PDF: Analyse solvabiliteit Nederlandse Energieleveranciersquote:Consumentenbond: Schuldenlast energieleveranciers baart zorgen
Van dertig grote energieleveranciers zitten dertien diep in de rode cijfers, concludeert de Consumentenbond na een analyse van jaarverslagen. De bond roept daarom minister Eric Wiebes van Economische Zaken op om consumenten te beschermen tegen de gevolgen van een mogelijk faillissement van hun energieleverancier.
"De energiemarkt is een vechtmarkt geworden, waarbij bedrijven elkaar hevig op prijs beconcurreren. Dat is op zich gunstig voor consumenten, maar alleen zolang dat verantwoord gebeurt. Daar is nu te weinig zicht op", stelt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.
Het is voor consumenten onmogelijk om de financiële gezondheid van een energiebedrijf te controleren, waardoor een vorm van klantbescherming volgens de bond nodig is.
"Een hoge schuldenlast wil niet meteen zeggen dat een bedrijf failliet gaat, maar het is wel een teken aan de wand", aldus Molenaar.
Privatisering for the win!!!quote:Op maandag 7 oktober 2019 13:42 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat de staat deze taak niet op haar neemt. Stroom is een primaire levensbehoefte en zou rechtstreeks geleverd moeten worden tegen kostprijs.
Als de staat dat gaat doen tegen kostprijs betaal hij voortaan het dubbelequote:Op maandag 7 oktober 2019 13:42 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat de staat deze taak niet op haar neemt. Stroom is een primaire levensbehoefte en zou rechtstreeks geleverd moeten worden tegen kostprijs.
Doen we nu al, ruim de helft van de prijs is belasting.quote:Op maandag 7 oktober 2019 15:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als de staat dat gaat doen tegen kostprijs betaal hij voortaan het dubbele
Stroom en aardgas vullen vooral de staatskas vanwege de energiebelasting en gasbaten. Het zijn niet de energiebedrijven die het duur maken want zoals uit het artikel blijkt is er nogal wat concurrentie op de energiemarkt.quote:Op maandag 7 oktober 2019 13:42 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat de staat deze taak niet op haar neemt. Stroom is een primaire levensbehoefte en zou rechtstreeks geleverd moeten worden tegen kostprijs.
quote:Energiebelasting
De overheid wil dat u zuiniger en efficiënter omgaat met energie. Daarom heft de overheid belasting over het verbruik van elektriciteit en aardgas. Door de belasting wordt de totaalprijs van energie hoger. Een hogere energieprijs kan mensen stimuleren minder energie te gebruiken.
quote:https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgasbaten
Voor Nederland is met name het aardgasveld van Slochteren lucratief gebleken. Sinds de ontdekking van dat aardgasveld rond 1960 en het 50-jarig jubileum van het veld heeft de schatkist van het rijk ruim 211 miljard euro aan aardgasbaten binnengekregen.[1] Dat is iets minder dan 80% van de totale aardgasbaten van het rijk.
De vraag is of een prijsstijging door de leveranciers komt of door de overheid met steeds hogere belastingen en de netbeheerders.quote:Op maandag 7 oktober 2019 15:31 schreef vosss het volgende:
Elkaar hevig bevechten op de prijs en dat is gunstig voor de consument??
Hoe krijgt die lul dat zn strot uit?!
Jaar in jaar uit wordt die rekening alsmaar duurder en duurder. Hoe is dat precies gunstig voor mij als consument?
Beide, de overheid met zijn belastingverhogingen en de energiebedrijven door hun vastrecht verhogingen.Daarnaast zijn de prijzen van het netbeheer ook flink gestegen de laatste jaren, van je totaalrekening (gas en elektra) is 400 euro voor netwerkbeheer.quote:Op maandag 7 oktober 2019 15:57 schreef tstile het volgende:
[..]
De vraag is of een prijsstijging door de leveranciers komt of door de overheid met steeds hogere belastingen en de netbeheerders.
Ik mis belangrijke informatie in het bericht. Het is inderdaad nog wel geregeld dat de energielevering doorgaat bij een faillissement, maar het geld aan vooraf teveel betaalde voorschotten ben je kwijt als consument.quote:Op maandag 7 oktober 2019 08:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als een energiebedrijf failliet gaat zal het worden verkocht. Het risico bestaat inderdaad dat stroomlevering van het failliete bedrijf stopt aan het stroomnet. Dat wil niet zeggen dat klanten onmiddelijk zonder stroom komen te zitten. Extra toezicht vanuit het ministerie is van belang lijkt me omdat zelfs klanten die er niets mee te maken hebben geconfronteerd kunnen worden met Blackouts als stroomlevering van een failliete bedrijf stopt aan het stroomnet. Dat bedrijven steeds meer schulden aangaan mag weinig verbazen gezien de extreem lage renteniveaus.
PDF: Analyse solvabiliteit Nederlandse Energieleveranciersquote:10 energiebedrijven in de rode cijfers, Consumentenbond wil actie minister
De tien bedrijven waar het volgens de consumentenbond om gaat zijn: Fenor, Allure Energie, Energie van Ons, DGB Energie, Huismerk Energie, Naked Energy, Vrij op naam, ServiceHouse, OM Nieuwe energie en Vandebron.
Bovengenoemde bedrijven hebben een negatief solvabiliteitsratio, wat de verhouding tussen het eigen vermogen en het totale vermogen aangeeft. Nog eens drie bedrijven hebben een solvabiliteitsratio tussen de 0 en 20 procent: En natuurlijk. HVC. en Budget Energie.
Betaalde voorschotten kwijt
Volgens de Consumentenbond kostte het faillissement de klanten echter wel geld. Klanten raakten hun reeds betaalde voorschotten en de aan hen beloofde welkomstkortingen kwijt.
"Het gaat vaak al om een voorschotbedrag van 150 tot 200 euro in de maand en om de welkomstbonus waarbij het vaak om honderden euro's gaat", aldus een woordvoerder. Sommige consumenten werden extra hard geraakt, doordat zij bij aanvang van hun contract een waarborgsom van honderden euro's hadden betaald.
Daarom bij alles zorgen dat je altijd nadien betaald of bij moet betalen. Zolang ze nog geld van je krijgen zit je goed.quote:Op maandag 7 oktober 2019 22:29 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik mis belangrijke informatie in het bericht. Het is inderdaad nog wel geregeld dat de energielevering doorgaat bij een faillissement, maar het geld aan vooraf teveel betaalde voorschotten ben je kwijt als consument.
De schade kan in de vele honderden euro's lopen afhankelijk van je voorschot. Daar is dus geen speciale consumentenbescherming voor, dus zet je voorschot zo laag mogelijk.
Dat kan tegenvallen. Stel je hebt een waarborgsom betaalt van 100 euro en zou een welkomspremie krijgen van 200 euro maar zou 100 euro moeten bijbetalen omdat je maandbedrag te gering is dan verlies je nog steeds 200 euro.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 09:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Daarom bij alles zorgen dat je altijd nadien betaald of bij moet betalen. Zolang ze nog geld van je krijgen zit je goed.
hoe was de ontwikkeling van de energie prijs de afgelopen 10jaar?quote:Op maandag 7 oktober 2019 15:31 schreef vosss het volgende:
Elkaar hevig bevechten op de prijs en dat is gunstig voor de consument??
Hoe krijgt die lul dat zn strot uit?!
Jaar in jaar uit wordt die rekening alsmaar duurder en duurder. Hoe is dat precies gunstig voor mij als consument?
Dank voor het pdf-je , nuttige informatiequote:Op dinsdag 8 oktober 2019 09:51 schreef Digi2 het volgende:
Bij een faillisement kunnen klanten hun voorschotten, welkomskorting en waarborgsom kwijtraken en dat kan alles bij elkaar oplopen tot een verlies van honderden euros.
[..]
PDF: Analyse solvabiliteit Nederlandse Energieleveranciers
Die welkomstpremie reken ik vaak niet of maar half mee.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 10:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat kan tegenvallen. Stel je hebt een waarborgsom betaalt van 100 euro en zou een welkomspremie krijgen van 200 euro maar zou 100 euro moeten bijbetalen omdat je maandbedrag te gering is dan verlies je nog steeds 200 euro.
En toch is die welkomstpremie vaak de doorslaggevende factor bij 1 jarige contracten .quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die welkomstpremie reken ik vaak niet of maar half mee.
Ik vermoed dat een aanzienlijk aantal overstappers van energie-leveranciers er wel vanuit gaan die te ontvangen. Nu duidelijk is wat de risicos zijn en bekend is om welke bedrijven het gaat kan men rekening houden in de keuzes die men maakt. Ik zou niet kiezen voor een niet of amper solvabele leverancier nu ik dit weet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die welkomstpremie reken ik vaak niet of maar half mee.
Hmm mijn bonus bij Oxxio zit wel veilig. Nuttige info inderdaadquote:Op dinsdag 8 oktober 2019 13:17 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Dank voor het pdf-je , nuttige informatie
Das mooi natuurlijk, maar wat ook belangrijk is, is je teveel betaalde voorschot.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 14:02 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hmm mijn bonus bij Oxxio zit wel veilig. Nuttige info inderdaad
Klopt alleen je vergelijk niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 15:56 schreef Dance99Vv het volgende:
Vult iedereen zijn verbruik altijd eerlijk in ?
Want energiebedrijven willen je maar al te graag hebben, een "beetje" meer verbruik invullen en een fictief persoon erbij levert je al gauw een hogere bonus(welkomsbonus) op.
Bedrijven hebben wel toegang tot je laatste drie jaar verbruik maar daar kijken ze eigenlijk niet naar.
Kun je dus flink mee sjoemelen, wel zorgen dat je online je voorschot kan bijstellen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |