebouwd. Is het mogelijk om dit ook samen te voegen met aanbieders zoals een Brand New Day of Bright?
Het pensioenstelsel bestaat uit 3 pijlers.
- overheid
- werkgeverregeling
- zelf opbouwen (fiscaal gunstig of niet fiscaal gunstig)

Je kan pijlers niet samenvoegen, maar wat je zelf opbouwt kan je je hele leven doen ook al wijzig je elke maand van werkgever.
Je kan x procent van je jaarinkomen fiscaal gunstig inleggen. Als je werkgever geen regeling heeft dan kan je dit via zelf opbouwen op een fiscaal gunstige rekening doen.. Als je wel een werkgeversregeling hebt dan gaat het percentage van deze regeling ervan af. Als je dan je pensioen moet kopen met je zelf ingelegde rekening betaal je er dan belasting over en daarom mag je het nu van je belasting aftrekken.
Uiteraard mag je meer dan x% inleggen, maar dat kan je nu niet fiscaal aftrekken en als je met pensioen gaat betaal je er dan TOCH belasting over.
Je kan ook zelf op een eigen spaarrekening sparen, maar dan betaal je er nu belasting over en vermogensrenedementheffing.
Voor een beetje pensioen heb je toch al tussen de half miljoen tot miljoen euro nodig.

[ Bericht 11% gewijzigd door sjorsie1982 op 15-10-2019 18:42:47 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189449739
De pijler werkgeverregeling is onderverdeeld is grof weg 3 regelingen, namelijk eindloonpensioen, middelloonpensioen of beschikbare premie regeling.
Eindloonpensioen komt bijna nooit meer voor, dus die sla ik over. Middelloon pensioen is een stelsel dat er een premie wordt ingelegd waarmee de werknemer aanspraak maakt op x% van het huidige pensioengrondslag als de werknemer met pensioen gaat. Deze aanspraak is semi-gegarandeerd. De premie verschilt per aanbieder. Bij pensioenfondsen is dit voor iedereen hetzelfde, maar bij een verzekeraar is deze premie afhankelijk van de leeftijd. Dit komt omdat als de werknemer jong is het bedrag veel kan groeien dan als de werknemer oud is, maar de aanspraak is wel even hoog.
Omdat de middelloonregeling semi-gegarandeerd is, is dit ook een dure regeling voor de werkgever.
De premie bij een pensioenfonds ligt rond de 24% van je pensioengrondslag. Je pensioengrondslag is je jaarinkomen-franchise. De franchise wordt ook vastgelegd in de regeling.
De verdeling van de premie werknemer/werkgever verschilt per werkgever.
Bij verzekeraars is de premie afhankelijk van de afspraken. De verdeling van de premie is ook vastgelegd in afspraken.

Daarna is er beschikbare premie regeling. Werkgever/werknemer leggen een premie in, dit wordt belegd en na afloop moet je van die pot een pensioen kopen. Je pensioen wordt dan maandelijks uitgekeerd tot je dood gaat en dat blijft gelijk gedurende die tijd. De hoogte van de pot is niet belangrijk nadat je je pensioen hebt gekocht. Of je nu 1 maand of 40 jaar leeft nadat je met pensioen gaat speelt geen rol meer. De hoogte van je pensioen is wel gebaseerd op de hoogte van je pot.
Dit wordt vaak aangeboden door verzekeraars. De premie is afhankelijk van afspraken net zoals het aandeel werkgever/werknemer.
Dit is voor de werkgever een goedkope pensioenregeling en is daarom in opmars in NL.

In het algemeen geld dat als je overlijdt voordat je me pensioen gaat, het geld of de regeling niet naar nabestaanden gaat. Je bent het dus eigenlijk gewoon kwijt. Dit effect wordt meegenomen in de hoogte van de premie. Hierdoor wordt de premie lager dan als het geld wel naar de erfgenamen zou gaan. Er betaan wel partnerpensioenen. Dit kan een verzekering zijn of een potopbouw. Bij een verzekering ben je er alleen voor verzekerd als je die verzekering hebt, dus bij een wijziging van baan dan ben je het kwijt. Bij een potopbouw blijf je partnerpensioen staan maar wordt dan eigenlijk bevroren als je van baan wisselt.
Bij scheiding gaat er een gedeelte van je partnerpensioen mee met je ex. Hoe die precies werkt weet ik niet.

