abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189667787
Ik help sinds dit schooljaar elke donderdag bij de lunch, wat een happening is dat zeg oO<
  maandag 28 oktober 2019 @ 16:54:32 #77
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_189669474
Hier hadden ze geen informatieavond. Wel kindfocusgesprekken aan het begin van het jaar gehad. Woensdag hebben ze hun eerste uitje met de auto naar het bos. Autostoeltjes wordt gevraagd om mee te geven.
Vorig schooljaar (N en L zijn in maart begonnen) hebben ze 2 uitjes met auto’s gehad. 1x hadden ze thema vervoer en gingen ze dus door de tunnel, met het pontje etc om zo van alles te zien. 1x gingen ze naar het strand.
Als het kan proberen ze een uitje te doen die binnen het thema past. Hartstikke leuk.
Schoolfoto’s zijn hier in februari. Hallo bleke bekkies. (Niet dat N en L heel bruin worden 😂).
Ik help als ik kan wel mee op school.
pi_189669515

[ Bericht 100% gewijzigd door vencodark op 28-10-2019 17:00:42 ]
pi_189669553
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2019 13:51 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Hier ook Montessori en ik betaal 50 euro eigen bijdrage per jaar.

Er hangt wel een briefje aan het raam van het lokaal waarop je je kan aanmelden voor allerlei activiteiten. Ik werk vaak onder schooltijd, dus ik kan ook gewoon zelden. Vorig schooljaar heb ik welgeteld 3 x meegeholpen met iets en ik heb nooit de vraag van de juf gehad of ik wat vaker zou kunnen. Ze weet dat ik werk en meer dingen te doen heb.
Ik zie nu dat ik in het kleutertopic post.. Bij de kleuters was er wel meer hulp nodig bij het knutselen, elke keer weer. Maar nu in de middenbouw(groep 3-4-5) echt een stuk minder.
Ik heb 1 info/introavond gehad (waar ik niet heen ben gegaan ivm andere ouderavond), 1 schoonmaakavond (in een uurtje klaar), 1 open ochtend koffie schenken(vooral veel gekletst en ik maak me vooral druk als bieb-coordinator (gemiddeld 2 uur per week, maar zelf in te delen). Dat is prima te doen als niet werkende.
pi_189673494
Hier ook Montessori, wij betalen ¤230 per jaar. Flink bedrag wel (zeker x3 straks...), maar ik ben tevreden over wat we er voor terug krijgen en ben blij dat de kosten voor ons niet van invloed hoeven zijn op de schoolkeuze. En hier ook veel helpende papa’s gelukkig. Bij timmeren waren er alleen vaders en het kerstdiner wordt ook altijd door vaders begeleid. Ik heb woensdag mijn vuurdoop als biebmiep. Verder moet ik ook veel hulpdingen laten schieten omdat ik geen oppas heb. Hierbij konden de meiden gelukkig mee en dit ligt me ook wel denk ik, luizenmoeder is aan mij niet besteed.

We zijn overigens ook erg blij met onze schoolkeuze nadat een van mijn neefjes op zijn eerste wendag op de andere potentiële school tijdens het buitenspelen gewoon zelf op pad kon gaan en toevallig door een mevrouw drie straten verderop gevonden werd en terug naar school gebracht werd... en wat werd afgedaan met “er was een invaller en van de gemeente mogen we geen hek om het schoolplein”.
pi_189673635
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 20:27 schreef FlyingFish het volgende:
Hier ook Montessori, wij betalen ¤230 per jaar. Flink bedrag wel (zeker x3 straks...), maar ik ben tevreden over wat we er voor terug krijgen en ben blij dat de kosten voor ons niet van invloed hoeven zijn op de schoolkeuze. En hier ook veel helpende papa’s gelukkig. Bij timmeren waren er alleen vaders en het kerstdiner wordt ook altijd door vaders begeleid. Ik heb woensdag mijn vuurdoop als biebmiep. Verder moet ik ook veel hulpdingen laten schieten omdat ik geen oppas heb. Hierbij konden de meiden gelukkig mee en dit ligt me ook wel denk ik, luizenmoeder is aan mij niet besteed.

We zijn overigens ook erg blij met onze schoolkeuze nadat een van mijn neefjes op zijn eerste wendag op de andere potentiële school tijdens het buitenspelen gewoon zelf op pad kon gaan en toevallig door een mevrouw drie straten verderop gevonden werd en terug naar school gebracht werd... en wat werd afgedaan met “er was een invaller en van de gemeente mogen we geen hek om het schoolplein”.
Ik vraag me af waar dan het verschil in zit. 230 euro per jaar tegenover 50 euro voor hetzelfde onderwijs. Ik vind het nogal een verschil.
  maandag 28 oktober 2019 @ 20:36:42 #82
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_189673700
Hier bij de kleuters 4 keer per jaar naar het bos (elk seizoen 1 keer) vervoer daarvoor wordt door de klassenouder geregeld, zitverhogers worden eigenlijk door elke ouder meegegeven. Verder sportdag, Sint, Kerst.

Het valt mij juist op dat er in groep 3 meer hulp gevraagd wordt. DIt jaar al 2 excursies, 1 sportdag, 1 bak-dag, en dan komen Sint en Kerst er nog aan. Verder is er elke week 3 ochtenden flitsen (tempo-lezen) waarbij ouders helpen (20 min meteen na start school, dus prima te doen voor mij, dus ik help 1 keer per week).

O, en for the record, een reguliere katholieke basisschool (zonder godsdienstonderwijs) met een ouderbijdrag van geloof ik ¤25 per kind.
  maandag 28 oktober 2019 @ 20:37:58 #83
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_189673731
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 20:33 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik vraag me af waar dan het verschil in zit. 230 euro per jaar tegenover 50 euro voor hetzelfde onderwijs. Ik vind het nogal een verschil.
De school bepaalt natuurlijk zelf waar dat aan op gaat. Extra les/ buitenspeel/ themamaterialen? Extra uitjes? Betaalde workshops/ gastlessen? Huur van locatie voor sportdag? Duurder schoolreisje?
  maandag 28 oktober 2019 @ 20:42:22 #84
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_189673828
De ouderbijdrage gaat toch naar de oudervereniging? Daarvan worden bij ons extra dingen bekostigd, bijvoorbeeld cadeaus voor de meesters en juffen, Sinterklaas, kerst, etc.

Ik heb in groep 3 als klassenouder nog niks hoeven doen dit schooljaar :o. Alleen 3x luizenpluizen.
KuikenGuppy
pi_189673931
Ik weet dat wij sowieso relatief kleine klassen hebben (max 25 kinderen, meestal 20) en ook een kleine school zijn (8 klassen + kdv), dat zal er ook wel mee te maken hebben. En verder wat ze qua materiaal gebruiken natuurlijk. De midden- en bovenbouw hebben hier allemaal een tablet van school inclusief persoonlijke software en de ruimtes voor de lokalen staan vol met computers.
pi_189674077
Tja, steeds grotere tweedeling krijg je zo. Tussen ouders die zich dergelijk onderwijs wel kunnen veroorloven en ouders die dat niet kunnen. En alle gevolgen die dat verder heeft, ook nu met het lerarentekort.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_189674243
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2019 20:37 schreef mousemicky het volgende:

[..]

De school bepaalt natuurlijk zelf waar dat aan op gaat. Extra les/ buitenspeel/ themamaterialen? Extra uitjes? Betaalde workshops/ gastlessen? Huur van locatie voor sportdag? Duurder schoolreisje?
Dat is ook zo. Maar toch... een verschil van 180 euro per kind (als ik even naar FF en mezelf kijk). In groep 3 krijgen de kinderen bij Noor zwemles en dan betaal je 25 euro extra voor een schooljaar. Ook redelijk goedkoop volgens mij. Is het niet zo dat het ook ligt aan de hoogte van subsidies die de scholen van de gemeenten krijgen?
pi_189674453
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2019 20:51 schreef Franny_G het volgende:
Tja, steeds grotere tweedeling krijg je zo. Tussen ouders die zich dergelijk onderwijs wel kunnen veroorloven en ouders die dat niet kunnen. En alle gevolgen die dat verder heeft, ook nu met het lerarentekort.
Behalve dat deze bijdrage niet verplicht is natuurlijk. Ik durf met zekerheid te zeggen dat er minimaal een tiental kinderen zijn waarvan de ouders dit geld niet kunnen en dus hoeven te betalen. En wellicht dat het ook daardoor duurder is voor de wel betalers, waarbij het ‘kleine school’ argument juist een nadeel is. Maar het verschil is wel groot idd.
pi_189674620
Nee, het ligt niet aan subsidies, een school is helemaal vrij in de hoogte van de ouderbijdrage, en ook waar die aan wordt uitgegeven. En dus een +1 op Franny: die ouderbijdrage zo hoog laten oplopen betekent dus dat mensen die die bijdrage niet kunnen opbrengen niet zullen kiezen voor een school met zo'n hoge bijdrage.

Er is nu trouwens ook een initiatief voor een wetsvoorstel dat scholen verbiedt om kinderen van ouders die die vrijwillige bijdrage niet betalen uit te sluiten van bijv. schooluitjes en gebruik van schooltablets (het gebeurt) (echt :{ ) .

Ohja. Hai! Ik was even weg. En toen miste ik het toch een beetje, hier. A is inmiddels 5 en reuzegezellig, vooral na lange schooldagen en als ze, zoals nu, ziek is :+ . Vanavond vertelde ze bloedserieus dat beter worden saai is, en straks 'kent de klas me niet meer mam'. Hokay. Vijf, dus.
pi_189674657
Razz O+ hey
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_189674689
Ik moet de rekening voor dit jaar nog krijgen, maar het zal om en nabij de 45 euro liggen qua eigen bijdrage. En daar komt dan nog overblijfbijdrage ivm continuerooster bij. Totaal zal het neerkomen op ongeveer +/-175 euro per kind. In de bovenbouw is het iets duurder ivm duurdere schoolreisjes (groter pretpark, verder weg etc.). Ik vind het best een smak geld als ik het x3 moet betalen, maar ben wel erg tevreden over de school.

Voor mensen die het niet kunnen betalen is de ouderbijdrage betalen toch overigens geen must? Ik heb me er nooit in verdiept, maar ze noemen de 45 euro bijdrage bij ons 'vrijwillig'. Of is dat alleen de naam maar is er niets vrijwilligs aan? Ik dacht dat basisonderwijs in principe kostenloos zou moeten zijn. Even afgezien van eventuele overblijfbijdragen dan, want daar kies je als ouder zelf voor. Overblijven is bij onze school zelfs met continuerooster geen must, je hebt dan alleen erg weinig tijd tussen de middag dus ik schat in dat 98+% gewoon overblijft.
pi_189674796
Dit herinnerde ik me nog:

Zeker zeven kinderen uit Hellevoetsluis hebben dagenlang met het schrikbeeld rondgelopen dat ze donderdagavond niet mee mogen eten tijdens het kerstdiner op hun school. Hun basisschool De Wateringe verbood hen de toegang, omdat hun ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet hadden betaald. Vanavond zwichtte de schoolleiding onder alle protesten en na vragen van deze krant en besloot de kinderen toch toe te laten.

Dus ik zet een beetje mijn vraagtekens bij het vrijwillige, ook al gebeurd dit niet bij elke school.
pi_189674802
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 21:13 schreef Razzztwizzzle het volgende:

Er is nu trouwens ook een initiatief voor een wetsvoorstel dat scholen verbiedt om kinderen van ouders die die vrijwillige bijdrage niet betalen uit te sluiten van bijv. schooluitjes en gebruik van schooltablets (het gebeurt) (echt :{ ) .

Dit klinkt heel naar. Hoe kun je dat als school verzinnen. -O- Ik word vooral naar van het feit dat het hier vaak al om kwetsbare kinderen gaat die het thuis in verband met de financiële situatie niet makkelijk hebben en dan lopen ze op school ook nog tegen een muur aan. ;(

Tot zover de 'vrijwillige' bijdrage dus. -O-

En Razz :W
  maandag 28 oktober 2019 @ 21:23:48 #94
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_189674894
Vrijwillige bijdrage is vrijwillig, maar als niemand betaald zijn er bepaalde zaken die niet meer gedaan kunnen worden. Musical, schoolreis, Sint, kerst, Pasen, Kinderboekenweek, Vaderdag, Moederdag, Koningsspelen, onze schoolapp wordt er ook uit betaald.
Uitsluiten mag inderdaad niet meer.
pi_189674900
In naam is het vrijwillig, maar er zijn dus best wat scholen (vooral die met een hogere bijdrage) die de druk nogal opvoeren, om ervoor te zorgen dat het wel betaald wordt. Mensen in bijzijn van anderen aanspreken bijvoorbeeld of wat dreigende brieven sturen. Ik heb een keer zo'n brief gezien van een school in Den Haag. Dan krijg je niet bepaald de indruk dat het vrijwillig is..En dat kan dus zover gaan dat kinderen worden uitgesloten van bepaalde activiteiten. Mensen weten dat natuurlijk wel, om welke scholen dat gaat, en dus zullen mensen die zoiets niet kunnen betalen zo'n school mijden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_189674929
Hier is de ouderbijdrage wel echt vrijwillig, al verwachten ze wel dat je op gesprek komt om toelichting te geven als je hem niet kunt betalen. Dat werd in ieder geval tijdens de informatie avond zo verteld. Ik kan me niet meer herinneren hoeveel het was, maar het kwam neer op enkele tientjes per kind per jaar.

