Of de motor in de soep loopt hangt af van het ontwerp van de motor.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 23:53 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik heb een auto met een distributieriem die in principe iedere 4-5 jaar vervangen moet worden. Inmiddels is de riem 5,5 jaar oud (dus is over de termijn maar zit nog wel onder de kilometergrens). Ik rijd gewoon door, overigens weinig (<10dkm/j). De auto is oud, heeft diverse (te verhelpen) problemen en ik heb momenteel geen geld om het te laten maken (heb al veel geld aan reparaties 3 jaar geleden uitgegeven), daarom is het idee om de auto echt op te rijden totdat een koper zich meldt (auto staat te koop) of ik een sloperij bel. Sommige autofabrikanten hanteren een vervangingsinterval van 7 jaar of heel veel kilometers. De vraag is hoe lang een distributieriem (met normale rijstijl) echt mee kan?
Graag lees ik ervaringen!
Oh ja, nog een vraag: wat gebeurt als de distributieriem knapt? Ik weet dat de motor dan in de soep kan lopen, is dat gevaarlijk als het tijdens het rijden gebeurt?![]()
Serieus?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 00:04 schreef MaGNeT het volgende:
Sommige motoren ondervinden er geen schade van omdat de kleppen de zuigers niet kunnen raken. Dan is het een kwestie van alles weer op tijd zetten, nieuwe riem monteren en gaan.
Mijn oude Volvo 740 met 8-klepper B230 “red block” was zo’n vrijloper. M’n oude Toyota Corolla 1.6 XLI 16-klepper ook. En er zijn er nog wel een aantal, ook nu nog.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 00:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Serieus?
Noooit geweten. Ik dacht altijd als die riem knapt dan is het sowieso einde oefening.
Wat heb je? Ik bied sloop prijsquote:Op woensdag 2 oktober 2019 23:53 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik heb een auto met een distributieriem die in principe iedere 4-5 jaar vervangen moet worden. Inmiddels is de riem 5,5 jaar oud (dus is over de termijn maar zit nog wel onder de kilometergrens). Ik rijd gewoon door, overigens weinig (<10dkm/j). De auto is oud, heeft diverse (te verhelpen) problemen en ik heb momenteel geen geld om het te laten maken (heb al veel geld aan reparaties 3 jaar geleden uitgegeven), daarom is het idee om de auto echt op te rijden totdat een koper zich meldt (auto staat te koop) of ik een sloperij bel. Sommige autofabrikanten hanteren een vervangingsinterval van 7 jaar of heel veel kilometers. De vraag is hoe lang een distributieriem (met normale rijstijl) echt mee kan?
Graag lees ik ervaringen!
Oh ja, nog een vraag: wat gebeurt als de distributieriem knapt? Ik weet dat de motor dan in de soep kan lopen, is dat gevaarlijk als het tijdens het rijden gebeurt?![]()
Vw 1.6 benzine gebeurd er niksquote:Op donderdag 3 oktober 2019 00:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Serieus?
Noooit geweten. Ik dacht altijd als die riem knapt dan is het sowieso einde oefening.
En met een Mazda 6 2.5 Sportbreak GH uit 2009?quote:
Al die Mazda 6jes hebben kettingen. Moeten wel 200k/10 jaar meegaan, minstens. Ze kunnen vrij makkelijk controleren of er teveel speling in zit.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:37 schreef vosss het volgende:
[..]
En met een Mazda 6 2.5 Sportbreak GH uit 2009?
Met langer doorrijden wordt het risico dat ie knapt wel groter, aantal km's maakt niet perse veel uit aangezien de riem door ouderdom ook uitdroogt. Er zijn in het verleden heel wat Alfa's met TwinSpark motor in de puinpoeier gelopen omdat men dacht dat 5,5 jaar ook wel goed zou gaanquote:Op woensdag 2 oktober 2019 23:53 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik heb een auto met een distributieriem die in principe iedere 4-5 jaar vervangen moet worden. Inmiddels is de riem 5,5 jaar oud (dus is over de termijn maar zit nog wel onder de kilometergrens). Ik rijd gewoon door, overigens weinig (<10dkm/j). De auto is oud, heeft diverse (te verhelpen) problemen en ik heb momenteel geen geld om het te laten maken (heb al veel geld aan reparaties 3 jaar geleden uitgegeven), daarom is het idee om de auto echt op te rijden totdat een koper zich meldt (auto staat te koop) of ik een sloperij bel. Sommige autofabrikanten hanteren een vervangingsinterval van 7 jaar of heel veel kilometers. De vraag is hoe lang een distributieriem (met normale rijstijl) echt mee kan?