[ Bericht 10% gewijzigd door sjorsie1982 op 15-10-2019 18:47:23 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189449890
Het zelf fiscaal gunstig regelen kan grofweg via 2 regelingen, namelijk banksparen en lijfrente.
Bij banksparen wordt het geld op een bankrekening gestort. Na afloop moet je daar pensioen van kopen op de manier zoals hierboven staat. Je rendement is je spaarrente. het enige verschil is dat dit geld bij vroegtijdig overlijden wel naar erfgenamen gaat en dat de uitkering gelimiteerd is tot 20 jaar na pensionering.
Van lijfrente weet ik het minste af. Je betaal premie, dit wordt belegd en na afloop moet je hier ook pensioen van kopen. Deze uitkering loopt wel tot overlijden. Ik weet echter niet wat er gebeurd met het geld bij vroegtijdig overlijden.

het pensioen kopen is onderhevig aan wetswijzigingen. Ik heb geleerd dat als je met pensioen gaat je gehele pot wordt gebruikt voor het kopen van je pensioen. Zit je niet in een slecht jaar en is je pot wat laag dan heb je je hele leven lang dus een lager pensioen dan als je bijvoorbeeld nog 1 jaar had gewacht en de aandelen zouden stijgen. Maar dat mag niet heb ik geleerd.
Echter het schijnt dat er wijzigingen zijn doorgevoerd waardoor dit iets minder star is geworden. Ik weet helaas niet wat die wijzigingen nu zijn op dit moment, laat staan op het moment als je met pensioen gaat.

[ Bericht 31% gewijzigd door sjorsie1982 op 15-10-2019 18:58:02 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189449916
Het niet fiscaal zelf regelen kan ook op de manier die bij je past. Of je lost je huis af, of je spaar op een spaarrekening of je belegt op een beleggingsrekening. Deze inleg is niet belastingaftrekbaar en je mag zelf kiezen wanneer je van dit geld gaat leven. Je betaalt er wel vermogenrendemensheffing over.
je hebt al gauw tussen de half tot 1 miljoen euro nodig trouwens.
Als dit geld op is en je leeft nog dan is het geld ook echt op en dan heb je je aowtje nog met een eventuele werkgeverspensioen.
Dit geld gaat bij vroegtijdig overlijden uiteraard naar je erfgenamen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189449968
Kortom, om een goed pensioenadvies te geven is het van belang welke pensioenregeling je werkgever bied, wat je premie is en wat de verdeling van de premie is voor jou. Daarnaast is het van belang om te weten of je nog ruimte hebt om zelf fiscaalgunstig pensioen op te bouwen.
Dit is fiscaal gunstig omdat je over die premie nu geen belasting betaald, je betaalt er geen vermogenrendementsheffing over. Je gaat pas belasting betalen als je met pensioen bent en op dit moment is het tarief voor pensionada lager dan voor mensen die nog niet met pensioen gaan. Dit betekent dat het veel extra geld opleverd om het zo te doen.
Nadeel is dat je niet bij je geld kan zonder boetes en je krijgt een belastingaanslag (+terugbetalen toeslagen omdat je jaarinkomen in 1x hoog is). Deze belasting aanslag is gebasseerd op je huidige loon+uitkering. Het maakt dan niks uit of je de premie van je belasting kon aftrekken bij inleggen of niet.

Een tijdje terug was er sprake van dat als mensen bijstand moesten aanvragen om wat voor reden dan ook, dit eigen gespaarde pijler 3 pensioen ook meetelde met vermogen, omdat je dit kan kan opnemen (ook al moet je er dan een boete + belasting over betalen). Hier was een hoop gedoe over, en ik weet niet of dit nog zo is.

Vaak zijn werkgeverregelingen verplicht en kan je niet onderuit.

[ Bericht 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 15-10-2019 18:43:12 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189450133
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik vind 440 euro per maand ook nog weinig als je vanwege inflatie meeneemt dat elke 30 jaar de prijzen verdubbelen.
Als je pensioen zelf wilt regelen zit je toch al gauw tegen de 800-1000 euro per maand.
Ik zat dicht tegen die 800 euro per maand bij mijn vorige werkgever bij een pensioenfonds. 50% voor mij en 50% voor werkgever.
Ik reageerde op de opmerking dat een extra pensioen ter hoogte van de aow maximaal 300 ¤ per maand kost. Dat is dus niet zo, dat kost 440 ¤ per maand. Lezen blijft voor velen moeilijk, net als spellen trouwens.
pi_189450138
Met het nieuwe pensioenakkoord verandert bovenstaande trouwens voor de middelloonregeling. Door egoisme en arrogantie van de huidige samenleving wil men niet meer collectief dingen regelen en wil men het eigenhandig zelf regelen. Uit historische cijfers blijkt dat je dan altijd minder hebt, maar goed, men wil dit nu eenmaal. De politiek is hier helaas gevoelig voor en mede door de lage rente wordt nu het 1 en ander verandert. Hoe dit gaat uitpakken weet ik niet.
Mensen hebben historisch gezien altijd elkaar nodig gehad. Alleen red je het gewoon simpelweg niet en samen bouw je altijd meer op dan alleen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189450155
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:49 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ik reageerde op de opmerking dat een extra pensioen ter hoogte van de aow maximaal 300 ¤ per maand kost. Dat is dus niet zo, dat kost 440 ¤ per maand. Lezen blijft voor velen moeilijk, net als spellen trouwens.
Dat had ik er niet uit gehaald. Daarnaast moe je het eigenlijk verdubbellen als je nog minmaal 30 jaar moet werken vanwege de inflatie. 2% inflatie per jaar betekent een verdubbeling van de prijzen elke 30 jaar.
Spellen hou ik op fok geen rekening mee, dus mijn verhalen zitte naltijd vol typefouten en grammaticafouten. De ergste probeer ik er altijd achteraf nog uit te halen, net zoals scheve zinnen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189450244
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
..... Je gaat pas belasting betalen als je met pensioen bent en op dit moment is het tarief voor pensionada lager dan voor mensen die nog niet met pensioen gaan. Dit betekent dat het veel extra geld opleverd om het zo te doen.

