vouwdeurtje | woensdag 2 oktober 2019 @ 23:53 |
Ik heb een auto met een distributieriem die in principe iedere 4-5 jaar vervangen moet worden. Inmiddels is de riem 5,5 jaar oud (dus is over de termijn maar zit nog wel onder de kilometergrens). Ik rijd gewoon door, overigens weinig (<10dkm/j). De auto is oud, heeft diverse (te verhelpen) problemen en ik heb momenteel geen geld om het te laten maken (heb al veel geld aan reparaties 3 jaar geleden uitgegeven), daarom is het idee om de auto echt op te rijden totdat een koper zich meldt (auto staat te koop) of ik een sloperij bel. Sommige autofabrikanten hanteren een vervangingsinterval van 7 jaar of heel veel kilometers. De vraag is hoe lang een distributieriem (met normale rijstijl) echt mee kan? Graag lees ik ervaringen! Oh ja, nog een vraag: wat gebeurt als de distributieriem knapt? Ik weet dat de motor dan in de soep kan lopen, is dat gevaarlijk als het tijdens het rijden gebeurt? ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 3 oktober 2019 @ 00:04 |
Of de motor in de soep loopt hangt af van het ontwerp van de motor. Sommige motoren ondervinden er geen schade van omdat de kleppen de zuigers niet kunnen raken. Dan is het een kwestie van alles weer op tijd zetten, nieuwe riem monteren en gaan. Andere motoren kan je afvoeren met zware schade (kleppen krom, putten of gaten in de zuigers, soms gebroken nokkenas, etc). Gevaarlijk? Wel als je net een vrachtwagen inhaalt en een tegenligger dichterbij ziet komen. | |
vosss | donderdag 3 oktober 2019 @ 00:26 |
Serieus? ![]() Noooit geweten. Ik dacht altijd als die riem knapt dan is het sowieso einde oefening. ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 3 oktober 2019 @ 00:33 |
Mijn oude Volvo 740 met 8-klepper B230 “red block” was zo’n vrijloper. M’n oude Toyota Corolla 1.6 XLI 16-klepper ook. En er zijn er nog wel een aantal, ook nu nog. | |
T42 | donderdag 3 oktober 2019 @ 01:33 |
Wat heb je? Ik bied sloop prijs | |
T42 | donderdag 3 oktober 2019 @ 01:34 |
Vw 1.6 benzine gebeurd er niks | |
vosss | donderdag 3 oktober 2019 @ 01:37 |
En met een Mazda 6 2.5 Sportbreak GH uit 2009? ![]() | |
vosss | donderdag 3 oktober 2019 @ 01:38 |
Ik vraag dit voor een vriend mezelf. Ik dacht dat die een ketting had, maar weten doe ik het eigenlijk niet ![]() | |
YoshiBignose | donderdag 3 oktober 2019 @ 08:40 |
Al die Mazda 6jes hebben kettingen. Moeten wel 200k/10 jaar meegaan, minstens. Ze kunnen vrij makkelijk controleren of er teveel speling in zit. | |
NoComment | donderdag 3 oktober 2019 @ 09:09 |
Met langer doorrijden wordt het risico dat ie knapt wel groter, aantal km's maakt niet perse veel uit aangezien de riem door ouderdom ook uitdroogt. Er zijn in het verleden heel wat Alfa's met TwinSpark motor in de puinpoeier gelopen omdat men dacht dat 5,5 jaar ook wel goed zou gaan ![]() ![]() En zoals hierboven ergens aangegeven, er is een kans dat de kleppen tov de zuigers vrijlopen als de distributie knapt, maar als dat niet het geval is is het meestal einde oefening. | |
Fer | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:27 |
Ja ze kunnen soms ook we 10 jaar goed blijven . Het is niet te voorspellen. Maar alsnjet gebeurt, heb je opeens geen power meer en beetje geratel onder de kap. | |
vouwdeurtje | donderdag 3 oktober 2019 @ 23:57 |
Ik heb de indruk dat een korte vervangingsinterval zoals opgegeven door sommige autofabrikanten meer dient om zichzelf in te dekken tegen motorschade en het spekken van de omzet dan dat het technisch noodzakelijk is om de riem te vervangen. Ik zie regelmatig occasions op het internet waarvan de distributieriem flink over de voorgeschreven interval zit (5 jaar is geen uitzondering bij oude auto's). Het zijn dan weliswaar geen Alfa's, maar doorsnee merken met interferentie blokken (dus geen Toyota's). | |
NoBody122 | vrijdag 4 oktober 2019 @ 01:04 |
De kans dat het fout gaat wordt op een gegeven moment simpelweg significant en áls het dan fout gaat, kun je je vehikel in de meeste gevallen naar de sloop brengen voor slechts een habbekrats. Dus als je niet zonder je auto kunt en je geen zak geld voor een alternatief hebt rondslingeren wil je dat risico simpelweg niet lopen. | |
kaasplankje | vrijdag 4 oktober 2019 @ 06:38 |
Allemaal mensen net zoals jij die de kosten van onderhoud zo lang mogelijk hebben uitgesteld. En dat is ook wel begrijpelijk als de kosten van dat onderhoud bijna de dagwaarde vd auto zijn. | |
boegschroef | vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:13 |
Het hangt er allemaal van af wat voor motor maar ook wat voor riem er nu op zit en of je bijvoorbeeld lekkages hebt gehad en of die misschien nog eens gedemonteerd is geweest. En of bij een vorige vervanging ook de spanner is vervangen... De levensduur van de riem wordt bijvoorbeeld bepaald door hoeveel bochten deze moet maken. Bij de ene motor is dat meer dan bij de andere. Ook of deze 1 of 2 nokkenassen moet bedienen en of de waterpomp op de riem zit. Daarom is het bijna niet te vergelijken. En wat voor riem zit er nu op, is het een orginele, een goed merk of zo'n tientjes riem van ebay... Bij die laatste zou ik niet snel over het maximum gaan. Zelfde voor de spanner, de meeste 'vergeten' die of plaatsen een goedkope. Teveel of teweinig spanning zorgt ook voor extra slijtage. Of als bij een vorige vervanging ook de waterpomp is vervangen voor een goedkoop exemplaar kan de riem (als deze de waterpomp aandrijft) extra belast worden. Als de auto een lekkage heeft gehad en er is olie (of nog erger koelvloeistof) op de riem is gelekt dan gaat het ook hard. Nu hebben de meeste auto's een 'makkelijk' verwijderbaar kapje om te kijken wat de staat is. Zie je lichte barstjes/haarscheurtjes --> vervangen | |
vouwdeurtje | vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:48 |
Ik heb weer wat geleerd ![]() Toch ben ik nog geïnteresseerd in ervaringen van mensen die een distributieriem over de vervangingsinterval blijven gebruiken. Ik ben benieuwd hoe lang dat goed gaat. | |
Sometimes | vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:59 |
En wat heb je dan aan die informatie? Als het al iets zegt dan alleen van degenen met hetzelfde merk / type auto. Voor de rest kan je er niets mee. | |
vouwdeurtje | vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:04 |
Als meerdere mensen verklaren dat hun distributieriemen aanzienlijk langer dan de voorgeschreven interval meegaan, dan kun je daar wel degelijk een conclusie uit trekken. | |
denattedweil | vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:06 |
Met een DB riem weetje het nooit. In mijn eerste auto (fiat stilo 2.4 abarth) had ik hem laten vervangen. 2 maanden later klapte de riem onderweg. Ik rook een lichte brandlucht en de auto stopte er gewoon mee. Allerlei meldingen in het display. Anwb gebeld en was einde oefening. Uiteindelijk verkocht voor 100 euro aan een lokale dealer. Was even zuur want je kan natuurlijk de volle mep voor een andere auto neerleggen zonder enige inruilwaarde. | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:19 |
Je riem knapt ook niet meteen als je er overheen gaat. Alleen neemt het risico toe, dat is de afweging. Er zullen vast riemen zijn die om de 100.000 vervangen moeten worden maar het probleemloos 200.000km volhouden. Maar als je net een minder exemplaar hebt, of je spanrol breekt of loopt uit z'n lager (is ook deel van de vervanging) dan ben je alsnog de klos. Inspectie is sowieso belangrijk, zie je zwakke plekken of is er lekkage van olie of koelvloeistof op de riem dan haal je de interval niet eens als je pech hebt. | |
Hyperdude | vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:21 |
Hoeveel is de auto van TS waard? 5000: op tijd vervangen 500: boeien | |
IkEetSlakken | zaterdag 5 oktober 2019 @ 01:37 |
Ik heb een paar jaar terug met een Renault megane uit 2005 20k over het aantal km’s gereden. Ik zou wel afwegen wat je wilt.... ik heb m bv laten vervangen en nog geen halfjaar later was de versnellingsbak niet lekker meer... (ging niet meer in z’n 1, na veel geklooi geknars en geknap wel weer) Dus maar gauw verkocht aangezien ik zelf de ellende er van niet wou hebben. Laat een ander daar maar mee aan de gang gaan... | |
suijkerbuijk | zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:19 |
Simpel. Snelweg kilometers zal de riem minder slijten. Elke keer optrekken en afremmen komt er meer kracht op de riem te staan. Pas geleden nog een riem vervangen van een Renault Kangoo 2 1.5 diesel. Deze had zijn eerste riem er nog op zitten van af 2008 en 120k . Kan je controleren aan gezien de originele riem een datum heeft staan. De riem zaten scheuren in. Let op de wagen had ik net gekocht en ik vervang altijd de riem gelijk. Oké waarom geven ze dan 5jaar op? Elke auto word anders gebruik namelijk. De riem is van staal draden en rubber . Dus de weekmakers kunnen er uit verdampen en de staal draad kan op rekken. | |
AQuila360 | zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:14 |
Hoeveel kost het eigenlijk om een distributieriem te vervangen? Grofweg geschat? Volgens de garage zal dat volgend jaar ook moeten bij mijn auto. | |
Sheffield | zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:24 |
Je wilt graag horen dat het lang goed kan gaan, omdat je toch wel gaat doorrijden. | |
R-woud93 | zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:25 |
Zijn meestal wel dure reparaties, voor mijn golf IV kan ik het laten doen voor volgens mij 400 euro (zwart) Dan vervangen ze de distributieriem + spanners en de waterpomp (loopt ook op die riem bij mijn auto) Dealer/op papier zal wel wat duurder zijn ![]() | |
R-woud93 | zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:26 |
Rij nu trouwens al bijna een jaar over tijd met de huidige riem en zit bijna aan de voorgeschreven kilometers ![]() | |
AQuila360 | zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:43 |
Die van mij is 26jaar oud dus misschien zal het daar nog allemaal wat makkelijker bij gaan :p | |
R-woud93 | zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:44 |
Klopt, en als er niet meer op de riem loopt dan alleen de motor zal het wel meevallen allemaal | |
suijkerbuijk | zondag 6 oktober 2019 @ 00:22 |
450 tot 1000euro. Bezit je een 8 klepper motor die zijn het simpel en kan goedkoper zijn. Maar de onderdelen zijn ook niet goedkoop. | |
AQuila360 | zondag 6 oktober 2019 @ 07:25 |
Konijnen! Het is een Toyota Starlet uit ‘95. Zou je ergens op den site kunnen inschatten wat het daarvoor kost? | |
Zolderkamer | zondag 6 oktober 2019 @ 07:38 |
TS het is een gok.. dus afsleep/pechhulpservice goed regelen en altijd rekening houden mbt afspraken Als je zo wilt rijden, dan merk je vanzelf wanneer ie stuk is. Gevaarlijk is het altijd als je auto onverwacht stopt met werken.. Al eens gedacht aan een deeltijd auto? Een b18/b20 heeft tandwielen ipv ketting of riem.. dat gaat gewoon nooit stuk.. (is ook de langstlopende motor) The world's highest mileage car,[1] a 1966 Volvo P1800, traveled more than 4,890,993 km (3,039,122 mi) on its original B18 engine. https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B18_engine | |
suijkerbuijk | zondag 6 oktober 2019 @ 10:51 |
Zeg nog niks . Wat voor motor ligt er in? Dan pas kan je zien wat de onderdelen kosten . Vaak kosten de onderdelen tussen de 100en de 150euro in. 45 euro loon per uur (zwart) 70euro garage , 80/100 euro dealer . 3uur is minimaal met een basis 8klepper blok. | |
GM78 | zondag 6 oktober 2019 @ 11:39 |
Gewoon even verschillende offertes aanvragen. Geen ervaring met Starlet, maar als je er een beetje makelijk bij kan, dan is het nog geen uur werk. | |
GM78 | zondag 6 oktober 2019 @ 11:45 |
Bij een 8 kleppertje van Opel, heb je met vierenhalf uur de koppakking vervangen ![]() Is wel leuk geld verdienen, als je drie uur gaat rekenen voor het vervangen van een riem bij zo'n simpel blokje ![]() | |
suijkerbuijk | zondag 6 oktober 2019 @ 12:45 |
Dat moet je de riem ook los halen en op tijd zetten voor dat de kop er af gaat. En dan de kleppen deksel met 8bouten er onder. Anderen woorden de kop er afhalen is dus maar 30minuten extra werk op de riem . Dus als ik zeg 3 uur riem zit ik er niet ver naast he Logies ik was een automonteur namelijk. | |
Fer | zondag 6 oktober 2019 @ 13:07 |
Tot een bout vast zit | |
GM78 | zondag 6 oktober 2019 @ 15:22 |
Wat lul je nou, met ik was een automonteur ![]() Bij zo'n 8 kleppertje van Opel, heb je letterlijk met een half uurtje tot drie kwartier de riem inclusief waterpomp en thermostaat vervangen. ![]() | |
GM78 | zondag 6 oktober 2019 @ 15:24 |
Zelfs met wat tegenslag, ben ik altijd nog met goed vijf uurtjes klaar geweest | |
suijkerbuijk | zondag 6 oktober 2019 @ 15:30 |
Ik zeg niet dat er simpele motor zijn die makkelijk is. Ik zeg alleen dat hij 3 uur kwijd is als gemiddelde met een motor distributie riem. Ja je kan op de beun manier doen met een krijtje en gaan met de riem. Of je zet alles gewoon goed op tijd zo als het hoort. Maar goed een simpele blok ben je aan onderdelen kwijd in Nederland iets van 100/150 euro met pomp. Bestel je het zelf dan ongeveer 60 tot 80 euro voor een pakket met pomp. De rest zijn uur loon en dat is dealer of beunhaas . Snap jouw aanval niet op wat ik zeg. Maar goed als jij het zo goed weet wel ga naar ts toe en zet die riem er dan maar op voor hem. | |
vouwdeurtje | zondag 6 oktober 2019 @ 18:33 |
¤ 350-500, bij een betrouwbare garage. | |
AQuila360 | zondag 6 oktober 2019 @ 18:57 |
Ok, das te doen. Danku | |
blomke | zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:15 |
2 weken geleden de DR van m'n 1,6HDi Peugeot laten vervangen. Na 12,5 jaar en 2 ton, terwijl voorschrift 10 jaar of 180dkm is. Volgens de garage zag ie er nog goed uit (ik rijd vnl. snelweg, constant 2500 tpm), dus zou nog langer meekunnen. Maar ik rijd 90% van de km's voor het werk en ook buitenland en het idee dat het klap/boem & stilstaan op de snelweg is, vind ik niet fijn. Kostte ¤450,- incl. BTW, waterpomp, roller, spanner en 5 l. koelvloeistof. | |
blomke | zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:16 |
Het zijn vooral de sleuteluren. Als de monteur er makkelijk bij kan en weinig hoeft los te halen, kan het met 2 - 3 uren gedaan zijn. | |
TR08 | zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:20 |
Mijn broertje heeft een motorblok volledig in puin gedraaid met een riem die nog niet aan de kilometers was maar wel over de jaren. 7 jaar waar 5 de grens was o.i.d. Weet de jaren niet exact maar de schade was enorm. Ik zou gewoon vlot vervangen. Wachten is het risico niet waard. | |
blomke | zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:47 |
Toch vreemd dat zo'n kritiek onderdeel, al na 5 jaar vervangen moet worden en na 7 jaar schade aanricht. Kost bij normale vervanging, per jaar ongeveer evenveel als een kleine beurt. | |
Hyperdude | zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:33 |
Bijna 1,5 keer de voorgeschreven vervangingstermijn. Dan ben je de boel aan het verwaarlozen. Als je geluk hebt blijft het heel, anders niet. | |
blomke | zondag 27 oktober 2019 @ 08:42 |
Als ik dat met bougies, olie, filters doe, is er amper wat aan de hand. | |
Sometimes | zondag 27 oktober 2019 @ 09:16 |
Dat is toch niet te vergelijken..? | |
blomke | zondag 27 oktober 2019 @ 10:06 |
Waarom niet? Het meest vreemde vind ik nog steeds dat met een distributieketting, een motor tig ton kan lopen, terwijl een labberdepoepieriem al na 5 jaar moet worden vervangen (die van mijn Peug na 10 jaar) met het risico dat ie al eerder knapt. | |
oldford | zondag 27 oktober 2019 @ 10:32 |
Dat is tegenwoordig ook niet meer. Die kettinkjes (bewust verkleinwoord gebruikt) zijn niet meer de kettingen van vroeger en problemen blijven dan ook niet uit. O.a. Volkswagen (TFI motoren), BMW (diverse motoren) en Peugeot/Citroen/BMW (THP motor) staan bekend om problemen met de distributieketting. Daar komt dan bij het nieuwe rijden waarbij schakelindicatoren al heel vroeg zeggen dat je moet opschakelen. Dat zorgt voor vervuiling van de olie (roetdeeltjes) en uiteindelijk distributie ketting problemen. En wees blij met de huidige vervangingstermijnen. Vroeger was dat ook wel eens anders. Lotus had een 2.2 liter motor met dubbele carburateurs. Die motor zat ook in de Talbot Lotus. Daar moest de riem elke 22.500 kilometer vervangen worden. | |
blomke | zondag 27 oktober 2019 @ 10:35 |
Dat ondersteunt dus mijn theorie dat dergelijke komponenten (riem of ketting) expres zwakke schakels zijn in het systeem opdat ze moeten worden vervangen tegen hoge kosten. | |
blomke | zondag 27 oktober 2019 @ 10:38 |
Dat snap ik echt niet. Vroeg opschakelen vergt minder toeren = minder riem/kettingslijtage. Uberhaupt vind ik het kilometrage een slechte indicator voor vervanging van welk onderdeel/olie/vloeistof dan ook. Ik werk zelf in het Maintenance Engineering vlak en bij de installaties die ik beheer zijn brandstofverbruik, toerental, draaiuren en vooral start/stops, de indicatoren die voor maintenance gelden. | |
oldford | zondag 27 oktober 2019 @ 11:34 |
De ketting slijt ook niet van de lage toeren. De ketting slijt door de vervuiling van de olie. Bij lage toeren moet de motor veel harder werken dan bij een hoger toerental. Daardoor komt er meer vuil (brandstof, roetdeeltjes) in de olie. Iemand vergeleek het eens met het duwen van een kruiwagen vol zand tegen een helling op. Doe je dat langzaam dan kost dat heel veel kracht. Neem je aanloopje dan gaat het veel gemakkelijker. N.B.: Ook "moderne" distributieriemen die in de olie meedraaien (Ford) kunnen van die vervuiling last krijgen. Veel moderne auto's tegenwoordig hebben een variabele onderhoudstermijn die door computers wordt bijgehouden. Die nemen inderdaad zaken als toerental, belasting, temperatuur, aantal koude starts, voor diesels aantal en lengte van de regeneratie en dat soort dingen mee. | |
oldford | zondag 27 oktober 2019 @ 11:37 |
De officiële uitleg is dat de onderdelen kleiner en lichter zijn en daardoor minder weerstand hebben. Dat zou dan een gunstige invloed moeten hebben op het brandstofverbruik. Tevens zijn die onderdelen goedkoper te produceren. Ik denk niet dat ze expres het (te) licht maken om reparaties te krijgen. Bij bijvoorbeeld de THP motor zijn uiteindelijk heel veel kettingen onder garantie vervangen en dat heeft Peugeot/Citroen/BMW een aardige duit gekost. | |
blomke | zondag 27 oktober 2019 @ 12:26 |
![]() | |
Hyperdude | zondag 27 oktober 2019 @ 13:45 |
Lage kosten per km. tijdens de lease. 4 jaar/160000 Daarna boeit het niet. Kennelijk. | |
vouwdeurtje | dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:49 |
In de jaren '90 had VW al problemen met kettingspanners die voortijdig overleden (VR6/5 blokken). | |
gewoonmeppen | woensdag 30 oktober 2019 @ 14:31 |
Dan hangt van de auto en motor af. Ergens tussen de paar honderd en een paar duizend euro. Bij mijn auto kost het rond de 1000 euro ( inclusief waterpomp, spanrol en de multiriemen) Voor een standaard koekblik zo'n 300 a 400 euro | |
OxygeneFRL | woensdag 30 oktober 2019 @ 14:47 |
Hier ben ik opgehouden met lezen | |
Snowballed | woensdag 30 oktober 2019 @ 15:19 |
Als je geen onderhoud uit kan of wil geven dan moet je de juiste auto daarvoor kopen.. Dat je drie jaar geleden geld hebt uitgegeven en het nu maar klaar moet zijn gaat niet op.. Je weet van te voren exact wat het onderhoud kost en wanneer dat moet gebeuren.. je ziet het dus gewoon aankomen en dus kun je er geld voor opzij leggen.. daarnaast kan er altijd iets gebeuren wat je niet aan zag komen.. De kosten bestaan niet enkel uit verzekering, brandstof en belasting.. Als dat is wat je kan betalen heb je een te grote auto voor je geld, en kun je beter een suzuki alto nemen, dan houd je voldoende over voor onderhoud Verder zijn er ook blokken zonder ketting of riem.. dus met tandwielen als distributie zoals een b18/b20 van volvo.. Die blokken willen enkel wat filters, bougies, kleppen stellen en verse olie, dus goedkoop rijdend te houden, kun je ook allemaal zelf doen Het zijn sowieso de langst lopende ter wereld (book of records) Hoelang een riem "over datum/km's" het volhoud is nooit te voorspellen.. dat ligt aan zoveel zaken.. Hoe is het rubber, is het imitatie, en dan beter of slechter dan origineel, hoeveel zout en troep, hoe zwaar de spanrollen lopen, etc etc Dus gewoon Russische roulette, en je valt nooit op een rustig weggetje stil.. maar midden op een klaverblad of drukke kruising.. Normaal kun je hem dan nog verplaatsen op de startmotor in de versnelling, maar als je blok vastzit dan sta je echt stil.. | |
AQuila360 | woensdag 30 oktober 2019 @ 16:49 |
Een Starlet lijkt me wel een koekblik toch? | |
blomke | woensdag 30 oktober 2019 @ 19:12 |
Vraag nou gewoon online een paar aanbiedingen op, dan weet je het i.p.v. hier te gissen. Heb ik ook gedaan en uiteindelijk bleek bijna de goedkoopste om de hoek van m'n werklocatie te liggen. Mooi makkelijk, 's morgen gebracht 10 minuten lopen te werk en 's avonds weer opgehaald. Klaar voor ¤450,- |