abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:18:52 #1
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_189283346
Recentelijk hebben wij een jaren vijftig woning gekocht. Het dak is nog niet geïsoleerd, daar ga ik nu mee beginnen. Het hardboard wegbreken is inmiddels in één kamer gedaan, op zich is de kap isoleren prima te doen.

Echter, ik zit met één puzzel waar ik nog uit moet komen. Het dak is vrij steil, waarschijnlijk daarom zijn de knieschotten behoorlijk hoog, ongeveer een meter. Op zich mis ik die ruimte niet, maar ik wil graag de schuine kant daarachter natuurlijk ook isoleren.

De knieschot muurtjes zijn gemetseld van een of ander vage grijze steensoort. Die muurtjes staan vreemd genoeg gewoon op de houten vloer. De steensoort lijkt wel een of andere oude gasbetonsoort, maar is wel veel harder dan ytong.

Vragen:

Weet iemand wat dit voor spul is?


Ik heb het idee dat zo'n muurtje op een houten vloer gemetseld, nooit onderdeel van de dragende constructie kan zijn. Klopt die veronderstelling

Hieronder zo'n muurtje

  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:56:51 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:04:36 #3
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_189285914
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 18:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Sluiten de knieschotten in zijn geheel aan op de muur ?
op de buitenmuren bedoel je? zo te zien wel, moet ik nog ontdekken.

De draagbalken van het dak sluiten direct aan op de knieschot-muurtjes. Maar of ze erop leunen betwijfel ik eigenlijk.
pi_189290518
Hier zitten die knieschotten ook. Ze zijn gemaakt van Bims blokken of drijfsteen. Het kan voor zover ik weet nooit een dragende constructie zijn. Daarvoor zijn hier in huis namelijk andere stenen en constructies toegepast.

Ik heb zo'n knieschot er eens uitgeslagen om daarachter te kunnen isoleren en dat was zo gebeurd.
Als ik zag hoe makkelijk het ging kan het nooit dragend zijn.

Later is er een knieschot teruggeplaatst van hout met een hoogte van 50cm
Watch me drijving!
pi_189290566
Hier ligt er BTW een gording achter het knieschot als dragende constructie. Als ik de dikte van de balken op de foto zie moeten er ook ergens 1of 2 liggen.
Watch me drijving!
  zondag 6 oktober 2019 @ 09:16:21 #6
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_189294099
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:08 schreef Boris_Boef het volgende:
Hier ligt er BTW een gording achter het knieschot als dragende constructie. Als ik de dikte van de balken op de foto zie moeten er ook ergens 1of 2 liggen.
Dank je!

Ik denk dat er inderdaad een gording achter zit, kan ik nog niet zien.

Ik ga eens een stukje voorzichtig slopen
pi_189294696
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:06 schreef Boris_Boef het volgende:
Hier zitten die knieschotten ook. Ze zijn gemaakt van Bims blokken of drijfsteen. Het kan voor zover ik weet nooit een dragende constructie zijn. Daarvoor zijn hier in huis namelijk andere stenen en constructies toegepast.

m
Knieschot is idd nooit dragend. Zowel constuctietechnisch als praktisch. Stel je voor een dak te plaatsen op een muurtje die op een halve meter van de buitenmuur staat. Je vloer krijgt een moment te verwerken waar je U tegen zegt.
pi_189294720
Dat dakbeschot lijkt me eterniet of anders asbest achtig materiaal. Ik hoop niet dat je bedoelt met hardboard?

Op zich geen probleem, het is damp open. Wel onder de isolatie een damprem aanbrengen, en eventueel tussen de eterniet en de isolatie.

Ik denk overigens niet dat de knieschotten dragend zijn. Liggen er gordingen in de rest van het dak?
pi_189294736
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 10:16 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]

Knieschot is idd nooit dragend. Zowel constuctietechnisch als praktisch. Stel je voor een dak te plaatsen op een muurtje die op een halve meter van de buitenmuur staat. Je vloer krijgt een moment te verwerken waar je U tegen zegt.
Dat is niet waar. In veel vooral nieuwe huizen worden vaak dragende knieschotten geplaatst als onderdeel van een sporenkap.
  zondag 6 oktober 2019 @ 10:41:42 #10
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_189294974
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 10:19 schreef tux87 het volgende:
Dat dakbeschot lijkt me eterniet of anders asbest achtig materiaal. Ik hoop niet dat je bedoelt met hardboard?

Op zich geen probleem, het is damp open. Wel onder de isolatie een damprem aanbrengen, en eventueel tussen de eterniet en de isolatie.