Dit was vroeger een juist advies, maar voor ingewijden is dit inmiddels achterhaald. Het is in Den Haag voor kenners een "publiek geheim" dat de inkomstenbelasting (ook voor ouderen) de komende decennia drastisch omhoog moet. Dit houdt verband met de financiering van de sociale voorzieningen. De groep werkenden wordt steeds kleiner en de groep uitkeringstrekkers wordt steeds groter. Naar verwachting zal het het aantal asielzoekers de komende jaren exploderen en wordt doorlopend opgevolgd door een een grote groep daar achter aan in het kader van de gezinshereniging.

Er wordt gesproken over het invoeren van een vlaktaks van 50 a 60 %, ook over de minimum lonen en -minimum uitkeringen. Het gaat echt allemaal heel anders worden vanaf ca. 2030.
pi_189450279
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:57 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Dit was vroeger een juist advies, maar voor ingewijden is dit inmiddels achterhaald. Het is in Den Haag voor kenners een "publiek geheim" dat de inkomstenbelasting (ook voor ouderen) de komende decennia drastisch omhoog moet. Dit houdt verband met de financiering van de sociale voorzieningen. De groep werkenden wordt steeds kleiner en de groep uitkeringstrekkers wordt steeds groter. Naar verwachting zal het het aantal asielzoekers de komende jaren exploderen en wordt doorlopend opgevolgd door een een grote groep daar achter aan in het kader van de gezinshereniging.

Er wordt gesproken over het invoeren van een vlaktaks van 50 a 60 %, ook over de minimum lonen en -minimum uitkeringen. Het gaat echt allemaal heel anders worden vanaf ca. 2030.
Mijn advies is dan ook gebaseerd op de huidige wijze.
Berekeningen maken hebben ook geen zin behalve als je binnen 4 jaar met pensioen gaat. Elke paar jaar wijzigt er wel iets in pensioenland. Wellicht is over 30 jaar jouw verhaal ook al achterhaalt en is het tarief voor pensionada toch weer lager.

Een paar jaar geleden hebben ze bijvoorbeeld het percentage wat je fiscaal gunstig kan inleggen verlaagd, waardoor je minder kan aftrekken van de belastingdienst en dus ook minder pensioen kan opbouwen.

De enige zekerheid met financiele berekeningen die langer dan 4 jaar zijn, is dat de berekening niet klopt.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 15-10-2019 19:14:14 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189450309
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mijn advies is dan ook gebaseerd op de huidige wijze.
Berekeningen maken hebben ook geen zin behalve als je binnen 4 jaar met pensioen gaat. Elke paar jaar wijzigt er wel iets in pensioenland. Wellicht is over 30 jaar jouw verhaal ook al achterhaalt en is het tarief voor pensionada toch weer lager.

De enige zekerheid met financiele berekeningen die langer dan 4 jaar zijn, is dat de berekening niet klopt.
Van harte mee eens, dat maakt het voor TS (die 28 is) ook zo verdomd moeilijk...
pi_189450340
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 19:01 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Van harte mee eens, dat maakt het voor TS (die 28 is) ook zo verdomd moeilijk...
Daarom zou ik meegaan met de flow en de werkgeverregeling aanhouden. De kans is groot dat je toch geen andere keuze hebt en vaak is dit financieel gunstiger.
Ik zou daarna zelf tot het maximale inleg via pijler 3 nog beleggen of banksparen om je verzamelinkomen laag te houden zodat je nog toeslagen zou kunnen krijgen.
Een afbetaald huis is ook handig trouwens.

Als teveel mensen een afbetaald huis hebben dan is het positieve effect daarop ook gauw voorbij want dan wordt dit weer extra belast.

Mijn ervaring met pensioenregelingen bij werkgevers is dat het loon hier ook op gebaseerd is. Betaalt de werkgever bv de gehele premie dan betalen je ze minder loon dan als het 50/50 verdeeld is. Heeft je werkgever middeloon of beschikbare premie regeling dan wordt je loon hier ook gewoon op aangepast. Beschikbare premie regeling is echt stukken en stukken goedkoper voor de werkgever, dus dan kan je loon ook wat hoger.

Je ziet ook dat in sectoren waar jonge mensen werken en met verplicht bij een pensioenfonds zit (dus gelijke premie voor iedereen onafhankelijk van leeftijd) het moeilijker hebben om mensen aan te trekken, vanwege de hoge kosten.

Bij een pensioenfonds betaal je als je jong bent veel en veelst teveel premie en als je ouder bent veel en veelst te weinig. Zit je je hele leven bij dit pensioenfonds dan middelt dit uit en maakt het niks uit.

[ Bericht 8% gewijzigd door sjorsie1982 op 15-10-2019 19:10:33 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')