Razz. _O- Wolk had 2 weken terug ook zoiets. Ze had waterpokken (voor de 2e keer overigens, en ze heeft meteen een uitbraak veroorzaakt. :@) en ze had daar eigenlijk helemaal geen last van. Maar ze wilde toch niet naar school omdat ze het heel vervelend vond dat de andere kinderen die blaasjes in haar gezicht zouden zien. Erg zelfbewust, ik was daar verbaasd over.
pi_189675053
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 21:25 schreef Roxy_Monke het volgende:
Hier is de ouderbijdrage wel echt vrijwillig, al verwachten ze wel dat je op gesprek komt om toelichting te geven als je hem niet kunt betalen. Dat werd in ieder geval tijdens de informatie avond zo verteld. Ik kan me niet meer herinneren hoeveel het was, maar het kwam neer op enkele tientjes per kind per jaar.

Razz. _O- Wolk had 2 weken terug ook zoiets. Ze had waterpokken (voor de 2e keer overigens, en ze heeft meteen een uitbraak veroorzaakt. :@) en ze had daar eigenlijk helemaal geen last van. Maar ze wilde toch niet naar school omdat ze het heel vervelend vond dat de andere kinderen die blaasjes in haar gezicht zouden zien. Erg zelfbewust, ik was daar verbaasd over.
Als het echt vrijwillig is, dan hoef je m.i. ook niet op gesprek te komen waarom je het niet kan betalen. Vreemde gang van zaken.
pi_189675063
Hey Razz! Wat leuk dat je er weer bent!

Op de reguliere school waar Sjaak op zat was de ouderbijdrage ¤26,- geloof ik. Het schoolreisje was daar los van (nog ¤10,- dacht ik)-, maar daar hadden ze allerlei regelingen voor ouders die dat niet (helemaal of in 1x) konden betalen. Er werd niemand uitgesloten in ieder geval O+
Lijkt me echt heel naar als scholen dat wel doen, alleen maar omdat hun ouders het niet kunnen betalen.

Wij hebben nu de ‘mazzel’ dat de financiering van Sjaak via de gemeente gaat en dat wij niets betalen voor overblijven, school, taxi en eten/drinken. Alles wordt verzorgd O+

Over een week zijn we nu bijna in Amerika! Onze reis gaat gewoon echt bijna beginnen! We gaan een blog bijhouden (of het in ieder geval proberen). Mocht je die willen volgen, stuur dan even een dm/pm, dan stuur ik de link.
pi_189675382
MevrouwC. Wat spannend en leuk die reis zeg. O+
pi_189675638
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 20:33 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Die 50 euro gaat hier naar de oudervereniging. Daar komt een bijdrage voor het schoolreisje uit (in groep 3-4-5, tientje moet je nog bij betalen) of voor kamp (groep 6-7-8, betaal je 25 bij). Verder de feestdagen, onze schoolbieb, decoratie etc. Dus je betaald eigenlijk dan afhankelijk van de groep 50/60 of 75 euro. Verder komt er niks bij.
Het is vrijwillig, niet iedereen betaald, maar genoeg ouders om alles door te laten gaan.

School zelf moet het in principe hebben van de bijdrages van de overheid. Daar huren ze bij ons vooral extra onderwijsassistenten voor in. Ze zoeken wel subsidies voor bijv het opknappen van het schoolplein. Dingen als HB-begeleiding wordt vanuit de overkoepelende organisatie geregeld. Ook deels subsidie van de gemeente volgens mij. Geloofsonderwijs komt van vrijwilligers (als je dat wil), zwemles van de bovenbouw is geregeld via de sportopleiding van het HBO hier (die doen ook koningsdag en sinterklaas). Kunst zijn vaak mensen van de kunstopleiding.. Zo zijn er veel lijntjes om dingen goedkoop/gratis te regelen. Zij krijgen hun stagepunten, en wij de extra handen.

Ze hebben hier weinig extra uitjes, en dan meestal gratis dingen (aanbod van museum of het bos in met eigen vervoer). Qua materiaal is het ook redelijk basic. De ene Montessori is de andere ook niet. De onze is niet zo heel sterk met dingen als knutselen. (Maar mijn kinderen ook niet, dus prima).

(het is nog altijd goedkoper dan de kinderopvang en ook goedkoper dan het voorgezetonderwijs :P )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')