Graag lees ik ervaringen!
Oh ja, nog een vraag: wat gebeurt als de distributieriem knapt? Ik weet dat de motor dan in de soep kan lopen, is dat gevaarlijk als het tijdens het rijden gebeurt?![]()
De kans dat het fout gaat wordt op een gegeven moment simpelweg significant en áls het dan fout gaat, kun je je vehikel in de meeste gevallen naar de sloop brengen voor slechts een habbekrats.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 23:57 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik heb de indruk dat een korte vervangingsinterval zoals opgegeven door sommige autofabrikanten meer dient om zichzelf in te dekken tegen motorschade en het spekken van de omzet dan dat het technisch noodzakelijk is om de riem te vervangen. Ik zie regelmatig occasions op het internet waarvan de distributieriem flink over de voorgeschreven interval zit (5 jaar is geen uitzondering bij oude auto's). Het zijn dan weliswaar geen Alfa's, maar doorsnee merken met interferentie blokken (dus geen Toyota's).
Allemaal mensen net zoals jij die de kosten van onderhoud zo lang mogelijk hebben uitgesteld. En dat is ook wel begrijpelijk als de kosten van dat onderhoud bijna de dagwaarde vd auto zijn.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 23:57 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik zie regelmatig occasions op het internet waarvan de distributieriem flink over de voorgeschreven interval zit
Ik heb weer wat geleerdquote:Op vrijdag 4 oktober 2019 10:13 schreef boegschroef het volgende:
Het hangt er allemaal van af wat voor motor maar ook wat voor riem er nu op zit en of je bijvoorbeeld lekkages hebt gehad en of die misschien nog eens gedemonteerd is geweest. En of bij een vorige vervanging ook de spanner is vervangen...
De levensduur van de riem wordt bijvoorbeeld bepaald door hoeveel bochten deze moet maken. Bij de ene motor is dat meer dan bij de andere. Ook of deze 1 of 2 nokkenassen moet bedienen en of de waterpomp op de riem zit. Daarom is het bijna niet te vergelijken.
En wat voor riem zit er nu op, is het een orginele, een goed merk of zo'n tientjes riem van ebay... Bij die laatste zou ik niet snel over het maximum gaan. Zelfde voor de spanner, de meeste 'vergeten' die of plaatsen een goedkope. Teveel of teweinig spanning zorgt ook voor extra slijtage. Of als bij een vorige vervanging ook de waterpomp is vervangen voor een goedkoop exemplaar kan de riem (als deze de waterpomp aandrijft) extra belast worden.
Als de auto een lekkage heeft gehad en er is olie (of nog erger koelvloeistof) op de riem is gelekt dan gaat het ook hard.
Nu hebben de meeste auto's een 'makkelijk' verwijderbaar kapje om te kijken wat de staat is. Zie je lichte barstjes/haarscheurtjes --> vervangen
En wat heb je dan aan die informatie?quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 18:48 schreef vouwdeurtje het volgende:
[..]
Toch ben ik nog geïnteresseerd in ervaringen van mensen die een distributieriem over de vervangingsinterval blijven gebruiken. Ik ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.
Als meerdere mensen verklaren dat hun distributieriemen aanzienlijk langer dan de voorgeschreven interval meegaan, dan kun je daar wel degelijk een conclusie uit trekken.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 18:59 schreef Sometimes het volgende:
[..]
En wat heb je dan aan die informatie?
Als het al iets zegt dan alleen van degenen met hetzelfde merk / type auto.
Voor de rest kan je er niets mee.
Je riem knapt ook niet meteen als je er overheen gaat.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 19:04 schreef vouwdeurtje het volgende:
[..]
Als meerdere mensen verklaren dat hun distributieriemen aanzienlijk langer dan de voorgeschreven interval meegaan, dan kun je daar wel degelijk een conclusie uit trekken.
Je wilt graag horen dat het lang goed kan gaan, omdat je toch wel gaat doorrijden.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 18:48 schreef vouwdeurtje het volgende:
[..]
Ik heb weer wat geleerd![]()
Toch ben ik nog geïnteresseerd in ervaringen van mensen die een distributieriem over de vervangingsinterval blijven gebruiken. Ik ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.
Zijn meestal wel dure reparaties, voor mijn golf IV kan ik het laten doen voor volgens mij 400 euro (zwart)quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:14 schreef AQuila360 het volgende:
Hoeveel kost het eigenlijk om een distributieriem te vervangen?
Grofweg geschat? Volgens de garage zal dat volgend jaar ook moeten bij mijn auto.
Die van mij is 26jaar oud dus misschien zal het daar nog allemaal wat makkelijker bij gaan :pquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:25 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Zijn meestal wel dure reparaties, voor mijn golf IV kan ik het laten doen voor volgens mij 400 euro (zwart)
Dan vervangen ze de distributieriem + spanners en de waterpomp (loopt ook op die riem bij mijn auto)
Dealer/op papier zal wel wat duurder zijn
Klopt, en als er niet meer op de riem loopt dan alleen de motor zal het wel meevallen allemaalquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:43 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Die van mij is 26jaar oud dus misschien zal het daar nog allemaal wat makkelijker bij gaan :p
450 tot 1000euro.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:43 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Die van mij is 26jaar oud dus misschien zal het daar nog allemaal wat makkelijker bij gaan :p
Konijnen!quote:Op zondag 6 oktober 2019 00:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
450 tot 1000euro.
Bezit je een 8 klepper motor die zijn het simpel en kan goedkoper zijn.
Maar de onderdelen zijn ook niet goedkoop.
Een b18/b20 heeft tandwielen ipv ketting of riem.. dat gaat gewoon nooit stuk.. (is ook de langstlopende motor)quote:Op donderdag 3 oktober 2019 00:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn oude Volvo 740 met 8-klepper B230 “red block” was zo’n vrijloper. M’n oude Toyota Corolla 1.6 XLI 16-klepper ook. En er zijn er nog wel een aantal, ook nu nog.
Zeg nog niks .quote:Op zondag 6 oktober 2019 07:25 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Konijnen!
Het is een Toyota Starlet uit ‘95. Zou je ergens op den site kunnen inschatten wat het daarvoor kost?
Gewoon even verschillende offertes aanvragen.quote:Op zondag 6 oktober 2019 07:25 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Konijnen!
Het is een Toyota Starlet uit ‘95. Zou je ergens op den site kunnen inschatten wat het daarvoor kost?
Bij een 8 kleppertje van Opel, heb je met vierenhalf uur de koppakking vervangenquote:Op zondag 6 oktober 2019 10:51 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Zeg nog niks .
Wat voor motor ligt er in?
Dan pas kan je zien wat de onderdelen kosten .
Vaak kosten de onderdelen tussen de 100en de 150euro in.
45 euro loon per uur (zwart) 70euro garage , 80/100 euro dealer .
3uur is minimaal met een basis 8klepper blok.
Dat moet je de riem ook los halen en op tijd zetten voor dat de kop er af gaat.quote:Op zondag 6 oktober 2019 11:45 schreef GM78 het volgende:
[..]
Bij een 8 kleppertje van Opel, heb je met vierenhalf uur de koppakking vervangen![]()
Is wel leuk geld verdienen, als je drie uur gaat rekenen voor het vervangen van een riem bij zo'n simpel blokje
Tot een bout vast zitquote:Op zondag 6 oktober 2019 11:45 schreef GM78 het volgende:
[..]
Bij een 8 kleppertje van Opel, heb je met vierenhalf uur de koppakking vervangen![]()
Is wel leuk geld verdienen, als je drie uur gaat rekenen voor het vervangen van een riem bij zo'n simpel blokje
Wat lul je nou, met ik was een automonteurquote:Op zondag 6 oktober 2019 12:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Dat moet je de riem ook los halen en op tijd zetten voor dat de kop er af gaat.
En dan de kleppen deksel met 8bouten er onder.
Anderen woorden de kop er afhalen is dus maar 30minuten extra werk op de riem .
Dus als ik zeg 3 uur riem zit ik er niet ver naast he
Logies ik was een automonteur namelijk.
Ik zeg niet dat er simpele motor zijn die makkelijk is.quote:Op zondag 6 oktober 2019 15:22 schreef GM78 het volgende:
[..]
Wat lul je nou, met ik was een automonteur![]()
Bij zo'n 8 kleppertje van Opel, heb je letterlijk met een half uurtje tot drie kwartier de riem inclusief waterpomp en thermostaat vervangen.
¤ 350-500, bij een betrouwbare garage.quote:Op zondag 6 oktober 2019 07:25 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Het is een Toyota Starlet uit ‘95. Zou je ergens op den site kunnen inschatten wat het daarvoor kost?
Ok, das te doen. Dankuquote:Op zondag 6 oktober 2019 18:33 schreef vouwdeurtje het volgende:
[..]
¤ 350-500, bij een betrouwbare garage.
2 weken geleden de DR van m'n 1,6HDi Peugeot laten vervangen. Na 12,5 jaar en 2 ton, terwijl voorschrift 10 jaar of 180dkm is.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 23:53 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik heb een auto met een distributieriem die in principe iedere 4-5 jaar vervangen moet worden. Inmiddels is de riem 5,5 jaar oud (dus is over de termijn maar zit nog wel onder de kilometergrens). Ik rijd gewoon door, overigens weinig (<10dkm/j). De auto is oud, heeft diverse (te verhelpen) problemen en ik heb momenteel geen geld om het te laten maken (heb al veel geld aan reparaties 3 jaar geleden uitgegeven), daarom is het idee om de auto echt op te rijden totdat een koper zich meldt (auto staat te koop) of ik een sloperij bel. Sommige autofabrikanten hanteren een vervangingsinterval van 7 jaar of heel veel kilometers. De vraag is hoe lang een distributieriem (met normale rijstijl) echt mee kan?
Graag lees ik ervaringen!
Oh ja, nog een vraag: wat gebeurt als de distributieriem knapt? Ik weet dat de motor dan in de soep kan lopen, is dat gevaarlijk als het tijdens het rijden gebeurt?![]()
Het zijn vooral de sleuteluren. Als de monteur er makkelijk bij kan en weinig hoeft los te halen, kan het met 2 - 3 uren gedaan zijn.quote:Op zondag 6 oktober 2019 07:25 schreef AQuila360 het volgende:
Het is een Toyota Starlet uit ‘95. Zou je ergens op den site kunnen inschatten wat het daarvoor kost?
Toch vreemd dat zo'n kritiek onderdeel, al na 5 jaar vervangen moet worden en na 7 jaar schade aanricht. Kost bij normale vervanging, per jaar ongeveer evenveel als een kleine beurt.quote:Op zaterdag 26 oktober 2019 15:20 schreef TR08 het volgende:
Mijn broertje heeft een motorblok volledig in puin gedraaid met een riem die nog niet aan de kilometers was maar wel over de jaren. 7 jaar waar 5 de grens was o.i.d.
Weet de jaren niet exact maar de schade was enorm.
Bijna 1,5 keer de voorgeschreven vervangingstermijn. Dan ben je de boel aan het verwaarlozen. Als je geluk hebt blijft het heel, anders niet.quote:Op zaterdag 26 oktober 2019 20:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Toch vreemd dat zo'n kritiek onderdeel, al na 5 jaar vervangen moet worden en na 7 jaar schade aanricht. Kost bij normale vervanging, per jaar ongeveer evenveel als een kleine beurt.
Als ik dat met bougies, olie, filters doe, is er amper wat aan de hand.quote:Op zaterdag 26 oktober 2019 21:33 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Bijna 1,5 keer de voorgeschreven vervangingstermijn. Dan ben je de boel aan het verwaarlozen. Als je geluk hebt blijft het heel, anders niet.
Dat is toch niet te vergelijken..?quote:Op zondag 27 oktober 2019 08:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik dat met bougies, olie, filters doe, is er amper wat aan de hand.
Waarom niet?quote:
Dat is tegenwoordig ook niet meer. Die kettinkjes (bewust verkleinwoord gebruikt) zijn niet meer de kettingen van vroeger en problemen blijven dan ook niet uit.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:06 schreef blomke het volgende:
Het meest vreemde vind ik nog steeds dat met een distributieketting, een motor tig ton kan lopen,
Dat ondersteunt dus mijn theorie dat dergelijke komponenten (riem of ketting) expres zwakke schakels zijn in het systeem opdat ze moeten worden vervangen tegen hoge kosten.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:32 schreef oldford het volgende:
Dat is tegenwoordig ook niet meer. Die kettinkjes (bewust verkleinwoord gebruikt) zijn niet meer de kettingen van vroeger en problemen blijven dan ook niet uit.
Dat snap ik echt niet. Vroeg opschakelen vergt minder toeren = minder riem/kettingslijtage.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:32 schreef oldford het volgende:
Daar komt dan bij het nieuwe rijden waarbij schakelindicatoren al heel vroeg zeggen dat je moet opschakelen. Dat zorgt voor vervuiling van de olie (roetdeeltjes) en uiteindelijk distributie ketting problemen.
De ketting slijt ook niet van de lage toeren. De ketting slijt door de vervuiling van de olie.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:38 schreef blomke het volgende:
Dat snap ik echt niet. Vroeg opschakelen vergt minder toeren = minder riem/kettingslijtage.
De officiële uitleg is dat de onderdelen kleiner en lichter zijn en daardoor minder weerstand hebben.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:35 schreef blomke het volgende:
Dat ondersteunt dus mijn theorie dat dergelijke komponenten (riem of ketting) expres zwakke schakels zijn in het systeem opdat ze moeten worden vervangen tegen hoge kosten.
quote:Op zondag 27 oktober 2019 11:37 schreef oldford het volgende:
De officiële uitleg is dat de onderdelen kleiner en lichter zijn en daardoor minder weerstand hebben.
Dat zou dan een gunstige invloed moeten hebben op het brandstofverbruik.
Tevens zijn die onderdelen goedkoper te produceren.
Ik denk niet dat ze expres het (te) licht maken om reparaties te krijgen.
Bij bijvoorbeeld de THP motor zijn uiteindelijk heel veel kettingen onder garantie vervangen en dat heeft Peugeot/Citroen/BMW een aardige duit gekost.
Lage kosten per km. tijdens de lease. 4 jaar/160000quote:Op zondag 27 oktober 2019 11:37 schreef oldford het volgende:
[..]
De officiële uitleg is dat de onderdelen kleiner en lichter zijn en daardoor minder weerstand hebben.
Dat zou dan een gunstige invloed moeten hebben op het brandstofverbruik.
Tevens zijn die onderdelen goedkoper te produceren.
Ik denk niet dat ze expres het (te) licht maken om reparaties te krijgen.
Bij bijvoorbeeld de THP motor zijn uiteindelijk heel veel kettingen onder garantie vervangen en dat heeft Peugeot/Citroen/BMW een aardige duit gekost.
In de jaren '90 had VW al problemen met kettingspanners die voortijdig overleden (VR6/5 blokken).quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:32 schreef oldford het volgende:
[..]
Die kettinkjes (bewust verkleinwoord gebruikt) zijn niet meer de kettingen van vroeger en problemen blijven dan ook niet uit.
O.a. Volkswagen (TFI motoren), BMW (diverse motoren) en Peugeot/Citroen/BMW (THP motor) staan bekend om problemen met de distributieketting.
Daar komt dan bij het nieuwe rijden waarbij schakelindicatoren al heel vroeg zeggen dat je moet opschakelen. Dat zorgt voor vervuiling van de olie (roetdeeltjes) en uiteindelijk distributie ketting problemen.
Dan hangt van de auto en motor af.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:14 schreef AQuila360 het volgende:
Hoeveel kost het eigenlijk om een distributieriem te vervangen?
Grofweg geschat? Volgens de garage zal dat volgend jaar ook moeten bij mijn auto.
Hier ben ik opgehouden met lezenquote:Op donderdag 3 oktober 2019 09:09 schreef NoComment het volgende:
[..]
Met langer doorrijden wordt het risico dat ie knapt wel groter,...
Een Starlet lijkt me wel een koekblik toch?quote:Op woensdag 30 oktober 2019 14:31 schreef gewoonmeppen het volgende:
[..]
Dan hangt van de auto en motor af.
Ergens tussen de paar honderd en een paar duizend euro.
Bij mijn auto kost het rond de 1000 euro ( inclusief waterpomp, spanrol en de multiriemen)
Voor een standaard koekblik zo'n 300 a 400 euro
Vraag nou gewoon online een paar aanbiedingen op, dan weet je het i.p.v. hier te gissen.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 16:49 schreef AQuila360 het volgende:
Een Starlet lijkt me wel een koekblik toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |