abonnement Unibet Coolblue
pi_189413449
Spongebob ligt onder vuur door ’kolonialisme’

Een hoogleraar van de Universiteit van Washington heeft in een artikel uiteen gezet hoe tv-serie Spongebob Squarepants, in haar ogen, kolonialisme en geweld promoot. Professor Holly Barker stelt dat inwoners van Bikinibroek, het stadje waar SpongeBob SquarePants woont, het gebied op onacceptabele wijze hebben gekoloniseerd van de oorspronkelijke bewoners.



„De tv-serie maakt kijkers minder gevoelig voor geweld door kolonisten, normaliseert het verwijderen van het Bikinivolk van het land van hun voorouders, en wast Amerikaanse wreedheden via het verhaal van de Bikini’s wit”, aldus Barker.

Volgens de professor is het verhaal van Spongebob overduidelijk geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van ’Bikini atol’, onderdeel van de Marshalleilanden. De oorspronkelijke bewoners werden daar gedurende de Koude Oorlog weggehaald, waarna de Amerikanen het eiland gebruikten voor nucleaire doeleinden, beschrijft Fox News.

„Kinderen raken gewend aan het feit dat een een Amerikaans karakter genaamd Spongebob woont in het land van anderen”, besluit professor Barker.



Hamburgers
Barker wijst nog naar de ’culturele toe-eigening’ van de Pacifische cultuur met Hawaii-shirts, huizen in de vorm van ananassen, Paaseilandhoofden en het geluid van, volgens haar, kenmerkende gitaarmuziek.

„We moeten ons ongemakkelijk voelen over een hamburger-etende Amerikaanse gemeenschap die het Bikini-eiland bezet en de manier waarop dat ieder aspect van soevereiniteit ondermijnt”, besluit de professor.

SpongeBob viert dit jaar zijn 20e verjaardag. De makers hebben nog niet gereageerd op het artikel.
https://www.telegraaf.nl/(...)ur-door-kolonialisme
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189413457
Not a single fuck was given
  User die overal opduikt 2022 zondag 13 oktober 2019 @ 16:01:27 #3
186611 Haags
pi_189413464
Uh, juist ja _O-
Zonder wrijving geen glans
pi_189413488
Hmmmmkay.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 13 oktober 2019 @ 16:04:07 #5
206731 Mortaxx
Doomer
pi_189413496
Bah
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 13 oktober 2019 @ 16:04:14 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189413499
:')

Dit soort mensen maakt de wereld kapot. Flikker op met deze onzin
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 13 oktober 2019 @ 16:04:27 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_189413504
Iemand die zo'n bullshit schrijft mag van mij meteen van die universiteit getrapt worden en verplicht hamburgers gaan bakken in de mac.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_189413569
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:04 schreef Harvest89 het volgende:
Iemand die zo'n bullshit schrijft mag van mij meteen van die universiteit getrapt worden en verplicht hamburgers gaan bakken in de mac.
Ze heeft meerdere boeken over dat onderwerp geschreven en prijzen ermee gewonnen bij haar universiteit.
https://anthropology.wash(...)ished-teaching-award
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189413578
quote:
met Hawaii-shirts
Dat is naar mijn weten geen vinding van de inheemse Pacifische culturen.

Verder heeft dit verhaaltje een hoog De Speld-gehalte.
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 13 oktober 2019 @ 16:13:44 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189413627
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ze heeft meerdere boeken over dat onderwerp geschreven en prijzen ermee gewonnen bij haar universiteit.
https://anthropology.wash(...)ished-teaching-award
Universiteit sluiten.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189413828
Ze ziet er ook wel uit als zo'n type dat dit soort onzin verzint.
  zondag 13 oktober 2019 @ 16:35:29 #12
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_189413898
Ze ziet eruit als een vent met lange haren
  zondag 13 oktober 2019 @ 16:39:00 #13
168739 Red_85
'echt wel'
pi_189413960
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:04 schreef Harvest89 het volgende:
Iemand die zo'n bullshit schrijft mag van mij meteen van die universiteit getrapt worden en verplicht hamburgers gaan bakken in de mac.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_189413988
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Dat is naar mijn weten geen vinding van de inheemse Pacifische culturen.

Verder heeft dit verhaaltje een hoog De Speld-gehalte.
Maar je gelooft wel dat het leven in Ananas huizen cultural appropriation is _O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189414111
Jaja alles wat blank of westers is is racisme. :O

Boeiend.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189414136
Vermoeiend dit soort lui :')
pi_189414143
Ik ga er toch maar even serieus op in. Misschien dat mevrouw Barker ergens een puntje heeft.

Of iemand antwoord kan geven?...

quote:
5s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Spongebob ligt onder vuur door ’kolonialisme’

Een hoogleraar van de Universiteit van Washington heeft in een artikel uiteen gezet hoe tv-serie Spongebob Squarepants, in haar ogen, kolonialisme en geweld promoot. Professor Holly Barker stelt dat inwoners van Bikinibroek, het stadje waar SpongeBob SquarePants woont, het gebied op onacceptabele wijze hebben gekoloniseerd van de oorspronkelijke bewoners.
Wie zijn die oorspronkelijke bewoners dan?

quote:
„Kinderen raken gewend aan het feit dat een een Amerikaans karakter genaamd Spongebob woont in het land van anderen”, besluit professor Barker.
Wederom welke anderen? De wereld van Spongebob wordt bewoond door tal van idiote figuren. Ik zie niet in hoe Spongebob daarbij de rol van kolonisator heeft.

quote:
Hamburgers
Barker wijst nog naar de ’culturele toe-eigening’ van de Pacifische cultuur met Hawaii-shirts, huizen in de vorm van ananassen, Paaseilandhoofden en het geluid van, volgens haar, kenmerkende gitaarmuziek.
Hoezo? Wat is er mis mee om voorbeelden uit andere culturen te gebruiken in een tekenfilm?
pi_189414202
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoezo? Wat is er mis mee om voorbeelden uit andere culturen te gebruiken in een tekenfilm?
Dat is volgens haar cultural appropriation. Je mag als wit persoon niet de gebruiken, gewoontes, haardracht, kleding enz enz van andere culturen gebruiken. Blijkbaar leefde de oorspronkelijke bewoners in ananashuizen en droegen ze Hawai-shirts.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189414286
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:35 schreef Twiitch het volgende:
Ze ziet eruit als een vent met lange haren
Hoe heet die fokker ook al weer?
pi_189414344
Man man man, die is flink van het padje af _O- 8)7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 13 oktober 2019 @ 17:03:00 #21
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_189414374
quote:
11s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:58 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Hoe heet die fokker ook al weer?
Dat is precies degene waar ik ook aan dacht :')
pi_189414387
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Maar je gelooft wel dat het leven in Ananas huizen cultural appropriation is _O-
Neuh. Sowieso zie ik het probleem van gebruikmaken van dingen uit andere culturen niet zo. Uitwisselingen daartussen lijkt al zo'n beetje zo oud als de mensheid zelf.
pi_189414393
quote:
10s.gif Op zondag 13 oktober 2019 17:03 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dat is precies degene waar ik ook aan dacht :')
Tja, winkelverbod, universiteitsverbod, wat maakt het uit. :D
pi_189414397
quote:
11s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:58 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Hoe heet die fokker ook al weer?
Het is Hakuna!
pi_189414798
quote:
5s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Spongebob ligt onder vuur door ’kolonialisme’

Een hoogleraar van de Universiteit van Washington heeft in een artikel uiteen gezet hoe tv-serie Spongebob Squarepants, in haar ogen, kolonialisme en geweld promoot. Professor Holly Barker stelt dat inwoners van Bikinibroek, het stadje waar SpongeBob SquarePants woont, het gebied op onacceptabele wijze hebben gekoloniseerd van de oorspronkelijke bewoners.

[ afbeelding ]

„De tv-serie maakt kijkers minder gevoelig voor geweld door kolonisten, normaliseert het verwijderen van het Bikinivolk van het land van hun voorouders, en wast Amerikaanse wreedheden via het verhaal van de Bikini’s wit”, aldus Barker.

Volgens de professor is het verhaal van Spongebob overduidelijk geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van ’Bikini atol’, onderdeel van de Marshalleilanden. De oorspronkelijke bewoners werden daar gedurende de Koude Oorlog weggehaald, waarna de Amerikanen het eiland gebruikten voor nucleaire doeleinden, beschrijft Fox News.

„Kinderen raken gewend aan het feit dat een een Amerikaans karakter genaamd Spongebob woont in het land van anderen”, besluit professor Barker.

[ afbeelding ]

Hamburgers
Barker wijst nog naar de ’culturele toe-eigening’ van de Pacifische cultuur met Hawaii-shirts, huizen in de vorm van ananassen, Paaseilandhoofden en het geluid van, volgens haar, kenmerkende gitaarmuziek.

„We moeten ons ongemakkelijk voelen over een hamburger-etende Amerikaanse gemeenschap die het Bikini-eiland bezet en de manier waarop dat ieder aspect van soevereiniteit ondermijnt”, besluit de professor.

SpongeBob viert dit jaar zijn 20e verjaardag. De makers hebben nog niet gereageerd op het artikel.
https://www.telegraaf.nl/(...)ur-door-kolonialisme
Clickbait van de Telegraaf. Ik betwijfel of ze het artikel van Barker hebben gelezen, dat zit nl achter een betaalmuur.
https://muse.jhu.edu/article/734722
Daar vind je alleen het abstract.
Zonder het artikel zelf gelezen te hebben valt er niet veel zinnigs over te zeggeen, imho.
And it's only the giving
That makes you
What you are
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')