Ik denk overigens niet dat de knieschotten dragend zijn. Liggen er gordingen in de rest van het dak?
dakbeschot is eterniet, mooi laagje asbest dus. Ligt er keurig in, kom ik niet aan. Op zich is er niet veel isolatieruimte tussen de balken, max 10 cm ongeveer. Ik denk dat ik pir-platen ga gebruiken. Zijn van zichzelf al aardig dampremmend en qua isolerend vermogen het maximale volgens mij.

De knieschotten zijn niet dragend, er zit een hele mooie gording achter.



upload to link

Nu nog even bedenken of ik de muurtjes in zijn geheel ga wegslopen, of dat ik er een luik in maak.
  zondag 6 oktober 2019 @ 12:00:42 #11
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_189295980
quote:
0s.gif [b]Op zondag 6 oktober 2019 10:41 schreef mcmlxiv

Nu nog even bedenken of ik de muurtjes in zijn geheel ga wegslopen, of dat ik er een luik in maak.
Laat je de isolatie van het dak wel aansluiten op de isolatie van de muren.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_189297777
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 12:00 schreef lipje het volgende:

[..]

Laat je de isolatie van het dak wel aansluiten op de isolatie van de muren.
Wat zou het risico zijn als hij achter de knieschotten niet isoleert en de isolatie dus niet aansluit op de muren?
pi_189297902
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 14:13 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Wat zou het risico zijn als hij achter de knieschotten niet isoleert en de isolatie dus niet aansluit op de muren?
Dan koelt die muur in de winter nog steeds lekker af waardoor je kamer weer afkoelt.
Watch me drijving!
  zondag 6 oktober 2019 @ 14:30:28 #14
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_189298088
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 14:19 schreef Boris_Boef het volgende:

[..]

Dan koelt die muur in de winter nog steeds lekker af waardoor je kamer weer afkoelt.
Klopt, daarom moest ik ook achter die muurtjes zijn. Zodat ik ook daar kan isoleren

Het wordt een combi 10cm pir waar ik weinig ruimte heb en 20 cm glaswol waar ik veel ruimte heb denk ik. Rd iets van 4,5
pi_189298154
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 14:19 schreef Boris_Boef het volgende:

[..]

Dan koelt die muur in de winter nog steeds lekker af waardoor je kamer weer afkoelt.
Aha, ik dacht er ontstaan dan misschien wel vochtproblemen of iets dergelijks, maar een relatief klein stuk ontbrekende isolatie achter een knieschot kan zorgen dat een wel geïsoleerde muur afkoelt als ik het goed begrijp?
  zondag 6 oktober 2019 @ 15:16:48 #16
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_189299003
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 14:13 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Wat zou het risico zijn als hij achter de knieschotten niet isoleert en de isolatie dus niet aansluit op de muren?
Koudebrug, condensvorming op plekken waar je dat niet zou willen. En vooral nog steeds veel stoken :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_189302547
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 10:20 schreef tux87 het volgende:

[..]

Dat is niet waar. In veel vooral nieuwe huizen worden vaak dragende knieschotten geplaatst als onderdeel van een sporenkap.
Weer wat geleerd.
pi_189303340
Ik zou ook vooral zorgen dat het niet meer tocht achter de knieschotten. Erg naar als je denkt alles goed geïsoleerd te hebben en ergens komt er nog tocht door
Watch me drijving!
  zondag 6 oktober 2019 @ 20:07:09 #19
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_189304281
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 19:15 schreef Boris_Boef het volgende:
Ik zou ook vooral zorgen dat het niet meer tocht achter de knieschotten. Erg naar als je denkt alles goed geïsoleerd te hebben en ergens komt er nog tocht door
Mee eens. Er zullen ook wel wat bussen pur tegenaan gaan. Het is sowieso een vreemd huis dus improviseren al erbij horen
pi_189311618
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 10:20 schreef tux87 het volgende:

[..]

Dat is niet waar. In veel vooral nieuwe huizen worden vaak dragende knieschotten geplaatst als onderdeel van een sporenkap.
Er is wel een nuance. Hier praat men over een houten balklaag. Deze gemetselde knie schotten kunnen constructief zijn. Meestal is er dan een balk onder geplaatst waarop men de muur metselt. Hierdoor worden de krachten verdeeld over alle vloerbalken.
Bij de huidig kap constructies heb je te maken met een betonvloer. Door de constructeur is dan uitgerekend dat de knieschotten spanning afdragen aan de betonvloer. Dit kan ook als er geen dragende muur een verdieping lager staat.
Jeroentje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')